Gå til innhold

Hva har jeg gjort galt?

Anbefalte innlegg

Gjest Sliten og utbrent mor
Skrevet

Datteren min er 18 år. Hun var ei snill og søt jente helt til hun ble 14-15 år. Etter det snudde alt. Jeg har stillt opp for henne bestandig. Desverre har far vært lite på banen, da vi foreldre ikke har vært særlig på talefot etter at vi skilte lag da hun var åtte år.Jeg har samboer som også har stilt opp for henne i alle år på godt og vondt.

Problemet som har vært siden hun var ca 14 år er at hun ikke tar ansvar for noen ting. Hun holder aldri avtaler. Gadd aldri til å hjelpe hjemme. Bruker penger som gress. Lyver om alt mulig.Er ekstremt uryddig, orker ikke ta opp etter seg selv. Tar alt som en selvfølge og er ikke takknemlig for noe.

I fjor hjalp jeg henne til å få en ekstrajobb ved siden av skolen. Der var hun i 2 mnd og ble sparket pga av tyveri av penger i kassa. Jeg ble kallt inn til møte siden hun var 17 år da. Hun fikk 12.000 kr i bot da de hadde leid inn et vaktselskap som tok henne. Vi snakket frem og tilbake hvorfor dette hadde skjedd. Hun syns det var trasig til å begynne med, men viste ingen tegn til anger senere. Hun har ikke fått jobb igjen.

En annen ting er at hun forteller at alt som er galt har andre skyld i. Hun fraskriver seg ethvert ansvar.

Hun ville så flytte hjemmefra, og jeg og samboer hjalp henne med hybel. Nå har vi ved flere anledninger fått telefon fra husverten, der vedkommende klager på min datter og vil ha henne ut. Grunnen er at hun ikke vasker, ikke overholder regler.Hun gir rett og slett blaffen og viser ingen respekt. I tillegg har hun vært og stjålet klær fra husverten. Hun må nå erstatte en stor sum for ting som er blitt ødelagt og stjålet fra huset. Hun har heller ikke økonomisk sans, hun bruker alt på noen dager (stipend, barnebidrag) og går resten av mnd uten penger. Da klager hun i øst og vest at hun har ikke mat ovs. Hun legger ut i det vide og brede for noen trasige foreldre hun har som ikke stiller opp.

Jeg og min samboer er helt fortvilte over hennes atferd. Hun sier selv hun er voksen, men lite tyder på det. Når vi tar ting opp med henne nekter hun. Hun beskylder oss for at alt går galt med henne.

Jeg er redd og slett blitt frynsete i nervene av datteren min. Hva skal jeg gjøre og kan jeg gjøre mer, når det aldri nytter. Jeg ser jo at hun slite en del psykisk på grunn av alt hun har viklet seg inn i.

mil1365380270
Skrevet

Hun lærer aldri å ta ansvar hvis du redder henne hver gang.

Synes du skal ta en samtale med henne. Ikke en der du sier noe som helst om henne, og hvordan hun ordner livet sitt, men fortell hvor sliten du er. Ikke bli sint eller anklagende, spør henne om hjelp/råd i stedet?

Når man er 18, er det på tide å forstå at foreldrene bare er vanlige mennesker, med sine egne problemer og begrensniger. Ikke noen man kan utnytte i det uendelige, som aldri bryter sammen.

Tror ikke ting ordner seg over natten, men det kan kanskje pense forholdet deres over på et litt mer voksent spor.

Skrevet

Tror det er flere årsaker til en slik adferd. Det kan være personligheten hennes, det kan være vennene og miljøet og ikke minst oppdragelsen.

Spørsmålet er om dere kanskje har stilt opp for mye slik at når hun får problemer er det bare å komme til dere. Er hun bortskjemt tro? Hun tar jo ikke ansvar for noe. Har hun noen gang ryddet på sitt eget rom eller er det du som har gjort det? Har hun ikke lært dette hjemme, så sier det seg selv at hun ikke vil gjøre dette nå heller

Slutt å gi hjelp, be henne ta ansvar selv og at det nå ikke nytter å komme til dere lenger.

Faren er selvsagt at det kan gå helt galt for henne. Men ikke flytt på grensene.

Skal det gis gjelp så må det til en gjenytelse, ellers ikke. I tillegg kan dere gi hjelp på en slik måte at det kun er for å komme seg ovenpå. Går hun tom for penger før neste lønning, så er det hennes problem, ikke ditt. Etterhvert vil hun kanskje lære å behandle penger på en ordentlig måte. Blir hun tatt for noe så la henne ordne opp selv.

Jeg tror at dere rett og slett stiller opp for mye, drit i om hun synes dere er foreldres om ikke stiller opp.

