Gå til innhold

Noen spørsmål om uføretrygd

Anbefalte innlegg

Gjest i overgangsfase
Skrevet

Jeg har noen spørsmål om uføretrygd (Gjelder søknad om 50% trygd).

1) Hvor lang tid pleier det ta fra man søker uføretrygd til man får svar?

2) Dersom trygdesøknaden inneholder erklæring både fra fastlege og fra den spesialisten som kjenner en, er det da vanlig at Trygdekontoret likevel ber om ny vurdering av uavhengig spesialist? (er klar over at dette sikkert kan variere, lurer bare på hva som er vanligst).

3) Hvordan utregnes trygden i forhold til tidligere lønnsinntekt? Dersom man de siste årene har redusert sin stilling pga helse, og dermed gått ned i lønn, vil dette tas hensyn til i utregningen av trygden, slik at det regnes utifra de "beste" årene?

4) Er det slik at man ikke lenger får "varig trygd" men bare for noen år om gangen?

5) MÅ man først ha en periode med attføringspenger (eller hva det heter i dag), eller kan man gå rett over på trygd (delvis trygd) fra en lengre sykmeldingsperiode?

Gjest i overgangsfase
Skrevet

Glemte å skrive at langvarig behandling er prøvd, selv om rehabiliteringspenger ikke har vært benyttet.

Gjest sosionomen
Skrevet

1) Det vil normalt ta 2-3 måneder å få svar, men det er store variasjoner.

2) Det burde holde med erklæringene du har, det kan likevel være at trygdekontoret kontakter en uavhengig og så kalt rådgivende lege dersom de er i tvil om du oppfyller kravne for uføretrygd. Denne legen vil da vurdere de andre legers erklæringer, ikke undersøke deg.

3) Trygden regens ut fra dine pensjonspoeng og opptjeningen du har hatt alle de årene du har vært i arbeid. "De beste årene" vil telle med. Grunnpensjon og tilleggspensjon vil utgjøre ca 66% av tidligere inntekt.

4) Målet til trygdeetaten er å få flest mulig tilbake i arbeid derfor er det fler nå som får midlertidig uføretrygd (1 til 4 år). Det kan være du får det dersom saken din ikke er klinkende klar og trygdekontoret mener du vil kunne øke arbeidsevnen på et senere tidspunkt.

5) Det er ikke et absolutt krav om at du må gå på rehabiliteringspenger. Det kommer an på om trygdeetaten mener du har så kalt restarbeidsevne eller ikke.

Lykke til!

Gjest i overgangsfase
Skrevet

1) Det vil normalt ta 2-3 måneder å få svar, men det er store variasjoner.

2) Det burde holde med erklæringene du har, det kan likevel være at trygdekontoret kontakter en uavhengig og så kalt rådgivende lege dersom de er i tvil om du oppfyller kravne for uføretrygd. Denne legen vil da vurdere de andre legers erklæringer, ikke undersøke deg.

3) Trygden regens ut fra dine pensjonspoeng og opptjeningen du har hatt alle de årene du har vært i arbeid. "De beste årene" vil telle med. Grunnpensjon og tilleggspensjon vil utgjøre ca 66% av tidligere inntekt.

4) Målet til trygdeetaten er å få flest mulig tilbake i arbeid derfor er det fler nå som får midlertidig uføretrygd (1 til 4 år). Det kan være du får det dersom saken din ikke er klinkende klar og trygdekontoret mener du vil kunne øke arbeidsevnen på et senere tidspunkt.

5) Det er ikke et absolutt krav om at du må gå på rehabiliteringspenger. Det kommer an på om trygdeetaten mener du har så kalt restarbeidsevne eller ikke.

Lykke til!

Tusen takk til Sosionomen for raskt og fyldig svar!!!

Gjest sosionomen
Skrevet

Tusen takk til Sosionomen for raskt og fyldig svar!!!

Bare hyggelig å kunne bidra. Håper det ordner seg for deg!

Selv jobber jeg 40%. Da jeg søkte om økning fra 50% trygd til 60% gikk det raskt igjennom, tror jeg fikk svar i løpet av 3 uker.

Nå skal jeg søke om 100% uføretrygd når sykepengeperioden min er over i oktober. Håper det vil gå like greit.

Er litt i tvil om jeg skal søke allerede nå, men haler det ut. Vil jo ha sykepenger så lenge jeg kan...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...