Gå til innhold

Selvangivelse, noen glipp

Anbefalte innlegg

Gjest pæreblomst
Skrevet

Ting tyder på at de ikke tar god nok kontroll på selvangivelsen. I fjor hadde de ført opp klasse to på meg, selv om jeg vitterlig har vært gift i fem år jeg nå. Korrigerte selvfølgelig. De to årene samboeren og jeg var sammen, skrev jeg selvangivelsen som før ( med oppga samboerskap). Likevel ligner de meg som tidligere, slik at jeg måtte varsle. Hvor pålitelig er egentlig skatteetaten?

Gjest forenklet
Skrevet

Vi leverte forenklet, og jeg må innrømme at jeg bare så raskt over den før jeg leverte den inn... Kanskje ikke så smart? Men jeg har ikke så god greie på selvangivelsen..... (Har altså gifte skatteklasse 1?)

Gjest Rød og Hvid
Skrevet

Svært upålitelig.

Mange som skulle hatt skattebegrensning etter skattelovens §17, får ikke det automatisk.

De som har alminnelig inntekt (post 3.4) under 84000 må ofte selv søke. Det er mye penger, de som søker får ofte 10-20000 kr tilbake.

Veldig mange har gått glipp av veldig mye penger.

Skrevet

Man er vel så påpasselig som man hra ressurser til å være, for å si det på en måte. Men.. altså den selvangivelsen du nettopp leverte, er ingen "ligning", men heller en "påbegynt" selvangivelse. Hvis du lurer på hvilken skatteklasse du ble lignet i de siste årene, så å du kontrollere "skatteoppgjørene" for hvert år.

Folk har også plikt til å si ifra om feil, men..

Bare for å nevne det altså.

Jeg har nå forresten aldri hørt om et slikt tilfelle som du nevner, så det synes jeg var veldig rart. Ektefeller blir jo skatteberegnet samtidig, og skattemanntallet ajourholdes delvis av folkeregisteret, så da kan det f.eks. skyldes en glipp i folkeregisteret hvis den ene ektefellen blir lignet i kl. 1 og den andre i kl. 2.

Vi er på god vei mot samlebåndteknikk og automatisk ligning, så da er det mye teknisk som må på plass. Det er ikke som i gamle dager, da saksbehandleren hentet seg ei mappe og satte seg til med blyant og regnemaskin for å kontrollere hver eneste selvangivelse, post for post.

Skrevet

Svært upålitelig.

Mange som skulle hatt skattebegrensning etter skattelovens §17, får ikke det automatisk.

De som har alminnelig inntekt (post 3.4) under 84000 må ofte selv søke. Det er mye penger, de som søker får ofte 10-20000 kr tilbake.

Veldig mange har gått glipp av veldig mye penger.

1. I disse tilfellene går skattebegrensingen "automatisk" pga. de kodene som står på lønns- og trekkoppgaven fra trygdekontoret:

Regelen om skattebegrensing ved lav alminnelig inntekt, se sktl. § 17-1, omfatter:

alle skattytere som har fylt 70 år, eller

skattytere som er yngre og hele eller deler av året har fått utbetalt:

uførepensjon/foreløpig uførestønad (men ikke tidsbegrenset uførestønad) som gir rett til særfradrag med fulle månedsbeløp,

alderspensjon fra folketrygden ,

hel eller delvis avtalefestet pensjon (AFP) såfremt skattyteren er fylt 64 år ,

tilsvarende pensjon som den avtalefestede pensjonen,

etterlattepensjon etter ftrl. § 17-5 eller § 16-7 eller

overgangstønad etter ftrl. § 15-6, § 16-7 eller § 17-6.

Skattytere i denne gruppen har krav på skattebegrensning dersom alminnelig inntekt etter korreksjon for eventuell formue, men før fradrag for særfradrag, ligger under et fastsatt nivå (kr 143 800 til sammen for ektefeller og kr 88 600 for enslige og enslige forsørgere.

2. For alle som ikke omfattes av bestemmelsene over, kan skattebegrensning vurderes som følger:

Etter sktl. § 17-4 kan det gis skattebegrensning når en skattyter, som ikke går inn under reglene foran, har så lav korrigert alminnelig inntekt før særfradrag at den sammen med andre fordeler ikke er tilstrekkelig til et nødvendig, nøkternt underhold for ham selv og de personer han har plikt til å forsørge. Skattebegrensning kan bare innrømmes når skattyterens økonomiske stilling etter en totalvurdering er slik at det foreligger et påtakelig behov for skattebegrensning.

Disse skal altså vurderes i hvert enkelt tilfelle og det skal foretas en veldig streng behovsprøving. Ingen automatikk.

Gjest Rød og Hvid
Skrevet

1. I disse tilfellene går skattebegrensingen "automatisk" pga. de kodene som står på lønns- og trekkoppgaven fra trygdekontoret:

Regelen om skattebegrensing ved lav alminnelig inntekt, se sktl. § 17-1, omfatter:

alle skattytere som har fylt 70 år, eller

skattytere som er yngre og hele eller deler av året har fått utbetalt:

uførepensjon/foreløpig uførestønad (men ikke tidsbegrenset uførestønad) som gir rett til særfradrag med fulle månedsbeløp,

alderspensjon fra folketrygden ,

hel eller delvis avtalefestet pensjon (AFP) såfremt skattyteren er fylt 64 år ,

tilsvarende pensjon som den avtalefestede pensjonen,

etterlattepensjon etter ftrl. § 17-5 eller § 16-7 eller

overgangstønad etter ftrl. § 15-6, § 16-7 eller § 17-6.

Skattytere i denne gruppen har krav på skattebegrensning dersom alminnelig inntekt etter korreksjon for eventuell formue, men før fradrag for særfradrag, ligger under et fastsatt nivå (kr 143 800 til sammen for ektefeller og kr 88 600 for enslige og enslige forsørgere.

2. For alle som ikke omfattes av bestemmelsene over, kan skattebegrensning vurderes som følger:

Etter sktl. § 17-4 kan det gis skattebegrensning når en skattyter, som ikke går inn under reglene foran, har så lav korrigert alminnelig inntekt før særfradrag at den sammen med andre fordeler ikke er tilstrekkelig til et nødvendig, nøkternt underhold for ham selv og de personer han har plikt til å forsørge. Skattebegrensning kan bare innrømmes når skattyterens økonomiske stilling etter en totalvurdering er slik at det foreligger et påtakelig behov for skattebegrensning.

Disse skal altså vurderes i hvert enkelt tilfelle og det skal foretas en veldig streng behovsprøving. Ingen automatikk.

Foreløpig har jeg hjulpet 5 personer som ikke har fått automatisk, men har fått etter søknad.

Skrevet

Foreløpig har jeg hjulpet 5 personer som ikke har fått automatisk, men har fått etter søknad.

Hvilken kategori var de i da? sktl. § 17-1 eller 17-4?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...