Gå til innhold

Dere som har hatt/vært i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

fei1365380229
Skrevet

Leste i lokalavisen i dag om konfirmasjonen som virkelig har "tatt av". Biskopen gikk ut og ba foreldrene dempe pengepresset.

Enkelte kjøpte kjoler til konfirmanten for tusenvis av kroner, det ble tatt bilder av profesjonell fotograf og maten ble bestillt ferdig eller man leide lokaler på hotell.

Presangene var masse penger, mobil, bærbar pc, digitalkameraer m.m.

Er det virkelig slik?

Jeg har ikke konfirmant før om et par år, men hadde tenkt å lage noe mat selv, ta bildene selv og det må da holde med noe enkelt å ha på seg. Noe pengegalopp ser jeg ikke for meg.

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

23

• morsan

12

• Babette

6

• laban

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

mariaflyfly
Skrevet

Jeg var i konfirmasjon på lørdag. Konfirmanten fikk bunad av foreldre og besteforeldre, samt eget instrument (er superivrig i korps), så det var jo forsåvidt en dyr gave.

De hadde hyra inn en kokkelærling til å lage maten, men han var broren til en av gjestene (i familie), så jeg tror ikke det var den helt store utgiften.

Bilder tok de sjøl.

Dette var i Oslo.

Skrevet

'Noe pengegalopp ser jeg ikke for meg.'

Det gjør jeg :-//

Skrevet

Det er selvfølgelig store forskjeller familiene imellom fremdeles. Men jeg har også inntrykk av at det har tatt av noe veldig.

Ca. 20 000 i gave totalt regnes som relativt lite ettersom jeg har forstått det.

Det er ikke uvanlig at foreldrene holder selskapet (som jo kan bli dyrt dersom man må leie lokale og bestille mat), konfirmantens antrekk og dessuten gir 5000 eller deromkring i gave.

Jeg sier ikke at det bør være sånn, men at det er nokså vanlig. Selv synes jeg det har gått over alle grenser.

Skrevet

Jeg har konfirmant til høsten og ser absolutt for meg en pengegalopp. Datteren vår har fått bunad nå som besteforeldrene har vært med å spleise på men alikevel kostet den oss kr. 16.000.

Vi har leid et forholsvis billig lokale men må ordne mat selv. Jeg hadde tenkt å bestille dette ferdig da matlaging til 35 personer ikke er min sterke side.

Vi ønsker å ha et fint minne fra komfirmasjonsdagen og vuderer å gå til fotograf noen uker før selve dagen for å få tatt bilder.

I tilegg dukker det sikkert opp andre utgifter som jeg ikke tenker på nå så jeg er ganske sikker på at dette blir en pengegalopp selv om vi prøver å være nøkterne.

Skrevet

Det virker som det er stor forskjell fra familie til familie og fra sted til sted. Dette med å bestille mat/gå til fotograf er da ikke noe "nymotens fenomen", det har da vært vanlig praksis siden tidenes litt utpå dagen.

Hva man gjør ut av gavene er opp til hver enkelt.

Finnes det egentlig grenser for hva disse biskopene skal legge seg opp i?

fei1365380229
Skrevet

Jeg var i konfirmasjon på lørdag. Konfirmanten fikk bunad av foreldre og besteforeldre, samt eget instrument (er superivrig i korps), så det var jo forsåvidt en dyr gave.

De hadde hyra inn en kokkelærling til å lage maten, men han var broren til en av gjestene (i familie), så jeg tror ikke det var den helt store utgiften.

Bilder tok de sjøl.

Dette var i Oslo.

Uff! Ser at jeg ikke har et realistisk syn på dette kanskje. Selv hadde jeg en kjole fra en kjedebutikk, mamma lagde koldtbord, vi hadde festen hjemme og jeg fikk noen smykker og tusen kroner :o)

Hører ungene mine snakker om hvor mye penger de kommer til å få allerede. En i klassen til eldstemann har sagt at han skal "late" som han er kristen bare for å få penger. Mine lurte på om man fikk mer penger hvis man konfirmerte seg i kirken. *grøss* sier jeg bare. Og så har jeg fire stykker også :)

fei1365380229
Skrevet

Det er selvfølgelig store forskjeller familiene imellom fremdeles. Men jeg har også inntrykk av at det har tatt av noe veldig.

