Gjest LucySky Skrevet 30. april 2005 Skrevet 30. april 2005 Lurer på følgende: Hos legen blir man spurt om fødselsdato når man er ny der. Seinere, om man ringer for å få en resept, eller en time, spør de alltid etter fødselsdatoen, for å være sikker på at "du er deg" osv. Om jeg ville gi meg ut for å være en annen enn meg sjøl, f.eks, ei venninne som har emigrert til USA eller Bortvekkistan og aldri kommer hjem mer, ville jeg kunne oppgi navnet hennes og hennes fødselsdato hos ny lege? Nå i dataalderen - blir det sjekket mot Folkeregisteret automatisk - eller? Teoretisk sett skulle jeg da ikke bli "oppdaget" før evt. venninna mi kom hjem, og begynte å operere i helsesystemet med eget navn og data, så jeg ble avslørt? Noen som vet? (Har ikke tenkt å gjøre det, det dreier seg om forslag til en sketsjgreie). 0 Siter
Gjest Burleføtter Skrevet 30. april 2005 Skrevet 30. april 2005 Det blir ikke sjekket mot folkeregisteret. Å være online mot det, er ikke praktisk mulig for et lite legekontor. Du trenger ikke bruke fastlegen heller, så i praksis kan du utgi deg for hvem som helst. 0 Siter
Gjest odd roger Skrevet 30. april 2005 Skrevet 30. april 2005 Det blir ikke sjekket mot folkeregisteret. Å være online mot det, er ikke praktisk mulig for et lite legekontor. Du trenger ikke bruke fastlegen heller, så i praksis kan du utgi deg for hvem som helst. Jøss, da kan man jo skaffe seg ti-femten fastleger hvis man bor i en større by. Greit å vite. 0 Siter
Gjest Burleføtter Skrevet 30. april 2005 Skrevet 30. april 2005 Jøss, da kan man jo skaffe seg ti-femten fastleger hvis man bor i en større by. Greit å vite. Dessuten kan du gå til en lege som ikke har avtale med kommunen, det koster litt mer.... o s v. http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=fastlege 0 Siter
Gjest Burleføtter Skrevet 30. april 2005 Skrevet 30. april 2005 Jøss, da kan man jo skaffe seg ti-femten fastleger hvis man bor i en større by. Greit å vite. Man kan bare ha en fastlege, men du er ikke så bundet til fastlegen som det kan virke. Men skal du ha A eller B-preparater.... Trenger du øyeblikkelig hjelp, kan du gå hvor du vil når som helst. 0 Siter
Gjest legitimasjon Skrevet 30. april 2005 Skrevet 30. april 2005 Men hvis du skal ha et B-preparat, må du jo vise fram legitimasjon på apoteket, du vet vel det? 0 Siter
Gemini Skrevet 1. mai 2005 Skrevet 1. mai 2005 Man kan bare ha en fastlege, men du er ikke så bundet til fastlegen som det kan virke. Men skal du ha A eller B-preparater.... Trenger du øyeblikkelig hjelp, kan du gå hvor du vil når som helst. Teoretisk sett ja. I praksis blir folk avvist selv på akuttmottak om de fx befinner seg i en annen kommune enn sin hjemkommune, med klar beskjed om å komme seg til fastlegen sin. 0 Siter
Gjest LucySky Skrevet 1. mai 2005 Skrevet 1. mai 2005 Dessuten kan du gå til en lege som ikke har avtale med kommunen, det koster litt mer.... o s v. http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=fastlege Takk for alle svar! Jeg må tenke meg om før dette funker. ser det ut til. Glemte det med leg. på apoteket ... 0 Siter
Gjest donna_bella Skrevet 1. mai 2005 Skrevet 1. mai 2005 Jeg trodde de var koblet opp til folkeregisteret. Da jeg sist flyttet, hadde jeg ikke sendt flyttemelding til fastlegen, men neste gang jeg var der, skulle jeg oppdatere dem på min nye adresse. Men da sa legen at de allerede var blitt oppdatert fra folkeregisteret... 0 Siter
Gjest Burleføtter Skrevet 1. mai 2005 Skrevet 1. mai 2005 Teoretisk sett ja. I praksis blir folk avvist selv på akuttmottak om de fx befinner seg i en annen kommune enn sin hjemkommune, med klar beskjed om å komme seg til fastlegen sin. Jeg har hørt om det, men det er ikke lovlig. Hvis det da dreier seg om livstruende greier, er vedk helsepersonell ille ute. Jeg har selv i to tilfeller meldt slik adferd til departementet og fått medhold. I dette tilfelle legevakta og ambulansetjensten i Oslo, som har et meget frynsete rykte. 0 Siter
Gemini Skrevet 1. mai 2005 Skrevet 1. mai 2005 Jeg har hørt om det, men det er ikke lovlig. Hvis det da dreier seg om livstruende greier, er vedk helsepersonell ille ute. Jeg har selv i to tilfeller meldt slik adferd til departementet og fått medhold. I dette tilfelle legevakta og ambulansetjensten i Oslo, som har et meget frynsete rykte. Ja, de er vel ille, men jeg har også hørt om en som var i Østfold, og fikk beskjed om å komme seg hjem til fastlegen sin - tror det var i Vestfold eller Buskerud. Han måtte kjøre hele veien sjøl, holdt på å besvime ved rattet. Totalt uforsvarlig. 0 Siter
Gjest Burleføtter Skrevet 1. mai 2005 Skrevet 1. mai 2005 Ja, de er vel ille, men jeg har også hørt om en som var i Østfold, og fikk beskjed om å komme seg hjem til fastlegen sin - tror det var i Vestfold eller Buskerud. Han måtte kjøre hele veien sjøl, holdt på å besvime ved rattet. Totalt uforsvarlig. Problemet er at det er mennesker, både pasienter og helsepersonell. Ambulansen skulle komme dagen etter sa de til meg. Etter å ha tenkt meg om et par minutter, ringte jeg tilbake og overdrev kraftig, med det resultat at de kom med en gang. Umoralsk, men effektivt. 0 Siter
lurulf Skrevet 1. mai 2005 Skrevet 1. mai 2005 Men hvis du skal ha et B-preparat, må du jo vise fram legitimasjon på apoteket, du vet vel det? Hvilke medisiner er b-preparat? Jeg har aldri måttet vise legitimasjon på apotek, selv ikke når jeg har hentet paralgin forte. Men det er kanskje ikke et b-preparat? 0 Siter
Freya Skrevet 1. mai 2005 Skrevet 1. mai 2005 Hvilke medisiner er b-preparat? Jeg har aldri måttet vise legitimasjon på apotek, selv ikke når jeg har hentet paralgin forte. Men det er kanskje ikke et b-preparat? Jo, Paralgin Forte er B-preparat. 0 Siter
lurulf Skrevet 1. mai 2005 Skrevet 1. mai 2005 Jo, Paralgin Forte er B-preparat. Hm. Da er det enten noen apotekansatte som ikke har gjort jobben sin, eller så ser de kanskje kundene an? Jeg ser vel ikke så farlig ut 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.