Gå til innhold

Parkettgulv / laminat

Anbefalte innlegg

Gjest nytt gulv
Skrevet

Jeg prøver igjen da!

Kan noen anbefale meg et laminatgulv i eik som er naturtro og pent?

Vennligst oppgi merke og ca. pris.

Ville være veldig takknemlig!

Lips1365380508
Skrevet

Vi har parkettgulv i hele huset...I den andre etasjen har vi en som heter Forte, og er veldig fornøyd med den;) Den kostet oss 270 kr, per kvadratmeter, og det er ikke dyrt hvis du skal ha bra kvalitet. Mens nede i stua har vi en litt dyrere, den kostet 370. 14 mm tykk, og har to staver, mens den oppe har tre...

Parkett er varmere enn laminat, men mykere og mer sensitiv. Så hvis du har små barn ville jeg ikke anbefalt den, da det fort kan komme riper og hull i den. Da er laminat bedre!

Har ingen sider å henvise til dessverre..

Lykke til med valget.

Skrevet

Bare du får en med 15 års garanti, så er det greit.

Skrevet

Vi har parkettgulv i hele huset...I den andre etasjen har vi en som heter Forte, og er veldig fornøyd med den;) Den kostet oss 270 kr, per kvadratmeter, og det er ikke dyrt hvis du skal ha bra kvalitet. Mens nede i stua har vi en litt dyrere, den kostet 370. 14 mm tykk, og har to staver, mens den oppe har tre...

Parkett er varmere enn laminat, men mykere og mer sensitiv. Så hvis du har små barn ville jeg ikke anbefalt den, da det fort kan komme riper og hull i den. Da er laminat bedre!

Lykke til med valget.

"Så hvis du har små barn ville jeg ikke anbefalt den, da det fort kan komme riper og hull i den. Da er laminat bedre!"

Jeg er ikke enig i at laminat er bedre om man har små barn. *S*

Det er mange tresorter som er ganske harde, for eksempel eik og bøk, og som derfor tåler en god del. Riktignok tåler de ikke like mye som laminatgulv, men et pent tregulv er fortsatt pent selv om det har noen riper og hakk i seg.

Tiden med små barn går dessuten svært fort hos de fleste, og det å legge gulv er en slitsom prosess som man ikke så lett gjentar etter få år. En "midlertidig" løsning med laminat kan derfor fort bli mer varig, og da hadde parkett både vært penere og bedre, synes jeg.

Laminat er som du sier kaldt, og små barn leker jo gjerne på gulvet. Dessuten bråker det mye mer av sko og lek på laminatgulv enn på tregulv.

Vi har kun ett rom med laminatgulv i huset (=barnerommet). dette gulvet var der da vi flyttet inn for 8 år siden, og selv om gulvet er like "uskadet" som dengang, så er det nesten like kaldt å gå på som flisegulv når varmekablene er slått av. Det smeller ganske mye når vi går på gulvet, så jeg er sjeleglad for at vi ikke har naboer under oss! :-)

Lips1365380508
Skrevet

"Så hvis du har små barn ville jeg ikke anbefalt den, da det fort kan komme riper og hull i den. Da er laminat bedre!"

Det er mange tresorter som er ganske harde, for eksempel eik og bøk, og som derfor tåler en god del. Riktignok tåler de ikke like mye som laminatgulv, men et pent tregulv er fortsatt pent selv om det har noen riper og hakk i seg.

Tiden med små barn går dessuten svært fort hos de fleste, og det å legge gulv er en slitsom prosess som man ikke så lett gjentar etter få år. En "midlertidig" løsning med laminat kan derfor fort bli mer varig, og da hadde parkett både vært penere og bedre, synes jeg.

Laminat er som du sier kaldt, og små barn leker jo gjerne på gulvet. Dessuten bråker det mye mer av sko og lek på laminatgulv enn på tregulv.

Vi har kun ett rom med laminatgulv i huset (=barnerommet). dette gulvet var der da vi flyttet inn for 8 år siden, og selv om gulvet er like "uskadet" som dengang, så er det nesten like kaldt å gå på som flisegulv når varmekablene er slått av. Det smeller ganske mye når vi går på gulvet, så jeg er sjeleglad for at vi ikke har naboer under oss! :-)

Joda, det er eik vi har, og den er hard, men jeg syns ikke at det blir pent med masse riper og hull, men hver sin smak =) Det kommer jo så fort riper vettu...

