Gå til innhold

spiseforstyrrelser og svangerskap...

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet

Hei! Jeg er rundt 13-14 uker på vei. Har slitt med spiseforstyrrelse i ca 13 år. Har et velskapt barn fra før, men slet ikke i den grad da. Denne gangen er det derfor vanskeligere å vite om jeg får i meg nok næring. Er det noe sted jeg kan henvende meg for å få hjelp ang. dette i Oslo? Min lege mente at jeg må legge på meg mer enn det jeg har gjort til nå...ca 2 kg. Trodde ikke man gikk opp så vanvittig mye i de 4 første månedene, så jeg har ikke reagert på dette. Hvor stor er risikoen for at dette kan skade fosteret og er det eventuellt mulig å få fostervannsprøve selv om man er under 38 år? Dette ble mange spørsmål, men håper noen kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18411-spiseforstyrrelser-og-svangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Spiseforstyrrelse og graviditet er vanskelig, det gjelder saerlig om det er uttalte problemer. Hvis man spiser rimelig bra får nok fosteret det det skal ha. Morkaka trekker i vaerste fall naering ut av mors kropp. Det samme gjelder ved lite födeinntak pga uttalt kvalme. Hvis det er mye spiseforstyrrele ( anorexi / bulimi) bör man kontrolleres ekstra da f. eks blod-salter kan bli unormale og dette kan vaere alvorlig. For spisforstyrrelse under graviditet kan du i Oslo kontakte födepoliklinikken, Ullevål og der få en henvisning eller råd om hvor du kan få hjelp. Det er bra at du er bevisst om dette problemet og du må konsentrere deg om å få i deg både riktig mat og drikke.

Fostervannspröve tilbys i Oslo og Akershus om man er 38 år eller eldre, eller om man har fått et barn med kromosomfeil tidligere. Man er streng med denne aldersgrensen ,men man kan jo naturligvis spörre. Jag önske deg lykke til videre!

Åsa Prebensen, Jordmor

Spiseforstyrrelse og graviditet er vanskelig, det gjelder saerlig om det er uttalte problemer. Hvis man spiser rimelig bra får nok fosteret det det skal ha. Morkaka trekker i vaerste fall naering ut av mors kropp. Det samme gjelder ved lite födeinntak pga uttalt kvalme. Hvis det er mye spiseforstyrrele ( anorexi / bulimi) bör man kontrolleres ekstra da f. eks blod-salter kan bli unormale og dette kan vaere alvorlig. For spisforstyrrelse under graviditet kan du i Oslo kontakte födepoliklinikken, Ullevål og der få en henvisning eller råd om hvor du kan få hjelp. Det er bra at du er bevisst om dette problemet og du må konsentrere deg om å få i deg både riktig mat og drikke.

Fostervannspröve tilbys i Oslo og Akershus om man er 38 år eller eldre, eller om man har fått et barn med kromosomfeil tidligere. Man er streng med denne aldersgrensen ,men man kan jo naturligvis spörre. Jag önske deg lykke til videre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...