Gå til innhold

Grandtante

Anbefalte innlegg

Gjest 55 år idag jeg..
Skrevet

Leser under her to definisjoner på grandtante. Hva er riktig?

Er min tante, grandtante til mine barn?

Eller....Er jeg, grandtante til mine søstres barnebarn?

Eller.....Ingen av delene? Hadde vært artig å vite.

Fortsetter under...

Gjest xgrand
Skrevet

Synes grandtante er et teit uttrykk, jeg.

Skrevet

Det vi kaller grandtante, er besteforeldres søstre.

Altså "gamletante" eller "storetante". Mens tante jo er foreldres søstre.

Skrevet

Litt penere enn gamletante, hvertfall :-)

Gjest 55 år idag jeg
Skrevet

Greit nok det, men det blir jo brukt. Synes jeg hører det mere og mere så vil gjerne vite hva det egentlig er.

Annonse

Gjest 55 år idag jeg
Skrevet

Ja, det er du

Jatakk, begge deler, blir jo det :-)

Gjest 55 år idag jeg
Skrevet

Litt penere enn gamletante, hvertfall :-)

Enig :-)

Skrevet

Jatakk, begge deler, blir jo det :-)

tantene til foreldrene mine kaldt jeg grandtanter,

Skrevet

Hvis du tenker deg veldig hardt om vil du finne ut at de to eksemplene du kommer med er like.

Gjest 55 år idag jeg.
Skrevet

Hvis du tenker deg veldig hardt om vil du finne ut at de to eksemplene du kommer med er like.

Behøvde ikke tenke så hardt heller.....noen ganger er man visst litt ukonsentrert!

Får nok holde meg til bursdagsplanlegginga idag hjeg:-)

Skrevet

Ja, det er du

En tredje måte å si hva grandtante er. Grandtante var for meg et ukjent ord, vi kalte grandtantene for tante, moster eller faster. I dag bruker jeg noen ganger grandtante når jeg snakker om mine forlengst avdøde sådanne.

Skrevet

En tredje måte å si hva grandtante er. Grandtante var for meg et ukjent ord, vi kalte grandtantene for tante, moster eller faster. I dag bruker jeg noen ganger grandtante når jeg snakker om mine forlengst avdøde sådanne.

Jeg hadde 12 grandtanter jeg, de er døde alle sammen, søstre av mormora mi. Jeg kalte alle for tante:o)

Annonse

Gjest angelica bom
Skrevet

Jeg mener at mine foreldres tanter er mine grandtanter! Slik har det vært i min familie iallefall, men mulig vi har brukt det feil. Vi har altså ment at mors og fars søsken er tanter og onkler, og mine besteforeldrenes søsken er mine grandtanter og grandonkler.

Gjest angelica bom
Skrevet

Glemte å si gratulerer med dagen!

Gjest angelica bom
Skrevet

Det er bare en vane! Grandtante brukte vi forresten bare når vi skulle forklare slektsforholdet. Ved tiltale og i nær familie brukte vi bare tante.

Skrevet

Jeg hadde 12 grandtanter jeg, de er døde alle sammen, søstre av mormora mi. Jeg kalte alle for tante:o)

Mormora mi hadde ingen søstre som vokste opp, men de tre andre besteforeldrene mine hadde flere (selv om det var mest grandonkler).

Skrevet

Min bror på 24 år er grandonkel - litt gøyalt det :)

Skrevet

Mammas tante er min grandtante und so weiter....

Skrevet

Jeg har heller aldri brukt ordet grandtante til noen av dem. Vi sa også bare "tante x" etc.

Men i omtale var det faktisk mest vanlig å si gammeltante! *S*

Etter at jeg flyttet til Oslo-området har jeg gått over til å si "grandtante" i omtale-tilfellene.

Jeg har faktisk en grandtante/gammeltante i live fortsatt, og hun er godt over 90 år. Farmoren min (=søsteren hennes) var imidlertid født i 1890-åra, så det var litt aldersforskjell ute og gikk her! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...