Gå til innhold

Saue- og svinekjøtt

Anbefalte innlegg

Gjest saueøyer
Skrevet

En diskusjon er på gang om disse to typene kjøtt. På meg virker disse to kjøttfea å være ganske like m h t fett og sunnhet. En her prøver å overbevise meg om at svinekjøtt er mye "farligere" enn lamme- og sauekjøtt.

Sauekjøtt virker som det kan ha ganske feite deler også?

Eller er det andre stoffer i dem som kan bety noe for helsa?

lalala1365380457
Skrevet

vet at en del reagerer på svinekjøtt, f.eks hovner opp, får vondt i ledd o.l.

sau har jo gjærne vært frittgående på vår/sommer, så om man spiser høstslaktet sau så har den selv valgt hva den spiser hele sommern (dyr er jo ofte kjent for å velge å spise det de har godt av), mens gris blir foret med masse forskjellig.

Kanskje ikke direkte svar på det du spør om men.. ;)

Gjest baremei
Skrevet

De har omtrent like mye fett,ja.Men renskåret svin har bittelitt mindre enn renskåret lam.(1,7g/100g imot 2,5g-men husk at dette kun er gjennomsnittl. mengde og kan variere fra dyr til dyr)

Ut fra et økologisk perspektiv er det best å velge saue-/lammekjøtt, slik også lalala er inne på:) Mindre ressurskrevende, bevarer (beite-)landskapet og bedre mht dyrevelferd(får være mye ute i det fri).

Gjest saueøyer
Skrevet

De har omtrent like mye fett,ja.Men renskåret svin har bittelitt mindre enn renskåret lam.(1,7g/100g imot 2,5g-men husk at dette kun er gjennomsnittl. mengde og kan variere fra dyr til dyr)

Ut fra et økologisk perspektiv er det best å velge saue-/lammekjøtt, slik også lalala er inne på:) Mindre ressurskrevende, bevarer (beite-)landskapet og bedre mht dyrevelferd(får være mye ute i det fri).

Bra.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Hvordan det er med fettinnholdet vet jeg ikke. Det jeg vet er at svin er hvitt kjøtt. Hvitt kjøtt er sunnere enn rødt kjøtt. Ergo er sau "farligst".

Gjest Per Grynt
Skrevet

Fra en eller annen muslimsk side.

------------------------

Årsaker til svinekjøttets skadevirkninger:

1) Svinekjøttet inneholder svært store fettmengder, til og med røde delene av kjøttet inneholder forholdsvis store mengder fett sammenlignet med andre kjøttyper (storfe, sau, geit, etc.).

Fett forekommer faktisk i alle cellene i svinekjøttet, mens fettet i andre kjøttslag ligger utenfor cellene i form av fettvev. Om vi under steking vender på svinekjøttet i en stekepane, merker vi hvordan fettet utsonders fra det røde kjøttet uten at vi behøver å tilføre olje eller smør ved steking.

Ved stoffskiftet vet vi at fett gir to ganger så mye energi som sukker (kullhydrater), så selvfølgelig skulle det å spise svinekjøtt, føre til økt risiko for fedme og overvekt. Dertil kommer det faktum at disse fettstoffene er bundet til mucopolysaccarider inne i organismen og at det vil bli vanskelig å fjerne disse fra menneskekroppen, om de samles opp i form av reservevev. Vi mener at organismen ikke kan forbrenne dem. Derfor vil det bli vanskelig å gå ned i vekt for personer som lider av fedme pga. at de spiser svinekjøtt.

2)I svinekjøtt er fettet alltid bundet til kolesterol, og derfor sirkulerer alltid en anselig mengde store partikler i blodetpå dem som spiser svinekjøtt. Disse partiklene forårsaker høyt blodtrykk og ay blodkarene blir hardere, og følgelig er det økt sannsynlighet for at hjertemuskulaturen blir svakere, spesielt hvis personen røyker. I tillegg finnes kolesterol i celler som er omdannet til ondartet svulstvev (professor Roffos teori).

3) Mucopolysacharidvevet i svinekjøttet inneholder store mengder svovel. Svovelet gir svinekjøttet en gelatinliknende konsistens.

