Gjest La Donna e mobile Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 noen som har en god forklaring på det? 0 Siter
favn Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Diskurs er feltet av viten, spørsmål, språk, terminologi, maktforhold, styring mm innenfor feks et smalere fag, en kultur eller lignende - altså det som bestemmer og fører an vår kommunikasjon, kunnskap og relasjoner innenfor dette faget, kulturen etc. Vi kan feks si at vi opererer innenfor en akademisk diskurs, en fagdiskurs, en litterær diskurs, en modernitetsdiskurs, en undertrykkelsesdiskurs, en feministisk diskurs, en rasjonalitetsdiskurs, en vestlig diskurs, en herredømmefri diskurs osvosv. Diskursbegrepet er mao ganske omfattende. For øvrig er det ulike definisjoner på hva som menes med diskurs. Citoyens forslag om 'samtale' er kanskje i snevreste laget. 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Diskurs er feltet av viten, spørsmål, språk, terminologi, maktforhold, styring mm innenfor feks et smalere fag, en kultur eller lignende - altså det som bestemmer og fører an vår kommunikasjon, kunnskap og relasjoner innenfor dette faget, kulturen etc. Vi kan feks si at vi opererer innenfor en akademisk diskurs, en fagdiskurs, en litterær diskurs, en modernitetsdiskurs, en undertrykkelsesdiskurs, en feministisk diskurs, en rasjonalitetsdiskurs, en vestlig diskurs, en herredømmefri diskurs osvosv. Diskursbegrepet er mao ganske omfattende. For øvrig er det ulike definisjoner på hva som menes med diskurs. Citoyens forslag om 'samtale' er kanskje i snevreste laget. Trukke hu blei så mye klokere av den tiraden, favn. Hvorfor ikke heller bare hjelpe på denne måten: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=diskurs&ordbok=begge&s=n 0 Siter
favn Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Trukke hu blei så mye klokere av den tiraden, favn. Hvorfor ikke heller bare hjelpe på denne måten: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=diskurs&ordbok=begge&s=n Fordi begrepet anvendes i mye bredere og større sammenheng enn som 'samtale'. Som du vet er språk og begreper utrolig mye mer enn bokstaver og lyder, det ligger feks mye makt i språket. 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Fordi begrepet anvendes i mye bredere og større sammenheng enn som 'samtale'. Som du vet er språk og begreper utrolig mye mer enn bokstaver og lyder, det ligger feks mye makt i språket. Joda, men trur'u donnamobilen var spesielt interessert i et foredrag? Du veit hva dem sier på RIMI: det enkle er som oftest det beste. Men du redegjorde bra, det skal du ha. 0 Siter
citoyen Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Diskurs er feltet av viten, spørsmål, språk, terminologi, maktforhold, styring mm innenfor feks et smalere fag, en kultur eller lignende - altså det som bestemmer og fører an vår kommunikasjon, kunnskap og relasjoner innenfor dette faget, kulturen etc. Vi kan feks si at vi opererer innenfor en akademisk diskurs, en fagdiskurs, en litterær diskurs, en modernitetsdiskurs, en undertrykkelsesdiskurs, en feministisk diskurs, en rasjonalitetsdiskurs, en vestlig diskurs, en herredømmefri diskurs osvosv. Diskursbegrepet er mao ganske omfattende. For øvrig er det ulike definisjoner på hva som menes med diskurs. Citoyens forslag om 'samtale' er kanskje i snevreste laget. Hehe. Jeg ferdes på HF og kjenner til den akademiske betydningen jeg også. Men uten kontekst gikk jeg ut fra at La Donna ville være mest hjulpet av en enkel og grei forklaring. "Samtale" dekker de fleste betydningene til ordet diskurs utenfor HF-fakultetet. 0 Siter
favn Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Joda, men trur'u donnamobilen var spesielt interessert i et foredrag? Du veit hva dem sier på RIMI: det enkle er som oftest det beste. Men du redegjorde bra, det skal du ha. Og det sier du, som nærmest har lagt ut bokmanus lange som vonde år om ditt 'hjertebarn'... Generelt, jeg er ikke enig at man skal tilstrebe alt så enkelt som mulig. Det meste er faktisk temmelig komplisert - og derfor interessant. Det enkle og banale er ofte bare kjedelig og intetsigende. Heriblant å definere diskurs som samtale. Det sier meg ikke stort. 0 Siter
