Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kunne ha flagget i dag.

Men samtidig så tenkte jeg på russernes enorme massakre mot tyske sivile.

Jeg ser for meg Berlin, Dresden og Leipzig i ruiner.

Jeg tenker at dagen var starten på mer enn 40 års kommunistisk okkupasjon av Øst- europa.

Jeg lar flaggstangen stå naken i dag.

17. mai skal flagget opp kl. 08.00 som alltid.

Til orientering, jeg heiser det NORSKE flagget, ikke det russiske. Norge er ikke ansvarlig for russernes herjinger.

• Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mr Kahn

44

• Prozak

44

• favn

11

• laguna1365380434

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dolfjolla?

Hva er det som gjør at du ikke greier å snakke normalt til folk?

Takk for 'praten'.

Og å klare å skrive et så uendelig langt innlegg, fullstendig uten innhold *imponert*

"..............................."

Skrevet

Nå er jeg usikker på om det argumenteres for eller imot noe som helst her. En ultrakort historisk-biografisk oppsummering av Frankfurterskolen (se ovenfor der jeg nettopp gjør det) kan med sikkerhet forefinnes i ethvert oppslagverk (innenfor akademia i det minste).

Mr Kahns påstand om Frankfurterskolens ENORME innflytelse på journalister og aviser i Norge er... interessant..., og jeg håper derfor han tar seg bryet med å vise hvorvidt påstanden er mer enn bare en påstand.

Helt ærlig tviler jeg på at med unntak av akademikere, er det ikke mange som i det hele tatt har _hørt_ om Frankfurterskolen - verken innenfor eller utenfor media.

Men de argumentene der har ingen effekt på en fanatiker som ikke er interessert i å se sine egne tolkninger og "sannheter" i lys av noe annet enn galskapen som lyser ut av øynene hans :-)

"............................"

Skrevet

"Vet du i det hele tatt hva et paradigme er? "

...sa dolfjolla. *ler*

Favn, vil du diskutere semantikk (du vet hva _det_ ordet betyr?) eller sak? Eller kanskje meg - igjen? Du skjønner, forskjellen på oss to (kanskje den mest vesentlige?) er at jeg ikke trenger å sitére fra røde kilder etter timevis bak et halvt dusin søkemotorer. Jeg kunne dette utenat før du dreit på jorda, for å si det litt "harry". =^)

Jeg får rekapitulere i full fart, siden du åpenbart har gravet deg ned i stråmanns-sofisme. Jeg skrev i mitt tilsvar til signaturen Dorthe: "-Så lenge Ole Koppreitan han turnere rundt på norske lærerværelser (jeg burde føyet til klasserom) og sitere Herbert Marcuse, uten en eneste motforestilling, så vil nok mange gå ut av skolene med usunne oppfatninger av hva som er fred og frihet.-" Dvs., som forelder risikerer jeg å få mine barn indoktrinert uten at jeg har noen mulighet til å overprøve dette i det offentlige rom. Men det skal jeg ta til slutt.

Men her kommer du altså inn med påstander om jøder i eksil fra nazi-Tyskland, som om jeg skulle nevnt Koppreitan i den forbindelse. Det gjorde jeg ikke, dette var ene og alene din avsporing, antagelig som et ledd i videre demonisering og/eller stigmatisering av jøder generelt. Hovedpoenget mitt her er at Koppreitan siterer Herbert Marcuse, en av de mest markante sjefsideologene ved Frankfurterskolen, hvis ide-retning allerede er beskrevet, uten at dette synes å være like interessant for deg å kommentere. Jeg finner det meget besyndelig at du "kjenner" Adorno og Horckheimer, sågar deres etnisitet, men ikke Herbert Marcuse, hvis filosofi var en del av plattformen for samtlige av Europas venstreorienterte terror-orgasnisasjoner såvel som for Arafats klaner og milits. Tilfeldig? Neppe.

Min kritikk av Frankfurterskolens koryfeer går ut på deres manglende kritikk av, og ikke minst forståelse for det systemet som etterhvert gjorde seg gjeldende bak Curzon-linjen. Adorno grov seg ned i sine egne teser rundt ondskapen i det kapitalistiske systemet, (teser som de fleste norske venstreradikale/intellektuelle har adoptert meget bokstavtro) og han har også viet mye oppmerksomhet til Auschwitz. I vår moderne verden må Auschwitz og resten av Hitlers dødsleire også sees i en politisk-historisk kontekst, der Gulag står sentralt i bildet. Kommunismen har drept dobbelt så mange som nazismen, uten at jøder generelt kan bebreides for det - heller.

