LRavenL Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Til Mette Haase Moen.Jeg har endometriose i den ene eggstokken (diagnose 2001) som er forsøkt fjernet ved operasjon og medisinert med Synarela og Perlutex uten vesentlig og varig symptombedring. Jeg har også forsøkt diverse naturmedisinske preparater og progesteron i kremform. Det er minimalt med underlivssmerter forbundet med menstruasjon, men jeg får en autoimmun respons noen dager etter mensstart som utarter seg med høy senkning, forhøyet CLA-125, utslett på hals og bryst, stase i mage/tarm og generell sykdomsfølelse. Kontinuerlig bruk av gestagener har en dempende effekt på symptomene, men gir bivirkninger som melkeproduksjon og ligament laxitet. Jeg er 37 år, yrkesaktiv (stipendiat ved UiO), har tre barn født i 2000, 1991 og 1989. Jeg har normal vekt og fører en sunn livsstil med reglemessig trening, balansert kosthold og bruker verken kaffe, nikotin eller alkohol. Fjerning av begge ovariene vurderes, men dette er siste utvei. Flere gynekologer har anbefalt meg å gjennomføre en ny graviditet i et forsøk på å tørke ut endometriosen uten å kunne gi meg klare tall på prognose. Jeg har også søkt i Ovid, Pubmed og lest gjennom metaanalyser på Chochrane uten å finne noe konkret om prognosen for symptomforbedring av endometriose etter graviditet. Det er mye som står skrevet om effekten av endometriose på fertilitet, men ikke om effekten av graviditet på endometriose.Etter første svangerskap ammet jeg i nesten 4 år, inkl. gjennom andre svangerskap. Etter siste svangerskap ammet jeg i over 2 år samt at jeg donerte morsmelk til sykehuset. Til tross for dette har jeg fått mensen tilbake innen 6 måneder etter fødslene.Å sette et nytt barn til verden er en stor avgjørelse å ta og jeg vil derfor gjerne be deg om råd og referanser når det gjelder effekten av graviditet på endometriose. Med hilsenLRL 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184121-endometriose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Reply To Message 2579921 (Posted: 2005.05.11 11:04) - Messages left: 3 -------------------------------------------------------------------------------- Endometriose Til Mette Haase Moen.Jeg har endometriose i den ene eggstokken (diagnose 2001) som er forsøkt fjernet ved operasjon og medisinert med Synarela og Perlutex uten vesentlig og varig symptombedring. Jeg har også forsøkt diverse naturmedisinske preparater og progesteron i kremform. Det er minimalt med underlivssmerter forbundet med menstruasjon, men jeg får en autoimmun respons noen dager etter mensstart som utarter seg med høy senkning, forhøyet CLA-125, utslett på hals og bryst, stase i mage/tarm og generell sykdomsfølelse. Kontinuerlig bruk av gestagener har en dempende effekt på symptomene, men gir bivirkninger som melkeproduksjon og ligament laxitet. Jeg er 37 år, yrkesaktiv (stipendiat ved UiO), har tre barn født i 2000, 1991 og 1989. Jeg har normal vekt og fører en sunn livsstil med reglemessig trening, balansert kosthold og bruker verken kaffe, nikotin eller alkohol. Fjerning av begge ovariene vurderes, men dette er siste utvei. Flere gynekologer har anbefalt meg å gjennomføre en ny graviditet i et forsøk på å tørke ut endometriosen uten å kunne gi meg klare tall på prognose. Jeg har også søkt i Ovid, Pubmed og lest gjennom metaanalyser på Chochrane uten å finne noe konkret om prognosen for symptomforbedring av endometriose etter graviditet. Det er mye som står skrevet om effekten av endometriose på fertilitet, men ikke om effekten av graviditet på endometriose.Etter første svangerskap ammet jeg i nesten 4 år, inkl. gjennom andre svangerskap. Etter siste svangerskap ammet jeg i over 2 år samt at jeg donerte morsmelk til sykehuset. Til tross for dette har jeg fått mensen tilbake innen 6 måneder etter fødslene.