Ca. 20 000 i gave totalt regnes som relativt lite ettersom jeg har forstått det.

Det er ikke uvanlig at foreldrene holder selskapet (som jo kan bli dyrt dersom man må leie lokale og bestille mat), konfirmantens antrekk og dessuten gir 5000 eller deromkring i gave.

Jeg sier ikke at det bør være sånn, men at det er nokså vanlig. Selv synes jeg det har gått over alle grenser.

Wow. Jeg har ikke tenkt at vi skal gi 5000 kroner i gave. Føler de er alt for unge til å få så mye penger mellom hendene, men jeg skal betale sertifikatet for alle sammen når den tiden kommer. Kanskje jeg kan gi gavekort på det i konfirmasjonsgave?

mariaflyfly
Skrevet

Uff! Ser at jeg ikke har et realistisk syn på dette kanskje. Selv hadde jeg en kjole fra en kjedebutikk, mamma lagde koldtbord, vi hadde festen hjemme og jeg fikk noen smykker og tusen kroner :o)

Hører ungene mine snakker om hvor mye penger de kommer til å få allerede. En i klassen til eldstemann har sagt at han skal "late" som han er kristen bare for å få penger. Mine lurte på om man fikk mer penger hvis man konfirmerte seg i kirken. *grøss* sier jeg bare. Og så har jeg fire stykker også :)

Hahah! Wake up and smell the coffee, sier jeg bare! ;)

fei1365380229
Skrevet

Det virker som det er stor forskjell fra familie til familie og fra sted til sted. Dette med å bestille mat/gå til fotograf er da ikke noe "nymotens fenomen", det har da vært vanlig praksis siden tidenes litt utpå dagen.

Hva man gjør ut av gavene er opp til hver enkelt.

Finnes det egentlig grenser for hva disse biskopene skal legge seg opp i?

Vi er vel ikke så sofistikerte i vår familie kanskje :o), men vi har ikke sånn kjempefamilie heller. Eller dvs. vi ber ikke kusiner, fettere, tremenninger, filletanter osv. osv. Har kanskje med det å gjøre og da har vi plass hjemme.

Skrevet

Jeg er enig at det kan bli litt mye, men det er da ikke noe nytt.

Så vidt jeg husker fra jeg var i konfirmasjonsalder (for ca. 1000 år siden (dvs. 20)) tok de aller fleste fotografbilder, bestilte maten, kjøpte nye klær (gjerne bunad som jo koster mange tusen) og fikk mye penger og fine gaver i presang.

Selv er jeg ikke konfirmert så dette er ikke selvopplevd, men det er slik jeg husker det fra vennene.

fei1365380229
Skrevet

Jeg har konfirmant til høsten og ser absolutt for meg en pengegalopp. Datteren vår har fått bunad nå som besteforeldrene har vært med å spleise på men alikevel kostet den oss kr. 16.000.

Vi har leid et forholsvis billig lokale men må ordne mat selv. Jeg hadde tenkt å bestille dette ferdig da matlaging til 35 personer ikke er min sterke side.

Vi ønsker å ha et fint minne fra komfirmasjonsdagen og vuderer å gå til fotograf noen uker før selve dagen for å få tatt bilder.

I tilegg dukker det sikkert opp andre utgifter som jeg ikke tenker på nå så jeg er ganske sikker på at dette blir en pengegalopp selv om vi prøver å være nøkterne.

Jeg skjønner at det ikke er så lett å lage mat til 35 stykker, vi ber nok ikke så mange. Vi holder oss til besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler og nære kusiner.

Angående bunad så er det klart at da blir det dyrt.

fei1365380229
Skrevet

'Noe pengegalopp ser jeg ikke for meg.'

Det gjør jeg :-//

Jeg er heldigvis så flink til å lage mat jeg da ;-)

Stort hus har vi.

Flink til å fotografere er vi.

Dette må jo bare bli billig :o)

Gjest den ekte noor
Skrevet

Ja, det er desverre blitt en pengegalopp... Gruer meg til den dagen jeg får barn som skal komfirmeres, da er det sikkert blitt enda værre.