Og til orientering, vi har tatt oppgjøret med nazismen, den ligger med brukket rygg på historiens søppelfylling. Men vi tok aldri noe oppgjør med kommunistene etter at Berlinmuren kollapset. Isteden fikk vi en enorm kampanje stablet på beina, (Lund-kommisjonen) der flere sentrale norske politikere og også journalister, fortrinnsvis på den venstresosialistiske fløy, fikk hjelp av en aldrende skytsengel mot mapper som stadig ble mer og mer plagsomme etterhvert som arkivskuffer og skap i Moskva og ikke minst i Karlshorst (KGB/Stasi) ble åpnet. Angrep er det beste forsvar; snart gikk venstresosialistene, de ortodokse marxistene, (hvis mål for flere av dem hadde vært økonimisk kaos og militærkupp) rundt med T-skjorter påskrevet: "jeg vil se mappa mi". Men det kan jeg heller komme tilbake til, hvis jeg ikke blir utestengt for å grave i dette. Jeg taler av erfaring fra andre fora.

Det er liten eller ingen tvil om at norsk journalistutdanning bygger på marxismens paradigme, som også var basis-ideologien bak Frankfurterskolen. Den politiske kuløren i NRK, NTB, Dagbladet, Dagsavisen, Nordlys, Aftenposten etc. blir så alfor godt synlig i møte med Midtøstens bloddryppende virkelighet., der utopisk marxisme synes å være et slags dop som bedøver enhver kritisk sans til post-arafatistene og de øvrige terror-underbrukene som daglig skyter, bomber og steiner jøder. Og når slike statsløse kriminelle opphøyes til "frihetskjempere" og "frigjøringssoldater" med parallell til våre egne hedersmenn- og kvinner som kjempet og falt i kampen mot nazismen, da blir jeg forbanna!

Og det blir ikke bedre av at denne løgnkampanjen drives av en ekvivalent til nazismen, for i praksis er nazisme, kommunisme og fascisme tre alen av samme stykket, nå også med variabler fra islam. Og det er her jeg kommer til dette med det offentlige rom. Du skrev nemlig:

"Du får be journalistene stemme etter ditt hode neste gang... - evt skrive i blekkene deres sjøl."

Det er bare innenfor totalitære stater en kan diktere journalisters arbeid, i et demokrati kan en bare motsi dem, bruke det frie ordet som våpen. Men en kan ikke motsi dem i deres egne spalter, for der blir kritikken refusert. Litt av et tankekors, ikke sant? Det handler om å beskytte sine posisjoner, sine stillinger og sin makt. Norsk journalistikk lider ofte under journalistens politiske overbevisning, slik at den kommer i veien for journalistisk objektivitet. Dette har nå blitt så påfallende at vi begynner å vekke oppmerksomhet utenfor landets grenser.

Det skulle vel ikke være nødvendig å si at Internett har blitt et nyttig og etterhvert effektivt redskap i kampen mot kommisærvirksomheten i norsk media og presse. Så effektivt at vi vekker et enormt raseri i den røde leiren, og ikke minst vekker vi hatet hos islamistiske fundamentalister. Jeg foretrekker å problematisere dette, fremfor etnisiteten hos Frankfurterskolens bakmenn.

"...sa dolfjolla. *ler*"

Hva er vitsen med å skrive noe så barnslig, helt uprovosert?

(og kom ikke å forsøke å slå ballen til meg - jeg skriver selvfølgelig slike ting til deg hvis jeg føler for det, all den tid du har gjort lite annet enn å bruke skjellsord om folk her inne)

"............................."

Skrevet

Nå er jeg usikker på om det argumenteres for eller imot noe som helst her. En ultrakort historisk-biografisk oppsummering av Frankfurterskolen (se ovenfor der jeg nettopp gjør det) kan med sikkerhet forefinnes i ethvert oppslagverk (innenfor akademia i det minste).

Mr Kahns påstand om Frankfurterskolens ENORME innflytelse på journalister og aviser i Norge er... interessant..., og jeg håper derfor han tar seg bryet med å vise hvorvidt påstanden er mer enn bare en påstand.

Helt ærlig tviler jeg på at med unntak av akademikere, er det ikke mange som i det hele tatt har _hørt_ om Frankfurterskolen - verken innenfor eller utenfor media.

"Helt ærlig tviler jeg på at med unntak av akademikere, er det ikke mange som i det hele tatt har _hørt_ om Frankfurterskolen - verken innenfor eller utenfor media."

Kanskje det er det som er selve kjernen til problemet. Mange byggmestere vet heller ikke at de benytter Pythagoras teorier, men hus blir det, åkke som.

Personlig liker jeg bedre de gamle grekerne enn revolusjonære "tenkere" i post-tsarismens Russland.

