Gå til innhold

Hvor mye søvn trenger man liksom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg så heldig at jeg kan sove omtrent så mye jeg vil. Og det gjør jeg. 10 timer hver natt, og en halvtime på sofaen på ettermiddagen.

Men jeg kan da umulig trenge så mye søvn. Tror jeg sover for mye, og blir bare enda trøttere av det. La meg klokken tolv i natt, satt vekkerklokka på 9, men klarte ikke å komme meg opp av senga før klokken 10.

Samboeren min står opp klokken seks, og fungerer utmerket... Men det tror jeg ikke at jeg orker.

Syns dere jeg bør legge meg senere eller stå opp tidligere? Eller bare fortsette i samme tralten?

Skrevet

Men du er kanskje litt våken om natten? Da blir det jo ikke like mange timer.

Gjest ex-bridget
Skrevet

Jeg erfarer at jo mer man sover, jo trøttere blir man.

Har personlig funnet ut at 8 timers søvn er perfekt for meg.

Skrevet

Men du er kanskje litt våken om natten? Da blir det jo ikke like mange timer.

Er våken ca 20 minutter rundt klokken 7...

Skrevet

Er våken ca 20 minutter rundt klokken 7...

Sover hun fra (minst) 12-7 i ett strekk? Heldiggris....

Gjest på en måte
Skrevet

Du trenger lissom 6-7 timer på en måte.

Du bør stå opp før. Senest 08.00.

Etter 2-3 uker har du snudd det.

Lissom.

Gjest prust
Skrevet

Du trenger lissom 6-7 timer på en måte.

Du bør stå opp før. Senest 08.00.

Etter 2-3 uker har du snudd det.

Lissom.

:-)

Gjest prust
Skrevet

Luksusproblem :-)

Blir het dårlig jeg, når jeg hører om babyer som sover såååå godt...

Nå har jeg sovet "dårlig" i over 6 år, fra jeg var høygravid med førstemann, og småbarnsperiode med to til.

Våre barn sover ikke stabilt godt om natta før de er nærmere 2 år :-(

Jeg trenger all den søvnen jeg kan få, men jeg får ikke så mye. Ligger vel i senga i rundt 7 timer, men 2 av dem kan jeg være våken pga lite natt-troll...

mariaflyfly
Skrevet

Søvn avler søvn! ;) Jeg er sikker på at det har mye med vaner å gjøre.

Jeg sov 9 timer hver natt for 6 år sida. Nå klarer jeg meg greit med 5-6

Mrs. Wallace
Skrevet

Søvnbehovet er svært forskjellig, men generelt trenger de fleste mennesker 6-8 timers søvn - kvinner trenger som regel litt mer enn menn.

Studier har vist at de sunneste menneskene er de som verken sover for lite eller for mye. Med andre ord: Så lenge du er frisk og rask, trenger du neppe mer enn 8 timers søvn.

Sover du tungt og godt, da? Dårlig søvnkvalitet kan føre til at du føler deg uopplagt og tror du trenger mer søvn - når du egentlig trenger bedre søvn.

Vet ikke om du bør legge deg senere eller stå opp tidligere - eller en kombinasjon. Det kommer litt an på om du er A- eller B- menneske og hvordan dagen din ser ut.

Men generelt bør du prøve å få med deg så mye dagslys som mulig. Det gjør at den bilologiske klokka di blir regulert slik at nattesøvnen blir bedre.

Skrevet

Luksusproblem :-)

Blir het dårlig jeg, når jeg hører om babyer som sover såååå godt...

Nå har jeg sovet "dårlig" i over 6 år, fra jeg var høygravid med førstemann, og småbarnsperiode med to til.

Våre barn sover ikke stabilt godt om natta før de er nærmere 2 år :-(

Jeg trenger all den søvnen jeg kan få, men jeg får ikke så mye. Ligger vel i senga i rundt 7 timer, men 2 av dem kan jeg være våken pga lite natt-troll...

"Blir het dårlig jeg, når jeg hører om babyer som sover såååå godt..."

Jeg hadde en som sov bra når han først sov, dvs at han ikke våknet flere ganger om natten, men han hadde ikke mange timer søvn totalt sett.

