Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og i dag er det 60 år siden

Jeg ser ut av vinduet, og hva skuer mine øyne? Jo, nakne flaggstenger! På selve sekstiårsdagen for frigjøringen fra nazi-tyranniet er folk så bevisstløse at de ikke engang klarer å få kledd flaggstengene. Det er ikke annet enn en skam.

Idag er fred og frihet så selvfølgelig her hjemme at vi ikke trenger noe nasjonalt symbol vi kan samles rundt. In fact, det er nesten forbundet med "skam" å vifte med flagget, selv på merkedager som i dag, eller 17. mai.

For 60 år siden satt slakteren fra Kragujevac, Franz Böhme, på et hotelrom i Lillehammer med hele det norske folkets skjebne i sine hender. Under sin kommando hadde han mer enn 350 tusen kampklare soldater, klare til å "forsvare" Festung Norwegen.

Untimatumet fra SHAEF (Supreme Headquarters of the Allied Expeditionary Forces) var levert av Andrew Thorne's delegasjon, bestående av den norske kommandørkapteinen P. Askim, sjefen for delegasjonen, brigader R. Hilton, oberst R.A. Hay og RAFs skvadronleder C. P. Bennett. Les om disse skjebnetimene, kanskje du rekker noen sider frem til den 11. mai, sekstiårdagen for Terje Rollems overtagelse av Akershus Festning fra den tyske majoren, Nichterlein.

Som en skjebnens ironi døde major Nichterlein i 1946, bare én uke etter at han ble gjenforent med sin kone og sine barn i et sønderbombet Tyskland. Vi feiret den gangen, gleden over nyvunnen fred og frihet. Du trenger ikke feire i dag, men du kan markere. Du vet hvilken dag det er i dag. Du burde i hvert fall vite det.

• Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mr Kahn

44

• Prozak

44

• favn

11

• laguna1365380434

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg lover, vi flagger her. Så dagen er ikke glemt :o)

Gjest saueøyer
Skrevet

Bare jeg finner flaggstangholderen eller så får kjerringa stå og holde den for ever :-)

Når skal flagget inn i dag? Solnedgangen er litt tidlig her nedi dumpa.

Skrevet

Bare jeg finner flaggstangholderen eller så får kjerringa stå og holde den for ever :-)

Når skal flagget inn i dag? Solnedgangen er litt tidlig her nedi dumpa.

Fra mars til oktober skal flagget heises kl. 08:00 og fires ved solnedgang, men ikke senere enn kl.21:00.

Om vinteren, fra november til februar, skal flagget ikke heises før kl.09:00. Vimpler kan i midlertid henge oppe hele døgnet.

Forøvrig kan en flagge hvilke dager en ønsker, slik som fødselsdager eller ved andre personlige evenementer.

Skrevet

Jeg lover, vi flagger her. Så dagen er ikke glemt :o)

*honnør*

Gjest saueøyer
Skrevet

Fra mars til oktober skal flagget heises kl. 08:00 og fires ved solnedgang, men ikke senere enn kl.21:00.

Om vinteren, fra november til februar, skal flagget ikke heises før kl.09:00. Vimpler kan i midlertid henge oppe hele døgnet.

Forøvrig kan en flagge hvilke dager en ønsker, slik som fødselsdager eller ved andre personlige evenementer.

Kan man flagge på Stalins fødselsdag?

Det gjør russerne. Stalinregimet sørget for at russerne bare er halvparten så mange som de kunne ha vært om ikke regimet hadde drept rundt 50 mill.

Likevel feierer russerne Stalin som en helt.

Skrevet

*honnør*

Husker du når vi gikk på skolen og det var ett minutts stillhet 8.mai og 9.april.

Det er det visnok også slutt med.

kaffepiken
Skrevet

Her vi bor flagges det i hvertfall...

Skrevet

Kan man flagge på Stalins fødselsdag?

