Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør du med regninger du har betalt? Her er det null system, ligger en bunke på kommoden, en bunke i sofaen, noen på salongbordet, noen har jeg forsøkt å sette inn i et system i en perm, og ellers ligger de ligg her og litt der. Ubetalte regninger har jeg full kontroll på, men de betalte vet jeg aldri hvor jeg skal gjøre av.

Trenger man egentlig å spare på de? Eller er det greit at de går i det store arkivet (=grønn dunk)?

Skrevet

Jeg setter de i perm - bare huller og rett inn. Kjekt om man må bla tilbake og finne en adresse etc. Jeg kaster de bakerste når det begynner å bli fullt. Kjekt også når man skal lage budsjett etc.

Gjest RaMo
Skrevet

Før så sparte jeg på alle i åresvis, det gidder jeg ikke lenger.

Regninger som hører utleiehuset mitt til går i den permen.

Regninger som hører internet/telefon til går i en slik perm med alle slike papirer.

Thats it tror jeg.

Resten blir lagret i en liten eske som etterhvert blir brent.

Skrevet

Setter dem inn i en perm med skilleark...

Blir litt deppa av å se den stooore permen, herregud hvor mye penger jeg har brukt, liksom. Hehe.

mil1365380270
Skrevet

Inn i mapper, sparer det foregående året. Kaster når jeg driver med selvangivelsen, 2003 gikk i søpla nå :-)

Miss seventy
Skrevet

Jeg gjemmer de som er faste utgifter, strøm, kommunale avgifter, tlf osv. De har jeg i økonomi permen min, der jeg har bank papirer, låne papirer, skatte papirer osv. Greit å kunne gå tilbake å sjekke ca hvor mye som går og hvilke mnd. Kjekt til neste år..

De andre tar jeg vare på i ca et år, i tilfelle det skulle bli noe krøll, få purring som jeg ikke burde hatt osv. Når de er blitt gamle, og man er trygg på at det er i orden med dem, kaster jeg dem. Men jeg noterer alt jeg bruker da, som et forsøk på å holde orden på økonomien.

Veldig kjekt da.

Skrevet

Her går de rett i det store arkivet.

Jeg legger betalte regninger i en plastboks (litt stor) som står inne i et skap.

Når den blir full (tar ca 1år), flyttes papirene over i en plastpose som arkiveres i kjelleren noen år til... Utenpå posen skriver jeg årstall - evnt. ca datoer for eldste og yngste innhold.

Gjest engel 49+
Skrevet

Jeg legger betalte regninger i en plastboks (litt stor) som står inne i et skap.

Når den blir full (tar ca 1år), flyttes papirene over i en plastpose som arkiveres i kjelleren noen år til... Utenpå posen skriver jeg årstall - evnt. ca datoer for eldste og yngste innhold.

.

Gjest engel 49+
Skrevet

Inn i mapper, sparer det foregående året. Kaster når jeg driver med selvangivelsen, 2003 gikk i søpla nå :-)

.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Kaster de jeg, har jo registrert dem i nettbanken, og ikke får jeg mange papir regninger heller, de fleste kommer rett inn i nettbanken min.

Skrevet

Men husk at det er alminnelig foreldelsesfrist på tre år.

Dessuten: Det kan være garantitid (etter kjøpsloven eller gitt fra fabrikant) på ting du har kjøpt, slik at det kan være lurt å spare div regninger i 5 år.

mil1365380270
Skrevet

Men husk at det er alminnelig foreldelsesfrist på tre år.

Dessuten: Det kan være garantitid (etter kjøpsloven eller gitt fra fabrikant) på ting du har kjøpt, slik at det kan være lurt å spare div regninger i 5 år.

Alt ligger i nettbanken, kvitteringer med spesifikasjoner på ting spares :-)

Skrevet

Da så! :-)

Gjest engel 49+
Skrevet

ligger det i nettbanken over 13 måneder??

mil1365380270
Skrevet

Har jeg ikke tenkt over, men du kan jo få kontoutskrifter, hvis du trenger det.

Gjest begonia
Skrevet

Giroer som er garantikvitteringer, setter jeg inn i en egen garantimappe. Der kaster jeg etterhvert som garantien går ut.

Andre girokvitteringer setter jeg inn i mapper. Kaster fortløpende etter 3 år. Det er foreldelsesfristen for privatøkonomien. Tar jo liten plass, så kan like godt spare på det.

Etter betaling, rett inn i permen, etter betalingsdato. Der står de til de blir kastet. Lett å gå tilbake hvis det er noe en lurer på, eller en får purringer.

Gjest engel 49+
Skrevet

Har jeg ikke tenkt over, men du kan jo få kontoutskrifter, hvis du trenger det.

Selvbetjent er det 13 måneder. men kanskje man kan bestille noe utover det.

Gjest nickless
Skrevet

Jeg har laget til en skuff til hver av oss her hjemme inkludert gutten(han lagrer tegningene sine der).

I min skuff legger jeg ubetalte regninger til venstre, betalte til høyre, underst i skuffen garantisedler o.l.

Skrevet

I nettbanken min ligger det kvitteringer for to år bakover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...