Gjest 55 år idag jeg.. Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Leser under her to definisjoner på grandtante. Hva er riktig? Er min tante, grandtante til mine barn? Eller....Er jeg, grandtante til mine søstres barnebarn? Eller.....Ingen av delene? Hadde vært artig å vite. 0 Siter
Gjest xgrand Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Synes grandtante er et teit uttrykk, jeg. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Det vi kaller grandtante, er besteforeldres søstre. Altså "gamletante" eller "storetante". Mens tante jo er foreldres søstre. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Synes grandtante er et teit uttrykk, jeg. Litt penere enn gamletante, hvertfall :-) 0 Siter
Gjest 55 år idag jeg Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Synes grandtante er et teit uttrykk, jeg. Greit nok det, men det blir jo brukt. Synes jeg hører det mere og mere så vil gjerne vite hva det egentlig er. 0 Siter
Gjest 55 år idag jeg Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Ja, det er du Jatakk, begge deler, blir jo det :-) 0 Siter
Gjest 55 år idag jeg Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Litt penere enn gamletante, hvertfall :-) Enig :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Jatakk, begge deler, blir jo det :-) tantene til foreldrene mine kaldt jeg grandtanter, 0 Siter
Åsemor Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Hvis du tenker deg veldig hardt om vil du finne ut at de to eksemplene du kommer med er like. 0 Siter
Gjest 55 år idag jeg. Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Hvis du tenker deg veldig hardt om vil du finne ut at de to eksemplene du kommer med er like. Behøvde ikke tenke så hardt heller.....noen ganger er man visst litt ukonsentrert! Får nok holde meg til bursdagsplanlegginga idag hjeg:-) 0 Siter
fresja Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Ja, det er du En tredje måte å si hva grandtante er. Grandtante var for meg et ukjent ord, vi kalte grandtantene for tante, moster eller faster. I dag bruker jeg noen ganger grandtante når jeg snakker om mine forlengst avdøde sådanne. 0 Siter
Dorthe Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 En tredje måte å si hva grandtante er. Grandtante var for meg et ukjent ord, vi kalte grandtantene for tante, moster eller faster. I dag bruker jeg noen ganger grandtante når jeg snakker om mine forlengst avdøde sådanne. Jeg hadde 12 grandtanter jeg, de er døde alle sammen, søstre av mormora mi. Jeg kalte alle for tante:o) 0 Siter
Gjest angelica bom Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Jeg mener at mine foreldres tanter er mine grandtanter! Slik har det vært i min familie iallefall, men mulig vi har brukt det feil. Vi har altså ment at mors og fars søsken er tanter og onkler, og mine besteforeldrenes søsken er mine grandtanter og grandonkler. 0 Siter
Gjest angelica bom Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Synes grandtante er et teit uttrykk, jeg. Det er bare en vane! Grandtante brukte vi forresten bare når vi skulle forklare slektsforholdet. Ved tiltale og i nær familie brukte vi bare tante. 0 Siter
fresja Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Jeg hadde 12 grandtanter jeg, de er døde alle sammen, søstre av mormora mi. Jeg kalte alle for tante:o) Mormora mi hadde ingen søstre som vokste opp, men de tre andre besteforeldrene mine hadde flere (selv om det var mest grandonkler). 0 Siter
flisa Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Synes grandtante er et teit uttrykk, jeg. Min bror på 24 år er grandonkel - litt gøyalt det 0 Siter
cecily Skrevet 2. mai 2005 Skrevet 2. mai 2005 Mammas tante er min grandtante und so weiter.... 0 Siter
morsan Skrevet 3. mai 2005 Skrevet 3. mai 2005 En tredje måte å si hva grandtante er. Grandtante var for meg et ukjent ord, vi kalte grandtantene for tante, moster eller faster. I dag bruker jeg noen ganger grandtante når jeg snakker om mine forlengst avdøde sådanne. Jeg har heller aldri brukt ordet grandtante til noen av dem. Vi sa også bare "tante x" etc. Men i omtale var det faktisk mest vanlig å si gammeltante! *S* Etter at jeg flyttet til Oslo-området har jeg gått over til å si "grandtante" i omtale-tilfellene. Jeg har faktisk en grandtante/gammeltante i live fortsatt, og hun er godt over 90 år. Farmoren min (=søsteren hennes) var imidlertid født i 1890-åra, så det var litt aldersforskjell ute og gikk her! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.