Det gjør russerne. Stalinregimet sørget for at russerne bare er halvparten så mange som de kunne ha vært om ikke regimet hadde drept rundt 50 mill.

Likevel feierer russerne Stalin som en helt.

"Kan man flagge på Stalins fødselsdag?

Tja, hvis noen finner det opportunt å flagge 21. desember til "ære" for Stalin, så finnes det vel strengt tatt ingen lovhjemmel som kan forhindre det. Skulle en betrakte flaggingen for Stalin som en meningsytring, så er beskyttelsen av denne nedfelt i selve Grunnloven. Jeg vil imidlertid anbefale vedkommende å flagge med det korrekte flagget, med sigd og hammer. Det samme gjelder for de som ønsker å markere Hitlers fødelsdag, da er swastika mer anvendelig til formålet.

"Stalinregimet sørget for at russerne bare er halvparten så mange som de kunne ha vært om ikke regimet hadde drept rundt 50 mill."

50 mill var det antallet som gikk med under WWII, alt innkludert. Kommunismen isolert har kostet dobbelt så mange menneskeliv i sin reelle eksistensperiode. Islam har eksistert i 1400, med en pedofil overgriper, landeveisrøver, morder og slavehandler som profet. Gad vite hvor mange den karen har ansvaret for.

Nå kommer antagelig post-kommunistene og begrepsforvirrede dolfjoller trekkende med kristendommen. Til dem er det bare å si: -ingen kan begå "æresdrap", bedrive slavehandel, tvangsgifte og omskjære døtre, eller på noen måte sette seg til doms over "vantro", og samtidig påberope seg hjemmel i Jesu Ord og Gjerninger.

Kommunismen/marxismen/leninismen/sosialismen og Islam er anakronismer som vil gjøre liver surt for deg og meg inn i et nytt årtusen.

Skrevet

Her vi bor flagges det i hvertfall...

Det er bra.

Skrevet

Husker du når vi gikk på skolen og det var ett minutts stillhet 8.mai og 9.april.

Det er det visnok også slutt med.

Vi har fått mye annen drit isteden. Så lenge Ole Koppreitan han turnere rundt på norske lærerværelser og sitere Herbert Marcuse, uten en eneste motforestilling, så vil nok mange gå ut av skolene med usunne oppfatninger av hva som er fred og frihet.

Det er ikke for ingenting at historien gjentar seg selv.

Skrevet

Vi har fått mye annen drit isteden. Så lenge Ole Koppreitan han turnere rundt på norske lærerværelser og sitere Herbert Marcuse, uten en eneste motforestilling, så vil nok mange gå ut av skolene med usunne oppfatninger av hva som er fred og frihet.

Det er ikke for ingenting at historien gjentar seg selv.

Jeg har tidligere sett at du er overmåte kritisk til Frankfurterskolen, men du har vel fått med deg at denne kretsen besto av intellektuelle jøder - i eksil fra nazi-Tyskland?

Skrevet

Jeg har tidligere sett at du er overmåte kritisk til Frankfurterskolen, men du har vel fått med deg at denne kretsen besto av intellektuelle jøder - i eksil fra nazi-Tyskland?

Favn, du farer med tøv. Min "overmåte" kritikk av Frankfurterskolen har gått ut på å påvise det ideologiske slektskapet mellom denne, og de dominerende politiske holdninger og trender i norske nyhetsredaksjoner og tilnærmingen til terrorismen i flere faser.

Hva dette har med jøder å gjøre må du bare forklare nærmere. Hvis vi snakker om jøder isolert sett, så er jeg også kritisk til jøder med venstresosialistisk orientering, spesielt slike som Noam Chomsky og Israel Shamir. Det kunne ikke falle meg inn å avstå fra kritikk av en organisasjon fordi den består av enkelte jøder, som du i dette tilfellet ikke engang tok deg bryet med å navngi.