favn Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Hehe. Jeg ferdes på HF og kjenner til den akademiske betydningen jeg også. Men uten kontekst gikk jeg ut fra at La Donna ville være mest hjulpet av en enkel og grei forklaring. "Samtale" dekker de fleste betydningene til ordet diskurs utenfor HF-fakultetet. Hvis vi snakker om samtale som en handling der to personer er vendt mot hverandre og utveksler ord og tanker, er det ingen grunn til å bruke diskurs. Men klart... diskurs er et akademisk begrep - uten at jeg synes det er så 'farlig'... 0 Siter
Gjest tionne Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Og det sier du, som nærmest har lagt ut bokmanus lange som vonde år om ditt 'hjertebarn'... Generelt, jeg er ikke enig at man skal tilstrebe alt så enkelt som mulig. Det meste er faktisk temmelig komplisert - og derfor interessant. Det enkle og banale er ofte bare kjedelig og intetsigende. Heriblant å definere diskurs som samtale. Det sier meg ikke stort. Kan du skrive en meningsfylt setning hvor du bruker ordet diskurs? Jeg skjønner ikke hverken ordet eller hvordan det brukes, nemlig. 0 Siter
citoyen Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Hvis vi snakker om samtale som en handling der to personer er vendt mot hverandre og utveksler ord og tanker, er det ingen grunn til å bruke diskurs. Men klart... diskurs er et akademisk begrep - uten at jeg synes det er så 'farlig'... Ordet "samtale" har en videre betydning enn du tillegger det her. 0 Siter
favn Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Ordet "samtale" har en videre betydning enn du tillegger det her. Hvilken betydning tenker du på? 0 Siter
favn Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Kan du skrive en meningsfylt setning hvor du bruker ordet diskurs? Jeg skjønner ikke hverken ordet eller hvordan det brukes, nemlig. Hvis ordet og betydningen er ukjent for deg, er det vel meningsløst å bruke det? Menmen... etpar meningsfulle (?) setninger der 'diskurs' inngår (eksemplene er tatt ut av lufta): 'Iflg enkelte vitenskapsteoretikere og andre, vil også den naturvitenskapelige diskursen bære preg av brudd, snarere enn kontinuitet.' 'Den akademiske diskursen som utøves av enkelte, er ikke alltid like enkel å gripe for den som befinner seg utenfor diskursen. Diskursen kan med andre ord virke mer ekskluderende enn inkluderende.' 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Og det sier du, som nærmest har lagt ut bokmanus lange som vonde år om ditt 'hjertebarn'... Generelt, jeg er ikke enig at man skal tilstrebe alt så enkelt som mulig. Det meste er faktisk temmelig komplisert - og derfor interessant. Det enkle og banale er ofte bare kjedelig og intetsigende. Heriblant å definere diskurs som samtale. Det sier meg ikke stort. "Og det sier du, som nærmest har lagt ut bokmanus lange som vonde år om ditt 'hjertebarn'..." Du setter ut piggene som vanlig. Det er forskjell på å diskutere sak og semantikk. Ikke mange ord jeg ville kalle "hjertebarn", nei. Saker derimot... "Generelt, jeg er ikke enig at man skal tilstrebe alt så enkelt som mulig. Det meste er faktisk temmelig komplisert - og derfor interessant. Det enkle og banale er ofte bare kjedelig og intetsigende." Jeg har vanskelig for å trekke "det meste" ut av et enkelt ord. Forøvrig er det merkelig at ikke folk klarer å søke seg frem selv på nettet. Noen kan snart ikke drite sjøl uten å spørre på DOL først. Skulle vi sendt dem papir med bruksanvisning på? "Heriblant å definere diskurs som samtale. Det sier meg ikke stort." Men sikkert tilstrekkelig for den som stilte spørsmålet. Hvis ikke, så kryr det av ordbøker på nettet, selv Plutten på 8 bruker dem iblant. For farren kompliserer jo med rene avhandlinger...sies det! kj,derxskj,lderx,kjldl,e,df,dxf,dxfmdxfs, mxdf,jkdfxr,m xf,µf *klasker hue i tastaturet* 0 Siter
