Gå til innhold

Dette gjør meg frustrert

Anbefalte innlegg

Gjest klasseskille
Skrevet

Jeg bor i en liten kommune, alle kjenner alle. Nylig døde en pensjonert kommunal renholder og en pensjonert rådmann. Den pensjonerte rådmannen fikk påkostet kommunal begravelse, vaskedamas begravelse var anonym uten en siste hilsen fra arbeidsgiveren gjennom et langt liv.

Rent praktisk så tenker jeg at rådmannens familie er den som har best råd til å påkoste en stor begravelse, men neida, rikfolk skal kommunen sponse helt til grava, hun som vasket rådmannens kontor gjennom et helt yrkesliv er det ingen som hilser et siste farvel.

Gjest klasseskille
Skrevet

Er det så uvanlig da?

Skal vi bare godta at det er sånn fordi det er vanlig?

Gjest teatrika
Skrevet

Ja, det synes jeg vi skal...

Skrevet

ja, syns det der er en "ikkesak"

Gjest KariKruskakli
Skrevet

ja, syns det der er en "ikkesak"

Hvorfor????

Skrevet

Hvorfor????

Om en fremstående kar/kvinne har gjort noe stort for sin kommune, land, by - er det vanlig at begravelsen blir "spandert på" for å si det slik. Jada, andre folk jobber også ræva av seg i sine jobber - men det er noe annet å være Kjell Aukrust, Thor Heyerdhl etc.eller denne mannen som sikkert mange vil ære med denne begravelsen.

Jeg er i alle fall ikke misunnelig. Mulig det er teit av en kommune å bruke penger på en begravelse - som i stedet skulle gått til nye lekeapparater i barneskolen etc. - men det er en annen diskusjon. :-)

Skrevet

Jeg visste ikke at det var vanlig at kommuner påkoster begravelser for noen som helst.

Men uansett. Om de skulle betale begravelsen for alle (tidligere) kommmunalt ansatte, ville det bli betydelige utgifter.

Jeg må også smile lit av at du omtaler rådmenn som rikfolk. Jeg kjenner en rekke rådmenn, men ingen av dem kan karakteriseres som rikfolk. Sammenlignet med privat sektor, tjener de ikke så storveies.

Men en hilsen og takk fra sin arbeidsgiver gjennom mange år kunne renholderen godt ha fått, synes jeg.

Gjest sarkastisk
Skrevet

Om en fremstående kar/kvinne har gjort noe stort for sin kommune, land, by - er det vanlig at begravelsen blir "spandert på" for å si det slik. Jada, andre folk jobber også ræva av seg i sine jobber - men det er noe annet å være Kjell Aukrust, Thor Heyerdhl etc.eller denne mannen som sikkert mange vil ære med denne begravelsen.

Jeg er i alle fall ikke misunnelig. Mulig det er teit av en kommune å bruke penger på en begravelse - som i stedet skulle gått til nye lekeapparater i barneskolen etc. - men det er en annen diskusjon. :-)

Herregud, tipper du stemmer FRP eller ikke bryr deg det "kvekk" om hva som står i avisa, eller skjer ute i verden i det hele tatt.

Holdninger som du representerer, gjør at det finnes stor forskjellsbehandling i samfunnet vårt. Noe OlaDunk har for vane å bare godta.

Men, det driter vel du i?

mil1365380270
Skrevet

Kanskje renholdsarbeideren ikke hadde lyst til å bli rådmann? Ikke lyst på arbeidet og offentligheten? Hva vet du om det?

Jeg synes heller ikke man skal sponse begravelser over en lav sko, men mener det er feil å gå ut fra at det er synd på renholdsarbeideren, og at denne gjennom hele livet har vært en svak part. Nedverdigende!

Gjest klasseskille
Skrevet

Kanskje renholdsarbeideren ikke hadde lyst til å bli rådmann? Ikke lyst på arbeidet og offentligheten? Hva vet du om det?

Jeg synes heller ikke man skal sponse begravelser over en lav sko, men mener det er feil å gå ut fra at det er synd på renholdsarbeideren, og at denne gjennom hele livet har vært en svak part. Nedverdigende!

Akkurat! Derfor må det være likt.

Skrevet

Herregud, tipper du stemmer FRP eller ikke bryr deg det "kvekk" om hva som står i avisa, eller skjer ute i verden i det hele tatt.

Holdninger som du representerer, gjør at det finnes stor forskjellsbehandling i samfunnet vårt. Noe OlaDunk har for vane å bare godta.

Absolutt ikke. Jeg syns pengene skal settes inn på de som trenger det. Jeg er sosialliberaler og er ikke noen FrP'er - det er nå i alle fall helt sikkert.

folk syns jeg er unødig bruk av penger i kommunene, og dermed en "ikke-sak".

mil1365380270
Skrevet

Akkurat! Derfor må det være likt.

Hvorfor må det være likt, sa du?

petter smart
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at rådmannen fikk påkostet sin begravelse kun fordi han hadde vært rådmann. De færreste rådmenn og andre offentlig ansatte får påkostet begravelsen.

Det er vel heller slik at denne mannen har gjort noe bra for samfunnet. Noe utover det vanlige.

Kanskje man skal kreve at kongefamilien betaler selv også?

Skrevet

Å sponse begravelser for folk syns jeg er unødig bruk av penger i kommunene, og dermed en "ikke-sak".

Men å hedre en som sikkert hele bygda har kjent og likt er noe helt annet. I vår kommune bodde "gammel-legen" i æresbolig - altså gratis bolig resten av livet. Det unte jeg han, han var noe unikt for hele bygda og sånn var det i "gamle dager". Jeg syns ikke vaskedama i kommunen skal bo gratis for det :)

Ikke legene som er nå heller - for den saks skyld, det er ikke så veldig mange "hedersfolk" igjen å hedre. Folk byr ikke lenger på seg selv som de gjorde før.

Skrevet

Jeg tviler sterkt på at rådmannen fikk påkostet sin begravelse kun fordi han hadde vært rådmann. De færreste rådmenn og andre offentlig ansatte får påkostet begravelsen.

Det er vel heller slik at denne mannen har gjort noe bra for samfunnet. Noe utover det vanlige.

Kanskje man skal kreve at kongefamilien betaler selv også?

Just my point. Selvsagt må det ha vært en helt unik rådmann.

Skrevet

Jeg kom på en annen sak, jeg sitter i et styre med mange medlemmer - Foreningen er 30 år i år og i den forbindelse foreslå styret overfor Årsmøtet at han som dro igang foreningen skulle utnevnes til æresmedlem - -gratis medlemsskap, plakett og maleri - som koster penger....

Det ble enstemmig vedatt. Er det urettferdig også?

Jeg regner med de i kommunestyre i din kommune har tatt bekostning av denne begravelsen og stemt over - og så har det blitt vedatt å bruke av "medlemmenes" penger til dette. Kommunestyret består av de folkene kommunen har fortjent (dvs. de man har stemt på) :)

Skrevet

Hvorfor må det være likt, sa du?

Skjønte ikke poenget ditt, denne stakkaren.

mil1365380270
Skrevet

Skjønte ikke poenget ditt, denne stakkaren.

Tydeligvis ikke :-)

Skrevet

Sånn er livet... Alt KAN ikke være likt, og alt SKAL ikke være likt.

Men de kunne nå ha spandert en krans på renholderen da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...