Gå til innhold

To pc - samme linje?

Anbefalte innlegg

Gjest hanne25
Skrevet

Vi har en laptop tilkoblet en telenor adsl linje.

Skal kjøpe en laptop til, kan jeg da bruke samme linje med den nye laptopen?

Bruker jeg da samme passord og brukernavn?

Vil det bli problemer når det allerede er registrert på den første laptopen?

Skrevet

Du bør anskaffe en ruter med innebygget svitsj. Gjerne en trådløs ruter, da slipper du masse kabler :) Da kobler ruteren til nettet, og begge laptopene får nett-tilgang gjennom ruteren. Hør med en dataforretning hva de vil anbefale.

Gjest hanne25
Skrevet

Du bør anskaffe en ruter med innebygget svitsj. Gjerne en trådløs ruter, da slipper du masse kabler :) Da kobler ruteren til nettet, og begge laptopene får nett-tilgang gjennom ruteren. Hør med en dataforretning hva de vil anbefale.

eh? Dette forstod jeg INGENTING av.

Jeg bare lurte på om jeg kunne bruke samme linjen jeg.

Altså ikke samtidig.

Bare når den ene laptopen ikke var hjemme, at den nye laptopen kunne kobles på den samme linjen?

Skrevet

eh? Dette forstod jeg INGENTING av.

Jeg bare lurte på om jeg kunne bruke samme linjen jeg.

Altså ikke samtidig.

Bare når den ene laptopen ikke var hjemme, at den nye laptopen kunne kobles på den samme linjen?

Hvis du ikke skal bruke dem samtidig, så kan de jo selvsagt bruke samme linje. Men det er jo praktisk å kunne bruke linjen samtidig med begge maskinene, da?

Gjest Snoopy83
Skrevet

Hvis du ikke skal bruke dem samtidig, så kan de jo selvsagt bruke samme linje. Men det er jo praktisk å kunne bruke linjen samtidig med begge maskinene, da?

Hva er fordelen med en ruter i forhold til en switch?

Er det brannmurer i ruterne?

Skrevet

Hva er fordelen med en ruter i forhold til en switch?

Er det brannmurer i ruterne?

En ruter og en svitsj er to helt forskjellige duppedingser. Enkelt forklart: Ruteren er stasjon mellom to nettverk - her ditt eget lokalnettverk og internett, og svitsjen kobler sammen maskinene i lokalnettverket.

En ruter kan ha innebygget brannmur, men må ikke ha det.

Gjest Snoopy83
Skrevet

En ruter og en svitsj er to helt forskjellige duppedingser. Enkelt forklart: Ruteren er stasjon mellom to nettverk - her ditt eget lokalnettverk og internett, og svitsjen kobler sammen maskinene i lokalnettverket.

En ruter kan ha innebygget brannmur, men må ikke ha det.

Men hva skal man med ruteren da? Med en switch kan man jo bruke alle maskinene på internett samtidig, og man kan også kommunisere mellom maskinene...

Hva mer kan man gjøre med en ruter? =)

Skrevet

Men hva skal man med ruteren da? Med en switch kan man jo bruke alle maskinene på internett samtidig, og man kan også kommunisere mellom maskinene...

Hva mer kan man gjøre med en ruter? =)

Nei, med svitsjen kan maskinene i lokalnettverket snakke sammen. Men du kan bare ha en oppkobling mot internett-tilbyderen (medmindre du har spesiell avtale om flere eksterne IPer). Hvis du har en ruter skjer denne ene oppkoblingen derfra, og ruteren kobler videre trafikken mellom maskinene i lokalnettverket og det ene oppkoblingspunktet du har mot internett-tilbyderen.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Nei, med svitsjen kan maskinene i lokalnettverket snakke sammen. Men du kan bare ha en oppkobling mot internett-tilbyderen (medmindre du har spesiell avtale om flere eksterne IPer). Hvis du har en ruter skjer denne ene oppkoblingen derfra, og ruteren kobler videre trafikken mellom maskinene i lokalnettverket og det ene oppkoblingspunktet du har mot internett-tilbyderen.

Ok, nå forstår jeg.

Grunnen til at det går bra med en switch hos meg er nok at jeg bor i en stor bygning som har en stor felles ruter - og det er denne ruteren jeg bruker til å få to oppkoblinger.

Selv om jeg ikke kan kontrollere noe på ruteren, den er felles for alle i bygget.

Skrevet

Ok, nå forstår jeg.

Grunnen til at det går bra med en switch hos meg er nok at jeg bor i en stor bygning som har en stor felles ruter - og det er denne ruteren jeg bruker til å få to oppkoblinger.

Selv om jeg ikke kan kontrollere noe på ruteren, den er felles for alle i bygget.

Ja, f.eks studentbyer har ofte slike oppsett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...