Gå til innhold

Er alt lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, da er vi enige i en sak, at det er galt å legge ut bilder/video av denne russe-jenta uten hennes viten.

Likevel, du omtaler denne jenta på to vidt forskjellige måter, her er to utdrag:

"mange er enige i at det var galt å offentliggjøre opptaket av den heller uintelligente handlingen til en sikkert ikke så altfor smart nittenåring."

og

"Men nei - jeg synes ikke synd på henne, fordi hun utvilsomt er intelligent og oppegående nok til å vite at dette kunne skje."

Det er nok mange ulike oppfatninger av hvor ansvarlig en 19-åring er eller skal være.

Jeg ser at mennesker kan gjøre dumme ting i fylla som de angrer på og som slettes ikke bør komme ut i offentlighet. Jeg er ikke fordumsfull som tenker slik, tvert i mot.

Nå har vel heller ikke jeg anklaget deg for å være forsdumsfull.

Men jeg synes ikke jeg omtalte henne på to forskjellige måter. Det at hun ikke er "altfor smart" kan fint gå sammen med at hun likevel er intelligent nok til at hun burde skjønne at slikt ikke går upåaktet hen.

".........................."

• Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

27

• mrxx

13

• mil1365380270

9

• flisa

8

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Slapp av, de er sikkert gamle elskere :-)

Håper da inderlig ikke det :-)

".............................."

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Mener du jeg ikke skal være på slike personfikserte og usaklige angrep? Bare lurer.

"............................."

Nei, det var ikke det jeg mente i det hele tatt.

Man har lov til å forsvare seg.

Det var ren nysgjerrighet. Ikke noe annet.

Skrevet

Jeg er heller ikke overrasket, men jeg synes det er uansvarlig av pressen.

Av folk som jobber i pressen, burde man ihvertfall forvente at de bruker hodet. Det skulle ikke vært lov og henge ut noen som selv ikke har bedt om å bli "kjendis"

Man ber nemlig ikke om å bli kjendis, fordi om man finner på "gærne" ting på en privatfest.

Hun har tross alt ikke gjort noe kriminelt.

Det var vel ikke en "privatfest" hvis det var i skolens aula?

Men jeg er enig i dette om presseetikk etc., selv om mye av pressen neppe er enige.

"..............................."

Gjest herliland
Skrevet

Nå har vel heller ikke jeg anklaget deg for å være forsdumsfull.

Men jeg synes ikke jeg omtalte henne på to forskjellige måter. Det at hun ikke er "altfor smart" kan fint gå sammen med at hun likevel er intelligent nok til at hun burde skjønne at slikt ikke går upåaktet hen.

".........................."

nei, du har ikke anklaget meg for å være fordomsfull ;-)

og det er for lite diskusjonsgrunnlag når vi i hovedsak er enige at det er galt å legge ut bildene av dette. At jeg har gått til personangrep på deg i denne tråden får falle for sin egen urimelighet.

Forøvrig, gratulerer med dagen...

Gjest mener jeg, da
Skrevet

Hun strippet ikke på et russe-treff, det var i skoletiden i skolens aula, hvor avgangselevene skulle velge sitt russestyre.

At TV2nettavisen la dette ut, er forkastelig. Jeg forstår godt at skolens ledelse og mennesker opptatt av pressens etiske ansvar reagerer, og er glad for at de gjør det.

Jenta som strippet har så vidt jeg har sett, ikke klaget på at det ble lagt ut, og det synes jeg også er fornuftig, hun har dummet seg totalt ut, og bør holde en lav profil.

Det er stor forskjell på graden av dumhet, og om man dummer ut seg selv eller andre. Jenta dummet ut seg selv (og må selv "lide" for det), hun er kanskje den minst umoralske i denne historien. Ansvarlig redaktør i en stor nettavis, som legger ut linken, er helt i den andre ytterligheten, han har ikke mye moral, synes jeg.

De som filmer det, vel, det kan jeg forstå, selv om det er dumt. De som legger det ut er dårlige venner, ubetenksomme 19-åringer. Så det er grader av dumhet og (u)moral.

Man må kunne forvente og forlange mest av ansvarlig redaktør i Nettavisen, av de involverte i denne saken.

Skrevet

nei, du har ikke anklaget meg for å være fordomsfull ;-)

og det er for lite diskusjonsgrunnlag når vi i hovedsak er enige at det er galt å legge ut bildene av dette. At jeg har gått til personangrep på deg i denne tråden får falle for sin egen urimelighet.

Forøvrig, gratulerer med dagen...

Takk for det :-)

"............................."

mil1365380270
Skrevet

Her forsøker jeg å hisse opp stemningen, også bevarer begge fatningen?! Æsj ;-(

Skrevet

Jeg er heller ikke overrasket, men jeg synes det er uansvarlig av pressen.

Av folk som jobber i pressen, burde man ihvertfall forvente at de bruker hodet. Det skulle ikke vært lov og henge ut noen som selv ikke har bedt om å bli "kjendis"

Man ber nemlig ikke om å bli kjendis, fordi om man finner på "gærne" ting på en privatfest.

Hun har tross alt ikke gjort noe kriminelt.

Privat og privat Fru Blom. Dette var i skolens lokaler og med all russ tilstede. Det er ikke helt det samme som å strippe på en privatfest med bare venner.

Men utover det er jeg enig i at Nettavisen ikke burde lagt ut link.

At hun havnet på nettet burde hun ha forstått.

