Gå til innhold

Er det feil å bli sint?

Anbefalte innlegg

Gjest bebba
Skrevet

Selvsagt er kulturen forskjellig, men derfor enda viktigere å tilpasse seg den kulturen hvor man er.

Man skal selvsagt ikke la seg tråkke på, det må tas opp. Men noen er så overfølsomme at de ikke tåler noe og reagerer med sinne. De som står igjen skjønner ikke noe, fordi de mener at det var lite å ta så av for.

Spørsmålet er om det skal gå ut over andre at noen har innestengt sinne og må ha det ut for ikke å få psykiske plager. Jeg hadde ikke godtatt å bli en søppelbytte for slike, hvis jeg ikke har gjort noe galt.

Du vrir og vender på det jeg skriver. Nordmenn kan med fordel vise litt mer følelser, det ville kanskje hjelpe på den høye forekomsten av depresjon og angst. Det er feil å bruke sinne til å kontrollere omgivelsene, men å bli sur er enda mer kontrollerende. Det er ikke feil å vise når noen føler seg tråkket på så lenge vedkommende sier ifra. Noe så kjedelig som å høre om ektepar som aldri i løpet av et langt liv blir sint på hverandre eller krangler. Hva slags ekteskap er det egentlig?

Gjest bebba
Skrevet

Det er ikke "feil" å bli sint (følelse).

Derimot skal en være korrekt mht hvordan, når og på hvem en tar det ut (adferd).

Det er jeg helt enig i.

Gjest bebba
Skrevet

"Det er ikke om å gjøre å finne veien til fred. Fred er veien."

Hvordan i alle dager kan du koble det sammen med innlegget mitt?

Gjest Snoopy83
Skrevet

Hvordan i alle dager kan du koble det sammen med innlegget mitt?

Man krangler som regel for å få fred. Det er noen som liker å krangle, som ikke har noe ønske om fred, men de faller utenfor her, fordi det neppe var denne type sinne du tenkte på da du sa det var en sunn og nødvendig følelse.

Da er sinnet veien til fred.

Men Gandhi sa fred var veien.

Altså: ikke bli sint.

Gjest bebba
Skrevet

Man krangler som regel for å få fred. Det er noen som liker å krangle, som ikke har noe ønske om fred, men de faller utenfor her, fordi det neppe var denne type sinne du tenkte på da du sa det var en sunn og nødvendig følelse.

Da er sinnet veien til fred.

Men Gandhi sa fred var veien.

Altså: ikke bli sint.

Jeg snakket aldri om å krangle, men om å bli sint.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Jeg snakket aldri om å krangle, men om å bli sint.

Det ligger vel i kortene at vi snakket om å bli sint på andre mennesker (krangle).

Om du derimot snakket om å gå å banne for seg selv, slå helsa ut av en boksesekk, da er jeg selvsagt enig at det ikke gjør noe å være sint, det kan faktisk være forløsende =)

Gjest bebba
Skrevet

Det ligger vel i kortene at vi snakket om å bli sint på andre mennesker (krangle).

Om du derimot snakket om å gå å banne for seg selv, slå helsa ut av en boksesekk, da er jeg selvsagt enig at det ikke gjør noe å være sint, det kan faktisk være forløsende =)

Jeg snakket ikke om å krangle, men bli sint. Og det gjør ingenting at de en blir sint på får vite det, men å krangle i timesvis er bare dumt. Da må i hvert fall flere bli sinte samtidig.

Gjest Kvasiintellektuell
Skrevet

Jeg snakket ikke om å krangle, men bli sint. Og det gjør ingenting at de en blir sint på får vite det, men å krangle i timesvis er bare dumt. Da må i hvert fall flere bli sinte samtidig.

Nå bare kverulerer du.

Det er åpenbart at vi snakket om å vise sinne mot andre mennesker, uansett om det er krangling eller ikke...

