Gå til innhold

Dere som har hatt/vært i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Gjest @riele
Skrevet

Hvem ber man når man har 60 gjester? Har man da vanvittig stor familie eller ber man "alle"?

Vi har stor familie ja (foreldrene mine har 12 søsken til sammen, 11 av dem har barn og samboer/ektefelle), jeg har søsken med egen familie og søskenbarn med egen familie som står veldig nærme oss og som selvfølgelig måtte bli inmvitert. Og med besteforeldre, tre-fire vennefamilier som vi alltid har invititert og som inviterte oss, samt noen venner av meg ble vi raskt ca 60 inviterte gjester.

Jeg kjenner flere som har hatt like store konfirmasjoner.

Kan legge til at bare en brøkdel ble med på seremonien før middagen og bare halvparten på kaffe på ettermiddagen hjemme hos oss.

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

23

• morsan

12

• Babette

6

• laban

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tjaaa, så veldig mye har vel ikke dol-mødrene å avse, men noen tusenlapper kan man vel alltids klare å hoste opp! ;-)

Jeg tror noen av DOL-mødrene foretrekker å gi Reimadress eller ullundertøy.

* ser for meg en ny konfirmasjonsgavetrend *

fei1365380229
Skrevet

Vet ikke om min sønn vil gå i Reimadress som 15 åring :o)

Gjest girasol
Skrevet

Uff! Ser at jeg ikke har et realistisk syn på dette kanskje. Selv hadde jeg en kjole fra en kjedebutikk, mamma lagde koldtbord, vi hadde festen hjemme og jeg fikk noen smykker og tusen kroner :o)

Hører ungene mine snakker om hvor mye penger de kommer til å få allerede. En i klassen til eldstemann har sagt at han skal "late" som han er kristen bare for å få penger. Mine lurte på om man fikk mer penger hvis man konfirmerte seg i kirken. *grøss* sier jeg bare. Og så har jeg fire stykker også :)

"En i klassen til eldstemann har sagt at han skal "late" som han er kristen bare for å få penger. Mine lurte på om man fikk mer penger hvis man konfirmerte seg i kirken. *grøss* sier jeg bare"

Hovedgrøsset vil jeg si ligger i at de later som for å få penger. Fy flate at unger kan være så griske. Åssen har de blitt sånn?

Skrevet

*ROTFLOL*

Da vil det altså si at vi får sunnere og friskere ungdommer, også, som istedenfor å gå med alt for korte jakker og magen barn midt på vinteren ENDELIG er skikkelig kledt! :-)

Gjest girasol
Skrevet

Det virker som det er stor forskjell fra familie til familie og fra sted til sted. Dette med å bestille mat/gå til fotograf er da ikke noe "nymotens fenomen", det har da vært vanlig praksis siden tidenes litt utpå dagen.

Hva man gjør ut av gavene er opp til hver enkelt.

Finnes det egentlig grenser for hva disse biskopene skal legge seg opp i?

"Finnes det egentlig grenser for hva disse biskopene skal legge seg opp i?"

Enig i at biskoper ikke har noe med hva folk gjør ut av en konfirmasjon. Men med tanke på hva en kirkelig konfirmasjon faktisk er, så synes jeg godt de kan få uttale seg, de er såkallte forvaltere av kirka og dens sakramenter og ritualer. Det er helt sikkert interessant å diskutere dette over kaffe og wienterstang på bisperådsmøte!

Skrevet

Vet ikke om min sønn vil gå i Reimadress som 15 åring :o)

Du spurte om hva mødrene ønsket å gi, ikke om hva konfirmantene ønsket seg :-)

Hva med en praktbok om friluftsliv og riktig kosthold?

fei1365380229
Skrevet

Du spurte om hva mødrene ønsket å gi, ikke om hva konfirmantene ønsket seg :-)

Hva med en praktbok om friluftsliv og riktig kosthold?

PENGER vil mine barn ha og det de ønsker skal de selvfølgelig få. Har begynt å spare jeg, regner med å gi en 30-40 000 kroner til hver av ungene så de har til fest fra de er 16 år til hmmmmm..... 16 1/2 år :o)

Skrevet

Det virker som det er stor forskjell fra familie til familie og fra sted til sted. Dette med å bestille mat/gå til fotograf er da ikke noe "nymotens fenomen", det har da vært vanlig praksis siden tidenes litt utpå dagen.

Hva man gjør ut av gavene er opp til hver enkelt.

Finnes det egentlig grenser for hva disse biskopene skal legge seg opp i?

Det er da vel ikke noe rart at en kirkens representant reagerer når en kirkelig handling har druknet i pengegaloppen?

Men problemet, slik jeg ser det, er ikke at folk velger dyre løsninger for selskap og fotografering, men at konfimantenes fokus og motivasjon for å gjennomføre dette stort sett er penger, penger og mere penger.

fei1365380229
Skrevet

"En i klassen til eldstemann har sagt at han skal "late" som han er kristen bare for å få penger. Mine lurte på om man fikk mer penger hvis man konfirmerte seg i kirken. *grøss* sier jeg bare"

Hovedgrøsset vil jeg si ligger i at de later som for å få penger. Fy flate at unger kan være så griske. Åssen har de blitt sånn?

Akkurat som jeg kan spøke litt så kan nok disse "småguttene" også spøke litt :o).

Ungene mine er overhodet ikke griske og ikke han som skulle "late som" heller, og tror du ikke veldig mange "later som".

Eller ungene mine er ihvertfall mindre griske enn mange andre. De forstår godt et nei.