Men uansett hva de velger, så går det an å teppe der barna leker mest, da blir den ikke ødelagt så fort. Åja, det er en del arbeid med parkett ja, men er ikke så vanskelig med klikk-klakk, når du kommer inni det...så etter kanskje 10-15 år i huset, blir jo parketten rimelig ripete, og det er ikke no problem å bytte den ut;) Går jo an å sette den inn i et annet rom og, med mindre den er limt fast i gulvet...men klikk-klakken limes ikke. Den er mest praktisk.

Skrevet

Joda, det er eik vi har, og den er hard, men jeg syns ikke at det blir pent med masse riper og hull, men hver sin smak =) Det kommer jo så fort riper vettu...

Men uansett hva de velger, så går det an å teppe der barna leker mest, da blir den ikke ødelagt så fort. Åja, det er en del arbeid med parkett ja, men er ikke så vanskelig med klikk-klakk, når du kommer inni det...så etter kanskje 10-15 år i huset, blir jo parketten rimelig ripete, og det er ikke no problem å bytte den ut;) Går jo an å sette den inn i et annet rom og, med mindre den er limt fast i gulvet...men klikk-klakken limes ikke. Den er mest praktisk.

Klart det er penere uten riper! :-) Men etter min mening er det penere med en parkett med noen riper i enn et laminatgulv, men det er nå bare min mening. *S* Tenk bare på gamle hus med gamle gulv! Vel brukes det ofte stavparkett der, og ikke nymotens parkett, men disse gulvene er da flotte selv om tidens tann har satt sine spor. Patina! :-)

Når det gjelder evt utskifting av parkett er leggingen det minste jeg er redd for, mht arbeid, for det ville vi uansett ha satt bort til noen som kan det! *S* Men før man kommer så langt, må man jo rydde ut alt man har av møbler etc, og etterpå flytte det inn igjen, og det er ikke så festlig, akkurat.

Gjest nytt gulv
Skrevet

Men laminat slipper du å slipe da, for å få ny lakk på! Folk sier jo at det er en helvetes jobb. Hele huset blir jo nedstøvet av slipestøv. Høres kjekt ut å slippe det!

Skrevet

Men laminat slipper du å slipe da, for å få ny lakk på! Folk sier jo at det er en helvetes jobb. Hele huset blir jo nedstøvet av slipestøv. Høres kjekt ut å slippe det!

Ja det betviler jeg ikke! *S*

Men jeg ville nå likevel ha hatt tregulv, jeg da. Det er så utrolig mye finere enn laminat, synes jeg, at det er verdt eventuelt slit det måtte medføre! :-)

Skrevet

Lykke til med valget.

Vi har laminatgulv på kjøkkenet, og der begynner det faktisk å være en del hakk og riper etter hvert, så laminatgulv tåler ikke alt de heller.

Ville heller hatt parkettgulv enn laminat jeg, selv om jeg har små barn. Jeg er ikke glad i iskalde gulv...

Men her i huset er det nok lenge til vi får råd til å bytte ut gulvene, desverre...

Gjest gladiol
Skrevet

Ville nok ikke vurdert laminat gulv. Det er veldig kaldt og hardt å gå på, tåler ikke en fuktig vask engang...

Skrevet

Ville nok ikke vurdert laminat gulv. Det er veldig kaldt og hardt å gå på, tåler ikke en fuktig vask engang...

Tåler ikke fuktig vask?

Neivel? Hørtes underfundig ut.

Gjest gladiol
Skrevet

Tåler ikke fuktig vask?

Neivel? Hørtes underfundig ut.

Kanskje litt dialekt forskjeller... Når noe er fuktig hos oss, så er det vått. Det jeg mente med fuktig vask var våt fille.

Fuktigheten trekker seg ned mellom bordene og da sveller de opp.

Må vaskes med godt oppvridd fille/mopp. Skjønner?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...