Gå til innhold

Hvorfor er omsorgsyrkene så lavlønnte?

Anbefalte innlegg

Gjest Hvorfor så lite lønn
Skrevet

Tenk å ta en treårige høgskole som sykepleier, vernepleier,barnevernspedagog sosionom, innen helse/omsorg, og få så dårlig lønn som 250.000 og oppover rundt 300.000 kr i året. Synes det er urtolig dårlig betalt. Syns det er ei skam, rett og slett. Tenker på at en feks med bare videregående kan ha samme lønna, og mange gang mer ettersom hvilken jobb det er. Synes det er urettferdig.Lysten til å ta en slik høgskoleutdannelse for å få 10.000 mer i året enn jeg har nå er lite motiverende, selv om jeg har lyst på en jobb der. Tar man i betrakning å måtte ta opp studielån i tre år, lønner det seg definitivt ikke på noen måte. Hva syns dere?

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trubaduren

7

• Hawkwind

1

• The Punisher

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest sykepleier med lav lønn
Skrevet

Kvinneyrker er lavt betalt. Kampen for likestilling er stoppet opp, unge kvinner i dag synes de har det bra.

Som sykepleier med full ansiennitet opplever jeg at min sønn med to år på videregående tjener 100 000 mer enn meg i året.

Gjest Hvorfor så lite lønn
Skrevet

Kvinneyrker er lavt betalt. Kampen for likestilling er stoppet opp, unge kvinner i dag synes de har det bra.

Som sykepleier med full ansiennitet opplever jeg at min sønn med to år på videregående tjener 100 000 mer enn meg i året.

Ja der kan du se. Akkurat hva jeg mener å oppleve. Riktig er det hvertfall ikke. Hva må til for å få høyere lønn? Dette er krenkende etter min oppfatning.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Det er jo ganske naturlig at en som snekrer hus for rike mennesker får mer penger en en som skifter bleier for fattige demente.

Det er selvsagt ikke rettferdig i det hele tatt, men verden er ikke rettferdig. Det er ikke bare å jevne lønnsnivåene. Det får konsekvenser for økonomien og kan føre til at omsorgsarbeidere får enda mindre enn de hadde i utgangspunktet.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Det er jo ganske naturlig at en som snekrer hus for rike mennesker får mer penger en en som skifter bleier for fattige demente.

Det er selvsagt ikke rettferdig i det hele tatt, men verden er ikke rettferdig. Det er ikke bare å jevne lønnsnivåene. Det får konsekvenser for økonomien og kan føre til at omsorgsarbeidere får enda mindre enn de hadde i utgangspunktet.

Så du mener lik utdanning skal gi ulik lønn??

Gjest Snoopy83
Skrevet

Så du mener lik utdanning skal gi ulik lønn??

Ja.

Ikke fordi jeg er egoistisk, men fordi jeg ikke er sikker på hva slags konsekvenser vi ville sett om vi gav lik lønn til alle.

Jeg aner ikke hva som kan skje, men om jeg hadde sett noen skikkelige analyser av situasjonen ville jeg nok høre på de, i og med jeg mener det er rettferdig med lik lønn og at dette burde gjennomføres så lenge det ikke skaper store problemer.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Ja.

Ikke fordi jeg er egoistisk, men fordi jeg ikke er sikker på hva slags konsekvenser vi ville sett om vi gav lik lønn til alle.

Jeg aner ikke hva som kan skje, men om jeg hadde sett noen skikkelige analyser av situasjonen ville jeg nok høre på de, i og med jeg mener det er rettferdig med lik lønn og at dette burde gjennomføres så lenge det ikke skaper store problemer.

Lik lønn til ALLE blir jo uansett ikke rettferdig.

