Åsemor Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 Hva gjør du med regninger du har betalt? Her er det null system, ligger en bunke på kommoden, en bunke i sofaen, noen på salongbordet, noen har jeg forsøkt å sette inn i et system i en perm, og ellers ligger de ligg her og litt der. Ubetalte regninger har jeg full kontroll på, men de betalte vet jeg aldri hvor jeg skal gjøre av. Trenger man egentlig å spare på de? Eller er det greit at de går i det store arkivet (=grønn dunk)? 0 Siter
flisa Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 Jeg setter de i perm - bare huller og rett inn. Kjekt om man må bla tilbake og finne en adresse etc. Jeg kaster de bakerste når det begynner å bli fullt. Kjekt også når man skal lage budsjett etc. 0 Siter
Gjest RaMo Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 Før så sparte jeg på alle i åresvis, det gidder jeg ikke lenger. Regninger som hører utleiehuset mitt til går i den permen. Regninger som hører internet/telefon til går i en slik perm med alle slike papirer. Thats it tror jeg. Resten blir lagret i en liten eske som etterhvert blir brent. 0 Siter
Freya Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 Setter dem inn i en perm med skilleark... Blir litt deppa av å se den stooore permen, herregud hvor mye penger jeg har brukt, liksom. Hehe. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 Inn i mapper, sparer det foregående året. Kaster når jeg driver med selvangivelsen, 2003 gikk i søpla nå :-) 0 Siter
Miss seventy Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 Jeg gjemmer de som er faste utgifter, strøm, kommunale avgifter, tlf osv. De har jeg i økonomi permen min, der jeg har bank papirer, låne papirer, skatte papirer osv. Greit å kunne gå tilbake å sjekke ca hvor mye som går og hvilke mnd. Kjekt til neste år.. De andre tar jeg vare på i ca et år, i tilfelle det skulle bli noe krøll, få purring som jeg ikke burde hatt osv. Når de er blitt gamle, og man er trygg på at det er i orden med dem, kaster jeg dem. Men jeg noterer alt jeg bruker da, som et forsøk på å holde orden på økonomien. Veldig kjekt da. 0 Siter
Juneau Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 Her går de rett i det store arkivet. Jeg legger betalte regninger i en plastboks (litt stor) som står inne i et skap. Når den blir full (tar ca 1år), flyttes papirene over i en plastpose som arkiveres i kjelleren noen år til... Utenpå posen skriver jeg årstall - evnt. ca datoer for eldste og yngste innhold. 0 Siter
Gjest engel 49+ Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 Jeg legger betalte regninger i en plastboks (litt stor) som står inne i et skap. Når den blir full (tar ca 1år), flyttes papirene over i en plastpose som arkiveres i kjelleren noen år til... Utenpå posen skriver jeg årstall - evnt. ca datoer for eldste og yngste innhold. . 0 Siter
Gjest engel 49+ Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 Inn i mapper, sparer det foregående året. Kaster når jeg driver med selvangivelsen, 2003 gikk i søpla nå :-) . 0 Siter
Gjest den ekte noor Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 Kaster de jeg, har jo registrert dem i nettbanken, og ikke får jeg mange papir regninger heller, de fleste kommer rett inn i nettbanken min. 0 Siter
morsan Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 Inn i mapper, sparer det foregående året. Kaster når jeg driver med selvangivelsen, 2003 gikk i søpla nå :-) Men husk at det er alminnelig foreldelsesfrist på tre år. Dessuten: Det kan være garantitid (etter kjøpsloven eller gitt fra fabrikant) på ting du har kjøpt, slik at det kan være lurt å spare div regninger i 5 år. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 Men husk at det er alminnelig foreldelsesfrist på tre år. Dessuten: Det kan være garantitid (etter kjøpsloven eller gitt fra fabrikant) på ting du har kjøpt, slik at det kan være lurt å spare div regninger i 5 år. Alt ligger i nettbanken, kvitteringer med spesifikasjoner på ting spares :-) 0 Siter
morsan Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 Alt ligger i nettbanken, kvitteringer med spesifikasjoner på ting spares :-) Da så! :-) 0 Siter
Gjest engel 49+ Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 Alt ligger i nettbanken, kvitteringer med spesifikasjoner på ting spares :-) ligger det i nettbanken over 13 måneder?? 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 ligger det i nettbanken over 13 måneder?? Har jeg ikke tenkt over, men du kan jo få kontoutskrifter, hvis du trenger det. 0 Siter
Gjest begonia Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 Giroer som er garantikvitteringer, setter jeg inn i en egen garantimappe. Der kaster jeg etterhvert som garantien går ut. Andre girokvitteringer setter jeg inn i mapper. Kaster fortløpende etter 3 år. Det er foreldelsesfristen for privatøkonomien. Tar jo liten plass, så kan like godt spare på det. Etter betaling, rett inn i permen, etter betalingsdato. Der står de til de blir kastet. Lett å gå tilbake hvis det er noe en lurer på, eller en får purringer. 0 Siter
Gjest engel 49+ Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 Har jeg ikke tenkt over, men du kan jo få kontoutskrifter, hvis du trenger det. Selvbetjent er det 13 måneder. men kanskje man kan bestille noe utover det. 0 Siter
Gjest nickless Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 Jeg har laget til en skuff til hver av oss her hjemme inkludert gutten(han lagrer tegningene sine der). I min skuff legger jeg ubetalte regninger til venstre, betalte til høyre, underst i skuffen garantisedler o.l. 0 Siter
Gyda Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 ligger det i nettbanken over 13 måneder?? I nettbanken min ligger det kvitteringer for to år bakover. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.