Gjest tionne Skrevet 3. mai 2005 Skrevet 3. mai 2005 Nå har du fått to eksempler, det var vel ganske raust av meg, men sa du takk? Ellers tror jeg utvidelsen av ordforråd og anvendelsen av begreper, kommer ved lesing og å delta i diskursen... ..."utvidelsen av ordforråd og anvendelsen av begreper kommer ved lesing og å delta i diskursen..." Men altså ikke ved å spørre noen som vet ordets betydning og anvendelse? Synes det var ganske oppklarende å lese de setningene, jeg, men...raust? Var vel kjekt å få anledning til å briljere overfor en uvitende ikke-akademiker? 0 Siter
citoyen Skrevet 3. mai 2005 Skrevet 3. mai 2005 Jeg er simpelthen ikke enig at ordene helt enkelt kan brukes om hverandre, nettopp fordi de ikke har samme innhold. Samtale er en aktivitet - diskurs omfatter en mengde forhold. Selvsagt er de ikke 100% synonyme. Få, om noen, ord er det. Men jeg mener likevel at den opprinnelige spørsmålsstilleren er langt bedre hjulpet med stikkordet "samtale" enn en utgreiing skrevet i akademisk terminologi om det akademiske diskursbegrepet. 0 Siter
favn Skrevet 3. mai 2005 Skrevet 3. mai 2005 ..."utvidelsen av ordforråd og anvendelsen av begreper kommer ved lesing og å delta i diskursen..." Men altså ikke ved å spørre noen som vet ordets betydning og anvendelse? Synes det var ganske oppklarende å lese de setningene, jeg, men...raust? Var vel kjekt å få anledning til å briljere overfor en uvitende ikke-akademiker? Du spør om eksempler, får det og blir fornærmet. At det går an. 0 Siter
favn Skrevet 3. mai 2005 Skrevet 3. mai 2005 Selvsagt er de ikke 100% synonyme. Få, om noen, ord er det. Men jeg mener likevel at den opprinnelige spørsmålsstilleren er langt bedre hjulpet med stikkordet "samtale" enn en utgreiing skrevet i akademisk terminologi om det akademiske diskursbegrepet. Kanskje vi kan møtes på midten og enes om at det er greit med flere forklaringer og bredde i begrepsdefinisjoner og -forklaringer? Det ene trener ikke å utelukke det andre. 0 Siter
Gjest tionne Skrevet 3. mai 2005 Skrevet 3. mai 2005 Du spør om eksempler, får det og blir fornærmet. At det går an. Du skriver til meg:"Hvis ordet og betydningen er ukjent for deg, er det vel meningsløst å bruke det?" Ja, selvsagt er det det, det er derfor jeg spør - så jeg kan lære meg betydningen! Du skriver også belærende om at lesing fremmer ordforståelse osv. Hvorfor skriver du ikke heller noe som uttrykker at "den som spør blir klokere" eller "klart jeg skal forklare!"? Men, men, en fillesak. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.