Skrevet

"blir det kanskje noe helt annet enn hva enn 19-åring har forestilt seg."

Læring for livet.

Hmmm....det er jo teknologien "sin skyld" dette her. Husker min første "fyllekule" - på et forsamlingshus i Råde - jeg drakk whiskey med selters og lå over bordet i penkjolen og spydde omkapp med en klassekamerat. Læring for livet var det ja - - - men noen kunne i dag ha filmet meg med mobilen og lagt det ut på internett - DEN læringen i tillegg hadde jeg ikke trengt. Så det er mye mer å passe på nå enn før. Sikkert derfor jentene dusjer med trusa på også. Fælt.

Skrevet

Jeg bruker kanskje litt for saftige ord når jeg diskuterer.

Men du skjønte hvor jeg ville, ikke sant?

Ja, det var en fryktelig lærdom spør du meg.

Straffen rammet ikke bare henne, men også uskyldige personer som foreldre osv.

Hvis andre hadde vist litt mer omsorg, hadde ikke dette fått så alvorlige konsekvenser.

Jeg er helt enig med deg! Det er så lett å få til anonyme ting med dagens teknologi. Det handler om moral og etikk dette her. Kanskje den blir borte jo mer anonyme og teknologiske vi blir?

Skrevet

Det var vel ikke en "privatfest" hvis det var i skolens aula?

Men jeg er enig i dette om presseetikk etc., selv om mye av pressen neppe er enige.

Jo - det vil jeg si - hun regnet nok ikke med foreldre og naboer som vitner i aulaen.

Skrevet

Privat og privat Fru Blom. Dette var i skolens lokaler og med all russ tilstede. Det er ikke helt det samme som å strippe på en privatfest med bare venner.

Men utover det er jeg enig i at Nettavisen ikke burde lagt ut link.

At hun havnet på nettet burde hun ha forstått.

Jeg skal vedde på at hun ikke hadde strippet på bygdas eldresenter....så jo, klart hun mente det var privet - -med russen.

Skrevet

Jeg skal vedde på at hun ikke hadde strippet på bygdas eldresenter....så jo, klart hun mente det var privet - -med russen.

Men at du vil strippe for noen betyr jo ikke at du vil strippe for alle. Hun strippet fordi hun ville oppnå noe, hadde hun ment å oppnå noe ved å strippe på et eldresenter, hadde hun nok gjort det også.Dette var jo ikke så veldig privat så det gjør noe.

Skrevet

Man kan selvfølgelig det. Og jeg har også møtt 30-åringer som var umodne og ute av stand til å forstå konsekvensene av sine handlinger.

Du skal ikk elenger enn til Sven O. - - pressen burde jo beskytte han og alle andre mot han selv....i stedet er han en klovn -og det går utover uskyldige - og det har ingen HENSIKT engang- det er NULL nyhet eller viktighet. Det er bare for grafse i andres liv.

Skrevet

Hun strippet ikke på et russe-treff, det var i skoletiden i skolens aula, hvor avgangselevene skulle velge sitt russestyre.

At TV2nettavisen la dette ut, er forkastelig. Jeg forstår godt at skolens ledelse og mennesker opptatt av pressens etiske ansvar reagerer, og er glad for at de gjør det.

Jenta som strippet har så vidt jeg har sett, ikke klaget på at det ble lagt ut, og det synes jeg også er fornuftig, hun har dummet seg totalt ut, og bør holde en lav profil.

Det er stor forskjell på graden av dumhet, og om man dummer ut seg selv eller andre. Jenta dummet ut seg selv (og må selv "lide" for det), hun er kanskje den minst umoralske i denne historien. Ansvarlig redaktør i en stor nettavis, som legger ut linken, er helt i den andre ytterligheten, han har ikke mye moral, synes jeg.

De som filmer det, vel, det kan jeg forstå, selv om det er dumt. De som legger det ut er dårlige venner, ubetenksomme 19-åringer. Så det er grader av dumhet og (u)moral.

Man må kunne forvente og forlange mest av ansvarlig redaktør i Nettavisen, av de involverte i denne saken.

HELT enig med deg!

Skrevet

Hmmm....det er jo teknologien "sin skyld" dette her. Husker min første "fyllekule" - på et forsamlingshus i Råde - jeg drakk whiskey med selters og lå over bordet i penkjolen og spydde omkapp med en klassekamerat. Læring for livet var det ja - - - men noen kunne i dag ha filmet meg med mobilen og lagt det ut på internett - DEN læringen i tillegg hadde jeg ikke trengt. Så det er mye mer å passe på nå enn før. Sikkert derfor jentene dusjer med trusa på også. Fælt.

Forskjellen på det du beskriver her og det russejenta gjorde er at du gjorde det mer eller mindre ufrivillig, hun gjorde det med klart overlegg. Det er en vesentlig forskjell.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Bare man er barbert (der du vet), så er det vel ikke så farlig med alt det andre?

Skrevet

Forskjellen på det du beskriver her og det russejenta gjorde er at du gjorde det mer eller mindre ufrivillig, hun gjorde det med klart overlegg. Det er en vesentlig forskjell.

Men vi var like "dumme" - sett i ettertid. og at TV2 gjør dumheten enda mer synlig er jo direkte kriminelt, synes jeg.

Skrevet

Her forsøker jeg å hisse opp stemningen, også bevarer begge fatningen?! Æsj ;-(

Det er ikke ALLTID jeg gidder å kaste meg over barnsligheter :-)

"................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...