Gå til innhold

Naboer - regler og praksis når det gjelder felles gjerde/hekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir litt oppgitt idag, kikker ut og ser at våre nærmeste naboer har satt opp hekkplanter mot vår eiendom. I deres fulle rett, for det er satt ca 30 cm inn på deres tomt, og ikke på selve tomtegrensen.

MEN - min mann snakket med mannen i naboparet i fjor, og de ble da _enige_ om å vente med å sette opp enten hekk eller gjerde til i år, og dermed snakkes igjen i år, for å kanskje bli enige om en type hekk eller gjerde mellom våre eiendommer. Det var ingen uenighet om vi skulle ha hekk eller gjerde, mer at vi ikke hadde rukket å tenke så mye igjennom hva vi ønsket ennå. Så det lå altså ingen konflikt bak (verken om dette eller andre ting), bare en enighet om å komme tilbake til dette senere, nærmere bestemt i år. Vi har ganske nye tomter, og må opparbeide all hage, hekk/gjerde osv. fra grunnen av.

Vi trodde jo at vi skulle få en felles hekk eller gjerde de ca 20 metrene som vi deler. Både estetisk og økonomisk er det jo ganske lite ålreit å få to sett hekker/gjerder her da... Evt. med et tråkk på 60 cm i mellom, dersom vi blir nødt til å trekke vårt gjerde (evt. hekk) tilsvarende 30 cm inn fra tomtegrensen.

Vi har ikke vært over og pratet med naboene ennå, er vel litt forfjamset over fremgangsmåten deres. Dessuten er foreldrene til en av de der nå og hjelper de, og vi vil foretrekke å ta denne samtalen med kun nabo-paret, og ikke "halve slekta" deres.

Men hva synes dere, er dette en litt snål fremgangsmåte, eller er det vi som overreagerer?

Fortsetter under...

Gjest Snoopy83
Skrevet

Da foreldrene mine satte opp gjerde ble dette betalt og snekret i samarbeid med menneskene i nabohuset.

Jeg har aldri sett to tomter med to gjerder eller to hekker som eiendomsskille.

Skrevet

Hadde jeg vært din nabo- og nå eier av en hekk, og svigersene mine var hos oss, ville jeg nok kunne fortelle at hekken var kommet opp FORDI svigers var på besøk og de stort sett klarer å trumfe gjennom ting vi egentlig sier nei til....

Så jeg kunne ikke gjort annet enn å beklaget avtale brudd og sagt at "gjort er gjort"....

Skrevet

Det ville jo vært til begges beste om dere ble enige om felles beplanting. Da ville dere fått utnyttet tomta best, og kanskje sluppet unna med å klippe hekken på ene sida ;-))

Men jeg vet ikke hva man gjør når de allerede har satt i gang. Jeg tror jeg ville streifet tilfeldig bortom og nevnt at tilbudet om felles hekk fortsatt står ved lag. Kanskje de blir så glad at de spar opp igjen buskene sine ??

Dersom de vil ha sin egen hekk tror jeg at jeg ville sådd plen eller lagd bed helt ut i tomtegrensa hos meg selv. Dobbel hekk ser vel mer enn snodig ut ?

Skrevet

Da foreldrene mine satte opp gjerde ble dette betalt og snekret i samarbeid med menneskene i nabohuset.

Jeg har aldri sett to tomter med to gjerder eller to hekker som eiendomsskille.

Nettopp...

den opprinnelige m&m
Skrevet

Snodig.. Men kanskje like greit for dere? Nå får dere "større" tomt fordi naboen har trukket hekken inn på sin side, og dere slipper utgifter og stell av hekk.

Hvis dere synes hekken er stygg kan dere jo sette noen pene, enkeltsående busker her og der som gjør det penere.

Annonse

Skrevet

Nettopp...

Nei, men det går utmerket godt an å ha både hekk og gjerde! Sett opp et gjerde i tomtegrensa så er problemet ute av verden.

Skrevet

Snodig.. Men kanskje like greit for dere? Nå får dere "større" tomt fordi naboen har trukket hekken inn på sin side, og dere slipper utgifter og stell av hekk.

Hvis dere synes hekken er stygg kan dere jo sette noen pene, enkeltsående busker her og der som gjør det penere.

