Gå til innhold

Slanking

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Din sunne fornuft kan ikke være basert på min personlighet og kropp. Du kan aldeles umulig vite pga. innlegg på dol, hvem jeg er og hva jeg er. Derfor sier jeg at det er mange besservisser råd. Nøyaktig alle fagpersoner, det være seg psykologer, leger, ernæringsfysiologer, akupunktører, sykepleiere etc. er enige i at individet selv må føle behov og ta tak i det.

At jeg skal spise seks måltider om dagen, noe er umulig for meg, pga. din sunne fornuft henger ikke på greip. Du vet utmerket at kostholdsteoriene endrer seg fra tid til annen like mye som andre teorier.

"Du vet utmerket at kostholdsteoriene endrer seg fra tid til annen like mye som andre teorier."

Det har du helt rett i. Men vis meg gjerne den kostholdseksperten som i løpet av de siste 20 årene ikke har støttet opp om relevansen av å spise mat ca. hver tredje time.

Gjest slankeline
Skrevet

"Du vet utmerket at kostholdsteoriene endrer seg fra tid til annen like mye som andre teorier."

Det har du helt rett i. Men vis meg gjerne den kostholdseksperten som i løpet av de siste 20 årene ikke har støttet opp om relevansen av å spise mat ca. hver tredje time.

Jeg legger ikke ut noen navn her, men det finnes kostholdseksperter som mener at det er viktig å finne det en trives med. Og det å spise hver tredje time er rett og slett umulig for mange, uansett hvor mange måtte mene noe om det.

Gjest slankeline
Skrevet

Som de andre sier, og som du selv er klar over, så er ikke dette noen god måte å slanke seg på.

Ikke nødvendigvis fordi du ikke går ned i vekt, men fordi kroppen din KAN få varige skader av det. I verste fall ødelegger du forbrenningen din fullstendig slik at du - når du engang slutter med kuren - går opp vanvittig mye mer... Og det er jo ikke meningen med slanking...

Personlig fant jeg en kur som var veldig mye mer effektiv - kjærlighetssorg gav minus 20 kg på 3 måneder. Spiste da selvfølgelig altfor lite, og endte opp med å miste hud over hele kroppen pga. bl.a. vitaminmangel. Etterpå gikk jeg opp det dobbelte av hva jeg gikk ned, og det tok 5-6 år før forbrenninga begynte å fungere mer normalt. Så jeg VET litt om hva feil inntak av mat kan gjøre med deg...

Jeg skal ikke gjenta alle de gode rådene fra de andre her, du bestemmer over egen kropp. Men vær i alle fall klar over at du KAN få trøbbel, slik at det ikke kommer som et sjokk på deg.

Ønsker deg alt godt, ikke minst en kropp du trives med!

Jeg har faktisk slanket meg på denne måten for mange år siden, og gikk ikke særlig opp etterpå. Litt kanskje, men da jeg ble skilt gikk jeg veldig mye opp. Kjærlighetssorg hjelper ikke alle, og da er man ikke nøye med hva man spiser heller.

Jeg tror rett og slett ikke på teoriene om at jeg ødelegger forbrenningen med å spise to til tre måltider om dagen istedenfor fem til seks. For meg er det bare vanvittig å spise hele dagen, og det fungerer ikke for meg. Ingen har enda sett resultatene av denne småspisingen om ca. tyve år. Den har ikke vært praktisert så lenge.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg legger ikke ut noen navn her, men det finnes kostholdseksperter som mener at det er viktig å finne det en trives med. Og det å spise hver tredje time er rett og slett umulig for mange, uansett hvor mange måtte mene noe om det.

"men det finnes kostholdseksperter som mener at det er viktig å finne det en trives med."

Selvsagt er det viktig å finnes noe man trives med. Men dersom du trives med å basere kostholdet ditt på jordbær og bare jorbær, er det ikke dermed sagt at det du driver med ikke er idioti.

Men for all del: Klin til!

Gjest slankeline
Skrevet

"men det finnes kostholdseksperter som mener at det er viktig å finne det en trives med."

Selvsagt er det viktig å finnes noe man trives med. Men dersom du trives med å basere kostholdet ditt på jordbær og bare jorbær, er det ikke dermed sagt at det du driver med ikke er idioti.

