Gå til innhold

Dere som har hatt/vært i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Gjest den ekte noor
Skrevet

Tørr nesten ikke si hvor lenge det er siden jeg konfirmerte meg, men det er vel godt og vel 20 år siden. Tror jeg fikk litt over 1000 kroner + noen smykker. Jeg fikk også resten av det jeg ikke hadde til språkreise.

Skal prøve å få ungene mine til å innse at penger ikke vokser på trær og at noen får masse, men at det kanskje ikke er så lurt.

De er ganske fornuftige fortsatt.

Husker en veninne av meg fikk 20 000 og shoppa bort alt, ikke bra! Hun har ikke igjen noe av det i dag. Selv har jeg minnene fra England og min kjære Levis 501 enda:)

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

23

• morsan

12

• Babette

6

• laban

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest den ekte noor
Skrevet

Ja jeg ble faktisk litt overrasket når jeg så at så mange døpte seg. Ingen av mine fire barn er døpt og jeg håper ikke de gjør det bare for at man får flere penger hvis man konfirmere seg i kirken.

Jeg hadde faktisk fått mindre penger om jeg hadde konfimert meg i kirken:) For da hadde farmor surna.

fei1365380229
Skrevet

Husker en veninne av meg fikk 20 000 og shoppa bort alt, ikke bra! Hun har ikke igjen noe av det i dag. Selv har jeg minnene fra England og min kjære Levis 501 enda:)

Ja nettopp. En venninne av meg fikk all barnetrygd foreldrene hadde spart opp når hun var 18 år. Resulterte i en finere bil enn meg og litt mer festing :o), men jeg er garantert mer fornuftig når det gjelder pengeforbruk.

Jeg kommer til å betale "lappen" til ungene og heller bidra litt når de skal kjøpe seg bolig hvis jeg da har råd.

fei1365380229
Skrevet

Jeg hadde faktisk fått mindre penger om jeg hadde konfimert meg i kirken:) For da hadde farmor surna.

Jeg ville konfirmere meg i kirken, men fikk ikke lov. Grunnen min var at jeg ville på de forberedelsene for der gikk det en gutt som jeg var forelsket i :o)

Fikk beskjed om at da fikk jeg begynne å gå i kirken også, men det gadd jeg jo ikke :o)

Skrevet

Vi skal ha konfirmasjon på søndag, og joda, det koster! Men vi tenker slik at det er denne anledningen vi har til å gjøre stas på sønnen vår, til å prøve å gjøre det til en virkelig minneverdig dag! Vi har god plass da, så vi skal ha det hjemme. Men vi har bestilt mat og servitører, og en uke etterpå skal vi til fotografen!

Han har selv et godt forhold til kirken, sang i kor der i mange år, så han konfirmerer seg ikke for gavenes skyld! Ikke til å legge skjul på at han gleder seg til gavene også da...:-)

Han er en praktgutt (mulig jeg skryter litt mye av ham her inne da...), og på søndag skal vi virkelig feire ham!!

mvh

Skrevet

Ja jeg tror nok vi kommer til å "bremse" pengegaloppen litt. Prøver å få ungene til å forstå at penger ikke vokser på trær og at mamma og pappa ikke er en uttømmelig kilde.

Vi har forsåvidt nok penger til å være med på galoppen, men jeg ser hvordan unger som får alt blir. Den vil jeg ikke være med på.

En morsom ting dattera mi sa i går; jeg hadde lest den tråden om hull i ørene og så tenkte jeg at kanskje dattera mi burde vente allikevel. Hun hadde egentlig fått ja. Jeg sa; du det med hull i ørene vet du, man kan få ganske mye allergi av det... og så skulle jeg fortsette, men da sa hun; jeg trenger ikke hull i ørene, jeg syns jeg er fin uten jeg :o)

Den var bra :o)

Skrevet

Det virker som det er stor forskjell fra familie til familie og fra sted til sted. Dette med å bestille mat/gå til fotograf er da ikke noe "nymotens fenomen", det har da vært vanlig praksis siden tidenes litt utpå dagen.

Hva man gjør ut av gavene er opp til hver enkelt.

Finnes det egentlig grenser for hva disse biskopene skal legge seg opp i?

"Dette med å bestille mat/gå til fotograf er da ikke noe "nymotens fenomen""

Jepp! Nå er det faktisk 24 år sidne jeg ble konfirmert, og jeg kommer verken fra en rik eller en snobbete familie, men vi bestilte da mat og jeg var hos fotograf, riktignok noen dager etter konf'en, fordi han da kunne fotografere i "kontortiden".

Skrevet

Ja, det er desverre blitt en pengegalopp... Gruer meg til den dagen jeg får barn som skal komfirmeres, da er det sikkert blitt enda værre.

Da jeg komfimerte meg for 10 år siden fikk jeg 3000,- pluss språkreise, og da var jeg en av de i klassen som fikk minst! (men jeg var storfornøyd da:))

Jeg brukte konfirmasjonspengene + pengene fra den sommerens sommerjobb til å betale språkreise selv.