Det var jo dette innlegget jeg skulle skrive! ;-)

Så deilig for dere da, nå slipper jo dere å tneke på hekk! Både utgifter og stell er nå naboens ansvar! Og selfølgelig behøver ikke dere å sette opp noe som helst annet hos dere :-D

den opprinnelige m&m
Skrevet

Så deilig for dere da, nå slipper jo dere å tneke på hekk! Både utgifter og stell er nå naboens ansvar! Og selfølgelig behøver ikke dere å sette opp noe som helst annet hos dere :-D

Vi er vel enige om det meste, pip?

Bortsett fra kontantstøtte..,;-)

Skrevet

du tar nok til vettet og det også en gang :-D Jeg er tålmodig nok til å vente jeg, ser du ;o)

Skrevet

Når det gjelder det, skulle det stått :-)

den opprinnelige m&m
Skrevet

du tar nok til vettet og det også en gang :-D Jeg er tålmodig nok til å vente jeg, ser du ;o)

He-he, du kan jo håpe :-)

Nei, jeg stemmer nok for avvikling av den, selvom jeg skjønner at mange har hatt nytte og glede av den, det er ikke det.

Skrevet

Joda, det er vel å fint det, men det er jo litt synd at vi ikke har noe å si når det gjelder valg av hekkplanter da.

Og selvsagt det faktum som jeg skrev til en annen her, vi har hund, og ønsket derfor enten en hekk som blir tett nok til at hunden ikke vil fly gjennom, eller et gjerde. Nå står det noen pistrete planter tett i tett, som kanskje blir en tett hekk, kanskje ikke, vi aner ikke...

Men disse detaljene (om hva slags hekk/gjerde vi ønsket) var ikke diskutert med naboen ennå, så det hadde altså ikke påvirket deres beslutning. Vi hadde rett og slett ikke kommet så langt, avtalen var jo å snakkes om dette i år, fordi ingen av oss ønsket (les: hadde råd til) å sette opp noe i fjor.

Annonse

Skrevet

Jeg er også helt med på den tankegangen. Det var dette jeg også skulle til å skrive.

Dersom dere kan leve med hekktypen så er det jo bare fordeler for dere!

Gratulerer med ny hekk uten vedlikeholdsansvar og "større tomt"!

Skrevet

Joda, det er vel å fint det, men det er jo litt synd at vi ikke har noe å si når det gjelder valg av hekkplanter da.

Og selvsagt det faktum som jeg skrev til en annen her, vi har hund, og ønsket derfor enten en hekk som blir tett nok til at hunden ikke vil fly gjennom, eller et gjerde. Nå står det noen pistrete planter tett i tett, som kanskje blir en tett hekk, kanskje ikke, vi aner ikke...

Men disse detaljene (om hva slags hekk/gjerde vi ønsket) var ikke diskutert med naboen ennå, så det hadde altså ikke påvirket deres beslutning. Vi hadde rett og slett ikke kommet så langt, avtalen var jo å snakkes om dette i år, fordi ingen av oss ønsket (les: hadde råd til) å sette opp noe i fjor.

Jeg skjønner veldig godt at dere føler dere snytt så lenge avtalen var at dere skulle diskutere dere fram til en løsning begge parter ville bli fornøyd med.

Håper det er en hekktype som blir tett da, i alle fall.

Lykke til! :o)

Skrevet

He-he, du kan jo håpe :-)

Nei, jeg stemmer nok for avvikling av den, selvom jeg skjønner at mange har hatt nytte og glede av den, det er ikke det.

Jeg er på ditt lag!

:o)

Skrevet

Noe må vi gjøre, både fordi vi har hund, som jeg har nevnt i flere andre svar (glemte å skrive det i hovedinnlegget). Vi ønsket derfor en tettere hekk enn dette ser ut til å bli. (Men hvem vet hva dette KAN bli...)

Men det er ikke så pent med de ekstra 30 cm vi evt. får, dersom vi ikke setter opp et eget gjerde på vår side, for - av alle ting - så er det en ca 20 cm høydeforskjell mellom naboens plen og vår, til til tross for at begge tomtene er dønn flate... Og vi anla vår først, men de valgte å legge på mer masse. Denne lille nivåforskjellen har jeg hele tiden sett for meg at vil forsvinne (visuelt) i en hekk eller et gjerde.

Jaja, er nå bare litt oppgitt og forundret over at vi ikke ble kontaktet før de satte igang...

Kanskje de ikke tør, fordi min mann så vår kvinnelige nabo i Evas drakt for noen måneder siden? Hun kom naken inn på deres soverom, som vender mot vår stue. Normalt trekker de for gardinene til dette soverommet sent og tidlig, men ikke akkurat denne dagen... hihi :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...