Gå til innhold

Oslo-folks syn på norlendinger.. ;)

Anbefalte innlegg

Gjest Jente på 21 år fra Nordland.
Skrevet

Hehe...er så rart å lese vitser og folk som skal etterligne nordlendinger.. og lurer da på hvordan syn andre egentlig har på nordlendinger, og hva de egentlig tror vi holder på med..(fisker hele gjengen..?;)

Har lagt merke til reklamer og andre ting på tv der jeg blir litt overrasket! Der viser de bare fiskere, bønder eller fjell.. og rorbuer!

Og så banner vi visst veldig mye....

Har dere virkelig det inntrykket av oss?

var sjokkert da jeg var på leirskole for en god del år siden...

Der trodde folk altså at vi var samer..selv om vi bodde i nordland.. og vi fortalte at det er flere samer i oslo enn det er i finnmark. (dette trodde de altså ikke på!). Dessuten bodde vi i nordland..og her har jeg faktisk sett en same en gang..

Og så trodde de vi hadde snø og isbjørner rundt husene hele året..Alt mulig rart......!

Var det bare disse folka som var ekstremt dumme og aldri vært utenfor oslo..? Eller er det sånn nord-norge er framstilt på?

Skrevet

Husk, du snakker KUN om oslofolk her, og deres mening er - tja nokså stutete ;)

Skrevet

Husk, du snakker KUN om oslofolk her, og deres mening er - tja nokså stutete ;)

...og her er nok et bevis på at fordommer fins overalt.

Gjest søring med far fra syd troms
Skrevet

for oss er nordlendinger alle som bor nord for trøndelag

på samme måte som dere blander søringer og østlendinger

Luna21365380663
Skrevet

Kommer ikke fra Oslo, men har fått med meg litt av propagandaen om nordlendinger som sendes ut derfra..

Ifølge de, er dere visstnok litt dumme, ikke utdannet til noe (bortsett fra kanskje fiskere), dere drikker mye, banner mye og er litt skitne.

Hvis dere kommer fra Tromsø, og er gutt, så kan dere være urbane. Ofte er det urbane Tromsø-væringer som er homofile. Altså; en gutt som bor i Tromsø, og kler seg som om han skulle bo i Oslo, er homofil.

Jenter fins det nesten ikke oppe i nord, og hvis det gjør det, må de være husmødre som er kuet av mannen sin. Dere spiser grønnsaker og frukt som er gamlere og dårligere enn hva som blir solgt i Oslo, fordi dere bor for langt borte.

De aller fleste som bor i nordnorge, er arbeidsledige, og går på trygd. Unge folk fins det veldig få av. Det fins flere samer enn unge folk, og det finnes ingen unge samer. Samene sitter i de små husene sine og drikker gammel oppvarmet kaffe og røyker, mens den gamle moren er ute og hogger ved. Alle same-menn over 25 er single og desperate. Det fins litt same i alle nordlendingene.. Samene har sluttet med reinsdyr, og har et kjedelig liv.

De som drar for å studere i andre byer, blir veldig påvirket veldig raskt, for de virker jo nesten normale med en gang..! Prevensjon vet ikke nordlendinger hva er, og dere bor i mørke hus, gjerne brune. Dere er litt skrale og ser ikke så fine ut som Oslo-inger. Oslo-folk er født med bedre utdannelse, og hvis man mot all formodning møter en nordlending med bra utdannelse, har han ikke fått den i nordnorge, og han bor heller ikke der mer. De tenker at det var godt de har kommet seg bort fra stakkars nordnorge nå, fått seg et skikkelig liv..

Men de syns dere har en flott midnattssol..

..selv om de aldri har sett den..

Gjest Jente på 21 år fra Nordland
Skrevet

Hehe.. Luna2 sitt eksempel var jo ganske bra da!

Har jo nesten fått det samme inntrykket av nord-norge, selv om jeg vet hvordan det er her.. ;)

Vi banner vel ikke mer enn folk flest.. men eldre mannfolk banner her!

Alt det i reklamer og sånt , er jo litt likt sånn det var her før i tiden! men nå..hehe..langt ifra!

Her i nordland bor det svæært få samer, hvis det gjør det da..

Det finnes arbeidsledige folk ja, som alle andre plasser. Og det er de som er rike og velutdannet.

Og her kjører vi ikke scootere.. hehe..

Her er det bra biler..ikke sånn pingle-biler, siden vi har litt verre vinter..

