Gå til innhold

Hva er forskjellen på en nazist og en facist?

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret over begrepene?
Skrevet

Dette burde jeg ha kunnet, men jeg har innsett at her mangler jeg noen skolekunnskaper

kan noen forklare meg forskjellen?

Fortsetter under...

Gjest Smarte-Petter
Skrevet

nazisme er fascisme tilsatt teorier om at ens egen rase er overlegen en annen.

fascisme er en ideologi som hyller fysisk styrke og som innreder staten korporativt.

under krigen var italia fascistisk, mens tyskland var nazistisk.

Skrevet

nazisme er fascisme tilsatt teorier om at ens egen rase er overlegen en annen.

fascisme er en ideologi som hyller fysisk styrke og som innreder staten korporativt.

under krigen var italia fascistisk, mens tyskland var nazistisk.

Nazismen kommer av ordet nasjonalsosialisme, en politisk ideologi etter Alfred Rosenbergs filosofi, satt i system av Adolf Hitler.

Fascismen fikk sin renesanse gjennom Benito Mossolini, men selve ordet stammer egentlig fra romertiden, ut av denne laurbærkransen som keiseren gikk med. Tror den kaltes facio eller noe i den duren, husker ikke i farta.

Skrevet

Nazismen kommer av ordet nasjonalsosialisme, en politisk ideologi etter Alfred Rosenbergs filosofi, satt i system av Adolf Hitler.

Fascismen fikk sin renesanse gjennom Benito Mossolini, men selve ordet stammer egentlig fra romertiden, ut av denne laurbærkransen som keiseren gikk med. Tror den kaltes facio eller noe i den duren, husker ikke i farta.

*sånn, der skulle den være*

Gjest Smarte-Petter
Skrevet

Det verserer mange forklaringer på ordets (fascismens) opphav. På skolen lærte vi at det betød risknippe (husker ikke hva det skulle stå for). I Wikipedia står det at fascismen kommer av ordet fascio, som betyr knippe, altså en samling (militær eller nasjonal), og også fra ordet fasces, som var en øks med mange staver bundet rundt, og dette var symbolet til de romerske oppsynsmennene.

Skrevet

Det verserer mange forklaringer på ordets (fascismens) opphav. På skolen lærte vi at det betød risknippe (husker ikke hva det skulle stå for). I Wikipedia står det at fascismen kommer av ordet fascio, som betyr knippe, altså en samling (militær eller nasjonal), og også fra ordet fasces, som var en øks med mange staver bundet rundt, og dette var symbolet til de romerske oppsynsmennene.

Ja, det var det jeg også leste en gang i tiden.

Annonse

Skrevet

Innholdsforskjellen mellom ideologiene er vel det som er mest interessant her

Nøkkelord i fascismens ideologi er førerdyrkelse, nasjonalisme, militarisme og dyrking av staten med front mot marxisme og liberalisme. Staten styrer stort sett alt av samfunnsliv.

Alt dette kan også sies om nazismen med tillegget at de også hadde en klar front mot kapitalisme og pasifisme. Et av de mest sentrale og mest perverse trekk i ideologien var den ytterliggående antisemittismen. Ifølge nazismen var et folks verdi betinget av "rasen", og den "ariske" rasen var den mest høytstående. Fascismen i seg selv hadde ikke så detaljerte perveristeter på programmet.

Skrevet

Nøkkelord i fascismens ideologi er førerdyrkelse, nasjonalisme, militarisme og dyrking av staten med front mot marxisme og liberalisme. Staten styrer stort sett alt av samfunnsliv.

Alt dette kan også sies om nazismen med tillegget at de også hadde en klar front mot kapitalisme og pasifisme. Et av de mest sentrale og mest perverse trekk i ideologien var den ytterliggående antisemittismen. Ifølge nazismen var et folks verdi betinget av "rasen", og den "ariske" rasen var den mest høytstående. Fascismen i seg selv hadde ikke så detaljerte perveristeter på programmet.

"nazismen med tillegget at de også hadde en klar front mot kapitalisme og pasifisme."

Er ikke det litt rart da? Pasifisme hos et regime som går til krig mot resten av verden?

".............................."

Skrevet

"nazismen med tillegget at de også hadde en klar front mot kapitalisme og pasifisme."

Er ikke det litt rart da? Pasifisme hos et regime som går til krig mot resten av verden?

".............................."

Det sto da vitterlig front MOT....

Skrevet

Det var en god forklaring.

For min del kan jeg tenke meg å føye til at fascismens ensrettethet, tro og dyrking av massen, fellesskapet og blind lydighet mot den øverste, strider imot demokratiske prinsipper som feks ytringsfrihet, politisk og sosial frihet, samt individets rettigheter (som bla innebærer beskyttelse av svake og marginale personer, grupper og interesser).

Du nevner riktignok at fascismen tar sikte på å nedkjempe liberalismen, men...

Skrevet

"Innholdsforskjellen mellom ideologiene er vel det som er mest interessant her"

Det jeg anser som interessant, i mangel av et bedre ord, er at i anvendt politisk praksis er det liten eller ingen forskjell på disse ideologiene.

Vi kan også føye til kommunismen og det politiske Islam i samme åndedrag. Gud vet hva som feiler denne verden, siden det er så kul i helvete å bli kvitt den totalitære familien og deres kannestøpere.

Særlig når det er åpenbart for det blotte øyet hva som skjer og har skjedd der dette fanskapet har fått sine teorier prøvet i praksis.

Skrevet

Det sto da vitterlig front MOT....

Ah, skumlesingstrollet :-)

"............................."

Skrevet

Ah, skumlesingstrollet :-)

"............................."

*S*

Annonse

Skrevet

"Innholdsforskjellen mellom ideologiene er vel det som er mest interessant her"

Det jeg anser som interessant, i mangel av et bedre ord, er at i anvendt politisk praksis er det liten eller ingen forskjell på disse ideologiene.

Vi kan også føye til kommunismen og det politiske Islam i samme åndedrag. Gud vet hva som feiler denne verden, siden det er så kul i helvete å bli kvitt den totalitære familien og deres kannestøpere.

Særlig når det er åpenbart for det blotte øyet hva som skjer og har skjedd der dette fanskapet har fått sine teorier prøvet i praksis.

Det er jeg ikke uenig i, men spørsmålet fra "forvirret.." var hva som er forskjellen, og da synes jeg det var på sin plass å forsøke med en klargjøring om akkurat det.

Skrevet

Det er jeg ikke uenig i, men spørsmålet fra "forvirret.." var hva som er forskjellen, og da synes jeg det var på sin plass å forsøke med en klargjøring om akkurat det.

Fair enough.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...