Gå til innhold

Dødsfall i nærmeste familie

Anbefalte innlegg

Gjest Hvet du ?
Skrevet

Vår mor gikk bort for 2 dager siden og vi ungene skal ha planleggningsmøte imorgen. Hva bør vi tenke på (viktig)i den sammenheng, vi er veldig ammatører, samt at vi har en far som behandles for alsheimer.

Skrevet

Når min far døde, så hjalp begravelsesbyrået til med å huske på alt som var viktig. Vi ble bedt om å ta stilling til detaljer i forbindelse med begravelsen, som f.eks. hvilke sanger vi ville skulle synges, om vi ville ha instrumental musikk i kirken mm.

I tillegg hadde vi en sammenkomst rett etter begravelsen, og til denne måtte vi organisere mat og drikke.

Også må dere vel ta stilling til ting rundt arv/skifte. Dersom din far ikke er i stand til å ivareta seg selv, så trenger han vel en hjelpeverge eller lignende - men disse tingene kan vel vente til etter begravelsen.

Dette var det jeg kom på i farten - håper du får noen flere inspill fra andre :-)

Gjest Hvet du ?
Skrevet

Når min far døde, så hjalp begravelsesbyrået til med å huske på alt som var viktig. Vi ble bedt om å ta stilling til detaljer i forbindelse med begravelsen, som f.eks. hvilke sanger vi ville skulle synges, om vi ville ha instrumental musikk i kirken mm.

I tillegg hadde vi en sammenkomst rett etter begravelsen, og til denne måtte vi organisere mat og drikke.

Også må dere vel ta stilling til ting rundt arv/skifte. Dersom din far ikke er i stand til å ivareta seg selv, så trenger han vel en hjelpeverge eller lignende - men disse tingene kan vel vente til etter begravelsen.

Dette var det jeg kom på i farten - håper du får noen flere inspill fra andre :-)

takk :o) for raskt og fint tips fra frosken.

Skrevet

takk :o) for raskt og fint tips fra frosken.

Hva som skal stå i dødsannonsen. Har dere et fint ord som skal stå nederst.

Beskrivelser av moren din som presten kan bruke i minnetalen, eller om dere vil holde minnetalen selv.

Hvilke sanger var hun glad i?

Blomster.

Solosang.

Bok til å skrive signaturen til de som kommer i begravelsen, kan legges ved inngangen.

"Kollekt", eller gaver som skal gis til en bestemt forening.

Ønsker dere blomster til hjemmet.

....det jeg kommer på i farten...

Kondolerer.

Gjest Hvet du ?
Skrevet

Hva som skal stå i dødsannonsen. Har dere et fint ord som skal stå nederst.

Beskrivelser av moren din som presten kan bruke i minnetalen, eller om dere vil holde minnetalen selv.

Hvilke sanger var hun glad i?

Blomster.

Solosang.

Bok til å skrive signaturen til de som kommer i begravelsen, kan legges ved inngangen.

"Kollekt", eller gaver som skal gis til en bestemt forening.

Ønsker dere blomster til hjemmet.

....det jeg kommer på i farten...

Kondolerer.

Takk for mange fine tips Carwing.

Gjest begonia
Skrevet

I tillegg til det som andre har nevnt, må dere bli enige om hvem som skal bære kista, og hvilken plass ved kista hver enkelt skal ha. Hvis det ikke er kremering selvsagt.

Og så må dere bestemme fargevalg på blomstene på kista. Ordvalg på bånda som skal festes på kranser/hjerter.

Sett opp liste over de som eventuelt skal inviteres til minnesamvær. Kanskje spørre familie/venner om hjelp til å bake kaker, hvis dere ikke setter bort alt da.

Lykke til! Og kondolerer.

Skrevet

en annen tanke er å gi beskjed om dere ikke ønsker blomster, men penger til noe annet istedetfor, feks altzheimerforskningen eller noe lignende dere vet deres mor var opptatt av...holder som regel med blomsterkrans fra kun nærmeste fam..men det er forskjellige meninger om dette da..

Skrevet

Jeg kondolerer.

Dernest vil jeg foreslå at en av dere søsken tar alt som heter papirarbeid, det være seg uskiftepapirer, regninger for begravelsen mm. Det kan være lurt at alt går til en person, som har full oversikt.

Skrevet

Skal dere ha begravelsesbyrå? Jeg synes det er greit, iallefall. Det koster litt, men de er veldig behjelpelig med alt det praktiske.

Siden faren deres er under behandling for Alzheimers, blir det for det meste du og dine søsken som må ordne opp, også for han.

Tenk f. eks. på hans privatøkonomi. Er det noe dere kan hjelpe han med? (Her er ofte banken behjelpelig med autogiroer mm så viktige regninger blir betalt til rett tid).

Skrevet

Så leit... :-(

Da min mamma døde (og faren min ikke "funka") fikk vi MYEhjelp fra begravelsesbyrået. De vet alt om hva en skal tenke på. På en diskret og fin måte guidet de oss gjennom valg av ting og tang. Det pleier å være annonse for slike firmaer i lokalavisene.

Tenk på at ting skal være slik dere er komfortable med. Prøv å ta vare på hverandre oppi alt "styret".

Snakk med noen fra eldreomsorgen i kommunen dere bor i dersom dere trenger ekstra hjelp med faren deres!

Lykke til!

Gjest Hvet du ?
Skrevet

Så leit... :-(

Da min mamma døde (og faren min ikke "funka") fikk vi MYEhjelp fra begravelsesbyrået. De vet alt om hva en skal tenke på. På en diskret og fin måte guidet de oss gjennom valg av ting og tang. Det pleier å være annonse for slike firmaer i lokalavisene.

Tenk på at ting skal være slik dere er komfortable med. Prøv å ta vare på hverandre oppi alt "styret".

Snakk med noen fra eldreomsorgen i kommunen dere bor i dersom dere trenger ekstra hjelp med faren deres!

Lykke til!

Tusen Takk til dere alle for mange gode tips. Har notert de ned så får vi se hvordan det går imorgen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...