De som spiser svinekjøtt, får følgelig sitt mucopolysacharidvev omformet til en svamp-aktig vevstype (svamp er et materiale som har sterk vannoppsugende evne).

På denne måten blir kroppen til en person som spiser svinekjøtt, gelatinaktig.

Disse svovelholdige mucoplysacharidene legger seg i muskelfibrene, i senene og i bruskvevet og gjør disse vevene sprø og slappe, noe som fører til svakhet i leddene og ryggraden med påfølgende sykelige forandringer i leddene.

-------

Dette tror jeg stammer fra en tysker som var aktiv på 50-tallet.

Gjest baremei
Skrevet

Hvordan det er med fettinnholdet vet jeg ikke. Det jeg vet er at svin er hvitt kjøtt. Hvitt kjøtt er sunnere enn rødt kjøtt. Ergo er sau "farligst".

Ja, under steking danner rødt kjøtt mer mutagene stoffer(kreftfremkallende), det har du rett i.Jo rødere desto "farligere". Men da er det altså tilberedningens feil.Kokes det, dannes ikke slike stoffer. Og de minskes ved riktig temperatur i panna, passe steketid o.l.

Gjest baremei
Skrevet

Bra.

Glemte å si at jeg sammenliknet KOTELETT, ikke andre deler av dyret.

Gjest baremei
Skrevet

------------------------

1) Svinekjøttet inneholder svært store fettmengder, til og med røde delene av kjøttet inneholder forholdsvis store mengder fett sammenlignet med andre kjøttyper (storfe, sau, geit, etc.).

Fett forekommer faktisk i alle cellene i svinekjøttet, mens fettet i andre kjøttslag ligger utenfor cellene i form av fettvev. Om vi under steking vender på svinekjøttet i en stekepane, merker vi hvordan fettet utsonders fra det røde kjøttet uten at vi behøver å tilføre olje eller smør ved steking.

Ved stoffskiftet vet vi at fett gir to ganger så mye energi som sukker (kullhydrater), så selvfølgelig skulle det å spise svinekjøtt, føre til økt risiko for fedme og overvekt. Dertil kommer det faktum at disse fettstoffene er bundet til mucopolysaccarider inne i organismen og at det vil bli vanskelig å fjerne disse fra menneskekroppen, om de samles opp i form av reservevev. Vi mener at organismen ikke kan forbrenne dem. Derfor vil det bli vanskelig å gå ned i vekt for personer som lider av fedme pga. at de spiser svinekjøtt.

2)I svinekjøtt er fettet alltid bundet til kolesterol, og derfor sirkulerer alltid en anselig mengde store partikler i blodetpå dem som spiser svinekjøtt. Disse partiklene forårsaker høyt blodtrykk og ay blodkarene blir hardere, og følgelig er det økt sannsynlighet for at hjertemuskulaturen blir svakere, spesielt hvis personen røyker. I tillegg finnes kolesterol i celler som er omdannet til ondartet svulstvev (professor Roffos teori).

3) Mucopolysacharidvevet i svinekjøttet inneholder store mengder svovel. Svovelet gir svinekjøttet en gelatinliknende konsistens.

De som spiser svinekjøtt, får følgelig sitt mucopolysacharidvev omformet til en svamp-aktig vevstype (svamp er et materiale som har sterk vannoppsugende evne).

Disse svovelholdige mucoplysacharidene legger seg i muskelfibrene, i senene og i bruskvevet og gjør disse vevene sprø og slappe, noe som fører til svakhet i leddene og ryggraden med påfølgende sykelige forandringer i leddene.

-------

Hvor har du funnet dette? Innholdet virker noe tvilsomt....

F.eks. svinefilet(renskåret kjøtt) er jo kjempemagert, og anbefales de som vil gå ned i vekt.

Gjest baremei
Skrevet

------------------------

-------

Åja, det var fra en muslimsk side,ja! Det gikk meg hus forbi. Der ser man, hehe:D

Gjest Per Grynt
Skrevet

Åja, det var fra en muslimsk side,ja! Det gikk meg hus forbi. Der ser man, hehe:D

Hans Heinrich Reckweg, en skrullete fyr som lanserte en masse idiotiske teorier om alt mulig. Det fins ikke en forskersjel som er enig med han i dag, og det fins ingen dokumentasjon for noen av hans teorier.