Frankfurterskolens ideologiske opphav, Karl Marx, var etter sigende også jøde, men faren konverterte til kristendommen. De mest sentrale navn i forbindelse med Frankfurterskolens ideologi var, foruten revisjonistiske variabler fra Jürgen Habermas, Max Horckheimer (ledende marxistisk ideolog), Theodor W. Adorno (sosiolog og filosof), Otto Kirchheimer og ikke minst Herbert Marcuse (filosof), hvis bok "Das Ende der Utopie" bidro til å kultivere terrorismen som det første "fattigmannsvåpen". Sjekk disse for jødisk bakgrunn, om du vil.

Franfurterskolen er en avflassning av Institutt for samfunnsforskning i Frankfurt am Main, som så dagens lys i god tid før 2. verdenskrig. Franfurterskolen pekte blant annet på arbeiderklassens passifisering gjennom noe de kalte "falsk bevissthet", i forlengelsen av Marx og Lenins teorier om kapitalismens økonomiske krise, dvs., kriser ortodokse marxister så sårt trenger for å realisere sine revolusjonære visjoner om kaos og kupp. Habermas advarte imidlertid mot "venstre-facismen", som i forlengelsen av den anti-autoritære voldsromantikken lett kunne gli over i terrorisme.

Det er lov å diskutere dette.

Skrevet

"Jeg ser ut av vinduet, og hva skuer mine øyne? Jo, nakne flaggstenger! På selve sekstiårsdagen for frigjøringen fra nazi-tyranniet er folk så bevisstløse at de ikke engang klarer å få kledd flaggstengene. Det er ikke annet enn en skam."

Øi! det gjelder ikke alle. Min mor og far flagget i dag.

Men når det er sagt, så var de de eneste der de bor som gjorde det også. Mamma legger merke til sånt :-)

Vi har kjørt et godt stykke i dag, og jeg kan ikke si jeg har sett flagg til topps noe sted jeg heller. Ja, det er en skam.

Skrevet

Synd og skam ja. Jeg husker for ti år siden-da gikk jeg i fjerde klasse og vi var flere skoler og barnehager som gikk i fredstog utkledd som de så ut i 1945.

Skrevet

Favn, du farer med tøv. Min "overmåte" kritikk av Frankfurterskolen har gått ut på å påvise det ideologiske slektskapet mellom denne, og de dominerende politiske holdninger og trender i norske nyhetsredaksjoner og tilnærmingen til terrorismen i flere faser.

Hva dette har med jøder å gjøre må du bare forklare nærmere. Hvis vi snakker om jøder isolert sett, så er jeg også kritisk til jøder med venstresosialistisk orientering, spesielt slike som Noam Chomsky og Israel Shamir. Det kunne ikke falle meg inn å avstå fra kritikk av en organisasjon fordi den består av enkelte jøder, som du i dette tilfellet ikke engang tok deg bryet med å navngi.

Frankfurterskolens ideologiske opphav, Karl Marx, var etter sigende også jøde, men faren konverterte til kristendommen. De mest sentrale navn i forbindelse med Frankfurterskolens ideologi var, foruten revisjonistiske variabler fra Jürgen Habermas, Max Horckheimer (ledende marxistisk ideolog), Theodor W. Adorno (sosiolog og filosof), Otto Kirchheimer og ikke minst Herbert Marcuse (filosof), hvis bok "Das Ende der Utopie" bidro til å kultivere terrorismen som det første "fattigmannsvåpen". Sjekk disse for jødisk bakgrunn, om du vil.

Franfurterskolen er en avflassning av Institutt for samfunnsforskning i Frankfurt am Main, som så dagens lys i god tid før 2. verdenskrig. Franfurterskolen pekte blant annet på arbeiderklassens passifisering gjennom noe de kalte "falsk bevissthet", i forlengelsen av Marx og Lenins teorier om kapitalismens økonomiske krise, dvs., kriser ortodokse marxister så sårt trenger for å realisere sine revolusjonære visjoner om kaos og kupp. Habermas advarte imidlertid mot "venstre-facismen", som i forlengelsen av den anti-autoritære voldsromantikken lett kunne gli over i terrorisme.