favn Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 "Og det sier du, som nærmest har lagt ut bokmanus lange som vonde år om ditt 'hjertebarn'..." Du setter ut piggene som vanlig. Det er forskjell på å diskutere sak og semantikk. Ikke mange ord jeg ville kalle "hjertebarn", nei. Saker derimot... "Generelt, jeg er ikke enig at man skal tilstrebe alt så enkelt som mulig. Det meste er faktisk temmelig komplisert - og derfor interessant. Det enkle og banale er ofte bare kjedelig og intetsigende." Jeg har vanskelig for å trekke "det meste" ut av et enkelt ord. Forøvrig er det merkelig at ikke folk klarer å søke seg frem selv på nettet. Noen kan snart ikke drite sjøl uten å spørre på DOL først. Skulle vi sendt dem papir med bruksanvisning på? "Heriblant å definere diskurs som samtale. Det sier meg ikke stort." Men sikkert tilstrekkelig for den som stilte spørsmålet. Hvis ikke, så kryr det av ordbøker på nettet, selv Plutten på 8 bruker dem iblant. For farren kompliserer jo med rene avhandlinger...sies det! kj,derxskj,lderx,kjldl,e,df,dxf,dxfmdxfs, mxdf,jkdfxr,m xf,µf *klasker hue i tastaturet* Det var da ikke pigger fra min side (du leser nå bibelen som osv.) - bare en bisetning om det paradoksale at der den ene ser en 'avhandling', ser den andre ei grei rekke med setninger og informasjon om en sak / et emne. Og vise versa, vi leser naturlig nok ut fra eget ståsted. Personlig synes jeg ofte det er spennende når noen skriver om fengende og mystiske ting jeg ikke kan noe eller lite om. Noen, ikke du altså, tar det imidlertid nærmest som en personlig fornærmelse at det ukjente dukker opp. Dol er avkobling og deling av mye artig kunnskap, men de _virkelig_ interessante og utfordrende tingene er det langt mellom. Best å avslutte før bablingen tar overhånd... 0 Siter
citoyen Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Hvilken betydning tenker du på? At det trenger ikke nødvendigvis å dreie seg om en setting der to personer sitter ansikt til ansikt og prater sammen. Ordet kan fint også brukes om den akademiske diskurs, en samtale (dvs kommunikasjon) mellom flere parter. For en som ikke vet hva ordet "diskurs" betyr vil det å erstatte det med "samtale" i setningen som regel gi mening nok til å forstå sammenhengen, også i akademisk kontekst. 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Det var da ikke pigger fra min side (du leser nå bibelen som osv.) - bare en bisetning om det paradoksale at der den ene ser en 'avhandling', ser den andre ei grei rekke med setninger og informasjon om en sak / et emne. Og vise versa, vi leser naturlig nok ut fra eget ståsted. Personlig synes jeg ofte det er spennende når noen skriver om fengende og mystiske ting jeg ikke kan noe eller lite om. Noen, ikke du altså, tar det imidlertid nærmest som en personlig fornærmelse at det ukjente dukker opp. Dol er avkobling og deling av mye artig kunnskap, men de _virkelig_ interessante og utfordrende tingene er det langt mellom. Best å avslutte før bablingen tar overhånd... Tja... 0 Siter
Gjest tionne Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Hvis ordet og betydningen er ukjent for deg, er det vel meningsløst å bruke det? Menmen... etpar meningsfulle (?) setninger der 'diskurs' inngår (eksemplene er tatt ut av lufta): 'Iflg enkelte vitenskapsteoretikere og andre, vil også den naturvitenskapelige diskursen bære preg av brudd, snarere enn kontinuitet.' 'Den akademiske diskursen som utøves av enkelte, er ikke alltid like enkel å gripe for den som befinner seg utenfor diskursen. Diskursen kan med andre ord virke mer ekskluderende enn inkluderende.' Er det meningsløst å prøve å finne ut av et ords betydning? For meg er det i alle fall lettere å øke ordforrådet ved å se hvordan det(ordet)brukes. Men muligens har noen et ønske om å virke mer ekskluderende enn inkluderende. 0 Siter
favn Skrevet 3. mai 2005 Skrevet 3. mai 2005 Er det meningsløst å prøve å finne ut av et ords betydning? For meg er det i alle fall lettere å øke ordforrådet ved å se hvordan det(ordet)brukes. Men muligens har noen et ønske om å virke mer ekskluderende enn inkluderende. Nå har du fått to eksempler, det var vel ganske raust av meg, men sa du takk? Ellers tror jeg utvidelsen av ordforråd og anvendelsen av begreper, kommer ved lesing og å delta i diskursen... 0 Siter
favn Skrevet 3. mai 2005 Skrevet 3. mai 2005 At det trenger ikke nødvendigvis å dreie seg om en setting der to personer sitter ansikt til ansikt og prater sammen. Ordet kan fint også brukes om den akademiske diskurs, en samtale (dvs kommunikasjon) mellom flere parter. For en som ikke vet hva ordet "diskurs" betyr vil det å erstatte det med "samtale" i setningen som regel gi mening nok til å forstå sammenhengen, også i akademisk kontekst. Jeg er simpelthen ikke enig at ordene helt enkelt kan brukes om hverandre, nettopp fordi de ikke har samme innhold. Samtale er en aktivitet - diskurs omfatter en mengde forhold. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.