Gjest saueøyer
Skrevet

Glemte å si at jeg sammenliknet KOTELETT, ikke andre deler av dyret.

Svinekotelett = ytrefilet med ben og fettrand?

Gjest baremei
Skrevet

Hans Heinrich Reckweg, en skrullete fyr som lanserte en masse idiotiske teorier om alt mulig. Det fins ikke en forskersjel som er enig med han i dag, og det fins ingen dokumentasjon for noen av hans teorier.

Han skal ha poeng for fantasi/kreativitet ihvertfall=)

Gjest Per Grynt
Skrevet

Han skal ha poeng for fantasi/kreativitet ihvertfall=)

Det minner meg om han "eksperten" som skulle forklare virkemåtene for homeopatisk medisin i en artikkel i Aftenposten.

Han hadde skrevet av og oversatt fra amerikansk. De hele var bare løse og vilkårlige sammensatte uttrykk og begreper fra fysikk og kvantefysikk, uten noen form for fagkunnskap. Fyren som oversatte ante heller ingen ting om dette, og hadde ikke forutsetninger for å se at det var bare tull alt sammen, journalistene visste heller ingenting om slikt, og dermed kom det på trykk. Med navnet til en av Norges fremste homeopater.

Jeg tror artikkelen henger på veggen på Blindern enda, og fysikerne ler seg skakke av den stadig vekk.

Snakk om å drite seg ut i god tro :-)

Gjest baremei
Skrevet

Svinekotelett = ytrefilet med ben og fettrand?

http://www.slv.se/templates/LDB_Search____6242.aspx

Du kan gå inn her(på det Svenska Livsmedelsverkets hemsida-mycket bra:)) og søke på ordet "kotlett". Da får du opp fett-,protein-innhold osv. hos svinekotelett uten og med fettrand(2mm og 5 mm), samt lammekotelett med og uten fett.

Du kan jo også prøve andre søkeord, så som "kött", "fläsk", "lamm" etc. og se hva du finner.

Gjest baremei
Skrevet

Det minner meg om han "eksperten" som skulle forklare virkemåtene for homeopatisk medisin i en artikkel i Aftenposten.

Han hadde skrevet av og oversatt fra amerikansk. De hele var bare løse og vilkårlige sammensatte uttrykk og begreper fra fysikk og kvantefysikk, uten noen form for fagkunnskap. Fyren som oversatte ante heller ingen ting om dette, og hadde ikke forutsetninger for å se at det var bare tull alt sammen, journalistene visste heller ingenting om slikt, og dermed kom det på trykk. Med navnet til en av Norges fremste homeopater.

Jeg tror artikkelen henger på veggen på Blindern enda, og fysikerne ler seg skakke av den stadig vekk.

Snakk om å drite seg ut i god tro :-)

Ja, sånn kan det gå...=)

Greit for de som gjennomskuer "humbugen", da. Får jo bare litt gratis underholdning:) Verre er det at en hel del faktisk går 5 på...

Gjest vriompeisen
Skrevet

Jeg har hørt at lam inneholder mye større andel virkestoffer som er uheldige for kolesterolet enn det svin gjør...

Gjest girasol
Skrevet

------------------------

-------

Typisk noen som vil "forklare" religionen og modernisere den, istedenfor å si det som det er: Gud sa til folket at Han ikke ville de skulle spise det eller det, gjøre det eller det osv.fordi Han ville at de skulle være forskjellige fra alle andre folkeslag :-) Han satte opp et gjerde som skulle skille folkeslagene fra hverandre!

Har altså minimalt med om det er bra eller ikke å spise det. (Fra et religiøst ståsted altså!)

Gjest kannibalisme?
Skrevet

Jeg har hørt flere steder at svinekjøtt er det kjøttet som likner menneskekjøtt mest. Det er en av årsakene til at det er usunt å spise det.

Selv spiser jeg sjelden svin.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Jeg har hørt flere steder at svinekjøtt er det kjøttet som likner menneskekjøtt mest. Det er en av årsakene til at det er usunt å spise det.

Selv spiser jeg sjelden svin.

Sier gossipen noe om hvorfor det er usunt å spise menneskekjøtt da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...