Gå til innhold

Blir en avstumpa av å bo i Oslo og omegn?

Anbefalte innlegg

Gjest Markatraver
Skrevet

Jeg opplever at de fleste menneskene jeg møter fra dette området av landet har en anstrengt måte å være på.

De tar seg selv sååååååå høytidelig. Jeg har funnet ut at det slett ikke bare er Sonja som gir inntrykk av å være blasert. Nei, denne væremåten er faktisk normen. I tillegg forteller de gamle tørrvitser, vitser med så liten fuktighetsgrad at støvet legger seg tykt i rummet der de blir fortalt.

Innfødte osloborgere, overbevis resten av landet om at dere er i besittelse av litt kultur , ikke bare finkultur.

Gjest enig!
Skrevet

Helt enig med deg! Jeg har studert "der inne", og i klassen min var det nesten bare oslojenter/-kvinner. OG jeg trivdes aldeles ikke!

Disse "jentene" (20-50 år) så på meg, som kommer ganske langt i fra, som en slags "kuriositet": Dette var i -97, og vi skulle levere kunshistorieoppgave like etter ei langhelg, og da reiste jeg hjem. i løpet av helga ble jeg syk, og ringte til skolen for å høre om det var greit at jeg fakset over oppgaven, da jeg var sengeliggende 35 mil derifra. "Ja, har DU mulighet til det da?! " "HVis det er bedre for dere, så kan jeg også sende det på mail!" sa jeg. "Jammen, har dere sånt utstyr der oppe,da!?" svarte læreren min. Ei kvinne på 45, veldig urban sådan, veldig mye på reisefot, en riktig globetrotter, - men at vi på landet hadde både fax og internett, nei det hadde hun ikke trodd!

Gjest dudass
Skrevet

Helt enig med deg! Jeg har studert "der inne", og i klassen min var det nesten bare oslojenter/-kvinner. OG jeg trivdes aldeles ikke!

Disse "jentene" (20-50 år) så på meg, som kommer ganske langt i fra, som en slags "kuriositet": Dette var i -97, og vi skulle levere kunshistorieoppgave like etter ei langhelg, og da reiste jeg hjem. i løpet av helga ble jeg syk, og ringte til skolen for å høre om det var greit at jeg fakset over oppgaven, da jeg var sengeliggende 35 mil derifra. "Ja, har DU mulighet til det da?! " "HVis det er bedre for dere, så kan jeg også sende det på mail!" sa jeg. "Jammen, har dere sånt utstyr der oppe,da!?" svarte læreren min. Ei kvinne på 45, veldig urban sådan, veldig mye på reisefot, en riktig globetrotter, - men at vi på landet hadde både fax og internett, nei det hadde hun ikke trodd!

Tuller du???!!! Det er ikke mulig..

Jeg har hørt om en fra en by i Møre og Romsdal som var innom et verksted i Oslo. HAn kom i prat med en som jobba der og da denne Olsomannen hørte at han var fra Møre og Romsdal sa han; Ja jeg kjenner en som heter xxxxx xxxx, kjenner du ham? Han bor i Bodø.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg har hørt om en fra en by i Møre og Romsdal som var innom et verksted i Oslo. HAn kom i prat med en som jobba der og da denne Olsomannen hørte at han var fra Møre og Romsdal sa han; Ja jeg kjenner en som heter xxxxx xxxx, kjenner du ham? Han bor i Bodø.

Heheheheh...

Ja, Bodø og Møre og Romsdal ligger jo vegg i vegg :P

laguna1365380434
Skrevet

Har du vært noe særlig i Oslo da? Klart det finnes mange snørrhovne tryner her(som på de fleste andre steder), men det jo mye annet og..

Det er jo landets hovedstad og har påfølgende flere tilbud, for flere typer folk, og mange forskjellige folk finnes det jo åpenbart..

Jeg synes Oslo er vanskeligere å sterotypisere, enn la si Hønefoss;)

Jeg tror heller ikke at Oslofolk er mere avstumpede, enn resten av landetsbefolkning, slik du spør i overskriften din..Jeg, feks, føler meg ikke særlig truffet av det;)

Personlig er jeg nok mere redd det store, stygge, norske bygdedyret, det er som kjent ikke noe trivelig kreatur..

