Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nå hatt to tidlige spontanaborter (etter fem uker) og min faste akkupunkturdame har nå anbefalt meg å bruke en krem som heter ProgestaCare (inneholder 20 mg progesteron pr dose) to ganger om dagen fra eggløsning til mens evt 3-4 måneder ut i svangerskapet. Det jeg lurer på er: Er dette trygt? Min samboer stiller seg tvilende til om dette er lovlig solgt over disk i Norge, og mener derfor at det er for skummelt å bruke dette produktet.

Jeg kan nevne at jeg har forsøkt å bli gravid i snart to år nå, og har (hatt) endel krøll med hormonene. Finnes det eventuelt et lovlig legemiddel som kan brukes?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184106-tidlig-aborter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Omtalte krem brukes for mange forskjellige lidelser, men den er ikke utprøvet i vitenskapelige forsøk. Jeg har selv sjekket den, og det er minimale mengder progesteron som kan spores i blodet, og man har ikke sett effekt på livmorslimhinnen. Vi ’krever’ et progesteronnivå på over 30 nmol/L, kremen gir en øking på maksimalt 1-2 nmol/L. Så personlig har jeg ikke tro på den, men skade kan den ikke.

Ved prøverørsbehandling tilføres progesteron i form av stikkpiller, men det er en spesiell situasjon og med et utprøvet medikament..

Jeg synes du skal få henvisning til avdeling for barnløshet for videre oppfølging.

Lykke til forsøket, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184106-tidlig-aborter/#findComment-1254272
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Omtalte krem brukes for mange forskjellige lidelser, men den er ikke utprøvet i vitenskapelige forsøk. Jeg har selv sjekket den, og det er minimale mengder progesteron som kan spores i blodet, og man har ikke sett effekt på livmorslimhinnen. Vi ’krever’ et progesteronnivå på over 30 nmol/L, kremen gir en øking på maksimalt 1-2 nmol/L. Så personlig har jeg ikke tro på den, men skade kan den ikke.

Ved prøverørsbehandling tilføres progesteron i form av stikkpiller, men det er en spesiell situasjon og med et utprøvet medikament..

Jeg synes du skal få henvisning til avdeling for barnløshet for videre oppfølging.

Lykke til forsøket, vennlig hilsen Mette H Moen

Tusen takk for svar. Jeg har nå fått analysert progesteronnivået i blodet fem dager etter eggløsning (uten bruk av ProgestaCare), og den viste en verdi på 22. Siden du skriver at det "kreves" en verdi på over 30, lurer jeg på hva jeg bør gjøre. Min fastlege har definert blodprøven som normal, (men jeg er ikke sikker på hvor kompetent hun er). Hva ville du gjort dersom jeg var din pasient?

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184106-tidlig-aborter/#findComment-1287976
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...