Gå til innhold

Stort problem m. diskett.

Anbefalte innlegg

Gjest RaMo
Skrevet

Har en diskett med alt regnskapet mitt på.

Mange timer og flere viktige regnskap som gjelder ut året.

Når jeg nå skulle inn for en sjekk så lukker det seg ikke opp og det kommer følg. beskjed : diskett ikke formatert, formatere nå?

Herremin, formatere, det er vel ikke det jeg skal vel.

Hvordan i huleste får jeg tak i informasjonen på disketten?

Torde ikke ha alt dette viktige på maskinen pga. faren for virus og dertil krasj av pc, og stolte derfor bedre på diskett, dumt det kanskje?

Skrevet

Å stole på diskett er dumt ja. De går veldig lett i stykker.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Disketter er djevelens verk, skaff deg en minnepinne i stedet.

Gjest RaMo
Skrevet

Disketter er djevelens verk, skaff deg en minnepinne i stedet.

Heeeeeeelt hysterisk tragisk!

:(

Prøver den på en annen maskin nå i håp om å få det frem

Mangfold av timer og meget viktige regnskap.

Får sjekke opp en sånn minnepinne da, det er helt klart.

Gjest Timari
Skrevet

prøv først disketten på en annen pc, kanskje du får åpnet den der?

har du prøvd å gå via min datamaskin og åpne den der også?

sjekk også om alt er på plass på disketten, at ingenting har løsnet på den.

Hvis ingenting funker så er den desverre tapt :(. Da bør du skaffe deg en USB penn og lagre både på harddisk og på penn

Gjest RaMo
Skrevet

Å stole på diskett er dumt ja. De går veldig lett i stykker.

Arghhh!

Kanskje ikke uten grunn at de fleste nye pc selges uten diskettstasjon!

Gjest RaMo
Skrevet

prøv først disketten på en annen pc, kanskje du får åpnet den der?

har du prøvd å gå via min datamaskin og åpne den der også?

sjekk også om alt er på plass på disketten, at ingenting har løsnet på den.

Hvis ingenting funker så er den desverre tapt :(. Da bør du skaffe deg en USB penn og lagre både på harddisk og på penn

Prøver den på annen pc nå.

Har gått gjennom "min datamaskin" og gjennom Excel, siste brukte.

Får det ikke opp der, men trygler og ber om at den andre maskinen skal få åpnet den.

Tragisk, mange timers arbeid og meget viktige regnskap

Får se å få skaffet meg en sånn penn ja, og å dobbeltlagre det.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Har den blitt oppbevart sammen med mobiltelefon? I såfall er ikke det så lurt (snakker av erfaring) :(

Gjest fsdfsdfd
Skrevet

Gammelt program: Norton Disk Doktor.

Eller

Windows har også en "scandisk". Min datamaskin, høyreklikk på stasjon A:, egenskaper, Verktøy, Feilsøking.

Disketter er høyst usikker lagring. De fleste disketter blir ødelagt av magnetisme fra ulike kilder.

Gjest RaMo
Skrevet

Har den blitt oppbevart sammen med mobiltelefon? I såfall er ikke det så lurt (snakker av erfaring) :(

Nei, den står alltid i maskinen. Dytter den inn når jeg skal bruke den.

Men tipset ditt skal jeg huske.

Skrevet

Når det gjelder backup, så er poenget "både og" ikke "enten eller". Ikke ha dataene på diskett fordi du er redd for at harddisken skal kræsje - ha dem begge steder, og helst andre steder også. Disketter er antakelig det mest ømfintlige datalagringsmediet du får til vanlig PC.

Det finnes håp for ødelagte disketter, firmaet IBAS spesialiserer seg på å hente ut data fra ødelagte disketter, harddisker osv. Det er ganske dyrt, men kan være verdt det hvis dataene er veldig viktige.

Gjest RaMo
Skrevet

Gammelt program: Norton Disk Doktor.

Eller

Windows har også en "scandisk". Min datamaskin, høyreklikk på stasjon A:, egenskaper, Verktøy, Feilsøking.

