Gå til innhold

Bytte vinduer - Hva slags type?

Anbefalte innlegg

Gjest Vin-Dua
Skrevet

Vi skal bytte vinduer i hele huset. Lurer litt på på hva slags vindu vi skal velge. Har forstått at alle fabrikat kan lage det opprinnelige utseendet vi har på de gamle.

Men det er mange slags åpningstyper, enten sidehengslet som slår utover, eller innover. Andre slår innover, og har en luftestilling øverst. Og så er det slike som slår utover, men som kan vendes rundt når man skal vaske de.

Hva slags vinduer har dere? Hva syns dere er fordel og ulemper med de dere har.

Ikke noe enkelt valg, skal jo ha de en del år.

Skrevet

Dette henger jeg meg på ! Vi skal også bytte vinduer nå i sommer.

Vin - Dua, har dere gammelt hus dere?

Skrevet

Vel, hvis det er gamle hus, der vinduene man er litt mer bundet av gammel stil, så står man kanskje ikke så fritt, men i dag lages vel det meste med alle slags hengsler. Jeg har ellers følgende erfaringer:

- Unngå vinduer som slår innover. De tar med seg gardiner, blomsterpotter, katter, og hva som ellers måtte være i veien. Er stort sett en plage.

- "Husmorvinduer", dvs. vinduer som du kan snu helt rundt uten at de slår innover, er absolutt å foretrekke. Det er enkelt å rengjøre dem utvendig. De vi har, har "barnesikring", slik at de kan settes i luftestilling med bare en liten åpning. De kan også settes helt opp. Ville ikke hatt noe annet.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg ville ha vinduer som var enkle å vaske, så på vårt 120 år gamle hus ble det Norges-vinduer. De kan vendes helt rundt uten at man må rydde vinduskarmen for å vaske utsiden. Svigermor har sånne vinduer med lufting oppe og som sidevendes, og hun må rydde vekk alt på kjøkkenbenkene for å snu vinduene når de skal vaskes utvendig. Alt for tungvint, syns jeg.

Vi har dessuten gjennomgående sprosser på vinduene, ikke sånne som sitter utenpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...