Tingen er at det er noe frustrerende for folk som har gått x-antall år på høgskole/universitet, og mest sannsynlig har stor gjeld, skal tjene mindre enn de som har gått to år på vgs (feks)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Tingen er at det er noe frustrerende for folk som har gått x-antall år på høgskole/universitet, og mest sannsynlig har stor gjeld, skal tjene mindre enn de som har gått to år på vgs (feks)

...eller at du selv og din partner har gått 3 år på høyskole og h*n tjener mange hundretusen mer enn deg, bare fordi h*n har utdannet seg innen et annet yrke.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Det er ikke rettferdig nei, men det er jo noe alle vet, at pedagogikk ikke lønner seg økonomisk.

Så om de ikke klarer å leve med det får de heller utdanne seg til noe annet.

Gjest lærer'n
Skrevet

Lærerne tjener like lite... Og må ha minst 4 års utdannelse...

Gjest Snoopy83
Skrevet

...eller at du selv og din partner har gått 3 år på høyskole og h*n tjener mange hundretusen mer enn deg, bare fordi h*n har utdannet seg innen et annet yrke.

Det er ikke rettferdig nei, men man kan ikke alltid gjøre det som er rettferdig.

Man kan ikke la de narkomane få bo på hotell f.eks, selv om det er det som er rettferdig etter min mening.

De sliter jo noe enormt, og fortjener et hotell for å kunne slappe adekvat av.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Det er ikke rettferdig nei, men det er jo noe alle vet, at pedagogikk ikke lønner seg økonomisk.

Så om de ikke klarer å leve med det får de heller utdanne seg til noe annet.

"Så om de ikke klarer å leve med det får de heller utdanne seg til noe annet."

Det må være noe av det dummeste du har sagt til nå. Man utdanner seg jo fordi man vil inn i et yrke man liker. De færreste utdanner seg til et yrke bare pga lønna.

Men det betyr ikke at feks omsorgsarbeiderene skal sitte på ræva å godta alt heller. Omsorgsarbeid er noe av det viktigste arbeidet som blir gjort, og man burde få lønn deretter. Er veldig klar over at verden er urettferdig, men det gjelder jo å å kjempe for sin rett.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Lærerne tjener like lite... Og må ha minst 4 års utdannelse...

Trodde lærerene tjente mer enn feks førskolelærerne. Hva er egentlig normallønn for lærere? =)

Gjest lærer'n
Skrevet

Trodde lærerene tjente mer enn feks førskolelærerne. Hva er egentlig normallønn for lærere? =)

Joa, lærerne tjener mer enn førskolelærerne, men like mye som en helsearbeider, som har tre års utdannelse mens lærern har minst 4. En lærer med f.eks.5 års ansiennitet (er det sånn det skrives? Er ikke norsklærer skjønner du ;-)) som er adjunkt (altså 4 år), vil tjene ca.270-290 000 hvis han/hun jobber full tid. Kommer litt ann på hvilke klassetrinn det undervises på og hvilke fag han/hun underviser ;-)

Gjest lektoren
Skrevet

Joa, lærerne tjener mer enn førskolelærerne, men like mye som en helsearbeider, som har tre års utdannelse mens lærern har minst 4. En lærer med f.eks.5 års ansiennitet (er det sånn det skrives? Er ikke norsklærer skjønner du ;-)) som er adjunkt (altså 4 år), vil tjene ca.270-290 000 hvis han/hun jobber full tid. Kommer litt ann på hvilke klassetrinn det undervises på og hvilke fag han/hun underviser ;-)

Er selv lektor m/opprykk (6 års høgskoleutd.) - 5 års ansiennitet, 100 % stilling = lønn ca. 340 000 kr. Studielån = høyt.

Gjest sykepleier med lav lønn
Skrevet

Ja der kan du se. Akkurat hva jeg mener å oppleve. Riktig er det hvertfall ikke. Hva må til for å få høyere lønn? Dette er krenkende etter min oppfatning.

