Gå til innhold

Hematokrit - også på allmennmedisin..

Anbefalte innlegg

mil1365380270
Skrevet

men kanskje noen av dere flinke på "Åpent" kan svare? Lurer på om hematokrit-verdien bare forteller om andelen røde blodlegemer, eller om det er røde+hvite?

Gjest Simiana
Skrevet

Hematokrit angir volumdelen av blodet som består av røde blodlegemer.

F.eks. hematokrit 45% betyr at det er 45 ml røde blodceller i 100 ml blod.

mil1365380270
Skrevet

Hematokrit angir volumdelen av blodet som består av røde blodlegemer.

F.eks. hematokrit 45% betyr at det er 45 ml røde blodceller i 100 ml blod.

Takk! Så det er det motsatte av å være det man kaller "blodfattig", når den verdien er høy?

Gjest knarp
Skrevet

Hematokritt, kalles også evf (erytrocytt-volumfraksjon).

Det er altså den andel som erytrocyttene (røde blolegemer) utgjør av blodvolumet.

Fordi de hvite utgjør så liten del i forhold til de røde, ville en ikke fått et annet tall om en legger til de hvite.

mil1365380270
Skrevet

Hematokritt, kalles også evf (erytrocytt-volumfraksjon).

Det er altså den andel som erytrocyttene (røde blolegemer) utgjør av blodvolumet.

Fordi de hvite utgjør så liten del i forhold til de røde, ville en ikke fått et annet tall om en legger til de hvite.

Takk for svar :-)

Hvis du gidder:

Senkning, hva er det man måler da? Trodde det var for å se antall hvite, altså om man har en infeksjon. Stemmer det? I tilfelle, hvorfor får man svar på det med en gang, mens de røde tar tid? Er det vanskeligere å skille de røde fra plasma?

Gjest knarp
Skrevet

Takk for svar :-)

Hvis du gidder:

Senkning, hva er det man måler da? Trodde det var for å se antall hvite, altså om man har en infeksjon. Stemmer det? I tilfelle, hvorfor får man svar på det med en gang, mens de røde tar tid? Er det vanskeligere å skille de røde fra plasma?

Senkningsreaksjon SR måles ved at en drar blod opp i et tynt rør. Deretter måler en hvor langt ned blodlegemene synker på 1 time. Derav senkning. Det tallet du får oppgitt er senkningen i mm (millimeter).

Dette kan utføres på ethvert legekontor og tar nødvendigvis 1 time.

HCT/EVF må vanligvis sendes til et laboratorium som samler opp og kjører prøven en gang per virkedag om det ikke er ø.hjelp. Derfor må en vente.

mil1365380270
Skrevet

Senkningsreaksjon SR måles ved at en drar blod opp i et tynt rør. Deretter måler en hvor langt ned blodlegemene synker på 1 time. Derav senkning. Det tallet du får oppgitt er senkningen i mm (millimeter).

Dette kan utføres på ethvert legekontor og tar nødvendigvis 1 time.

HCT/EVF må vanligvis sendes til et laboratorium som samler opp og kjører prøven en gang per virkedag om det ikke er ø.hjelp. Derfor må en vente.

Aha! Tusen takk, alltid morsomt å lære nye ting :-)

Gjest Simiana
Skrevet

Takk! Så det er det motsatte av å være det man kaller "blodfattig", når den verdien er høy?

Går ut fra det. Jeg må innrømme at jeg langt fra er noen ekspert på faget. Ble bare nysgjerrig på hva ordet betyr og tok et søk på Google. Svaret jeg ga deg har jeg sakset derfra.

mil1365380270
Skrevet

Går ut fra det. Jeg må innrømme at jeg langt fra er noen ekspert på faget. Ble bare nysgjerrig på hva ordet betyr og tok et søk på Google. Svaret jeg ga deg har jeg sakset derfra.

Jeg fant litt forskjellig der. Det sto både blodleger (ikke spesifisert) i forhold til plasma og røde i forhold til plasma. Men det var tydeligvis riktig det du skrev :-)

Skrevet

Jeg fant litt forskjellig der. Det sto både blodleger (ikke spesifisert) i forhold til plasma og røde i forhold til plasma. Men det var tydeligvis riktig det du skrev :-)

Blodleger? Hematologer altså? *fnis* Eller var det kanskje blodLEGEMER du mente? ;)

mil1365380270
Skrevet

Blodleger? Hematologer altså? *fnis* Eller var det kanskje blodLEGEMER du mente? ;)

Sånn går det når man er en slendrian med tafsestaturet ;-)

Skrevet

Sånn går det når man er en slendrian med tafsestaturet ;-)

Hihi, ja det kan gå litt fort i svingene av og til. Og jeg klarer ikke å dy meg heller da vettu! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...