Men for all del: Klin til!

Det er vel ingen som kan forby noen å spise jordbær dagen lang, men vis meg den som ikke blir lei av det;) Hva som er idiotisk eller ikke er relativt. I mine øyne er det ikke bare idiotisk å velge en høyre regjering igjen, det grenser til vanvidd;)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er vel ingen som kan forby noen å spise jordbær dagen lang, men vis meg den som ikke blir lei av det;) Hva som er idiotisk eller ikke er relativt. I mine øyne er det ikke bare idiotisk å velge en høyre regjering igjen, det grenser til vanvidd;)

Uansett er det en del ting som er sikkert når det kommer til kropp, og dette med å fordele måltidene utover dagen er ikke noe nytt. Sånn har det vært hele tiden. Og det er ikke synsing. Det er noe alle er enige om.

De fleste såkalte kostholdseksperter er uenige om det meste, men det går stort sett på hva du skal spise. Ikke hvor ofte.

Skrevet

Jeg hadde akkurat det samme problemet som deg; klarte ikke spise mange små porsjoner.

Spiste stort sett bare middag. Ganske mye middag, da.

Dette mistet jeg masse muskler på, og ble derfor slapp.

Men etter at jeg begynte å drikke juice fikk jeg energi og muskler igjen, og jeg fikk slank figur (mot den dvaske jeg hadde da jeg bare spiste middag uten juice ellers på dagen).

Gjør som du vil, men denne løsningen tar i alle fall hensyn til at alle ikke er like, som jeg er enig at de standard slankerådene du får her er.

Hva med frukt i stedet? Du skal klare å bli mett på mange appelsiner eller epler for å oppnå samme som i et glass juice - - om det er mett man vil bli altså :)

Gjest Smarte-Petter
Skrevet

Hva med frukt i stedet? Du skal klare å bli mett på mange appelsiner eller epler for å oppnå samme som i et glass juice - - om det er mett man vil bli altså :)

Om jeg forstod spørsmålet korrekt, så var problemet at det ikke gikk å bli _litt_ mett, fordi da måtte man spise seg skikkelig mett.

Sånn var det i alle fall med meg.

Og da er det jo ikke noe bra med frukt, som gir metthetsfølelse.

Men juice er bra, for man føler ikke at det er mat, rett og slett...

Sånn var det i alle fall for meg =)

Skrevet

Om jeg forstod spørsmålet korrekt, så var problemet at det ikke gikk å bli _litt_ mett, fordi da måtte man spise seg skikkelig mett.

Sånn var det i alle fall med meg.

Og da er det jo ikke noe bra med frukt, som gir metthetsfølelse.

Men juice er bra, for man føler ikke at det er mat, rett og slett...

Sånn var det i alle fall for meg =)

Du sier ; "så var problemet at det ikke gikk å bli _litt_ mett, fordi da måtte man spise seg skikkelig mett.

"

Kan man ikke spise seg skikkelig mett på frukt da? - man oppnår jo samme energimengde.

Tror det var maaaaaange appelsiner man kunne spise og få i seg samme som i et stort glass juice.

Det er lurt å bli mett.

eller misforstår vi hverandra nå - liker du ikke å bli mett?

Gjest Smarte-Petter
Skrevet

Du sier ; "så var problemet at det ikke gikk å bli _litt_ mett, fordi da måtte man spise seg skikkelig mett.

"

Kan man ikke spise seg skikkelig mett på frukt da? - man oppnår jo samme energimengde.

Tror det var maaaaaange appelsiner man kunne spise og få i seg samme som i et stort glass juice.

Det er lurt å bli mett.

eller misforstår vi hverandra nå - liker du ikke å bli mett?

Hm... det kan være noe i det, at jeg ikke likte å bli mett. Følte meg feit og kvalm.

Fornuften min sier meg jo at det fra et forbrenningsperspektiv er det samme om en spiser frukt eller juice - om enn ikke bedre med frukt, for da tar det lenger tid å bryte ned maten.

Skrevet

Hm... det kan være noe i det, at jeg ikke likte å bli mett. Følte meg feit og kvalm.

Fornuften min sier meg jo at det fra et forbrenningsperspektiv er det samme om en spiser frukt eller juice - om enn ikke bedre med frukt, for da tar det lenger tid å bryte ned maten.