Det er lov å diskutere dette.

Det er vel egentlig ikke så mye å diskutere, de var intellektuelle jøder i eksil - hvilket selvsagt ikke er mitt påfunn.

Frankfurterskolen (som alltid er det misvisende å skjære over alle samme 'skole'), springer ut av en motstand av nazismen som skrekkideologi og det som er kalt kritisk teori (kulturkritikken).

Habermas regnes ikke for medlem av Frankfurterskolen, da han knapt gikk i knebukser på den tiden (hitlerjugend for å være mer nøyaktig), men han var helt riktig elev av Adorno - og har - såvidt jeg vet - søkt å gjøre opp for sin ungdomsbrøde etter det.

Frankfurterskolen har nok hatt betydning for vestlig tenkning i forhold til nazistisk/fascistiske ideologier, men jeg synes du overdriver noe grassalt når det gjelder dybden i rødfargen. Ja, Marx var så absolutt tilstede hos de _jeg_ kjenner av medlemmene, men ikke på langt nær så mye som du skal ha det til.

Skrevet

Det er vel egentlig ikke så mye å diskutere, de var intellektuelle jøder i eksil - hvilket selvsagt ikke er mitt påfunn.

Frankfurterskolen (som alltid er det misvisende å skjære over alle samme 'skole'), springer ut av en motstand av nazismen som skrekkideologi og det som er kalt kritisk teori (kulturkritikken).

Habermas regnes ikke for medlem av Frankfurterskolen, da han knapt gikk i knebukser på den tiden (hitlerjugend for å være mer nøyaktig), men han var helt riktig elev av Adorno - og har - såvidt jeg vet - søkt å gjøre opp for sin ungdomsbrøde etter det.

Frankfurterskolen har nok hatt betydning for vestlig tenkning i forhold til nazistisk/fascistiske ideologier, men jeg synes du overdriver noe grassalt når det gjelder dybden i rødfargen. Ja, Marx var så absolutt tilstede hos de _jeg_ kjenner av medlemmene, men ikke på langt nær så mye som du skal ha det til.

Ikke vri deg unna. Hvilke intellektuelle jøder er det snakk om, hva var deres oppgaver, hvilket tidsrom var de aktuelle. m.v.?

Jeg nevnte revisjonistisk marxisme i forbindelse med Habermas, og med det plasserte jeg ham som et senere medlem av Frankfurterskolen. Vår egen journalistutdanning er tuftet på paradigmer fra denne skolen, jfr.Sigurd Allern (rektor) og Finn Sjue (førstelektor) som har sikret at mer enn 70 prosent av norske journlister stemmer sosialistisk.

Dette er dokumentert av journaliststanden selv, så noen "grasal" overdrivelse er det vel neppe.

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Vel, her på Vestlandet flagges det i hvertfall. Det er bare jeg som skammer meg fryktelig over at jeg har glemt å flagge. Men vimpelen er oppe, da..

Skrevet

Ikke vri deg unna. Hvilke intellektuelle jøder er det snakk om, hva var deres oppgaver, hvilket tidsrom var de aktuelle. m.v.?

Jeg nevnte revisjonistisk marxisme i forbindelse med Habermas, og med det plasserte jeg ham som et senere medlem av Frankfurterskolen. Vår egen journalistutdanning er tuftet på paradigmer fra denne skolen, jfr.Sigurd Allern (rektor) og Finn Sjue (førstelektor) som har sikret at mer enn 70 prosent av norske journlister stemmer sosialistisk.

Dette er dokumentert av journaliststanden selv, så noen "grasal" overdrivelse er det vel neppe.

Det er jo bare dr... på forumet, skrev et lengre svar, men det forsvant. Svarer senere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...