Gjest girasol
Skrevet

Det er da vel ikke noe rart at en kirkens representant reagerer når en kirkelig handling har druknet i pengegaloppen?

Men problemet, slik jeg ser det, er ikke at folk velger dyre løsninger for selskap og fotografering, men at konfimantenes fokus og motivasjon for å gjennomføre dette stort sett er penger, penger og mere penger.

Jepp! Og da spør jeg meg hvordan barn av i dag og i går har blitt så himla materialistiske og pengebegjærlige? Er det på tide at denne foreldregenerasjonen begynner å tenke over de holdningene vi sprer videre til våre barn?

Gjest girasol
Skrevet

Akkurat som jeg kan spøke litt så kan nok disse "småguttene" også spøke litt :o).

Ungene mine er overhodet ikke griske og ikke han som skulle "late som" heller, og tror du ikke veldig mange "later som".

Eller ungene mine er ihvertfall mindre griske enn mange andre. De forstår godt et nei.

Ja det var ikke et angrep på deg eller dine unger :-) Jeg videreførte bare grøsset ditt jeg!...

Skrevet

Jepp! Og da spør jeg meg hvordan barn av i dag og i går har blitt så himla materialistiske og pengebegjærlige? Er det på tide at denne foreldregenerasjonen begynner å tenke over de holdningene vi sprer videre til våre barn?

Var vi bedre da??? Vi talte da penger etter konfirmasjonen vi og? Jeg har faktisk tenkt tanken flere ganger, at mine barn har en høyere moral enn jeg hadde da jeg var på deres alder! Jeg løy f.eks. for foreldrene mine, ikke alvorlige ting, men i småting. Det jeg kunne slippe unna med, var bra! Jeg smugspiste snop, enda jeg visste jeg ikke hadde lov.

Jeg synes ikke de er griskere enn vi var, men kanskje latere...

mvh

fei1365380229
Skrevet

Ja det var ikke et angrep på deg eller dine unger :-) Jeg videreførte bare grøsset ditt jeg!...

Neida, skjønte forsåvidt det, men tok det litt til meg da for jeg syns jo ungene til tider kan være litt griske - også mine.

Jeg føler at vi virkelig ikke skjemmer dem bort med tull og fjas og mange penger. De vil selvfølgelig ha pc, mobiltelefon med video osv. osv.... mine unger også, men de forstår godt et nei, ihvertfall foreløpig.

Jeg tror mange foreldre i dag er så redd for ikke "please" ungene sine at de ikke tørr å si nei. Jeg har rett og slett ikke samvittighet til å si ja :o), men gud så slem jeg føler meg enkelte ganger.

Gjest naiv nå?
Skrevet

Var vi bedre da??? Vi talte da penger etter konfirmasjonen vi og? Jeg har faktisk tenkt tanken flere ganger, at mine barn har en høyere moral enn jeg hadde da jeg var på deres alder! Jeg løy f.eks. for foreldrene mine, ikke alvorlige ting, men i småting. Det jeg kunne slippe unna med, var bra! Jeg smugspiste snop, enda jeg visste jeg ikke hadde lov.

mvh

He he, dine barn lyver selvsagt ikke om småting for deg.... Det ville du sikkert ha visst...

Skrevet

Attpåklatten ble konfirmert ifjor.

Ble ingen gaver av den sort du beskriver for hennes vedkommende. Folk ga vel i snitt for ca. 500kr. enten i smykker eller penger. 1000kr. fra besteforeldre.

Av oss fikk hun bunad som gave siden hun alltid har ønsket seg det og det sparte vi til i lengre tid Koselig at ungdommen vil ha bunad synes jeg. Hun har jo nå et antrekk for enhver anledning.

Selskapet ble også spart til og holdt ute fordi jeg ikke orket ha så mange hjemme og plassen er heller ikke så stor til 30 mennesker som vi er med den nærmeste familie og et par venner som har fulgt henne tett i hele oppveksten. Vi hadde en enkel middag og bakte kaker selv. Ble ikke så avskrekkende pris og godt å slippe all jobb med å ha det hjemme selv om det er mere personlig.

Skrevet

mvh

Jeg kjenner egentlig ikke noen i konf-alder i dag, men jeg tenker slik som deg: Var vi noe bedre?

Det store, store samtaleemnet dagen etter konf var hvor mye hver enkelt hadde fått i pengegaver. Flere sa rett ut at de konfirmerte seg for pengas skyld.

Skrevet

Jeg kjenner egentlig ikke noen i konf-alder i dag, men jeg tenker slik som deg: Var vi noe bedre?

Det store, store samtaleemnet dagen etter konf var hvor mye hver enkelt hadde fått i pengegaver. Flere sa rett ut at de konfirmerte seg for pengas skyld.

Hei. Ka tid konfirmerte du deg? :-)) Eg blei konfirmert i 1994

Skrevet

He he, dine barn lyver selvsagt ikke om småting for deg.... Det ville du sikkert ha visst...

He-he, ser jo den da! Men de kommer som regel og sier det hvis de har gjort noe de ikke får lov til, ser ut som de har dårlig samvittighet...

Og de ber om lov til å gjøre ting jeg ALDRI hadde bedt om lov til da jeg var like gammel!

Men, jeg vet jo helt sikkert ikke alt!!

mvh

Skrevet

Hei. Ka tid konfirmerte du deg? :-)) Eg blei konfirmert i 1994

Jeg tror jeg og morsan er ca like gamle, dvs. mye eldre enn deg! Jeg ble konfirmert i ...1980, tror jeg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...