Gå til innhold

Avføring i fostervannet

Anbefalte innlegg

Gjest Mildrund

Jeg er nå begynt på uke 36, og det er en veldig aktiv krabat i magen min.

Egentlig har jeg to spørsmål.

Hvis jeg går over termin- er det da større sjanse for at fosteret har avføring i fostervannet, og igjen drikker dette?

Har hørt at det er farlig for barnet å svelge dette. Hvordan kan dette sjekkes av lege/jordmor?

Jeg lurer også på om babyen min vikler navlesnoren rundt halsen siden han er så aktiv?

Det er jo ikke alle som får UL på slutten og dette kan sjekkes.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18373-avf%C3%B8ring-i-fostervannet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såvidt jeg vet kan en kun sjekke om barnet blitt påvirket av avføring i fostervannet etter fødsel.Da ser en dette på apgar-resultatet.

Om det har vært avføring i fostervannet ser man en grønnfarge på vannet som kommer ut av barnets lunger.

Jenta mi hadde avføring i fostervannet men scoret fullt på alle testene,så hun har ikke reagert negativt på dette.

Åsa Prebensen, Jordmor

När barnet har avföring i fostervattnet, är det för att den har utsatts för någon form av stress. Detta skjer av och till under förlossningen. Detta kan bara ses om fostervattnet har gått. När barnet har kommit ut, så suger man rent i barnets mun med en gång, om man ser avföring i vattnet. Detta leder sällan till någon komplikation, men det finns en liten ökad risk för infektion.

Alla barn är mer eller mindre aktiva under graviditeten inne i livmodern. Att barnet skulle få navelsträngen runt halsen, händer därför av och till. Detta har sällan någon betydelse, men kan visa sig under förlossningen när barnets pressas nedåt i bäckenet. Fosterljuden kan då bli påverkade men detta upptäcks då man idag har en mycket god övervakning av fosterljuden under förlossningen. I slutet av graviditeten då barnet som regel har sjunkit djupare ned i bäckenet, har barnet inte samma utrymme att vända på sig och därmed minskar risken för att navelsträngen skall komma runt halsen. Detta är inget som kontrolleras under graviditeten utan man får bara lita på att allt är normalt när man lyssnar på fosterljuden 1 gång i veckan den sista tiden. Lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...