Gå til innhold

Har du fått sterilisert din katt?

Anbefalte innlegg

Gjest helle dusssen
Skrevet

Lurer på hvordan det var å sterilisere katten jeg?

Ble den annerledes i atferd og lynne etterpå? Var det vanskelig å få den til å gå med krave? Slet den med å spise?

Er det noen fare med narkosen? (er redd den kan dø!)....

Håper noen kan fortelle hvordan det var...

Takknemlig hilsen helle dusssen

Skrevet

Jeg regner med du tenker på kastrering (det heter det på hunnkatter også). Har hatt en katt jeg har fått kastrert, og hun ble ikke sælig annerldes i lynnet etterpå. Det som er ganske vanlig er at de blir litt snillere og blidere, og ofte ikke fullt så eiesyke og territoriale etc.

Ofte kan de legge på seg etter en kastrasjon, men dette trenger ikke være permament. Pass på å gi dem for som er egnet til kastrater, med tanke på næringsinnhold og kaloriinnhold.

Jeg foretrekker at katten får "strømpe" istedet for krage etter en slik operasjon - å gå med denne lampeskjermen i over en uke er ikke særlig ok.

"..........................."

Gjest Hilsen en med besøkskatt :o)
Skrevet

Vår nabokatt ble født med hjertefeil og er i dag 9 år, og ble sterilisert som bitteliten. Hans eneste aktiviteter er soving, kosing, spising og område-sjekk. Ingen får komme inn på vår eiendom!! Han har ikke hjerte til jakt.(bokstavelig talt)

Men jeg vil tro at en katt uten hjertefeil vil være som vanlig etter en sterilisering, bare litt roligere. :o)

Skrevet

Jeg regner med du tenker på kastrering (det heter det på hunnkatter også). Har hatt en katt jeg har fått kastrert, og hun ble ikke sælig annerldes i lynnet etterpå. Det som er ganske vanlig er at de blir litt snillere og blidere, og ofte ikke fullt så eiesyke og territoriale etc.

Ofte kan de legge på seg etter en kastrasjon, men dette trenger ikke være permament. Pass på å gi dem for som er egnet til kastrater, med tanke på næringsinnhold og kaloriinnhold.

Jeg foretrekker at katten får "strømpe" istedet for krage etter en slik operasjon - å gå med denne lampeskjermen i over en uke er ikke særlig ok.

Man kan velge mellom å sterilisere eller kastrere en hunkatt.

Sterilisering er å fjerne bare eggstokkene - kastrerer man, fjerner man livmoren også.

Skrevet

Man kan velge mellom å sterilisere eller kastrere en hunkatt.

Sterilisering er å fjerne bare eggstokkene - kastrerer man, fjerner man livmoren også.

Som jeg sa - kastrering er noe man gjør med hunnkatter også.

Å sterilisere en katt er jo bare for å unngå at den får unger. Det vil fortsatt ha løpetider etc. Det er ikke særlig vanlig å gjøre.

".............................."

Gjest "tidligere" katte-eier
Skrevet

Vi har kastrert hann-katten vår.

Det vi merket var at han ble en mye mer "hus-katt", han dro aldri langt avsted, han slåss aldri, bare sa ifra at "her råder jeg", det lukter ikke så ekstremt av tisset hans.

Nå er dessverre pusen vår død :o(, han var 14 år gammel, blei syk, den dagen vi bestemte oss for å avlive han dro han, etter det har vi ikke sett han (14 dager siden), så han har nok dratt på et godt gjemmested for å dø i fred og ro :o(.

Gjest "tidligere" katte-eier
Skrevet

Vi har kastrert hann-katten vår.

Det vi merket var at han ble en mye mer "hus-katt", han dro aldri langt avsted, han slåss aldri, bare sa ifra at "her råder jeg", det lukter ikke så ekstremt av tisset hans.

Nå er dessverre pusen vår død :o(, han var 14 år gammel, blei syk, den dagen vi bestemte oss for å avlive han dro han, etter det har vi ikke sett han (14 dager siden), så han har nok dratt på et godt gjemmested for å dø i fred og ro :o(.

Du hadde jo flere spørsmål ser jeg nå ;o)

*Ble den annerledes i atferd og lynne etterpå? Mye roligere

*Var det vanskelig å få den til å gå med krave? Den gikk ikke med krave etter operasjonen, trang ikke det.

*Slet den med å spise? Nei, ikke i det hele tatt

*Er det noen fare med narkosen? (er redd den kan dø!).... Vet ikke, men det får du informasjon av dyrlegen om. Det er sikkert like stor fare for dyr under narkosen som det er med mennesker.

Skrevet

Kastrerte hannkatten min for litt over en mnd. siden. Han var da 9 mnd. gammel. Han har blitt litt roligere av seg, ikke fullt så "kåt" som han var før. Kosepus har han vært hele tiden, så det merker jeg ikke noe forskjell på. Han sover mye mer nå enn før vi kastrerte ham.

Gjest Kattemamsen
Skrevet

"Lurer på hvordan det var å sterilisere katten jeg?"

Pjuskene våre ble kastrert sporenstreks idet de begynte med kjønnsmoden adferd (tissing og bæsjing over hele huset, jokking på hverandre!!! etc) De var da vel 7- 8 mndr.

