Gå til innhold

Dere som har hatt/vært i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg og morsan er ca like gamle, dvs. mye eldre enn deg! Jeg ble konfirmert i ...1980, tror jeg!

Jepp, det stemmer! Vi er omtrent like gamle! Jeg ble konformert i 1981! ;-)

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

23

• morsan

12

• Babette

6

• laban

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vi hadde konfirmasjon i høst. Og det blir penger ut av det...

Det koster penger å lage selskap, men det var så vellykket at det var vel verd pengene.

Vi leide et festlokale i nærheten. Dette kostet 1700, og da hadde vi det fra lørdag kl 14 til mandag morgen.

Uansett hvordan man gjør det, skal man jo servere et eller annet. Selv om man lager maten selv, koster det mye.

Vi var heldige, kokken på jobben til mannen, lagde koldtbord til 40 pers for 4000,- Det er billig

Hun ønsket seg bunad, og fikk det. Det var den største utgiften vi hadde. Men det gikk over to år, da en venninne sydde den, så vi kunne kjøpe etter hvert.

Av oss fikk hun selskapet i tillegg.

Hvis hun ikke ønsket seg bunad, ville hun fått kjole, (ikke flere 1000kroners)

selskap og 5000 på konto.

Pynt og "stæsj" til bordet kostet endel, men det er jo hva man gjør ut av det.

Lagde innbydelser, bordkort og bordpynt selv. Hun valgte utradisjonelle farger, så det mått jeg :-)

Helt ærlig talt så har jeg ikke hatt lyst å regen ut hvor mye vi brukte på konfirmasjonen. Best å la være :-)

Må legge til at vi har kun dette ene barnet, og ville at hun skulle få det slik hun ønsket at dagen skulle være.

Vi er ikke så gode på å ta bilder, derfor var hun til fotograf.

Men det er ikke nødvendig.

Hun fikk ingen så "store" gaver som du nevner her...

Men, hun fikk mye penger, (dog ikke på langt nær så mye som enkelte av vennene.)

Masse flotte smykker, beautybag med mye flott innhold. DVD samling ++

Så hun fikk etter vårt skjønn veldig mye, og var selv strålende lykkelig

Gjest midia
Skrevet

Tjaaa, så veldig mye har vel ikke dol-mødrene å avse, men noen tusenlapper kan man vel alltids klare å hoste opp! ;-)

jo da en del av dem har noe enormt.

reimadress gjengen har kanskje litt eller de med 100 000 i feriepenger osv.. så noen finnes det å det veier kanskje opp litt for oss andre..?

*hihi*

Gjest midia
Skrevet

PENGER vil mine barn ha og det de ønsker skal de selvfølgelig få. Har begynt å spare jeg, regner med å gi en 30-40 000 kroner til hver av ungene så de har til fest fra de er 16 år til hmmmmm..... 16 1/2 år :o)

Ja lengre enn det holder det ikke.

Jeg hadde kjæreste med rånebil i den tiden så du kan tenke deg det gikk mange penger på bensin,tull og fest.

Skrevet

Hvem ber man når man har 60 gjester? Har man da vanvittig stor familie eller ber man "alle"?

Jeg bad til og med to venninner med barn og da var vi tilsammen 16 stykker på dattera mi sin konfirmasjon.

Jeg klarte ikke å tromme sammen flere.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Der har vi nok forskjellig syn. Jeg er overhodet ikke kristen, men syns biskopen virkelig hadde en poeng. Er det virkelig for at alt skal være finest og flottest man konfirmerer seg?

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe bundad til mine jenter til konfirmasjon da jeg selv "vokste" masse etter denne tiden :o)

Selskap kan man vel ha uten at det koster haugevis med penger.

Men så er jeg sånn som syns det er skikkelig sløseri å bruke 100 000 kroner på bryllup også da.

Bare så det er sagt: Jeg syns også at det har gått for langt mht pengeforbruk i forbindelse med konfirmasjoner. Og bryllup. Og runde år som feires. Og barnebursdag på McDånnalds, Peppes eller Børger King. Og russefeiring på Østlandet der det koster avsindig mye "å være med".

Men jeg syns altså det får være opp til enhver. Og at det ikke er kirkens oppgave å være refsende.

Skrevet

Bare så det er sagt: Jeg syns også at det har gått for langt mht pengeforbruk i forbindelse med konfirmasjoner. Og bryllup. Og runde år som feires. Og barnebursdag på McDånnalds, Peppes eller Børger King. Og russefeiring på Østlandet der det koster avsindig mye "å være med".

Men jeg syns altså det får være opp til enhver. Og at det ikke er kirkens oppgave å være refsende.

Bare et apropos:

Er egentlig bursdager på McD så dyre?? Tror fort man kommer opp i samme sum eller mer selv ved en ganske enkel hjemmebursdag.

Og McD-bursdager kan vel neppe ses på som noe som er veldig "fiiint"? ;-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Bare et apropos:

Er egentlig bursdager på McD så dyre?? Tror fort man kommer opp i samme sum eller mer selv ved en ganske enkel hjemmebursdag.

Fint og fint. Syns bare det er så mye press rundt alt sånt. Heldigvis har vi hverken det ene eller det andre sånt her vi bor. Her leier man bare festlokale fra de er rundt 10 og steller til disco. :-D

Skrevet

Fint og fint. Syns bare det er så mye press rundt alt sånt. Heldigvis har vi hverken det ene eller det andre sånt her vi bor. Her leier man bare festlokale fra de er rundt 10 og steller til disco. :-D

Ja, det er synd hvis det blir for mye styr og press, men for min del føler jeg ikke noe som helst press mht å ha McD-bursdag!! :-) Kan skjønne det hvis man har liten plass, pluss at jeg kan skjønne at noen gjorde det for noen år siden, da det kanskje var litt nytt og spennende, men eller.... vel - ikke "my cup of tea" for å si det sånn! *S*

Gjest midia
Skrevet

Bare et apropos:

Enig!

hvis du skal ha tallerkener,servietter og annet stæsj.så er du fortere enn svint opp i det samme eller helst dyrere enn å ha det på mc donalds.

Skrevet

Enig!

hvis du skal ha tallerkener,servietter og annet stæsj.så er du fortere enn svint opp i det samme eller helst dyrere enn å ha det på mc donalds.

Ja, og så kjedelig for jubilantens foreldre, da! Bare parkere ungene der og så komme og plukke de opp etter et par timer!

Og unger nå til dags er vel på burgersjapper innimellom uten at det er noe som helst feststemning over det.

Sønnen min så en gang et bursdagsselskap en gang vi var på Burger King, og da var han helt klar på at slik bursdag ville ihvertfall ikke han ha! :-)

Skrevet

Bare et apropos:

Grismat... uff.

Skrevet

Det er da vel ikke noe rart at en kirkens representant reagerer når en kirkelig handling har druknet i pengegaloppen?

Men problemet, slik jeg ser det, er ikke at folk velger dyre løsninger for selskap og fotografering, men at konfimantenes fokus og motivasjon for å gjennomføre dette stort sett er penger, penger og mere penger.

Fatter ikke hvorfor jeg svarte på hovedinnlegget, er det noe jeg er lei av å diskutere så er det konfirmasjon. Flere og flere velger borgerlig ungdomsfest gjennom HEF, jeg ser det mer som et tegn på at ungdommen tenker selv (og får lov til å gjøre det) enn på at de gjør det for pengene. Nå skrev jo ikke du noe om det, men det er det som er manges oppfatning av konfirmasjonssaken. Kanskje derfor kirken vil sette litt fokus på det? Ikke vet jeg, men det skulle ikke forundre meg mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...