I Oslo har jeg enda ikke sett en bil som kan måle seg med mange av de som er å suser forbi her;)

Her finnes det jenter..en hel haug! Mange bimboer tilogmed! Jenter i Oslo er ikke så ulike jenter her.. Men vi har inntrykk av at vi her, ikke er så pysete.. Her er det "bimboer" som ikke er redd for å gjøre noe, og som ikke vet hva ei ku er.. hehe..

(Har møtt de fra oslo som ikke hadde sett ei eneste ku før! DET er litt..snodig..).

Men vi herfra har jo fått et inntrykk av de fra oslo, og rundt omkring der..

Som jålete jenter som er altfor pysete og som ikke har egne meninger og mål i livet. Guttene er pappagutter eller så er de litt uttafor..;)

Ikke så smarte med andre ord..

MEN..når vi er i Oslo på besøk og møter folk der..så er vi jo så like.. Hvordan går det an da? ;)

Hehe..jaja.. for min del så er dette tv`n sin feil.. iallefall litt;)

Skrevet

Skal man heller si det på en mer korrekt måte. Det finnes koselige folk overalt her i landet - på samme måte som det finnes drittsekker rundt omkring.

Det er heller ingen hemmelighet, at det er visse særpreg som betegner folk fra visse steder her i landet.

Det betyr ikke det samme som at det er noe negativt.

Jeg kan ikke si jeg er spesiellt fordomsfull når det gjelder verken nordlendinger, oslofolk eller andre.

Det er nok heller det faktum at jeg ikke liker Oslo som by. Folket som bor der kan jeg ikke si jeg kjenner stort til - annet enn at de som flytter fra "bygda" ofte kommer hjem som noen snørrhovne klyser. Men det er jo igrunn en annen sak.

tigertrollet
Skrevet

Kommer ikke fra Oslo, men har fått med meg litt av propagandaen om nordlendinger som sendes ut derfra..

Ifølge de, er dere visstnok litt dumme, ikke utdannet til noe (bortsett fra kanskje fiskere), dere drikker mye, banner mye og er litt skitne.

Hvis dere kommer fra Tromsø, og er gutt, så kan dere være urbane. Ofte er det urbane Tromsø-væringer som er homofile. Altså; en gutt som bor i Tromsø, og kler seg som om han skulle bo i Oslo, er homofil.

Jenter fins det nesten ikke oppe i nord, og hvis det gjør det, må de være husmødre som er kuet av mannen sin. Dere spiser grønnsaker og frukt som er gamlere og dårligere enn hva som blir solgt i Oslo, fordi dere bor for langt borte.

De aller fleste som bor i nordnorge, er arbeidsledige, og går på trygd. Unge folk fins det veldig få av. Det fins flere samer enn unge folk, og det finnes ingen unge samer. Samene sitter i de små husene sine og drikker gammel oppvarmet kaffe og røyker, mens den gamle moren er ute og hogger ved. Alle same-menn over 25 er single og desperate. Det fins litt same i alle nordlendingene.. Samene har sluttet med reinsdyr, og har et kjedelig liv.

De som drar for å studere i andre byer, blir veldig påvirket veldig raskt, for de virker jo nesten normale med en gang..! Prevensjon vet ikke nordlendinger hva er, og dere bor i mørke hus, gjerne brune. Dere er litt skrale og ser ikke så fine ut som Oslo-inger. Oslo-folk er født med bedre utdannelse, og hvis man mot all formodning møter en nordlending med bra utdannelse, har han ikke fått den i nordnorge, og han bor heller ikke der mer. De tenker at det var godt de har kommet seg bort fra stakkars nordnorge nå, fått seg et skikkelig liv..

Men de syns dere har en flott midnattssol..

..selv om de aldri har sett den..

Hehhehe, strålende! Nettopp sånn er det;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Synes nordlendingene burde ta hevn og snakke bokmål i hovedstadsområdet.

Da hadde vi fått smake egen medisin.

Skrevet

Hvis "Oslo-folk" er så uintelligente som du forteller om der, så er de ikke bare dumme, men på grensen til å være tilbakestående.

Det er omtrent like patetisk som en del amerikanere. En kolega av min søster, den gang hun jobbet for Disey der borte, fikk bl.a følgende spørsmål av en amerikansk husmor: "Har dere like mye problemer med vikingene som vi har mer de svarte her?"

"................................."

Skrevet

Synes nordlendingene burde ta hevn og snakke bokmål i hovedstadsområdet.

Da hadde vi fått smake egen medisin.