Skrevet

Du vrir og vender på det jeg skriver. Nordmenn kan med fordel vise litt mer følelser, det ville kanskje hjelpe på den høye forekomsten av depresjon og angst. Det er feil å bruke sinne til å kontrollere omgivelsene, men å bli sur er enda mer kontrollerende. Det er ikke feil å vise når noen føler seg tråkket på så lenge vedkommende sier ifra. Noe så kjedelig som å høre om ektepar som aldri i løpet av et langt liv blir sint på hverandre eller krangler. Hva slags ekteskap er det egentlig?

Ikke meningen å vri på det du sier.

Er nok enig i at vi nordmenn kan vise mer følelser. Men jeg snakker generelt og ikke om spesielle tilfeller. Sinne på en arbeidsplass skaper sjeldent ett godt miljø. Særlig fordi, som jeg nevnte i forrige innlegg, at andre får problemer med å vite hvor man har den andre. Dette skaper litt sånn "på tå hev" tilstand og det er det ingen som har glede av.

Litt takhøyde må man ha og i tillegg er det meget viktig å skille mellom spøk og alvor. Ikke alle som klarer det heller og overreagerer.

Det finnes ofte andre måter å håndtere en sak på enn å fly i flint.

Men alt avhenger selvsagt av hva man blir utsatt for. Ren mobbing f.eks skal jo ikke aksepteres.

Gjest bebba
Skrevet

Ikke meningen å vri på det du sier.

Er nok enig i at vi nordmenn kan vise mer følelser. Men jeg snakker generelt og ikke om spesielle tilfeller. Sinne på en arbeidsplass skaper sjeldent ett godt miljø. Særlig fordi, som jeg nevnte i forrige innlegg, at andre får problemer med å vite hvor man har den andre. Dette skaper litt sånn "på tå hev" tilstand og det er det ingen som har glede av.

Litt takhøyde må man ha og i tillegg er det meget viktig å skille mellom spøk og alvor. Ikke alle som klarer det heller og overreagerer.

Det finnes ofte andre måter å håndtere en sak på enn å fly i flint.

Men alt avhenger selvsagt av hva man blir utsatt for. Ren mobbing f.eks skal jo ikke aksepteres.

Å være sur og sint på jobb bestandig eller ofte er ikke akseptabelt, ikke hjemme heller eller noen andre steder. I den tråden hvor man snakker om å bli sint på jobb er det snakk om å bli ordentlig sint pga. en eller annen urettferdighet, og da mener jeg at det er snakk om sunn reaksjon. Etterpå er det nødvendig å rense opp og snakke ut, og det er positivt.

Gjest bebba
Skrevet

Nå bare kverulerer du.

Det er åpenbart at vi snakket om å vise sinne mot andre mennesker, uansett om det er krangling eller ikke...

Ok ta det som kverulering. For min del så diskuterer jeg om sinne er en sunn reaksjon eller ikke. Når du kommer med slike innspill så har de ingen hensikt. Du har ikke engasjert deg i tråden ikke med dette nicket i hvert fall. Hvis du har gjort det med andre nick så er det feil, og du har et problem.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Ok ta det som kverulering. For min del så diskuterer jeg om sinne er en sunn reaksjon eller ikke. Når du kommer med slike innspill så har de ingen hensikt. Du har ikke engasjert deg i tråden ikke med dette nicket i hvert fall. Hvis du har gjort det med andre nick så er det feil, og du har et problem.

"Du har et problem"

Det sier du bare for å såre. Og det virker faktisk.

Gratulerer.

Gjest bebba
Skrevet

"Du har et problem"

Det sier du bare for å såre. Og det virker faktisk.

Gratulerer.

Nei jeg sa det ikke for å såre, men for å påpeke hvor dumt det er å komme plutselig med nytt nick inn i tråden. Hva er hensikten? Dette har webmaster flere ganger påpek. Hvis du føler deg såret av det jeg skrev. Ja da har du faktisk et problem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...