Gå til innhold

Frokost blandinger, sunnest?

Anbefalte innlegg

Gjest frokost frøken
Skrevet

Noen som vet hvilken frokost blanding som er sunnest?

All bran, er den bra? Eller er det for mye sukker i slike blandinger?

mariaflyfly
Skrevet

Aner ikke. For tida har jeg dilla på All Bran med blåvær lettsyltetøy og Biola. Spiser det til frokost, lunsj og kvelds. Lurer på hvor lenge det er til jeg blir drittlei. Jeg er en periodespiser. ;)

Skrevet

All-Bran er bra - men bland den med Soyaflokker (fås i helskostbutikk), havregryn, solsikkefrø og knust kli. Det er VELØDIG godt - og både du og magen din blir avhengig av det.

Om du må ha det søtt så strø på fruktose eller frisk frukt.

Skrevet

4-korn, Shredded Wheat, Dr. Lindbergs müsli og All Bran var de som kom best ut i en test i Dagbladet nylig i alle fall:

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/04/27/429979.html

Av disse nevnte er AllBran den som har desidert mest sukker. Men det er altså mange som er verre, og AllBran har høyt fiber-innhold. Men se linken :-)

En slik test er jo ikke særlig komplett med tanke på hvor mange frokostblandinger som finnes, ei heller innenfor de sunne kanskje.

Skrevet

Jeg tror det var Go'dag fra Axa som vant en test i TV2hjelper deg for en stund siden.

Den er min favoritt iallefall, spiser ikke noe annen blanding. Velger den som ikke er tilsatt sukker og har på Cultura med jordbærsmak, det er godt det.

Skrevet

Jeg tror det var Go'dag fra Axa som vant en test i TV2hjelper deg for en stund siden.

Den er min favoritt iallefall, spiser ikke noe annen blanding. Velger den som ikke er tilsatt sukker og har på Cultura med jordbærsmak, det er godt det.

Aaahaaa....den Go'dag greia spiser jeg også, men bare et av slagene, jeg liker ikke rosiner noe spesielt godt. Jeg legger i ei spiseskje med blåbær i tillegg. Spiser det hver morgen jeg skal på jobb, det er lettvint og gir bra metthetsfølelse

Skrevet

Tror Havre fras (havreputer) er blant de beste faktisk. Med melk og litt syltetøy på er de kjempegode.

Skrevet

All-Bran er bra - men bland den med Soyaflokker (fås i helskostbutikk), havregryn, solsikkefrø og knust kli. Det er VELØDIG godt - og både du og magen din blir avhengig av det.

Om du må ha det søtt så strø på fruktose eller frisk frukt.

Psst, iflg. den testen jeg har linket til i svaret mitt ovenfor, så er AllBran blant sukker-verstingene. Men bra på fiber-innhold da :-)

Men tror jeg skal teste ut den "Shredded wheat" der - og Fedon sin :-) (sistnevnte er ikke akkurat den billigste da men...)

serendipity
Skrevet

Den med Blåbær er sunnest (men ikke best) Jeg liker best den med nøtter og rosiner. Bruker Biola med Blåbær smak på.

Gjest frokost frøken
Skrevet

Tror Havre fras (havreputer) er blant de beste faktisk. Med melk og litt syltetøy på er de kjempegode.

Den har jeg lest at har et veldig veldig høyt innhold av akrylamaid, så den tør jeg ikke spise...

Skrevet

Aaahaaa....den Go'dag greia spiser jeg også, men bare et av slagene, jeg liker ikke rosiner noe spesielt godt. Jeg legger i ei spiseskje med blåbær i tillegg. Spiser det hver morgen jeg skal på jobb, det er lettvint og gir bra metthetsfølelse

Friske blåbær er sikkert kjempegodt, men den blandingen med tørkete blåbær var så skuffende ekkel at den pælmet jeg rett i søpla sammen med dem om mulig enda eklere blåbærbiolaen.

Nei, takke meg til rosinen, den er fin den. Dessuten er den ikke tilsatt sukker, så da får jeg litt god samvittighet med i slengen.

Frokostblandinger skal rive litt i magen syns jeg, ikke bli oppbløtt og mykt og uten tyggebehov.

Skrevet

Den har jeg lest at har et veldig veldig høyt innhold av akrylamaid, så den tør jeg ikke spise...

Har den? Forbuser meg ikke.

Hva er egentlig akrylamider?

Skrevet

Friske blåbær er sikkert kjempegodt, men den blandingen med tørkete blåbær var så skuffende ekkel at den pælmet jeg rett i søpla sammen med dem om mulig enda eklere blåbærbiolaen.

Nei, takke meg til rosinen, den er fin den. Dessuten er den ikke tilsatt sukker, så da får jeg litt god samvittighet med i slengen.

Frokostblandinger skal rive litt i magen syns jeg, ikke bli oppbløtt og mykt og uten tyggebehov.

Hvordan går det med allergien? Er du fortsatt tett og rennende?

(Renner det sevjesaft fra hespetreet?)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Prøv Bjørn`s havregryn med kruskakli og bli like sunn som meg :-)

Skrevet

Hvordan går det med allergien? Er du fortsatt tett og rennende?

(Renner det sevjesaft fra hespetreet?)

Dette oppblåste hespetreet skal ut av hiet sitt nå aldeles straks for å tutle til lege og apotek for å hente et nytt lass med kjemikalier.

Takk som byr, forresten.

c",)

Skrevet

Den med Blåbær er sunnest (men ikke best) Jeg liker best den med nøtter og rosiner. Bruker Biola med Blåbær smak på.

Jeg bruker den med kun rosiner, for nøtter kan jeg ikke spise. Biolaen var så grufull ekkel både i konsistens og smak at jeg aldri i verden skal smake en eneste slurk igjen. Cultura med jordbærsmak derimot er kjempegodt.

Gjest frokost frøken
Skrevet

Har den? Forbuser meg ikke.

Hva er egentlig akrylamider?

Akrylamid er et kjemisk stoff som ifølge nye svenske undersøkelser blir dannet i stivelsesholdige matvarer under steking og annen produksjon og tilbereding ved høy temperatur.

I industrien brukes akrylamid som råstoff for produksjon av polyakrylamid. Polyakrylamid brukes til en rekke formål, blant annet til vannrensing og som tetningsmiddel. I Norge er stoffet kjent fra byggingen av jernbanetunnelen Romeriksporten, hvor det ble brukt til tetning av vannlekkasjer.

Hva er kjent omkring hvilke helseeffekter akrylamid kan ha på mennesker?

På grunnlag av dyreforsøk er akrylamid klassifisert som et sannsynlig kreftfremkallende stoff. I store mengder kan det dessuten skade nervesystemet og føre til redusert fruktbarhet.

Hvor farlig er akrylamid?

Akrylamid er ett av mange kjemiske stoffer man utsettes for gjennom mat eller på andre måter. SNTs vitenskapskomité anslår at omkring 30 krefttilfeller i Norge pr. år kan være forårsaket av akrylamid i mat. Dette er omkring 1% av alle matrelaterte krefttilfeller i Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...