Gå til innhold

Er det feil å bli sint?

Anbefalte innlegg

Gjest bebba
Skrevet

Inspirert av en tråd her spør jeg er det feil å bli sint? Er det noe i veien med å ha følelser? Hvorfor skal ikke følelser vises? Det å bli sint kan ofte bli til at noe skjer, at det blir tatt tak i noe selvom det ikke løser problemet der og da å bli sint. Det å ha temperament er en stor fordel, de som har det kommer seg oftere videre.

Skrevet

Rent generellt er det jo ikke noe galt i det, med mindre det fører til at man gjør/sier ting man ikke burde.

"................................"

Skrevet

Jeg har fått beskjed av sjefen på jobb at det er lov å bli sinna av og til, og at han støtter meg dersom det blir problemer av det.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Man kan bli sinna, så lenge man kan skille person og sak, men det er vanskelig for velig mange.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Jeg syns sinne ofte er et uheldig virkemiddel. Man klarer ikke å overbevise et annet menneske om noe ved å være sinna, bare overtale.

Mulig forskjellen bare eksisterer i min begrepsverden. Det jeg mener er at om man er sint så vil de andre bare "adlyde", de vil ikke bli enige.

Som oftest ikke.

Det beste er å komme frem til et kompromiss vha fredelig dialog.

Gjest bebba
Skrevet

Jeg syns sinne ofte er et uheldig virkemiddel. Man klarer ikke å overbevise et annet menneske om noe ved å være sinna, bare overtale.

Mulig forskjellen bare eksisterer i min begrepsverden. Det jeg mener er at om man er sint så vil de andre bare "adlyde", de vil ikke bli enige.

Som oftest ikke.

Det beste er å komme frem til et kompromiss vha fredelig dialog.

Ja det er riktig at det ikke er et riktig virkemiddel, men det er en følelsesmessig reaksjon. Og det er ikke feil å ha følelser. Når sinnet har lagt seg går det an å diskutere konstruktivt.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Ja det er riktig at det ikke er et riktig virkemiddel, men det er en følelsesmessig reaksjon. Og det er ikke feil å ha følelser. Når sinnet har lagt seg går det an å diskutere konstruktivt.

Det er jo likevel feil følelser etter min mening. Selv om det i mange tilfeller er en helt nødvendig følelse (for å "renske opp"). Dette er mennesker som ikke er i harmoni med seg selv. Jeg er ikke i harmoni med meg selv, men er ikke glad i mitt eget sinne av den grunn.

Grunnen til at det er feil følelser er at følelsene skal samsvare med fornuften. Og da var jo enig i at det var feil virkemiddel. Altså ikke fornuftig.

Så kan man jo spørre seg hvor hensiktsmessig det er å ha et skille mellom følelser og fornuft da. For det vi oppfatter som fornuftig er jo OGSÅ en følelse.

Men det er en mye dypere følelse.

Gjest bebba
Skrevet

Det er jo likevel feil følelser etter min mening. Selv om det i mange tilfeller er en helt nødvendig følelse (for å "renske opp"). Dette er mennesker som ikke er i harmoni med seg selv. Jeg er ikke i harmoni med meg selv, men er ikke glad i mitt eget sinne av den grunn.

Grunnen til at det er feil følelser er at følelsene skal samsvare med fornuften. Og da var jo enig i at det var feil virkemiddel. Altså ikke fornuftig.

Så kan man jo spørre seg hvor hensiktsmessig det er å ha et skille mellom følelser og fornuft da. For det vi oppfatter som fornuftig er jo OGSÅ en følelse.

Men det er en mye dypere følelse.

Vi kan filosofere i det uendelige, men heldigvis er ikke mennesker bare skapt med fornuft. Vi har også følelser og av og til kjører ikke fornuften og følelsene i samme fil, netopp fordi vi er mennesker. De som er rundt meg er glade i meg fordi jeg er et menneske. Derfor er ikke følelser feil, men de kan lett bli feil brukt.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Vi kan filosofere i det uendelige, men heldigvis er ikke mennesker bare skapt med fornuft. Vi har også følelser og av og til kjører ikke fornuften og følelsene i samme fil, netopp fordi vi er mennesker. De som er rundt meg er glade i meg fordi jeg er et menneske. Derfor er ikke følelser feil, men de kan lett bli feil brukt.

Noen følelser er feil. Fornuftige følelser er ikke feil, men de andre er det.

Gjest bebba
Skrevet

Noen følelser er feil. Fornuftige følelser er ikke feil, men de andre er det.