Ta deg en tur til byen davel..Du finner nok helt sikkert noen steder som passer akkurat for deg..(og sikkert en del som IKKE gjør det, som i alle byer..)

Gjest omnipotentia
Skrevet

I: Avstumpet? Vel, man lærer å ikke ta inn alt som skjer rundt seg, så på den måten blir man avstumpet. Man går (stort sett) forbi om det ligger noen på fortauet, og det er andre ute.

II: Selvironien er ikke en så sterk del av kulturen i Oslo (Østlandet?) som mange andre steder. Dette gir unektelig et noe selvhøytidelig (og lett komisk) inntrykk.

Skrevet

Eller som han finnmarkingen jeg møtte i Finnmark: E du fra Oslo, da kjenne du vel han xxx xxxxxxx i Oslo?

Jeg måtte skuffe han. Og mitt forsøk på å forklare at det bor over en halv million mennsker i Oslo, så det ikke var så sannsynlig at man kjenner noen slik, fikk dette svaret:

Å, alle kjenne da han xxx!

Gjest Dette vet jeg
Skrevet

Hahaha! Sonja? *vantro*

kaffepiken
Skrevet

Kanskje er det heller de litt avstumpede av oss som lokkes til den umoralske storbyen - vekk fra pietismen på bygda..? ;o)

Det er jo veldig mange av oss som er innflyttere.

mariaflyfly
Skrevet

Har du vært i Oslo noen gang? ;)

Gjest du må forklare meg
Skrevet

Avhengig av hva du regner som Oslos omegn, så består vi jo av nesten halvparten av norges befolkning. Så en slik generalisering av en så stor gruppe mennesker blir jo mer "avstumpet" enn det du beskriver.

Hvor er du fra, siden du sier "rummet"?

Og gir Sonja _inntrykk_ av å være blasert (i motsetning til å være det)? Jeg forstod ikke helt..

Skrevet

Det sier jo sitt, da, når osloungdommene mener at ingdommene osm bor p landsbygda ikke har internett, ikke playstation, ikke vet hva mp3-spiller er osv. osv.

Det vitner vel om et litt avstumpet syn p det som skjer andre steder enn i byen!?

Gjest du må forklare meg
Skrevet

Det sier jo sitt, da, når osloungdommene mener at ingdommene osm bor p landsbygda ikke har internett, ikke playstation, ikke vet hva mp3-spiller er osv. osv.

Det vitner vel om et litt avstumpet syn p det som skjer andre steder enn i byen!?

Men er du sikker på at det er den dominerende holdningen til storbyungdommen?

Min oppfatning var at de som bodde utenfor bykjernen hadde bedre plass, var mer hjemme (også hos hverandre), og brukte mye tid på ny elektronikk som du nevner.

Mens vi som bodde sentralt i byen, ikke hadde store kjellerstuer osv som vi hadde besøk i, og traff hverandre oftere ute.

Skrevet

Det går vel begge veier også.

Husker som barn at vi flirte rått av en gutt som ble intervjuet på "Halvsju" om barn/unge og moteklær, og han sa at de på landet nok ikke brukte så mye moteklær, for det var jo ikke så praktisk når man skulle gå i fjøset!! *ha ha*

Men på den annne side så hadde jo jeg/vi drøssevis av fordommer om hvordan det var å vokse opp i Oslo også - helt blottet for grønne lunger og barn som lekte midt på gata mens trikk og buss suste forbi....

Skrevet

Men er du sikker på at det er den dominerende holdningen til storbyungdommen?

Min oppfatning var at de som bodde utenfor bykjernen hadde bedre plass, var mer hjemme (også hos hverandre), og brukte mye tid på ny elektronikk som du nevner.

Mens vi som bodde sentralt i byen, ikke hadde store kjellerstuer osv som vi hadde besøk i, og traff hverandre oftere ute.