Skrevet

"-ingen kan begå "æresdrap", bedrive slavehandel, tvangsgifte og omskjære døtre, eller på noen måte sette seg til doms over "vantro", og samtidig påberope seg hjemmel i Jesu Ord og Gjerninger"

Det har blitt gjort frem til for veldig kort tid siden, i historisk sammenheng. At det ikke gjøres lenger, og at kristendommen i dag f.eks ignorerer slike ting som Dødssyndene, Steining av Ektepar som har hatt sex når kona har mensen etc., betyr bare at den har modernisert seg og tilpasset seg en (på noen områder) mer sivilisert tid. Det har ikke Islam i samme grad, men det betyr ikke at den ikke kommer til å gjøre det (med de riktige radikale endringer i de riktige maktposisjoner).

Hypoteser, Prozac. Bare hypoteser.

Gjest Morsk
Skrevet

Og der klarte ikke idioten å holde seg sakelig å unngå personangrep, som vanlig.

Det er ikke et tegn på hverken serisitet eller kunnskap/kompetanse å avfeie ethvert motargument fordi man selv mener de er helt på jordet.

P.S: Jeg spurte bare av nyskjerrighet. Og fikk bekreftet at ivhertfall ikke du hadde noe svar.

"..............................."

Jeg har som sagt ike sett noe "motargument" utover dårlig tilslørt sorg over at tyskerne tapte krigen. Har du?

Selvsagt slutter jeg ikek med personangrep som svar på nettopp det.

Du virker jo snart mer sprengt enn Sør.

Skrevet

Dolfjolla?

Hva er det som gjør at du ikke greier å snakke normalt til folk?

Takk for 'praten'.

Dolfjolle er en respektabel tittel som selv min bedre halvdel er til del. Det forundrer meg at du tar det som en fornærmelse.

Skrevet

"...sa dolfjolla. *ler*"

Hva er vitsen med å skrive noe så barnslig, helt uprovosert?

(og kom ikke å forsøke å slå ballen til meg - jeg skriver selvfølgelig slike ting til deg hvis jeg føler for det, all den tid du har gjort lite annet enn å bruke skjellsord om folk her inne)

Ser ingen grunn til å rettferdiggjøre meg overfor deg, ei heller kommentere raseriutbruddene dine.

Skrevet

Jeg har som sagt ike sett noe "motargument" utover dårlig tilslørt sorg over at tyskerne tapte krigen. Har du?

"Jeg har som sagt ike sett noe "motargument" utover dårlig tilslørt sorg over at tyskerne tapte krigen. Har du?"

La meg sittere det vedkommende skrev, da:

"Men samtidig så tenkte jeg på russernes enorme massakre mot tyske sivile."

"Jeg ser for meg Berlin, Dresden og Leipzig i ruiner."

"Jeg tenker at dagen var starten på mer enn 40 års kommunistisk okkupasjon av Øst- europa."

Dette var ikke mine ord, men du unnlot å svare på det - sannsynligvis fordi det ikke kan argumenteres mot. Det er ikke nødvendigvis det samme som å ønske at Tyskland hadde vunnet krigen - jeg gjør f.eks ikke det.

Skrevet

Men de argumentene der har ingen effekt på en fanatiker som ikke er interessert i å se sine egne tolkninger og "sannheter" i lys av noe annet enn galskapen som lyser ut av øynene hans :-)

"............................"

"Men de argumentene der har ingen effekt på en fanatiker som ikke er interessert i å se sine egne tolkninger og "sannheter" i lys av noe annet enn galskapen som lyser ut av øynene hans"

Du verden. Frem med tvangstrøya og kjør meg til Gulag, pråsak. Vi galninger må jo slite på nervene til så normale mennesker som deg.

tsk,tsk,tsk...

Gjest Morsk
Skrevet

"Jeg har som sagt ike sett noe "motargument" utover dårlig tilslørt sorg over at tyskerne tapte krigen. Har du?"

La meg sittere det vedkommende skrev, da:

"Men samtidig så tenkte jeg på russernes enorme massakre mot tyske sivile."

"Jeg ser for meg Berlin, Dresden og Leipzig i ruiner."

"Jeg tenker at dagen var starten på mer enn 40 års kommunistisk okkupasjon av Øst- europa."

Dette var ikke mine ord, men du unnlot å svare på det - sannsynligvis fordi det ikke kan argumenteres mot. Det er ikke nødvendigvis det samme som å ønske at Tyskland hadde vunnet krigen - jeg gjør f.eks ikke det.

???

Svare på hva? At en "Germanofil" syns det er så mye verre med et lite mindretall drepte tyske sivile enn 27 millioner russere drept av tyskerne, at DET er grunn til å la være å feire at krigen tok slutt for begge parter...

Fyrens vrøvl bør ikke kommenteres da det ikke er verdt kommentarer.

Skrevet

Hypoteser, Prozac. Bare hypoteser.

Uhm...nei. Det er såkalt historisk fakta - akkurat det samme som du ynder å kalle dine tolkninger.