Disketter er høyst usikker lagring. De fleste disketter blir ødelagt av magnetisme fra ulike kilder.

Prøver diskettfeilsøk men kommer bare opp denne ruten med spørsmål om jeg vil formatere.

Skitt også, har den stående i maskinen til enhver tid, dytter den bare inn når den skal brukes.

Himmel og hav, der røk en avslappet helg iallefall.

Gjest RaMo
Skrevet

Når det gjelder backup, så er poenget "både og" ikke "enten eller". Ikke ha dataene på diskett fordi du er redd for at harddisken skal kræsje - ha dem begge steder, og helst andre steder også. Disketter er antakelig det mest ømfintlige datalagringsmediet du får til vanlig PC.

Det finnes håp for ødelagte disketter, firmaet IBAS spesialiserer seg på å hente ut data fra ødelagte disketter, harddisker osv. Det er ganske dyrt, men kan være verdt det hvis dataene er veldig viktige.

Jeg har lært, jeg har lært, jeg har lært. Arghh.

Det blir veldig både og her nå ja.

Er vært så skeptisk til lagring på pc for jeg har hatt flere uheldige episoder med virus og dertil krasj.

Men nå må jeg virkelig tenke meg om ja.

Skal nok klare det aller meste selv, men det blir ingen fri i helga iallefall.

Logitechmusa
Skrevet

Er vært så skeptisk til lagring på pc for jeg har hatt flere uheldige episoder med virus og dertil krasj.

Virus går an å verne seg mot, mendet krever at man bruker hodet litt. :-)

Gjest diskettskitt
Skrevet

Prøver diskettfeilsøk men kommer bare opp denne ruten med spørsmål om jeg vil formatere.

Skitt også, har den stående i maskinen til enhver tid, dytter den bare inn når den skal brukes.

Himmel og hav, der røk en avslappet helg iallefall.

Hvis du gir meg en epostadr kan jeg sende deg noe som kanskje hjelper.

Skrevet

Husk at disketter også får virus.

Invester i en CD-brenner og ta jevnlig backup til CDer. CDer har den fordelen at så lenge maskinen er virusfri når du brenner dataene på den, så er det ikke mulig å få virus på den ved senere bruk.

Gjest RaMo
Skrevet

Virus går an å verne seg mot, mendet krever at man bruker hodet litt. :-)

Ja, greit nok det.

Har både antivirusprogram og brannmur på alle tre pc.

Men det er ikke så lenge siden jeg mottok en orm i et vedlegg fra et seriøst nettsted og da ble pc helt umulig. Alle drivere sluttet å fungere å eneste utveg - her iallefall - var å rense hele maskinen.

:)

Gjest RaMo
Skrevet

Husk at disketter også får virus.

Invester i en CD-brenner og ta jevnlig backup til CDer. CDer har den fordelen at så lenge maskinen er virusfri når du brenner dataene på den, så er det ikke mulig å få virus på den ved senere bruk.

Har to cd. og en av dem brenner.

Men den er ny så jeg er ikke så komfortabel med etterbrenning ennå. Dvs jeg har ikke prøvd ennå. Får se å investere i litt tid på det kanskje.

Gjest RaMo
Skrevet

Hvis du gir meg en epostadr kan jeg sende deg noe som kanskje hjelper.

Tusen takk. Men er ikke så lysten på å legge ut mailen her da jeg kun har identifiserbare postadresser for tiden.

Hotmail kontoen min er ikke eksisterende lenger, får kanskje åpne en ny.

Gjest diskettskitt
Skrevet

Tusen takk. Men er ikke så lysten på å legge ut mailen her da jeg kun har identifiserbare postadresser for tiden.

Hotmail kontoen min er ikke eksisterende lenger, får kanskje åpne en ny.

Kjekt å ha, lager du en lang en med et par undertstreker, så får du ikke søppel.

[email protected]

får hundrevis,

mens

[email protected]

får ingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...