Men både helsesøster og legen trøstet meg med at de våkne barna har mye mer tid til å få med seg diverse inntrykk av verden, og at de derfor blir mer intelligente. :-)

Skrevet

Jeg synes du skal sove mens du har anledning. Tro meg, det kan komme andre tider :-|

Skrevet

Jeg blir trøttere dess mer jeg sover. 8 timer er perfekt. Alt over og under blir jeg bare trøtt av. Unntaket er nå i pollensesongen, hvor jeg er trøtt som en pudding uansett.

Gjest Drama putra
Skrevet

Jeg sover bare 6-7 tmer, sover jeg mer, blir jeg trøttere og får dårligere konsentrasjon og effektivitet. Jeg ser det lettest på PC- tastaturet, det går lettere når jeg har sovet rikig tid og mengde.

Råd: finn ut hvor mye du trenger, legg deg eksakt til rikig tid og stå opp til riktig tid hver dag, også i ferier og helger. Selvsagt klarer du ikke det?

Å sove lenge på søndag er det verste du kan finne på, det tar flere dager å rette opp igjen.

Skrevet

"Blir het dårlig jeg, når jeg hører om babyer som sover såååå godt..."

Jeg hadde en som sov bra når han først sov, dvs at han ikke våknet flere ganger om natten, men han hadde ikke mange timer søvn totalt sett.

Men både helsesøster og legen trøstet meg med at de våkne barna har mye mer tid til å få med seg diverse inntrykk av verden, og at de derfor blir mer intelligente. :-)

Hehe, på samme måte som man sier til kvalme gravide at kvalmen er en positiv ting ;)

Hun er våken 8 timer i døgnet, og det er sikkert nok til å bli intelligent av når hun da hele tiden snakker med sin intelligente mor. ;)

Gjest Sov godt
Skrevet

Der er vi forskjellige du, og det er bare du som vet hvor mye din kropp tåler.

Kjenner folk som sovner 22-23 og som sover til 12. Og som sover to-tre timer på efta igjen.

Typen min bør sove 8 timer. Men disse bør begynne fra før 23.30. Om han legger seg et-to så er han kake dagen etterpå uansett timer.

Jeg kan klare meg med lite søvn. Spretter opp 6.30 uansett.

Om livet ditt fungerer greit med ditt søvnmønster så er det vel ingen grunn til å forandre. Da kan du ende opp trøtt og uopplagt hele dagen.

Men det skal være mulig å venne seg til mindre søvn etter hva jeg har hørt, så du klarer nok det om du ønsker det slik.

:)

Skrevet

Hehe, på samme måte som man sier til kvalme gravide at kvalmen er en positiv ting ;)

Hun er våken 8 timer i døgnet, og det er sikkert nok til å bli intelligent av når hun da hele tiden snakker med sin intelligente mor. ;)

Og så kan du utnytte ammetiden også, ved å tatovere E=mc2 på puppen! :-)

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Legger meg mellom 24 og 02 ca, og står opp ca halv ni. Sover på dagen og av og til, og da gjerne flere timer.... Jeg er slik at jeg blir trøttere dess mer jeg sover, men det er jo såååå deilig å sove, da!

Skrevet

Nyt det mens du kan, sier nå jeg! :-)

Jeg er også en sovegris, og har purka ganske mange timer på sofaen dette hjemmeåret med lillemann.

Men at man blir trøttere av å sove mye, det er helt sikkert. Sløv kan jeg også bli, og få vondt i hodet. Men det er jo så deilig å sove......

Skrevet

Legger meg mellom 24 og 02 ca, og står opp ca halv ni. Sover på dagen og av og til, og da gjerne flere timer.... Jeg er slik at jeg blir trøttere dess mer jeg sover, men det er jo såååå deilig å sove, da!

Ja, ikkesant! Så når jeg blir vekket klokken ni og har absollutt ingenting å gjøre, men kan sove videre med god samvittighet, da gjør jeg gjerne det.

Men er nødt til å skjerpe meg, sånn at jeg får mer ut av dagene. De flyr bare avgårde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...