Vet ikke akkurat hvilken forsker som har funnet ut dette, men at det er mange valører av dette er de tingen tvil om!

Jeg mener altså ikke at ALLE ungdommene i byene mener at ALLE ungdommene på landet bor i fjøset og pynter seg med vernesko og grønn Felleskjøpdress!!!

Det går vel litt begge veier, dette!? Selv bor jeg på landet, men har bodd i Oslo noen år, og jeg må si at mange av utsagnene forholdsvis voksne folk kom med, vitnet om veldig liten kunnskap om Norge som land! Geografi var liksom et ukjent begrep, men kafeene i roma, London og Paris kjente de til, liksom!

Eksempel: Vi skulle presentere oss i klassen, hva vi het, hvor vi kom fra og hva vi drev med på hobby-basis. Jeg var den eneste som ikke bodde fast i byen, men reiste dit for å studere. Da jeg fortalte hvor jeg kom ifra, sa en dame på 50 år: "DA kjenner du vel xxxx, han bor på Vinstra. Det er vel ikke langt unna deg!?" Jeg kommer fra Oppdal i Sør-Trøndelag.. Ikke prater jeg Gudbrandsdøl, heller...

Men altså: Dette er jo bare enkelttilfeller! Jeg er fullstendig klar over at det ikke er riktig å sette dere byfolk i bås, slik. Men det skjer jo igjen andre veien også!? Så hvorfor er det så mye verre når noen utenfor bynære strøk ytrer negative meninger om det urbanefolk og -liv!?

Jeg bare spør!

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg er fra Møre og har bodd i Oslo siden 87.

Jeg er litt enig med deg.

Oslofolk (mange av dem) virker å være mer kontrolert og formell, enn folk på landet.

Kanskje fordi vi møter flere fremmede og forskjellige folk i løpet av en dag, og at vi derfor legger oss til en "høflig og korrekt" måte å snakke på.

Blir ikke så naturlig å tulle og tøyse og snakke om vær og vind med gud og hvermann, når vi møter så mange forskjellige folk i løpet av en dag.

Men jeg synes det er befriende deilig å snakke med f.eks en nordlending. De virker herlig avslappa.

Skrevet

Jeg er fra Møre og har bodd i Oslo siden 87.

Jeg er litt enig med deg.

Oslofolk (mange av dem) virker å være mer kontrolert og formell, enn folk på landet.

Kanskje fordi vi møter flere fremmede og forskjellige folk i løpet av en dag, og at vi derfor legger oss til en "høflig og korrekt" måte å snakke på.

Blir ikke så naturlig å tulle og tøyse og snakke om vær og vind med gud og hvermann, når vi møter så mange forskjellige folk i løpet av en dag.

Men jeg synes det er befriende deilig å snakke med f.eks en nordlending. De virker herlig avslappa.

Til det siste du sier: Jeg er helt enig.

Nordlendinger er som regel herlig uformelle og utrolig lette å snakke med, f. eks. i en drosjekø eller ute på tur. Og så har de humoren med seg hele tida, og latteren sitter ofte løst.

Og så er de verdens beste elskere. Og kom ikke og si at jeg generaliserer på tynt grunnlag. Det gjør jeg nemlig ikke, hehe.

Skrevet

Nordlendinger er som regel herlig uformelle og utrolig lette å snakke med, f. eks. i en drosjekø eller ute på tur. Og så har de humoren med seg hele tida, og latteren sitter ofte løst.

Og så er de verdens beste elskere. Og kom ikke og si at jeg generaliserer på tynt grunnlag. Det gjør jeg nemlig ikke, hehe.

Det sier seg jo selv at verdens beste elsker ikke kan ha tynt grunnlag! ;-)

Skrevet

Det sier seg jo selv at verdens beste elsker ikke kan ha tynt grunnlag! ;-)

Veldig bra, hehe.

Ved nærmere ettertanke må jeg nok holde meg innenfor landets grenser i mine ytringer om dette.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med nordlendinger på det området;)

Bare med en hvor begge foreldre er nordfra, og han er ikke så værst i senga han heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...