Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nokon som har oppskrift på heimelaga gryterett??? :-))

Gjest Snoopy83
Skrevet

Det er bare å glade sammen ting du syns smaker godt det, bruk litt skjønn når det gjelder mengder av forskjellige ingredienser.

Alle slike oppskrifter du finner er jo rett og slett bare eksperimentering likevel, og man har ingen garanti for at det er den beste smaken for akkurat deg.

Gjest Sinai
Skrevet

Det er bare å glade sammen ting du syns smaker godt det, bruk litt skjønn når det gjelder mengder av forskjellige ingredienser.

Alle slike oppskrifter du finner er jo rett og slett bare eksperimentering likevel, og man har ingen garanti for at det er den beste smaken for akkurat deg.

lettere å lykes med oppskrift første gangen vel? så kan man eksprimentere mer etterhvert.Dette er min favoritt:

chili con carne

1løk

2hvitløksbåt

1 rød chili

250g kjøttdeig

150g kidneybønner

150g tomatbønner

2ss tomatpurè

1 boks tomater

200g mais

stek løk, chili, og kjøttdeig, hell over resten av ingrediensene og småkok 20 min. godt med en klatt cottage cheese på toppen.

Gjest Snoopy83
Skrevet

lettere å lykes med oppskrift første gangen vel? så kan man eksprimentere mer etterhvert.Dette er min favoritt:

chili con carne

1løk

2hvitløksbåt

1 rød chili

250g kjøttdeig

150g kidneybønner

150g tomatbønner

2ss tomatpurè

1 boks tomater

200g mais

stek løk, chili, og kjøttdeig, hell over resten av ingrediensene og småkok 20 min. godt med en klatt cottage cheese på toppen.

De fleste som er født i 79 har nok laget gryterett før =)

Men om personen er ny innen matlaging har du selvsagt rett.

Og om personen rett og slett ikke ønsker å eksperimentere selv skal den jo få lov til det =)

Skrevet

chili con carne

1løk

2hvitløksbåt

1 rød chili

250g kjøttdeig

150g kidneybønner

150g tomatbønner

2ss tomatpurè

1 boks tomater

200g mais

Blir ikkje dette veldig sterkt? :-)) Har ein sønn på 5 år som også gjerne vil ha :-))

Gjest Sinai
Skrevet

Blir ikkje dette veldig sterkt? :-)) Har ein sønn på 5 år som også gjerne vil ha :-))

da er det vel bare å ha oppi mindre chili, eller røre inn cottage cheesen?

Gjest Sinai
Skrevet

De fleste som er født i 79 har nok laget gryterett før =)

Men om personen er ny innen matlaging har du selvsagt rett.

Og om personen rett og slett ikke ønsker å eksperimentere selv skal den jo få lov til det =)

Ja, selvsagt, snoopy:) Men selv om jeg har laget _mange_ gryteretter, synes jeg det kan være greit å ha en oppskrift å forholde seg til. (inspirasjon)Jeg er kjempeglad i indiske gryteretter, men de er så mange ingredienser, så jeg gadd ikke skrive dem her :)

Burgundgryte er også enkel og grei: okse, 0,5 lrødvin, kjøttkraft, maisenna, krydder og sjallott. Koker lenge, og serveres med ris

Skrevet

Snuppa mi på 6 år spiser chicken curry som jeg lager med 4 chili oppi; to grønne og to røde. Når jeg lager den til oss tre.

En gryterett med bare en chili blir ikke særlig sterk. :)

Skrevet

Snuppa mi på 6 år spiser chicken curry som jeg lager med 4 chili oppi; to grønne og to røde. Når jeg lager den til oss tre.

ok, må prøve det der trur eg :-)

Gjest Snoopy83
Skrevet

Ja, selvsagt, snoopy:) Men selv om jeg har laget _mange_ gryteretter, synes jeg det kan være greit å ha en oppskrift å forholde seg til. (inspirasjon)Jeg er kjempeglad i indiske gryteretter, men de er så mange ingredienser, så jeg gadd ikke skrive dem her :)

Burgundgryte er også enkel og grei: okse, 0,5 lrødvin, kjøttkraft, maisenna, krydder og sjallott. Koker lenge, og serveres med ris

Det er fint med oppskrifter for å få inspirasjon ja.

Men når jeg bruker de ser jeg bare sånn cirka hva de har gjort, så gjør jeg noe liknende. Følger ikke slavisk.

Gjest Sinai
Skrevet

godt å høre amber :)

Jeg begynte å bli bekymret for hvordan det vil bli en gang i framtiden, men da kan jeg slappe av og vite at hele familien takler mine sterke middager! Jeg elsker hvitløk og chili!

Gjest Sinai
Skrevet

Det er fint med oppskrifter for å få inspirasjon ja.

Men når jeg bruker de ser jeg bare sånn cirka hva de har gjort, så gjør jeg noe liknende. Følger ikke slavisk.

du er nok flink på kjøkkenet! Det er koselig å lage mat. Er nok ikke så flink til å eksprementere selv, men prøver ofte nye oppskrifter:)

Gjest Snoopy83
Skrevet

du er nok flink på kjøkkenet! Det er koselig å lage mat. Er nok ikke så flink til å eksprementere selv, men prøver ofte nye oppskrifter:)

Nei, er nok ikke så flink nei.

Det er forholdsvis sjeldent jeg lager noe annet enn standard middag, og da er det bare helt normale retter jeg lager. Ikke noe blåskjell eller trøfler her i gården, nei =)

Skrevet

Jeg begynte å bli bekymret for hvordan det vil bli en gang i framtiden, men da kan jeg slappe av og vite at hele familien takler mine sterke middager! Jeg elsker hvitløk og chili!

hehe ja :)

Hos oss har vi etterhvert begynt å bruke mer og mer krydder, og snuppa blir jo vant med det, hun også.

Idag hadde vi ovnsstekte potetbåter krydret med salt, pepper og meksikansk chilipulver. Masse kryddersmak, og det var bare godlyder å høre fra 6åringen også. Hun likte ikke så mye krydder da hun var mindre, men har blitt mer vant tror jeg.

Jeg er også veldig glad i mye krydder, og det skal ganske mye til for at det er for sterkt syns jeg.

Jeg tror en vennes litt og litt når en bruker mer og mer krydder i maten. :)

Gjest Snoopy83
Skrevet

Jeg har hørt at sterk mat er sunt, fordi det tar knekken på endel bakterier.

Om dette stemmer eller ikke vet jeg ikke, men jeg vet jo at de er rause med krydder i varme land. Kan hende det bare er for å overdøyve vond smak, men kan også hende det er for å drepe bakterier.

Men for mye krydder er nok ikke sunt for magen, spesielt ikke små barns mager.

Skrevet

Jeg har hørt at sterk mat er sunt, fordi det tar knekken på endel bakterier.

Om dette stemmer eller ikke vet jeg ikke, men jeg vet jo at de er rause med krydder i varme land. Kan hende det bare er for å overdøyve vond smak, men kan også hende det er for å drepe bakterier.

Men for mye krydder er nok ikke sunt for magen, spesielt ikke små barns mager.

Eg har laga amerikansk gryterett til middag idag :-) Skal øyeblikk til å ete no :-))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...