Gå til innhold

Saue- og svinekjøtt

Anbefalte innlegg

Gjest saueøyer
Skrevet

Sier gossipen noe om hvorfor det er usunt å spise menneskekjøtt da?

Usunt for mennesket som blir spist?

Menneskekjøtt er hvitt kjøtt, så det må være sunt?

Gjest Snoopy83
Skrevet

Usunt for mennesket som blir spist?

Menneskekjøtt er hvitt kjøtt, så det må være sunt?

Tja...

Jeg syns underarmen min ser ganske appetittelig ut, men tror resten av kroppen er mer som ribbe.

petter smart
Skrevet

Fra en eller annen muslimsk side.

------------------------

Årsaker til svinekjøttets skadevirkninger:

1) Svinekjøttet inneholder svært store fettmengder, til og med røde delene av kjøttet inneholder forholdsvis store mengder fett sammenlignet med andre kjøttyper (storfe, sau, geit, etc.).

Fett forekommer faktisk i alle cellene i svinekjøttet, mens fettet i andre kjøttslag ligger utenfor cellene i form av fettvev. Om vi under steking vender på svinekjøttet i en stekepane, merker vi hvordan fettet utsonders fra det røde kjøttet uten at vi behøver å tilføre olje eller smør ved steking.

Ved stoffskiftet vet vi at fett gir to ganger så mye energi som sukker (kullhydrater), så selvfølgelig skulle det å spise svinekjøtt, føre til økt risiko for fedme og overvekt. Dertil kommer det faktum at disse fettstoffene er bundet til mucopolysaccarider inne i organismen og at det vil bli vanskelig å fjerne disse fra menneskekroppen, om de samles opp i form av reservevev. Vi mener at organismen ikke kan forbrenne dem. Derfor vil det bli vanskelig å gå ned i vekt for personer som lider av fedme pga. at de spiser svinekjøtt.

2)I svinekjøtt er fettet alltid bundet til kolesterol, og derfor sirkulerer alltid en anselig mengde store partikler i blodetpå dem som spiser svinekjøtt. Disse partiklene forårsaker høyt blodtrykk og ay blodkarene blir hardere, og følgelig er det økt sannsynlighet for at hjertemuskulaturen blir svakere, spesielt hvis personen røyker. I tillegg finnes kolesterol i celler som er omdannet til ondartet svulstvev (professor Roffos teori).

3) Mucopolysacharidvevet i svinekjøttet inneholder store mengder svovel. Svovelet gir svinekjøttet en gelatinliknende konsistens.

De som spiser svinekjøtt, får følgelig sitt mucopolysacharidvev omformet til en svamp-aktig vevstype (svamp er et materiale som har sterk vannoppsugende evne).

På denne måten blir kroppen til en person som spiser svinekjøtt, gelatinaktig.

Disse svovelholdige mucoplysacharidene legger seg i muskelfibrene, i senene og i bruskvevet og gjør disse vevene sprø og slappe, noe som fører til svakhet i leddene og ryggraden med påfølgende sykelige forandringer i leddene.

-------

Dette tror jeg stammer fra en tysker som var aktiv på 50-tallet.

Jeg skal ikke kommentere opplysningene du kommer med (annet enn at andre kilder sier at lammekjøtt er langt farligere enn svinekjøtt).

Men at muslimer prøver å forklare hvorfor de ikke spiser svinekjøtt med dette, det blir for dumt. De hadde garantert ikke så mye kunnskap den gangen islam oppstod.

Det var nok heller det faktum at griser i midtøsten ofte hadde sykdommer som kunne smitte over på de som spiste kjøttet som ligger bak. En ser jo at også jødene har samme regel. Og regelen er mye eldre enn islam.

Skrevet

Sier gossipen noe om hvorfor det er usunt å spise menneskekjøtt da?

hihi

Eneste jeg kan tenke meg er _dersom_ vi tar opp de samme giftstoffene i kroppen siden vi er så like, så kan det å spise svinekjøtt i store mengder muligens utsette en for store giftbelasninger.

Ellers bunnet vel hele muslim-greia i at griser var svært uøkonomisk å holde, fikk lite igjen for det man puttet i dem, mente iallefall en og annen historiker.

Gjest Moderator
Skrevet

Fra en eller annen muslimsk side.