Følelser skal man ta på alvor, og det er ikke feil å føle. Det er menneskelig.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Følelser skal man ta på alvor, og det er ikke feil å føle. Det er menneskelig.

Nå skjønner ikke jeg helt hva du mener med "å føle".

Hvis du mener en vill forelskelse i noen som ikke allerede er gift eller har andre forhold, så er det bra å føle, og det er fornuftige og fine følelser.

Men om det gjelder et sug etter å rappe en bil i fylla og råkjøre til svinesund med den, da er ikke følelsene særlig fornuftige.

Når jeg sier at alle andre følelser enn de fornufitge er negative, så mener jeg IKKE at man skal nekte seg ting som positiv lidenskap.

Det jeg mener med fornuftige følelser er følelser som bringer DEG lykke, og ikke andre ulykke.

Og sånn jeg ser det så er det ikke så ofte sinne er innenfor disse kriteriene =)

Gjest bebba
Skrevet

Nå skjønner ikke jeg helt hva du mener med "å føle".

Hvis du mener en vill forelskelse i noen som ikke allerede er gift eller har andre forhold, så er det bra å føle, og det er fornuftige og fine følelser.

Men om det gjelder et sug etter å rappe en bil i fylla og råkjøre til svinesund med den, da er ikke følelsene særlig fornuftige.

Når jeg sier at alle andre følelser enn de fornufitge er negative, så mener jeg IKKE at man skal nekte seg ting som positiv lidenskap.

Det jeg mener med fornuftige følelser er følelser som bringer DEG lykke, og ikke andre ulykke.

Og sånn jeg ser det så er det ikke så ofte sinne er innenfor disse kriteriene =)

Ingen, absolutt ingen styrer alle sine følelser. Sinne er en sunn reaksjon og en normal følelse.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Ingen, absolutt ingen styrer alle sine følelser. Sinne er en sunn reaksjon og en normal følelse.

Gandhi så.

Skrevet

Spørs i hvilken sammenhenger. Jeg gidder ikke å ha noe med mennesker å gjøre som til stadig skal blåse seg opp. Disse er som regel vanskelig å ha med å gjøre fordi man aldri vet når de tenner. Vanskelig å vite hvor man har dem.

I tillegg er det ofte at slike tenner på ting som du ikke skjønner hvorfor de blir sinte.

serendipity
Skrevet

NEI!!! Det er helt "riktig" om det er på sin plass. Jeg blir kanskje litt for ofte "småsint", men det går brått over og jeg er så og si aldri sur..

Gjest bebba
Skrevet

Spørs i hvilken sammenhenger. Jeg gidder ikke å ha noe med mennesker å gjøre som til stadig skal blåse seg opp. Disse er som regel vanskelig å ha med å gjøre fordi man aldri vet når de tenner. Vanskelig å vite hvor man har dem.

I tillegg er det ofte at slike tenner på ting som du ikke skjønner hvorfor de blir sinte.

Det blir ikke feil for at du ikke vil ha noe med dem å gjøre, men det er tydelig en annen holdning i den norske kulturen hva et sinne er en i mange andre kulturer.

Det er ikke feil å bli sint når en blir tråkket på, men det er farlig å trykke ned alle følelser. Psykiske problemer er stort problem og en del av det er undertrykkelse av følelser.

Skrevet

Det blir ikke feil for at du ikke vil ha noe med dem å gjøre, men det er tydelig en annen holdning i den norske kulturen hva et sinne er en i mange andre kulturer.

Det er ikke feil å bli sint når en blir tråkket på, men det er farlig å trykke ned alle følelser. Psykiske problemer er stort problem og en del av det er undertrykkelse av følelser.

Selvsagt er kulturen forskjellig, men derfor enda viktigere å tilpasse seg den kulturen hvor man er.

Man skal selvsagt ikke la seg tråkke på, det må tas opp. Men noen er så overfølsomme at de ikke tåler noe og reagerer med sinne. De som står igjen skjønner ikke noe, fordi de mener at det var lite å ta så av for.

Spørsmålet er om det skal gå ut over andre at noen har innestengt sinne og må ha det ut for ikke å få psykiske plager. Jeg hadde ikke godtatt å bli en søppelbytte for slike, hvis jeg ikke har gjort noe galt.

Skrevet

Det er ikke "feil" å bli sint (følelse).

Derimot skal en være korrekt mht hvordan, når og på hvem en tar det ut (adferd).

Gjest Snoopy83
Skrevet

Ja hva sa Gandhi?

"Det er ikke om å gjøre å finne veien til fred. Fred er veien."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...