Ærlig talt så tror jeg det er en lang vei - hvis vi noengang kommer så langt. Jeg er skuffet over dagens unge jenter som er fornøyd med å arbeide deltid i lavtlønnsyrker, som ikke tenker lenger enn dagen i dag og gir katta i at de ender som minstepensjonister.

Nevn likestilling for dagens ungdom og de fnyser, rødstrømpe er et skjellsord og sier du noe i retning av krav om likestilling får du ottar-stempelet på deg.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Ærlig talt så tror jeg det er en lang vei - hvis vi noengang kommer så langt. Jeg er skuffet over dagens unge jenter som er fornøyd med å arbeide deltid i lavtlønnsyrker, som ikke tenker lenger enn dagen i dag og gir katta i at de ender som minstepensjonister.

Nevn likestilling for dagens ungdom og de fnyser, rødstrømpe er et skjellsord og sier du noe i retning av krav om likestilling får du ottar-stempelet på deg.

"Ærlig talt så tror jeg det er en lang vei - hvis vi noengang kommer så langt."

Lang vei er det nok, men det er derfor det gjelder å ikke gi seg og godta alt..

"Jeg er skuffet over dagens unge jenter som er fornøyd med å arbeide deltid i lavtlønnsyrker, som ikke tenker lenger enn dagen i dag og gir katta i at de ender som minstepensjonister."

Du bør heller føle beundring.

"Nevn likestilling for dagens ungdom og de fnyser, rødstrømpe er et skjellsord og sier du noe i retning av krav om likestilling får du ottar-stempelet på deg."

Det har ikke jeg fått inntrykk av men... =)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Okei..greit å vite. Hører jo hele tiden "at lærerne tjener så mye mer enn førskolelærerne" =)

Gjest Snoopy83
Skrevet

"Så om de ikke klarer å leve med det får de heller utdanne seg til noe annet."

Det må være noe av det dummeste du har sagt til nå. Man utdanner seg jo fordi man vil inn i et yrke man liker. De færreste utdanner seg til et yrke bare pga lønna.

Men det betyr ikke at feks omsorgsarbeiderene skal sitte på ræva å godta alt heller. Omsorgsarbeid er noe av det viktigste arbeidet som blir gjort, og man burde få lønn deretter. Er veldig klar over at verden er urettferdig, men det gjelder jo å å kjempe for sin rett.

"Det må være noe av det dummeste du har sagt til nå. Man utdanner seg jo fordi man vil inn i et yrke man liker. De færreste utdanner seg til et yrke bare pga lønna."

Hva har dette med saken å gjøre? Jeg vil gjerne være skuespiller i hollywood og/eller rockstjerne, men det betyr ikke at jeg kan få lov til å bli det.

Man kan ikke BARE rette seg etter enkeltindividets ønsker, man må tenke litt på helheten og.

Hva hadde skjedd om vi økte lønnen til pedagogene drastisk? Vi ville nok først og fremst etter min mening få en masse flere pedagogikk-studenter (for mange avskrekkes nok av dårlige lønninger). Da ville vi enten fått en mengde akademikere vi ikke hadde bruk for, eller så måtte vi adgangsbegrense skolene. Dette ville bety karakterkrav.

Hva er så bra med store karakterkrav? Jeg vet om flere folk med doktorgrad som ikke klarte gjennomsnittet på vgs engang jeg.

Med karakterkrav ville samfunnet gått glipp av disse glimrende menneskene.

Det finnes desutten en mengde mennesker som bare er opptatt av en ting, og som ikke ser noe poeng i å måtte drive med fag de ikke liker. Høyere karakterkrav ville stoppe deres karrierer, eventuelt tvinge dem til å drive med noe de ikke liker.

Men det er vel det som er typisk med kvalitetsreformen; man tvinges til å gjøre ting nøyaktig slik autoritetene vil at du skal gjøre.

Men det er vel det som er fremtiden... en gjeng puggende roboter uten smak eller lidenskaper for det de driver med.