------------------------

Årsaker til svinekjøttets skadevirkninger:

1) Svinekjøttet inneholder svært store fettmengder, til og med røde delene av kjøttet inneholder forholdsvis store mengder fett sammenlignet med andre kjøttyper (storfe, sau, geit, etc.).

Fett forekommer faktisk i alle cellene i svinekjøttet, mens fettet i andre kjøttslag ligger utenfor cellene i form av fettvev. Om vi under steking vender på svinekjøttet i en stekepane, merker vi hvordan fettet utsonders fra det røde kjøttet uten at vi behøver å tilføre olje eller smør ved steking.

Ved stoffskiftet vet vi at fett gir to ganger så mye energi som sukker (kullhydrater), så selvfølgelig skulle det å spise svinekjøtt, føre til økt risiko for fedme og overvekt. Dertil kommer det faktum at disse fettstoffene er bundet til mucopolysaccarider inne i organismen og at det vil bli vanskelig å fjerne disse fra menneskekroppen, om de samles opp i form av reservevev. Vi mener at organismen ikke kan forbrenne dem. Derfor vil det bli vanskelig å gå ned i vekt for personer som lider av fedme pga. at de spiser svinekjøtt.

2)I svinekjøtt er fettet alltid bundet til kolesterol, og derfor sirkulerer alltid en anselig mengde store partikler i blodetpå dem som spiser svinekjøtt. Disse partiklene forårsaker høyt blodtrykk og ay blodkarene blir hardere, og følgelig er det økt sannsynlighet for at hjertemuskulaturen blir svakere, spesielt hvis personen røyker. I tillegg finnes kolesterol i celler som er omdannet til ondartet svulstvev (professor Roffos teori).

3) Mucopolysacharidvevet i svinekjøttet inneholder store mengder svovel. Svovelet gir svinekjøttet en gelatinliknende konsistens.

De som spiser svinekjøtt, får følgelig sitt mucopolysacharidvev omformet til en svamp-aktig vevstype (svamp er et materiale som har sterk vannoppsugende evne).

På denne måten blir kroppen til en person som spiser svinekjøtt, gelatinaktig.

Disse svovelholdige mucoplysacharidene legger seg i muskelfibrene, i senene og i bruskvevet og gjør disse vevene sprø og slappe, noe som fører til svakhet i leddene og ryggraden med påfølgende sykelige forandringer i leddene.

-------

Dette tror jeg stammer fra en tysker som var aktiv på 50-tallet.

Vennligst benytt kun ett nick i samme tråd. (Særlig når du svarer deg selv).

Vennlig hilsen

Gjest Snoopy83
Skrevet

hihi

Eneste jeg kan tenke meg er _dersom_ vi tar opp de samme giftstoffene i kroppen siden vi er så like, så kan det å spise svinekjøtt i store mengder muligens utsette en for store giftbelasninger.

Ellers bunnet vel hele muslim-greia i at griser var svært uøkonomisk å holde, fikk lite igjen for det man puttet i dem, mente iallefall en og annen historiker.

Jeg har hørt en annen teori!

I de varme strøkene muslimene bor, så ble svinekjøtt veldig fort angrepet av trikiner (en slags mark).

Dette skjedde visstnok ikke med annet kjøtt, men det har jeg ikke fått noen forklaring for.

Så med de trikinene i kjøttet, ble man jo syke etter å ha spist svinekjøtt. Så da begynte de å tro at Allah hadde straffet de for å spise svinekjøtt.

Gjest saueøyer
Skrevet

Vennligst benytt kun ett nick i samme tråd. (Særlig når du svarer deg selv).

Vennlig hilsen

ja ja, jeg vet det, er bare ne uskyldig tråd og er bare litt trøtt. Vil ikke noen vondt og det er bare tilleggsopplysninger.

Gjest saueøyer
Skrevet

Hvor har du funnet dette? Innholdet virker noe tvilsomt....

F.eks. svinefilet(renskåret kjøtt) er jo kjempemagert, og anbefales de som vil gå ned i vekt.

Man fokuserer på det man vil. F. eks. kan jeg spise bare underhudsfettet på høne, kylling og gås, DET er reint fett det. Jeg kan spise bare bryst, det er meget magert (og tørt). Det er vel om å gjøre å sammenligne renskåret kjøtt, og der kommer svin meget godt ut.

En skam at man skal forby så velsmakende og sunt kjøtt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...