I tillegg sa jeg jo faktisk at Islam i dag er annerledes enn kristendommen - er det også noe du kaller en "hypotese"?

Der du argumenterer for fullstendig fordømmelse av én ting til fordel for en annen, så argumenterer jeg for muligheter for utvikling. Det ville jo vært mer rett-frem om du sa rett ut at "jeg mener at det er slik, og slik skal det være, og vi bør sprenge alle som ikke er som oss." Da går det an å konkludere med at mange ikke er enige med deg fordi de ønsker en mer sympatisk løsning, og de samme kan konkludere med at du ikke er enig med dem og at du ønsker å bruke makt for å få gjennomslag.

".............................."

Skrevet

Han fikk nok et lettere nervesammenbrudd da sør tok reper'n. Beste er nok å overse'n, ellers trigger'u bara løs maga på'n.

;^)

Skrevet

???

Svare på hva? At en "Germanofil" syns det er så mye verre med et lite mindretall drepte tyske sivile enn 27 millioner russere drept av tyskerne, at DET er grunn til å la være å feire at krigen tok slutt for begge parter...

Fyrens vrøvl bør ikke kommenteres da det ikke er verdt kommentarer.

Jeg så ikke noe sted at h*n skrev at de tingene var værre enn jødeutryddelsen etc. Det var det du som leste mellom linjene, uavhengig om det har noen grobunn i virkeligheten eller ei.

Jeg er forøvrig personlig enig i at de tingene ikke er noen grunn til ikke å flagge på frigjøringsdagen, men jeg er ikke enig i at det er helt uinteressante bagateller.

Skrevet

Han fikk nok et lettere nervesammenbrudd da sør tok reper'n. Beste er nok å overse'n, ellers trigger'u bara løs maga på'n.

;^)

Der er vi i gang igjen, ja.

Det skal mer til enn anti-intellektuellt vrøvl for å gjøre meg så mye som irritert :-)

(kanskje det hadde fungert hvis du hadde forsøkt å endre hersketeknikk?)

Skrevet

Ser ingen grunn til å rettferdiggjøre meg overfor deg, ei heller kommentere raseriutbruddene dine.

Raseriutbrudd? Hvor?

Jeg snakker ikke om "å forklare seg" - jeg bare lurer på hvorfor du aldri klarer å la være, selv når det er midt i en helt objektiv diskusjon?

"................................."

Skrevet

Uhm...nei. Det er såkalt historisk fakta - akkurat det samme som du ynder å kalle dine tolkninger.

I tillegg sa jeg jo faktisk at Islam i dag er annerledes enn kristendommen - er det også noe du kaller en "hypotese"?

Der du argumenterer for fullstendig fordømmelse av én ting til fordel for en annen, så argumenterer jeg for muligheter for utvikling. Det ville jo vært mer rett-frem om du sa rett ut at "jeg mener at det er slik, og slik skal det være, og vi bør sprenge alle som ikke er som oss." Da går det an å konkludere med at mange ikke er enige med deg fordi de ønsker en mer sympatisk løsning, og de samme kan konkludere med at du ikke er enig med dem og at du ønsker å bruke makt for å få gjennomslag.

"jeg mener at det er slik, og slik skal det være, og vi bør sprenge alle som ikke er som oss."...?

Men kjære deg, lille venn, det er jo nettopp slik den islamistiske fundamentalismen fungerer i praksis der jødene bor. Det er dette jeg fordømmer. Hva som foregår bak pannebrasken din etter å ha lest mine innlegg kan ikke jeg stå ansvarlig for.

Å "utvikle" Islam må jo være en intern vits på hjemmet der du holder til; jeg tror ikke jødene som bor i Israel har 500 år på seg for å se om noe slikt kan skje.

Dessuten gidder ejg ikke snakke om snøen som falt i fjor, kristendommen er tilpasset demokratiet, slik demokratiet er tilpasset kristendommen. Innefor Islam har noe slikt aldri hatt mulighet, og vil etter alle solemerker heller aldri komme i den posisjonen.

Skrevet

Dolfjolle er en respektabel tittel som selv min bedre halvdel er til del. Det forundrer meg at du tar det som en fornærmelse.

Wohoooo! Steike, det var et ærlig forsøk på bortforklaring :-)

Helt gjennomsiktig, iom. at enhver forstår at det ikke kommer frem som noe positivt på noen som helst måte når det sies på den måten - men det var et godt forsøk, det skal du ha :-)

"..........................."

Skrevet

Raseriutbrudd? Hvor?

Jeg snakker ikke om "å forklare seg" - jeg bare lurer på hvorfor du aldri klarer å la være, selv når det er midt i en helt objektiv diskusjon?

"................................."

Jeg så ikke deg i denne objektive diskusjonen - før nå. Tror ikke du har noe å bidra med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...