Gå til innhold

Anbefalte innlegg

EivindA1365380854

Heisan,Vi er et samboerpar i midten av 30 åra som ønsker oss barn - men vi har våre utfordringer - hun har ikke regulær eggløsning, og han har dårlig særkvalitet.Vi har dog vært heldige og fått tilbud om prøverør - og er blitt innkalt til første informasjonsmøte om en måned. Ifm dette møtet skal også ny sædprøve taes. Er det noe jeg kan gjøre for at resultatet blir bedre denne gangen?Mer konkret - Jeg har i flere år vært spinninginstruktør på Sats (3-4 faste spinningtimer per uke). Har leste at dette (sykling, samt fuktige trange bukser, sykkerltights)kan påvirke sædkvaliteten. Burde jeg unngå å sykle i kommende periode? Noen har også tipset oss om at homeopati kan hjelpe - en liten kommentar ville vært fint.På forhånd,Tusen takk for svar (og god hjelp)!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/183097-vedr-s%C3%A6dkvalitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei :)

det er vitenskaplig påvist at man kan forbedre sædkvaliteten ved inntak av Zink og E-vitamin.....anbefaler også multivitamin tror jeg...

Forøvrig frabefales vel badstue for en periode (tar jo gj.snittlig 72 dager for at en sædcelle skal bli moden), for at ikke temperaturen i testikklene skal blir høyere enn det optimale (35C)...

For henne skader det heller ikke med vitaminer...

Lykke til med prøvingen, håper det klaffer :)

solhilsen

Gro Isachsen, Sexolog

Den ideelle temperaturen for sædcellers vekst og utvikling er ca. en grad lavere enn i resten av kroppen. Sædcellene produseres i testiklene som ligger inni ballene. Derfor henger også ballene lenger ned, men trekker seg opp mot kroppen når det er kaldt. Når det er ekstra varmt, henger de enda lenger ned enn ellers, nettopp for å sikre at temperaturen er optimal for produksjon av sædceller.

En trang bukse gjør at det blir varmere enn om du går med mer luftige og løstsittende klær. Må tilføye at selve produksjonen tar cirka seks uker, slik at om du skal gå over til boxershorts for å få best mulig sædkvalitet, må du jobbe lenge med saken. Jeg går ut fra at du vil få god veiledning fra leger som er spesialister på området på informasjonsmøtet. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...