Det er ikke det samme om du spiser frukt eller drikke rjuice - når du spiser frukt får du i deg fiber og du blir mett :)

Gjest Smarte-Petter
Skrevet

Det er ikke det samme om du spiser frukt eller drikke rjuice - når du spiser frukt får du i deg fiber og du blir mett :)

Ja, det er sant. Men du forbrenner ikke raskere selv om du føler deg mett.

Det blir bare mindre plagsomt - men ikke for absolutt alle.

Men etter hva jeg erfarer så er det best å spise litt fett til hvert måltid... ellers vil det gå en time, så er man sulten igjen... ikke fordi man mangler energi, men fordi man mangler fett...

Er bare bra å spise litt fett daglig, ellers er det endel vitaminer som ikke tas opp av kroppen, fordi de er fettløste, og kroppens fett (som brukes til forbrenning om man ikke spiser nok fett), faktisk ikke er på det samme stedet som de vitaminene er!

Gjest Been there, done nearly that...!
Skrevet

Jeg har faktisk slanket meg på denne måten for mange år siden, og gikk ikke særlig opp etterpå. Litt kanskje, men da jeg ble skilt gikk jeg veldig mye opp. Kjærlighetssorg hjelper ikke alle, og da er man ikke nøye med hva man spiser heller.

Jeg tror rett og slett ikke på teoriene om at jeg ødelegger forbrenningen med å spise to til tre måltider om dagen istedenfor fem til seks. For meg er det bare vanvittig å spise hele dagen, og det fungerer ikke for meg. Ingen har enda sett resultatene av denne småspisingen om ca. tyve år. Den har ikke vært praktisert så lenge.

Jeg skjønner at du har bestemt deg for å gjøre det på din måte, men jeg skjønner liksom ikke hvorfor du "ikke tror på" hvordan forbrenningen virker - uten at det nødvendigvis er så viktig for meg, da.

Gjør som du vil, men kom ikke etterpå og si at du ikke forsto at det du gjorde var feil.

Gjest folk er forskjellige
Skrevet

Tror dette kan gå bra, jeg, hvis du spiser middag ganske sent slik at du ikke blir for sulten om kvelden og natta (da sover man skikkelig dårlig.) Selvfølgelig er det bedre med mange små og lette måltider gjennom dagen, men folk er forskjellige og hvis du ikke har problem med store svingninger i blodsukker slik at du blir irritert/svimmel/ukonsentrert el. tror jeg personlig ikke det skulle være noen fare. Jeg spiser slik selv (vel, stor lunsj og stor middag) og jeg er slank. Men jeg har venner som aldri kunne ha fungert slik, de blir merkbart slitne når det går lenge mellom måltider. Du får følge godt med om kroppen din godtar dette eller ikke. Hvis du får problemer (det kan være litt tungt for fordøyelsen også), kan du jo innføre bitteliten lunsj og bitteliten kveldsmat etterhvert. At folk har tid, ork og gidder å spise fem ganger om dager er for meg uforståelig, men jeg ser jo at noen trenger det.

Skrevet

Ja, det er sant. Men du forbrenner ikke raskere selv om du føler deg mett.

Det blir bare mindre plagsomt - men ikke for absolutt alle.

Men etter hva jeg erfarer så er det best å spise litt fett til hvert måltid... ellers vil det gå en time, så er man sulten igjen... ikke fordi man mangler energi, men fordi man mangler fett...

Er bare bra å spise litt fett daglig, ellers er det endel vitaminer som ikke tas opp av kroppen, fordi de er fettløste, og kroppens fett (som brukes til forbrenning om man ikke spiser nok fett), faktisk ikke er på det samme stedet som de vitaminene er!

ja, helt klart - jeg har fulgt Fedon og det virker det. Fett må man ha, men av det riktige slaget - fra nøtter etc. .)

..og Meierismør!

Gjest not so phat anymore, at all :)
Skrevet

Jeg spiser slik, to store måltider om dagen. Eller, ikke store da, men middels/normale.

Har gått ned fra 75kg til 58 kg siden i fjor. (Jeg er veldig lav). Og jeg trener en del aerobic og spinn og begynte med styrke også nå.