Skrevet

Tror det er flere årsaker til en slik adferd. Det kan være personligheten hennes, det kan være vennene og miljøet og ikke minst oppdragelsen.

Spørsmålet er om dere kanskje har stilt opp for mye slik at når hun får problemer er det bare å komme til dere. Er hun bortskjemt tro? Hun tar jo ikke ansvar for noe. Har hun noen gang ryddet på sitt eget rom eller er det du som har gjort det? Har hun ikke lært dette hjemme, så sier det seg selv at hun ikke vil gjøre dette nå heller

Slutt å gi hjelp, be henne ta ansvar selv og at det nå ikke nytter å komme til dere lenger.

Faren er selvsagt at det kan gå helt galt for henne. Men ikke flytt på grensene.

Skal det gis gjelp så må det til en gjenytelse, ellers ikke. I tillegg kan dere gi hjelp på en slik måte at det kun er for å komme seg ovenpå. Går hun tom for penger før neste lønning, så er det hennes problem, ikke ditt. Etterhvert vil hun kanskje lære å behandle penger på en ordentlig måte. Blir hun tatt for noe så la henne ordne opp selv.

Jeg tror at dere rett og slett stiller opp for mye, drit i om hun synes dere er foreldres om ikke stiller opp.

Jeg synes ikke den adferden som beskrives der kan forklares med at hun er bortskjemt. Mange er bortskjemte, men det betyr ikke at de mangler grep om virkeligheten og ikke evner å tenke konsekvenser. I tillegg er det ting som kan ligne på kleptomani inne i bildet.

".................................."

Skrevet

Spørs om det er så mye annet å gjøre enn å la henne klare seg selv, og ikke hjelpe henne mer. Har dere ordnet hybel til henne i deres navn? I såfall ville jeg avsluttet det leieforholdet. Man er sjelden ordentlig voksen i en alder av 18, men dette her høres ut som om det strekker seg mye lengre enn umodenhet.

"................................."

Skrevet

Du kan ikke gjøre så mye annet enn å godta at hun er en myndig person og må ordne opp i dritten sin sjøl. Det er så lett å "få dem ut av klemma" - men det lærer de ingenting av, heller tvert i mot - de vet at dere er der og fanger henne opp.

Vær hard!!! det vil dere tjene på - både dere og henne.

Si nei til all hjelp. Ikke snakk med huseiere - rart han ringer dere, når hun er en voksen person.

Hold litt avstand.

Si du er blakk

Si du må legge på nå.

Si du får ringe legen, eller husverten eller kreditor eller banken.

Si at det har du ikke greie på- det må du finne ut sjøl.

På den måten vil hun MULIGENS lære å måtte ordne opp sjøl.

Skrevet

Jeg synes ikke den adferden som beskrives der kan forklares med at hun er bortskjemt. Mange er bortskjemte, men det betyr ikke at de mangler grep om virkeligheten og ikke evner å tenke konsekvenser. I tillegg er det ting som kan ligne på kleptomani inne i bildet.

".................................."

Derfor jeg tror at det er mange årsaker som jeg sier i innlegget mitt.

Gjest adidass
Skrevet

Høres ut som hun der trenger terapi. Personligheten kan ikke være helt utviklet som den skal når man oppfører seg sånn. Du får be henne oppsøke hjelp. Hvis hun nekter, så dra vekk alle goder og be henne klare seg selv. Man blir ikke voksne før man har hatt har møtt litt motgang i livet.

Skrevet

Huff, hvor trasig!

Men hva kan man gjøre? Hun kan jo ikke fortsette slik og forvente at dere ordner opp for henne. Da lærer hun jo aldri. Nei, la henne ordne opp i rotet sitt selv. Det er eneste måten hun lærer på. Hard og brutalt. Men det var ingen som tvang henne til å rote det sånn til.

Når du sier barnebidrag, håper jeg inderlig det er hennes barnebidrag, og at hun ikke har en unge hun får bidrag for??!!

Skrevet

Huff, hvor trasig!

Men hva kan man gjøre? Hun kan jo ikke fortsette slik og forvente at dere ordner opp for henne. Da lærer hun jo aldri. Nei, la henne ordne opp i rotet sitt selv. Det er eneste måten hun lærer på. Hard og brutalt. Men det var ingen som tvang henne til å rote det sånn til.

Når du sier barnebidrag, håper jeg inderlig det er hennes barnebidrag, og at hun ikke har en unge hun får bidrag for??!!

Nei barnebidraget er til henne, siden hun går på videregående. Har faktisk tenkt på at fikk hun en unge, var det nok jeg som måtte ta meg av den. Får håpe det ikke skjer før hun er voksen nok til å ta ansvar. Har en sønn som er 2 år eldre. Han er helt motsatt.