Skrevet

Guri malla, sier jeg. Er det virkerlig blitt sånn?

Skrevet

Ja, en som dattern kjenner fikk 120.000,- - - men da mistenker jeg det er forskudd på arv etc. inne i bildet. Vi "vanlig dødelige" har vel helt greie konfirmasjoner. DA eldstedattern ble konfirmert for 7 år siden, var det en kollega av eksen som lagde koldtbord - -dattern fikk selskapet og klokke og 1500 av oss på spleis (vi er skilt) Selskapet bestod den gang bare av min eks' familie - da min familie var i USA akkurat da. Vi tok grillfest med "mine" senere -oppe hos eksen.

Tror hun fikk 3000 til sammen jeg -så det var ikke akkurat overflod :)

nestemann skal komfirmeres neste år - hun har enda ikke bestem seg for om hun skal ha borgerlig elller i kirken. Jeg leste om Frelsesarmeen som også hadde sin versjon som så veldig spennende ut -men da så hun bare dumt på meg - hehe

Jeg tenkte å lage maten selv neste år, og så ber jeg flere i familien bake kaker. Vi har stooot veranda - så det hadde vært mulig å ha det hjemme, om det er pent vær.

Å leie lokale er vel ikke bare bare - når det er 2 lokaler i bygda og 30-40 ungdommer skal konfirmeres :)

Skjønner ikke at man klarer å finne lokale jeg!

Skrevet

Vi hadde konfirmasjon i høst. Og det blir penger ut av det...

Det koster penger å lage selskap, men det var så vellykket at det var vel verd pengene.

Vi leide et festlokale i nærheten. Dette kostet 1700, og da hadde vi det fra lørdag kl 14 til mandag morgen.

Uansett hvordan man gjør det, skal man jo servere et eller annet. Selv om man lager maten selv, koster det mye.

Vi var heldige, kokken på jobben til mannen, lagde koldtbord til 40 pers for 4000,- Det er billig

Hun ønsket seg bunad, og fikk det. Det var den største utgiften vi hadde. Men det gikk over to år, da en venninne sydde den, så vi kunne kjøpe etter hvert.

Av oss fikk hun selskapet i tillegg.

Hvis hun ikke ønsket seg bunad, ville hun fått kjole, (ikke flere 1000kroners)

selskap og 5000 på konto.

Pynt og "stæsj" til bordet kostet endel, men det er jo hva man gjør ut av det.

Lagde innbydelser, bordkort og bordpynt selv. Hun valgte utradisjonelle farger, så det mått jeg :-)

Helt ærlig talt så har jeg ikke hatt lyst å regen ut hvor mye vi brukte på konfirmasjonen. Best å la være :-)

Må legge til at vi har kun dette ene barnet, og ville at hun skulle få det slik hun ønsket at dagen skulle være.

Vi er ikke så gode på å ta bilder, derfor var hun til fotograf.

Men det er ikke nødvendig.

Mary Poppins
Skrevet

Broren min ble konfirmert på søndag. Vi har et veldig stort hus med et eget festlokale, så vi hadde det hjemme. Mamma er veldig flink til å lage mat, så en god del ble bestilt utenifra, men mesteparten lagde hun selv.

Når det gjelder gaver, varierer vel dette fra familie til familie. I vår familie har det alltid vært vanlig med dyre gaver, og egentlig synes jeg det er alt for dyre gaver.

Skrevet

Wow. Jeg har ikke tenkt at vi skal gi 5000 kroner i gave. Føler de er alt for unge til å få så mye penger mellom hendene, men jeg skal betale sertifikatet for alle sammen når den tiden kommer. Kanskje jeg kan gi gavekort på det i konfirmasjonsgave?

jeg sparerr til sertifikat til begge jentene - og de vet det - at de får lappen om de ikke bgynner å røyke :)

serendipity
Skrevet

I min konfirmajson for 10 år siden hadde vi selskap i lånt lokale(kantina på jobben til mamma), bestilte mat. Kaker og kaffe hjemme etterpå. Fikk selskapet og bunad av mams og paps, + endel smukker og en GOD del penger (noe av det var arv etter nylig avdød bestefar). Det meste av pengen ble bukt på en stor utenlandsreise sammen med en kamerat og to venninner. (et minne for livet).

Nå er det lenge til poden er konfirmant, men for meg er det viktig at han selv er med å planlegge dette. Viser han ikke interesse for selskapet(dvs, maten, lokalene osv) så dropper jeg å organisere konfirmasjon. Det skal ikke være sånn at han bare sier ja til å konfirmeres og så blir det opp tl meg å planlegge alt. Selv måtte jeg delta i planeleggingen på alle plan, selv om det sikkert var lettest for mamma å orden alt selv, men det var en del av selve delen ved konfirmasjonen. Og det er jeg helt enig. Selv er/var jeg ganskie bortskjemt med dyre og flotte gaver fra mams og paps, men jeg har alltid blitt stilt krav til og det er jeg glad for.

Skrevet

Jeg har vært i noen konfirmasjoner i løpet av de siste årene.