Hvordan folk klarer å spise 5 små måltider om dagen, det skjønner jeg ikke.

De fleste av oss gjør vel ikke det?

Og jeg klarer ikke spise et lite måltid. Jeg må bli mett når jeg spiser.

Tror neppe forbrenningen min er særlig dårlig?

Skal prøve å skjerpe meg litt da, men å iallfall ha en banan til frokost og mere frukt eller grønt. Men jeg liker IKKE brød og knekkebrød og yoghurt osv. Eller jeg liker brød om det er et godt brød, men da ender jeg gjerne med å spise halve brødet på en gang, så det er ikke å anbefale.

Men jeg spiser noe godt en gang i blant, pizza f.eks, uten å gå opp. Isåfall går jeg ned vekten etter to dager uansett.

Går ikke rundt og sulter, nei...

Om det funker for deg så ønsker jeg deg lykke til.

Gjest slankeline
Skrevet

Jeg skjønner at du har bestemt deg for å gjøre det på din måte, men jeg skjønner liksom ikke hvorfor du "ikke tror på" hvordan forbrenningen virker - uten at det nødvendigvis er så viktig for meg, da.

Gjør som du vil, men kom ikke etterpå og si at du ikke forsto at det du gjorde var feil.

Det er kommet to innlegg som støtter det jeg skriver. Jeg har gjort dette for mange år siden med god effekt. De siste årene har fokuset vært så stort på å spise mange små måltider og det fungerer ikke for meg. Jeg har prøvd og prøvd og prøvd igjen. Nå er jeg i fin form, føler meg sprek og opplagt og ser ingen grunn til at jeg kommer etterpå med et innlegg til "been there, done nearly that" på dol hvor jeg sier hvem tok feil. Vet ikke hva du betrakter som feil, så det er egentlig definitivt umulig.

Gjest slankeline
Skrevet

Jeg spiser slik, to store måltider om dagen. Eller, ikke store da, men middels/normale.

Har gått ned fra 75kg til 58 kg siden i fjor. (Jeg er veldig lav). Og jeg trener en del aerobic og spinn og begynte med styrke også nå.

Hvordan folk klarer å spise 5 små måltider om dagen, det skjønner jeg ikke.

De fleste av oss gjør vel ikke det?

Og jeg klarer ikke spise et lite måltid. Jeg må bli mett når jeg spiser.

Tror neppe forbrenningen min er særlig dårlig?

Skal prøve å skjerpe meg litt da, men å iallfall ha en banan til frokost og mere frukt eller grønt. Men jeg liker IKKE brød og knekkebrød og yoghurt osv. Eller jeg liker brød om det er et godt brød, men da ender jeg gjerne med å spise halve brødet på en gang, så det er ikke å anbefale.

Men jeg spiser noe godt en gang i blant, pizza f.eks, uten å gå opp. Isåfall går jeg ned vekten etter to dager uansett.

Går ikke rundt og sulter, nei...

Om det funker for deg så ønsker jeg deg lykke til.

Høres bra ut. Godt å få litt støtte.

Gjest slankeline
Skrevet

Tror dette kan gå bra, jeg, hvis du spiser middag ganske sent slik at du ikke blir for sulten om kvelden og natta (da sover man skikkelig dårlig.) Selvfølgelig er det bedre med mange små og lette måltider gjennom dagen, men folk er forskjellige og hvis du ikke har problem med store svingninger i blodsukker slik at du blir irritert/svimmel/ukonsentrert el. tror jeg personlig ikke det skulle være noen fare. Jeg spiser slik selv (vel, stor lunsj og stor middag) og jeg er slank. Men jeg har venner som aldri kunne ha fungert slik, de blir merkbart slitne når det går lenge mellom måltider. Du får følge godt med om kroppen din godtar dette eller ikke. Hvis du får problemer (det kan være litt tungt for fordøyelsen også), kan du jo innføre bitteliten lunsj og bitteliten kveldsmat etterhvert. At folk har tid, ork og gidder å spise fem ganger om dager er for meg uforståelig, men jeg ser jo at noen trenger det.

Takk for støtte. De fleste spiser vel tre eller fire måltider om dagen, og det har jeg tenkt å gjøre igjen når jeg er i mål.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...