Gå til innhold

Det store spørsmålet

Anbefalte innlegg

Gjest dømt til å tape eller ?
Skrevet

Du er på jobbintervju. Du vet at lønningene i det aktuelle yrket spriker mye. Men du vet ikke nok om lønnsnivået.

Så kommer det store spørsmålet - hva ditt lønnskrav er. Hva skal man da svare ? Si at man ikke er sikker ? Kanskje man da taper i konkurransen om en jobb ?

Skrevet

Hvis du er i jobb i dag og mener at du tjener brukbart, kan du si at du ikke ønsker å gå ned i lønn i alle fall.

Er du nyutdannet kan du høre litt med der du kan organisere deg, de vet omtrent hva du kan be om i lønn.

I tillegg kan du si at du ønsker en plan for hvordan du øker i lønn etter f.eks et halvt år.

Gjest eks jobbsøker
Skrevet

Jeg har alltid i de situasjonene referert til hva jeg har i nåværende jobb, og f.eks. sagt at jeg ikke ser for meg noe lavere tilbud enn det.

Evt. si at du ønsker et tilbud, og vurderer det når det kommer.

Eller si hva ditt minimumskrav for å overleve er.

Gjest dømt til å tape ?
Skrevet

Jeg har alltid i de situasjonene referert til hva jeg har i nåværende jobb, og f.eks. sagt at jeg ikke ser for meg noe lavere tilbud enn det.

Evt. si at du ønsker et tilbud, og vurderer det når det kommer.

Eller si hva ditt minimumskrav for å overleve er.

"Jeg har alltid i de situasjonene referert til hva jeg har i nåværende jobb, og f.eks. sagt at jeg ikke ser for meg noe lavere tilbud enn det."

Er det beløpet lavere enn de er villige å tilby deg, får du antagelig den lønna om du får jobben.

"Evt. si at du ønsker et tilbud, og vurderer det når det kommer."

Så kan de si at de heller vil høre hva ditt lønnskrav er. Da er man tilbake til det første, man må fremme lønnskrav.

Og da "taper" man, det vil si at man ikke får noe bedre enn lønnskravet.

Ikke mulig å snu situasjonen ? Få dem til å eksponere hva de er villige å tilby ? Kanskje på en inndirekte måte ?

Gjest eks jobbsøker
Skrevet

Jeg har ikke vært i situasjonen så ofte, men har hatt godt betalt i de jobbene jeg har hatt, så for meg har det ikke vært så stort dilemma. For jeg har ikke hatt så mye å tape.

Eks, da jeg byttet jobb for ca. et år siden, så sa jeg i intervjuet at jeg har 420 000,- i grunnlønn pr. i dag, pluss de godene jeg hadde, og sa at jeg forventet meg ikke å gå ned i lønn. La også til at jeg skulle ha lønnsjusteringer like rundt hjørnet, så da ville sannsynligvis lønna øke.

Tilbudet jeg fikk fra ny arbeidsgiver var da på 440 000,-.

Så de gikk noe opp fra det jeg opprinnelig hadde.

Jeg har nylig ansatt en person her på jobben, og da jeg intervjuet, så var det flere som sa at de ønsket tilbud fra oss når jeg spurte om hvilke lønnskrav de hadde. Hun som ble tilsett sa også det, så hun fikk et tilbud ut fra hva stillingen ligger på (hva den forrige hadde), og hun var fornøyd med det.

Så be om et tilbud er kansjke det tryggeste, så kan du komme med korrigeringer i etterkant om du ikke er fornøyd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...