Problemet er jo bare at det knapt finnes én eneste innfødt oslo-borger som klarer å etterligne en eneste annen dialekt uten at det blir noe annet enn flaut og dumt. Oslo-dialekt derimot, er så nære bokmål (som er skriftspråket de fleste steder i landet) at de fleste fikser det lett.

".............................."

Skrevet

Skal man heller si det på en mer korrekt måte. Det finnes koselige folk overalt her i landet - på samme måte som det finnes drittsekker rundt omkring.

Det er heller ingen hemmelighet, at det er visse særpreg som betegner folk fra visse steder her i landet.

Det betyr ikke det samme som at det er noe negativt.

Jeg kan ikke si jeg er spesiellt fordomsfull når det gjelder verken nordlendinger, oslofolk eller andre.

Det er nok heller det faktum at jeg ikke liker Oslo som by. Folket som bor der kan jeg ikke si jeg kjenner stort til - annet enn at de som flytter fra "bygda" ofte kommer hjem som noen snørrhovne klyser. Men det er jo igrunn en annen sak.

"Folket som bor der kan jeg ikke si jeg kjenner stort til - annet enn at de som flytter fra "bygda" ofte kommer hjem som noen snørrhovne klyser."

Størsteparten av befolkningen i Oslo kan neppe kalles "oslofolk", iom. at det er en enorm stor del som kommer fra absolutt hele landet. Det utelukker selfølgelig ikke mindre smarte innfødte som aldri ha vært utenfor ring 3 - de er de eneste som kan kallse "oslofolk".

"................................"

ShitDiddelyDo
Skrevet

Problemet er jo bare at det knapt finnes én eneste innfødt oslo-borger som klarer å etterligne en eneste annen dialekt uten at det blir noe annet enn flaut og dumt. Oslo-dialekt derimot, er så nære bokmål (som er skriftspråket de fleste steder i landet) at de fleste fikser det lett.

Jeg er en av dem som ikke klarer å etterligne noen dialekter. Derfor har jeg heller aldri gjort det. Kjenner mine egne begrensninger. Men jeg skulle ønske jeg kunne det. Da skulle disse jævla brannsupporterne fått høre! :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg er en av dem som ikke klarer å etterligne noen dialekter. Derfor har jeg heller aldri gjort det. Kjenner mine egne begrensninger. Men jeg skulle ønske jeg kunne det. Da skulle disse jævla brannsupporterne fått høre! :)

Skrevet

Heh-heh :-)

Bergensk kan virke lett å etterlikne, men jeg har aldri klart å overbevise en bergenser :-)

"..........................."

tigertrollet
Skrevet

Hvis "Oslo-folk" er så uintelligente som du forteller om der, så er de ikke bare dumme, men på grensen til å være tilbakestående.

Det er omtrent like patetisk som en del amerikanere. En kolega av min søster, den gang hun jobbet for Disey der borte, fikk bl.a følgende spørsmål av en amerikansk husmor: "Har dere like mye problemer med vikingene som vi har mer de svarte her?"

Hehehe:D

ja, vikingene er jammen de mest slitsomme!

Skrevet

"Folket som bor der kan jeg ikke si jeg kjenner stort til - annet enn at de som flytter fra "bygda" ofte kommer hjem som noen snørrhovne klyser."

Størsteparten av befolkningen i Oslo kan neppe kalles "oslofolk", iom. at det er en enorm stor del som kommer fra absolutt hele landet. Det utelukker selfølgelig ikke mindre smarte innfødte som aldri ha vært utenfor ring 3 - de er de eneste som kan kallse "oslofolk".

"................................"

"Størsteparten av befolkningen i Oslo kan neppe kalles "oslofolk", iom. at det er en enorm stor del som kommer fra absolutt hele landet. Det utelukker selfølgelig ikke mindre smarte innfødte som aldri ha vært utenfor ring 3 - de er de eneste som kan kallse "oslofolk"."

Det var vel en ganske så bra betegnelse Prozak :-)

Tror jeg får logge av gitt - det er så dårlig dekning her. Sitter med laptopen og surfer via mobilen og detter ut stadig vekk.

Bare et spørsmål: Er det tregt på dol i tillegg?

Skrevet

*flire*

Gjest Ser flere enn du tror
Skrevet

Du kan da ikke vite om du ser samer eller ikke. Samer ser ikke annerledes ut enn andre.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Bare så det er sagt: Det er samer i Nordland også, lulesamer. Når de ikke har kofta på så ser de ut omtrent som andre nordlenninger. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...