Gjest momsi
Skrevet

Hun må lære seg å ta ansvar selv, det gjør hun ikke ved at du/dere hjelper henne.

Jeg synes du skal forsøke å få henne i terapi, hun virker destruktiv og umoden. Kanskje du skal legge innlegget på psykiatri-siden, og se hvilke råd psykiateren kan ha? Det er alovor når hun er 18 år.

Skrevet

Rommet hennes har hun måttet rydde selv (hun har ikke gjort det engang). Det fylles opp med søppel og skittentøy helt til det stinker. Jeg var faktisk glad da hun flyttet på hybel for å slippe etter årelange forsøk på å få henne til å gjøre noe. Tror ikke hun er bortskjemt. Hun har 2 søsken til som ikke oppfører seg slik.

Gjest tepi
Skrevet

Nei barnebidraget er til henne, siden hun går på videregående. Har faktisk tenkt på at fikk hun en unge, var det nok jeg som måtte ta meg av den. Får håpe det ikke skjer før hun er voksen nok til å ta ansvar. Har en sønn som er 2 år eldre. Han er helt motsatt.

Som meg og min bror. Jeg har klart meg helt fint her i livet, min yngre bror derimot har vært en hard nøtt.

Skrevet

Tror nok ikke du har gjort så veldig mye galt her - men det høres ut som om din datter har en eller annen form for personlighetsforstyrrelse.

Har en storesøster som har ganske nøyaktig det adferdsmønsteret du her beskriver; og hun har dessverre endt opp med å bli tung rusmisbruker.

Hun startet opp på samme måte som du beskriver her - stjeling og regelbrudd rundt pubertetstiden, konstant ansvarsfraskrivelse på absolutt alt som går galt - og legger skylden på sin mor.

Vanskelig å gi noen gode råd i en slik situasjon - men det er klart at du må før eller siden sette en grense her.

Du og din samboer har et liv å leve dere og - og du og dere må bestemme dere for i hvor stor grad din datter i voksen alder skal få anledning til å slite deg og dere ut.

Du og dere har forsøkt å være hjelpsomme i lang tid nå, uten å få noe positiv respons tilbake. Kanskje på tide å begynne å vurdere å la henne få merke hva det innebærer å være voksen - ved å faktisk måtte klare seg selv...?

Skrevet

Derfor jeg tror at det er mange årsaker som jeg sier i innlegget mitt.

Det er ihvertfall mange _mulige_ årsaker.

".............................."

Gjest sandex
Skrevet

Høres ut som meg på den alderen... Men en ting er sikkert - hun hører ihvertfall ikke på foreldrene før hun finner ut av dette selv.

Mest trolig går dette over etter en periode. Det gikk bra med meg til slutt.. Gikk nesten 2 år der jeg nesten ikke snakket med foreldrene mine!

Ikke så mange gode råd å komme med altså, men vær bestemte, og vis at dere vil vere der for henne når hun trenger det.

Skrevet

Ok, det var da enda godt.

Jeg tror ikke du har gjort noe galt. Hun burde oppsøke hjelp, som andre foreslår her.

Det kan høres ut som om hun sliter med mer enn "bare" å være bortskjemt.

nomen_necio
Skrevet

Kan det tenkes at hun bruker stoff ?

Hva slags venner/miljø vanker datteren din i ?

Skrevet

Kan det tenkes at hun bruker stoff ?

Hva slags venner/miljø vanker datteren din i ?

Jeg har vært inne på tanken, siden noen av vennene er "litt" tvilsomme. Jeg tok henne med til sosialmedisinsk senter for test som viste ingen tegn til stoff. Hun sier selv hun ikke bruker stoff. Men hun lyver jo om alt, så jeg vet ikke hva jeg skal tro.

nomen_necio
Skrevet

Jeg har vært inne på tanken, siden noen av vennene er "litt" tvilsomme. Jeg tok henne med til sosialmedisinsk senter for test som viste ingen tegn til stoff. Hun sier selv hun ikke bruker stoff. Men hun lyver jo om alt, så jeg vet ikke hva jeg skal tro.

Beklager jeg svarer deg så sent.

Det eneste jeg kan anbefale deg er å forsøke å få henne inn i et annet miljø. Få henne til å finne andre venner som kan påvirker henne i en annen retning.

Om hun ikke vil selv, kan du forsøke å få andre til å trekke henne inn i sitt miljø.

Vet mange har valgt å bruke eget nettverk til slikt. Når de inviterer venner så ber de dem ta med barna sine også. Da stifter egne barn og barn av venner bekjentskaper som utvikler seg til vennskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...