Gjest M.Angelica
Skrevet

"Det må være noe av det dummeste du har sagt til nå. Man utdanner seg jo fordi man vil inn i et yrke man liker. De færreste utdanner seg til et yrke bare pga lønna."

Hva har dette med saken å gjøre? Jeg vil gjerne være skuespiller i hollywood og/eller rockstjerne, men det betyr ikke at jeg kan få lov til å bli det.

Man kan ikke BARE rette seg etter enkeltindividets ønsker, man må tenke litt på helheten og.

Hva hadde skjedd om vi økte lønnen til pedagogene drastisk? Vi ville nok først og fremst etter min mening få en masse flere pedagogikk-studenter (for mange avskrekkes nok av dårlige lønninger). Da ville vi enten fått en mengde akademikere vi ikke hadde bruk for, eller så måtte vi adgangsbegrense skolene. Dette ville bety karakterkrav.

Hva er så bra med store karakterkrav? Jeg vet om flere folk med doktorgrad som ikke klarte gjennomsnittet på vgs engang jeg.

Med karakterkrav ville samfunnet gått glipp av disse glimrende menneskene.

Det finnes desutten en mengde mennesker som bare er opptatt av en ting, og som ikke ser noe poeng i å måtte drive med fag de ikke liker. Høyere karakterkrav ville stoppe deres karrierer, eventuelt tvinge dem til å drive med noe de ikke liker.

Men det er vel det som er typisk med kvalitetsreformen; man tvinges til å gjøre ting nøyaktig slik autoritetene vil at du skal gjøre.

Men det er vel det som er fremtiden... en gjeng puggende roboter uten smak eller lidenskaper for det de driver med.

"Hva hadde skjedd om vi økte lønnen til pedagogene drastisk? Vi ville nok først og fremst etter min mening få en masse flere pedagogikk-studenter (for mange avskrekkes nok av dårlige lønninger)"

Tror vi aldri får nok pedagoger her i landet. Dessuten tror jeg flere menn hadde kommet inn i yrke, som etter min mening er en stor fordel. =)

"Da ville vi enten fått en mengde akademikere vi ikke hadde bruk for, eller så måtte vi adgangsbegrense skolene. Dette ville bety karakterkrav."

Å ha et høyere karakterkrav til disse studiene tror jeg ikke gjør noe helst. Så mye høyere blir det ikke uansett. Det er jo en stor yrkesgruppe med mange forskjellige retninger det er snakk om.

"Hva er så bra med store karakterkrav?"

Man får folk som virkelig vill utdanne seg innen det man går på. Slipper folk som bare går der for å skaffe poeng til en annen linje.Feks. Noe som i seg selv vil øke kvaliteten.

"Jeg vet om flere folk med doktorgrad som ikke klarte gjennomsnittet på vgs engang jeg."

Hvordan kom de seg inn da?

"Med karakterkrav ville samfunnet gått glipp av disse glimrende menneskene."

Hvordan det? Man må jobbe får å få det man ønsker. Jeg gjorde ikke spesielt mye på vgs, men kom inn på det jeg ønsket fordi. Har ei venninne som ville inn på legestudiet, hun jobbet fem ganger så hardt som meg og fikk dermed en fortjent plass på studiet.

"Det finnes desutten en mengde mennesker som bare er opptatt av en ting, og som ikke ser noe poeng i å måtte drive med fag de ikke liker. Høyere karakterkrav ville stoppe deres karrierer, eventuelt tvinge dem til å drive med noe de ikke liker. "

Da burden man vel jobbe hardere får å oppnå de ønskene da.

"Men det er vel det som er typisk med kvalitetsreformen; man tvinges til å gjøre ting nøyaktig slik autoritetene vil at du skal gjøre.Men det er vel det som er fremtiden... en gjeng puggende roboter uten smak eller lidenskaper for det de driver med."

Du om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...