Gå til innhold

Internettpress i skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja...det kreves jo stadig i flere og flere sammenhenger at man har tilgang til internett.

".................................."

Gjest snuskens
Skrevet

Akkurat dette har jeg tenkt på i dag også. Her sendes ukeplaner ut på internett bla.

Datteren min går i niende, og i dag var det fridag for å være hjemme og studere sammen med en veninne. De skulle finne ut om Holocaust, krigen og slike ting, og da er det enkelt med nettet.

Det blir jo mye mer jobb for de som ikke har internett.

Gjest hos oss
Skrevet

Et visst press tror jeg nok det er, ikke at det stilles noe krav, men at det oppleves som vanskelig for de som ikke har tilgang til internett.

Det har vel alltid vært slik, at noen faller utenfor og savner det

andre elever kan benytte seg av i skolearbeidet. Jeg husker at det var noen som ikke abonerte på noe dagsavis (det er vel i kostnad omtrent det samme som et internetabo.)hjemme, og de kunne ikke snakke like mye om det som stod i avisem, finne avisutklipp osv.

Generasjonen før meg var det vel de som ikke hadde tv hjemme som følte seg akterutseilt.

Det er ikke så mange foreldre i dag som ikke kunne ta seg råd til å prioritere en enkel pc og internettoppkobling. Værre er det mht kompetanse,hvis man ikke har brukt pc selv, og ikke trenger det i jobbe, vil terskelen for å ha det hjemme og sette opp det som trengs og drive feilsøking hvis noe ikke fungerer, være veldig stor. Jeg vet selv at jeg ikke hadde syntes det var så enkelt, hvis jeg var alene. Jeg har en datamann som har lagt alt til rette for effektivt pc og internettbruk hjemme, trådløst. B

Barna har behersket enkel dataspill fra toårsalderen.

Skolen må selvsagt være obs på at ikke alle har pc / internett hjemme. Her i Oslo ser jeg at feks innvandrerjentene sitter på biblioteket og surfer etter skolemateriale, det er et fint tilbud til de som ikke har pc hjemme.

Men det er jo vanskeligere på bygda, der det er lange avstander til å bruke skole / bibliotek osv på ettermiddagstid.

Jeg tror praktisk hjelp er minst like viktig som økonomisk hjelp for å sørge for at alle skolebarn har tilgang til internett / pc.

Og at skolene er bevisste og setter av arbeidstid for elevene på skolen, hvor de kan benytte skolens utstyr.

Skrevet

Ja, det tror jeg nok.

Men det er jo et visst internettpress i hele samfunnet syns jeg.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Akkurat dette har jeg tenkt på i dag også. Her sendes ukeplaner ut på internett bla.

Datteren min går i niende, og i dag var det fridag for å være hjemme og studere sammen med en veninne. De skulle finne ut om Holocaust, krigen og slike ting, og da er det enkelt med nettet.

Det blir jo mye mer jobb for de som ikke har internett.

Men de fleste har jo internett tilgang på skole eller bibliotek?

Skrevet

Ja, det er det, og det skulle bare mangle!

Gjest den ekte noor
Skrevet

Ja, det er det, og det skulle bare mangle!

Synes du da at denne moren overreagerer når hun holder datteren hjemme?

Gjest den ekte noor
Skrevet

Tja...det kreves jo stadig i flere og flere sammenhenger at man har tilgang til internett.

Blir det da et klasseskille mellom de som har nett og ikke da?

Skrevet

Vet ikke om det blir noe egentlig klasseskille - det er bare et spørsmål om tid før det er omtrent ingen som ikke har det.

Skrevet

Synes du da at denne moren overreagerer når hun holder datteren hjemme?

Jeg synes det ja. Om man ikke har internett hjemme finnes det på bibliotek og på skolen.

Skrevet

En maskin og mange hundre som ønsker tilgang hele tida. Ikke den letteste tilgangen nei. De er jo kø i timesvis for ungene vil jo spille spill.

Gjest den ekte noor
Skrevet

En maskin og mange hundre som ønsker tilgang hele tida. Ikke den letteste tilgangen nei. De er jo kø i timesvis for ungene vil jo spille spill.

På bibl. her hvor jeg bor har de maskiner med timebestilling, og drop in maskiner hvor man kan sitte maks 30 minutter, funker relativt greit det. Men de fleste skoler er vel på nett nå?

Gjest snuskens
Skrevet

Selvsagt, men er det like kult å sitte der med en venninne?

Jeg er iallefall veldig glad for at vi har internett, det begynner å bli mer og mer viktig.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Selvsagt, men er det like kult å sitte der med en venninne?

Jeg er iallefall veldig glad for at vi har internett, det begynner å bli mer og mer viktig.

Ja, for meg var det en snakk om prioritering, og mesteparten blir spart inn med at jeg ikke trenger å kjøpe aviser lengre.

Skrevet

Jeg vil ikke kalle det press.

Men det skulle nesten bare mangle at ikke skolen skal kunne oppfordre/tipse elever og foreldre om nyttig informasjon på nettet.

Det er ikke slik at man må ha internett for å gjøre lekser - eller at man MÅ gå inn og kikke på eksempler på de nasjonale prøvene. Det er fortsatt bare et tilbud til de 85 % som har tilgang hjemme (og de som vil gå på biblioteket eller oppsøke det andre steder).

"Hun mener at det offentlige bør gå sammen med nettleverandørene og finansiere internettilgangen til barnefamilier."

Ja vel, sier jeg bare da.

Gjest Farah Diba
Skrevet

Kanskje på samme måte som imellom dem som har telefon - ikke telefon, tv - ikke tv, osv.

Skrevet

På bibl. her hvor jeg bor har de maskiner med timebestilling, og drop in maskiner hvor man kan sitte maks 30 minutter, funker relativt greit det. Men de fleste skoler er vel på nett nå?

På skolen til minstemann samlet de inn penger fra foreldrene så nå er det 30 maskiner fordelt på 2 klasser i 10 klassetrinn.

Minstemann som i tredje klasse har enda ikke hatt anledning til å bruke noen av disse maskinene.

Gjest gjerrig surfer
Skrevet

selv har jeg kjøpt en brukt pc til 800 kroner. dette er min surfemaskin

de fleste skulle vel klare det?

Skrevet

Vet ikke om det blir noe egentlig klasseskille - det er bare et spørsmål om tid før det er omtrent ingen som ikke har det.

Ingen i nord og vest, nei.

Dermed vil gapet øke og øke til sør og øst.

Så kan man si at internett er en svært demokratisk oppfinnelse som alle' lett kan ha tilgang til. Men - det hjelper lite med relativt godt utbygget nett når befolkningen ikke har hardware.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...