Å sette et nytt barn til verden er en stor avgjørelse å ta og jeg vil derfor gjerne be deg om råd og referanser når det gjelder effekten av graviditet på endometriose. Med hilsenLRL 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184121-endometriose/#findComment-1254281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Beklager at mitt svar ikke kom inn, her er det: Det er helt klart: man skal ikke sette barn til verden for å få en midlertidig bedring av endometriose. Det er bare en utsettelse av symptomer, ikke helbredelse. Det gjelder for all behandling, at det kommer tilbakefall hos de fleste. De symptomer du beskriver er jo ikke typiske for endometriose, men tilsynelatende en reaksjon på dine hormonelle forhold. Du har hatt god effekt av gestagen (men ikke perlutex som er et gestagen!). Jeg vil foreslå at du enten bruker det gestagen du tidligere har hatt god erfaring med og tillegg av østrogen (f.eks, progynova 1 mg). Alternativt bruker monofasisk p-pille (samme hormon i alle tabletter) uten pause så du slipper menstruasjon. Effekten av å fjerne ovarier blir som å bruke Synarela, så hvis det ikke virket, er det et indirekte bevis på at operasjon ikke vil hjelpe. Har du forsøkt medikamenter av typen NSAIDs, Ibux, Napren osv.? Vennlig hilsen Mette H Moen PS. Hvis du har synspunkter på mine forslag, kan du legge det inn utenom betalingsservise, men jeg sjekker ikke så ofte her! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184121-endometriose/#findComment-1254813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LRavenL Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 Beklager at mitt svar ikke kom inn, her er det: Det er helt klart: man skal ikke sette barn til verden for å få en midlertidig bedring av endometriose. Det er bare en utsettelse av symptomer, ikke helbredelse. Det gjelder for all behandling, at det kommer tilbakefall hos de fleste. De symptomer du beskriver er jo ikke typiske for endometriose, men tilsynelatende en reaksjon på dine hormonelle forhold. Du har hatt god effekt av gestagen (men ikke perlutex som er et gestagen!). Jeg vil foreslå at du enten bruker det gestagen du tidligere har hatt god erfaring med og tillegg av østrogen (f.eks, progynova 1 mg). Alternativt bruker monofasisk p-pille (samme hormon i alle tabletter) uten pause så du slipper menstruasjon. Effekten av å fjerne ovarier blir som å bruke Synarela, så hvis det ikke virket, er det et indirekte bevis på at operasjon ikke vil hjelpe. Har du forsøkt medikamenter av typen NSAIDs, Ibux, Napren osv.? Vennlig hilsen Mette H Moen PS. Hvis du har synspunkter på mine forslag, kan du legge det inn utenom betalingsservise, men jeg sjekker ikke så ofte her! Takk for svar. Jeg forstår at tilbakefallsraten er høy både ved medisinering, kirurgi og etter svangerskap. Det finnes mange studier hvor antall pasienter med fortsatt endometriose etter behandling er beskrevet, men ikke når det gjelder svangerskap. For å presisere/begrense mitt spørsmål litt bedre; Hva er "overlevelsesraten" av endometriose etter svangerskap? Finnes det studier (referanse?) som sier noe om tilbakefallsraten etter svangerskap eller er rådet jeg har fått kun basert på empiri? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184121-endometriose/#findComment-1259814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Takk for svar. Jeg forstår at tilbakefallsraten er høy både ved medisinering, kirurgi og etter svangerskap. Det finnes mange studier hvor antall pasienter med fortsatt endometriose etter behandling er beskrevet, men ikke når det gjelder svangerskap. For å presisere/begrense mitt spørsmål litt bedre; Hva er "overlevelsesraten" av endometriose etter svangerskap? Finnes det studier (referanse?) som sier noe om tilbakefallsraten etter svangerskap eller er rådet jeg har fått kun basert på empiri? Med vennlig hilsen Jeg husker ikke å ha sett vitenskapelig studie, så mine utsagn bygger på erfaring og logikk. Jeg har fulgt mange hundre kvinner som har vært gravide og hvor de forteller at de var bra under svamgerskap, men med første menstruasjon kom smertene tilbake. Graviditet er en hormonell endring som man ser tilsvarende ved ulike hormonbehandlinger, og her kommer symptomene tilbake etter avsluttet kur, noen først etter en stund. Menstruasjonsblødninger avspeiler aktivitet i endometriose, og så lenge blødninger kan holdes borte, kan symptomene ofte være i ro. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184121-endometriose/#findComment-1261210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.