Gå til innhold

kitektur: Veranda, Balkong og Terasse

Anbefalte innlegg

Gjest Rød og Hvid
Skrevet

Hva er hva?

Hva heter en plattform som ligger nede på bakken?

Og hva heter en plattform som står på søyler slik som på slottet?

Jeg tror det heter slottsverandaen, ikke balkongen, for jeg tror en balkong står rett ut i lufta fra en bygning uten noe under?

Fortsetter under...

Gjest jeps
Skrevet

Ja, tror du har rett. Veranda er den som står på bakken, eller litt fra bakken i alle fall, terrase står på søyler, mens balkong ser du f.eks i bygninger, de er som regel også små;)

Gjest Rød og Hvid
Skrevet

Ja, tror du har rett. Veranda er den som står på bakken, eller litt fra bakken i alle fall, terrase står på søyler, mens balkong ser du f.eks i bygninger, de er som regel også små;)

Sikker?

Jeg er ikke så sikker.

Skrevet

Sikker?

Jeg er ikke så sikker.

Jeg ville sagt at verandaen står på søyler, balkongen henger på veggen og terrassen ligger på bakken.

Da blir det slottsverandaen, men det høres ikke like fjongt ut.

Skrevet

Veranda står på søyler eller hviler på et eller annet på bygningen (som på slottet)

Balkong er fritthengende (uten støtte)

Terrasse ligger på bakken (terra=jord)

Skrevet

Jeg ville sagt at verandaen står på søyler, balkongen henger på veggen og terrassen ligger på bakken.

Da blir det slottsverandaen, men det høres ikke like fjongt ut.

Du har rett. I tillegg har vi altan, som kan brukes om alt, og ikke har en egen definisjon.

"Verandaproblematikken" ble tatt opp i Typisk Norsk på NRK for noen uker siden. Episodene finnes her:

http://www.nrk.no/typisknorsk/

Annonse

Skrevet

Jeg kaller alt veranda. Eventuelt "platt" om den ligger på bakken. Balkong og terasse er jåleord!

Skrevet

Du har rett. I tillegg har vi altan, som kan brukes om alt, og ikke har en egen definisjon.

"Verandaproblematikken" ble tatt opp i Typisk Norsk på NRK for noen uker siden. Episodene finnes her:

http://www.nrk.no/typisknorsk/

Altan er et stygt ord, enda verre enn balkong.

Veranda høres mye bedre ut bortsett fra slottsbalkongen, den er noe eget.

Gjest lille rosinen
Skrevet

For meg er veranda et innebygd rom som et påbygg til huset. De tre veggene som ikke er i forbindelse med resten av huset har ofte vinduer hele veien og dør ut til hagen.

Balkong og altan bruker jeg om hverandre når "utbygget" ikke er overbygd. Jeg visste ikke at man skilte mellom balkonger med og uten støttesøyler. Antagelig fordi vi ikke er så "fine" der jeg kommer fra :-)

En terasse er ofte en "platting" nede på bakken. Men kan jo også ha takterasser. Tror fellesnevneren er at det ikke er luft under... En terasse må for meg også ha en viss størrelse for at jeg skal kalle det det...

Jeg tror forskjellige ord brukes på forskjellige steder i landet, så jeg regner med noen reagerer på hva jeg kaller hva og ikke er enig :-)

Skrevet

Piltan?

Oppkalt etter Pilt i Pompel & Pilt?

RAre greier - jeg trodde først det var trykkfeil - men så stod det overalt og i teksten -så det heter nok det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...