I samtlige har konfirmantene fått atskillige tusener i presang og vært umåtelig opptatt av disse pengene.

De minnet om Onkel Skrue når han lukter mulig fortjeneste og fyker rundt med "kr" i øynene.

Gutta i min familie har vært mer opptatt av penger enn jentene.

Skrevet

I samtlige har konfirmantene fått atskillige tusener i presang og vært umåtelig opptatt av disse pengene.

De minnet om Onkel Skrue når han lukter mulig fortjeneste og fyker rundt med "kr" i øynene.

Jeg synes egentlig ikke det er så rart at de er opptatt av penger! For de flestes del er det jo første gangen de har en god del penger, og at en 14-, 15-åring synes dette er stas, er vel naturlig?

Selvsagt ønsker vi oss tenåringer som ser andre verdier i livet enn penger, men de kan vel få dette i tillegg? Jeg skjønner de faktisk godt, jeg, men så er jeg vel en materialist da...:-)

mvh

Skrevet

Æh eg skreiv feil, eg blei konfirmert i 1994 - gjekk ut av 9 klasse i 1995 :-))

Gjest Brynhild
Skrevet

Jeg konfirmerte meg for 17 år siden, og vi bestilte mat, lånte et lokale og familien var hos fotograf. Jeg fikk ikke mye penger, men masse presanger, og bunad som selvsagt kostet en formue. Det samme fikk mine søsken. Vi hadde ikke spesielt god råd, moren min hadde spart til den bunaden siden jeg var ti (200,-kr. måneden på egen konto, husker jeg var litt stolt av det, og gledet meg fryktelig). Så det er vel ikke noe som har sjedd i det siste. Presten vår snakka mye om dette med kjøpepress og materialisme, men jeg tror ikke det at man prioriterer et stort familieselskap, tar familiebilder, kjøper gaver som er ment å vare osv. er materialisme i sin værste form, tvert i mot. Julaften er verre og hvert år....

Skrevet

Jeg synes egentlig ikke det er så rart at de er opptatt av penger! For de flestes del er det jo første gangen de har en god del penger, og at en 14-, 15-åring synes dette er stas, er vel naturlig?

Selvsagt ønsker vi oss tenåringer som ser andre verdier i livet enn penger, men de kan vel få dette i tillegg? Jeg skjønner de faktisk godt, jeg, men så er jeg vel en materialist da...:-)

mvh

Ja, klart vi skjønner dem godt. Og at de ikke er fornøyd med mindre enn 10-15.000 fra foreldre og besteforeldre er da helt naturlig. Såpass må da disse gniene rikingene kunne spandere.

Og som du sier: Dette er jo første gangen de får penger mellom hendene. Til vanlig kan det i beste fall vanke et kronestykke annenhver lørdag.

Til jul og bursdager fram til de er 15 har de kun fått hjemmestrikkede raggsokker.

Jeg vet ingenting om dine unger. Men disse jeg snakker om ER bortskjemte og kravstore. Ingen tvil om det.

Og det har de blitt fordi foreldre og besteforeldre har skjemt dem grundig bort.

Samtidig er dette med konfirmasjonspenger et hett tema i klassen og venneflokken, og de sammenligner seg i mellom og hauser hverandre opp.

Skrevet

Ja, klart vi skjønner dem godt. Og at de ikke er fornøyd med mindre enn 10-15.000 fra foreldre og besteforeldre er da helt naturlig. Såpass må da disse gniene rikingene kunne spandere.

Og som du sier: Dette er jo første gangen de får penger mellom hendene. Til vanlig kan det i beste fall vanke et kronestykke annenhver lørdag.

Til jul og bursdager fram til de er 15 har de kun fått hjemmestrikkede raggsokker.

Jeg vet ingenting om dine unger. Men disse jeg snakker om ER bortskjemte og kravstore. Ingen tvil om det.

Og det har de blitt fordi foreldre og besteforeldre har skjemt dem grundig bort.

Samtidig er dette med konfirmasjonspenger et hett tema i klassen og venneflokken, og de sammenligner seg i mellom og hauser hverandre opp.

Skjønner jo hva du mener, og det aller verste mener jeg, er den vanvittige utidige sammenligningen som skjer på skolene i etterkant av konfirmasjonen. Det er ekkelt! Jeg prøve å få gutten min til å holde det hemmelig hva han får... Hjertet mitt blør for de som gruer seg til å gå på skolen, fordi de er "nødt" til å offentligjøre at de evt har fått "lite".

Gutten min er vel ca så bortskjemt som gjennomsnittet, han har alltid fått det han trenger, og sikkert litt til, men "penger mellom hendene" har han aldri hatt noe særlig av. Vi har brukt å knytte lommepenger til faste plikter, og når han da ikke gjør så mye, så får han ikke så mye heller!

Han får 800 kr. måneden, dette skal dekke buss hjem fra skolen, og evt. lunch på skolen, hvis han ikke smører matpakke. Han har da faste utgifter på ca.400, og 100 kr uken blir ingen feit av...

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...