Da jeg komfimerte meg for 10 år siden fikk jeg 3000,- pluss språkreise, og da var jeg en av de i klassen som fikk minst! (men jeg var storfornøyd da:))

Skrevet

Jeg har hatt ganske rimelige konfirmasjoner jeg. Bildene har vi tatt sjøl og maten har jeg laget sjøl.

Dress kjøpt hos Dressmann og kjolen til dattera mi kostet 1200 kr og det synes jeg var mye. Men den har blitt brukt mye etterpå, både av henne og meg.

Et lite minne fra meg og de andre gjestene har stått for de "dyre" presangene.

Tror hele greia med alt kostet rundt 5000 kr.

fei1365380229
Skrevet

Ja, det er desverre blitt en pengegalopp... Gruer meg til den dagen jeg får barn som skal komfirmeres, da er det sikkert blitt enda værre.

Da jeg komfimerte meg for 10 år siden fikk jeg 3000,- pluss språkreise, og da var jeg en av de i klassen som fikk minst! (men jeg var storfornøyd da:))

Tørr nesten ikke si hvor lenge det er siden jeg konfirmerte meg, men det er vel godt og vel 20 år siden. Tror jeg fikk litt over 1000 kroner + noen smykker. Jeg fikk også resten av det jeg ikke hadde til språkreise.

Skal prøve å få ungene mine til å innse at penger ikke vokser på trær og at noen får masse, men at det kanskje ikke er så lurt.

De er ganske fornuftige fortsatt.

Skrevet

Hei, eg konfirmerte meg i 1995 og då fekk eg 3500 kroner... Ein del smykker å sånn. Ungane er meir kravstore no trur eg...

Skrevet

Menighetene har stadig runder med dåp av tenåringer fordi de vil konfirmeres.

Allikevel hører vi ingenting om noen religiøs vekkelsesbølge i samme aldersgruppe.

Hvorfor orker de å gå gjennom det allikevel, tror du? I en alder da de egentlig ikke er så kjempeglade i å stå i sentrum for masse oppmerksomhet?

Riktig svar: Tenk på et tall med 5 sifre!

fei1365380229
Skrevet

Jeg har hatt ganske rimelige konfirmasjoner jeg. Bildene har vi tatt sjøl og maten har jeg laget sjøl.

Dress kjøpt hos Dressmann og kjolen til dattera mi kostet 1200 kr og det synes jeg var mye. Men den har blitt brukt mye etterpå, både av henne og meg.

Et lite minne fra meg og de andre gjestene har stått for de "dyre" presangene.

Tror hele greia med alt kostet rundt 5000 kr.

Ja jeg tror nok vi kommer til å "bremse" pengegaloppen litt. Prøver å få ungene til å forstå at penger ikke vokser på trær og at mamma og pappa ikke er en uttømmelig kilde.

Vi har forsåvidt nok penger til å være med på galoppen, men jeg ser hvordan unger som får alt blir. Den vil jeg ikke være med på.

En morsom ting dattera mi sa i går; jeg hadde lest den tråden om hull i ørene og så tenkte jeg at kanskje dattera mi burde vente allikevel. Hun hadde egentlig fått ja. Jeg sa; du det med hull i ørene vet du, man kan få ganske mye allergi av det... og så skulle jeg fortsette, men da sa hun; jeg trenger ikke hull i ørene, jeg syns jeg er fin uten jeg :o)

fei1365380229
Skrevet

Menighetene har stadig runder med dåp av tenåringer fordi de vil konfirmeres.

Allikevel hører vi ingenting om noen religiøs vekkelsesbølge i samme aldersgruppe.

Hvorfor orker de å gå gjennom det allikevel, tror du? I en alder da de egentlig ikke er så kjempeglade i å stå i sentrum for masse oppmerksomhet?

Riktig svar: Tenk på et tall med 5 sifre!

Ja jeg ble faktisk litt overrasket når jeg så at så mange døpte seg. Ingen av mine fire barn er døpt og jeg håper ikke de gjør det bare for at man får flere penger hvis man konfirmere seg i kirken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...