Inngrepet gikk veldig greit, - det var bare å kutte strengen, det - og da kattene kviknet til etter bedøvelsene sine, var de bare søte og snille igjen.

"Ble den annerledes i atferd og lynne etterpå?"

Som sagt, de sluttet tvert med markering og jokking :)

"Var det vanskelig å få den til å gå med krave?"

De hadde ikke krave, gitt! Gikk veldig fint uten.

"Slet den med å spise?"

Nei, det husker jeg ikke at de gjorde. De virket i grunnen helt uberørt av hele greia.

"Er det noen fare med narkosen? (er redd den kan dø!)..."

Det er vel alltid en viss risiko med narkose, men den type bedøvelse "vi" fikk, var veldig lett, og gikk fort over!

Lykke til med kastrering!

Kizza1365380506
Skrevet

Kastrerte katten vår da den var vel ett halvt år. Øremerket samtidig. Det gikk helt fint det. Jeg er glad jeg gjorde det for så mye som den slåss og skader seg nå kan jeg bare tenke med hvordan det hadde vært hvis ikke. :o)

Mvh

Skrevet

Den eldste av kattene var sterilisert da vi overtok dem. Den yngste gikk vi selv til veterinæren og fikk sterilisert for ett års tid siden.

Har ikke merket noe til adferdsforandringer eller noe slikt, katten er den samme som før :-)

Pusen vår hadde relativt god matlyst etterpå, men var litt "pjusk" i noen dager, likte best å ligge i ro.

Krage tror jeg ikke det er vanlig å bruke ved et slikt inngrep, vår katt hadde ikke krage. Heller ikke noe problem med narkosen, det er ikke noe "alvorlig" inngrep dette.

Lykke til med pusekatten :-)

Skrevet

"Lurer på hvordan det var å sterilisere katten jeg?"

Pjuskene våre ble kastrert sporenstreks idet de begynte med kjønnsmoden adferd (tissing og bæsjing over hele huset, jokking på hverandre!!! etc) De var da vel 7- 8 mndr.

Inngrepet gikk veldig greit, - det var bare å kutte strengen, det - og da kattene kviknet til etter bedøvelsene sine, var de bare søte og snille igjen.

"Ble den annerledes i atferd og lynne etterpå?"

Som sagt, de sluttet tvert med markering og jokking :)

"Var det vanskelig å få den til å gå med krave?"

De hadde ikke krave, gitt! Gikk veldig fint uten.

"Slet den med å spise?"

Nei, det husker jeg ikke at de gjorde. De virket i grunnen helt uberørt av hele greia.

"Er det noen fare med narkosen? (er redd den kan dø!)..."

Det er vel alltid en viss risiko med narkose, men den type bedøvelse "vi" fikk, var veldig lett, og gikk fort over!

Lykke til med kastrering!

"De hadde ikke krave, gitt! Gikk veldig fint uten. "

Man setter ikke krave på hannkatter. Å kastrere dem er et så lite inngrep at det knapt kan kalles en operasjon. Hunnkatter derimot, får operert ut livmoren, og de har da et stort arr som ikke må vaskes før det har grodd i minst en uke.

Gjest Helle dusssen
Skrevet

Hei prozak, takk for svar!

Det er en hunn-katt jeg har ja, og jeg trodde det het sterilisering jeg. Men jeg lærer stadig ;-)

Lurer på om du kan forklare meg hva som menes med en slik "strømpe" du nevner? Jeg er litt engstelig for å la katten gå med krage skjønner du, det ser så slitsomt ut...så jeg ble nysgjerrig nå...

Når vet man forresten at katten har løpetid? Hva kjennetegner løpetiden? Jeg har så lite peil, mwen er veeeelidg gla i mitt lille nurk...Håper du kan svare, virker som du har peiling :-)

Takk!

Skrevet

Det er en hunn-katt jeg har ja, og jeg trodde det het sterilisering jeg. Men jeg lærer stadig ;-)

Lurer på om du kan forklare meg hva som menes med en slik "strømpe" du nevner? Jeg er litt engstelig for å la katten gå med krage skjønner du, det ser så slitsomt ut...så jeg ble nysgjerrig nå...

Når vet man forresten at katten har løpetid? Hva kjennetegner løpetiden? Jeg har så lite peil, mwen er veeeelidg gla i mitt lille nurk...Håper du kan svare, virker som du har peiling :-)

Takk!

Når man steriliserer den, kutter man bare over egglederne. Dette påvirker ikke at katten får løpetid, og det kan jo være litt slitsomt (hun kan ikke bli gravid). Ved kastrering av hunnkatten fjernes hele greia, og hun får ikke løpetid.

Skrevet

Takk!

Det er en slags elastisk bandasjestrømpe, som går over magen og øverst på bakbena. Litt samme typen som man f.eks bruker på kneet for å holde på plass en bandasje e.l, mens man fortsatt er bevegelig. Mye bedre enn lampeskjerm.

Løpetid er sjelden til å ta feil av. Katten hyler og jamrer seg, gjerne med lyder som den aldri lager utenom løpetid (dype gaul som kommer helt fra magen og som river i ørene). Noen er mer stille, men de fleste lager en del lyd. I tillegg blir den utrolig kosete, og legger seg flatt på magen mens den løfter bakparten og halen, løftes og legges til siden.

".........................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...