Gå til innhold

Forbud mot mobiltelefon på sykehus, bisniss eller sikkerhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På Riksen var det ingenting som het avstengning av telefon, det peip og jamret fra telefoner til pasienter som ikke var på rommet.

Mobiltelefonen min hadde jeg kun på vibrasjonsvarsling så den var ikke til sjenanse.

Sist gang jeg var inne lå jeg også på rom med 3 andre og det er alltid noen som snorker noe helt grusomt. Var ganske bra når jeg kom inn på sykehuset, men trengte en uke på å komme meg når jeg kom hjem :(

Ja, dette var på barsel, på gamle riksen, og vi hadde kun en felles telefon på rommet. Har de forresten siesta andre steder enn på barsel på sykehus??

Det var slitsomt nok med enkelte av damenes "særegenheter" fra før om vi ikke skulle hatt telefonen i tillegg! :-)

Særlig en dame der var så ekstremt lite hensynsfull at jeg betviler STERKT at hun ville satt sin tlf på lydløs! :-(

Men kanskje de kunne hatt en slags anordning som forstyrret telefonene i en to timersoeriode? ;-) Hjelper jo ikke at tlf er på lydløs hvis kjerringa skravler i vei i tlf etterpå! ;-(

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

11

• fei1365380229

9

• morsan

6

• mariaflyfly

3

Mest aktive i denne tråden

fei1365380229
Skrevet

Ja, dette var på barsel, på gamle riksen, og vi hadde kun en felles telefon på rommet. Har de forresten siesta andre steder enn på barsel på sykehus??

Det var slitsomt nok med enkelte av damenes "særegenheter" fra før om vi ikke skulle hatt telefonen i tillegg! :-)

Særlig en dame der var så ekstremt lite hensynsfull at jeg betviler STERKT at hun ville satt sin tlf på lydløs! :-(

Men kanskje de kunne hatt en slags anordning som forstyrret telefonene i en to timersoeriode? ;-) Hjelper jo ikke at tlf er på lydløs hvis kjerringa skravler i vei i tlf etterpå! ;-(

Nei det er ikke noen siesta på nevrologisk der jeg har ligget ihvertfall.

Og ikke for å være slem, men det er veldig mange gamle damer med utrolig mange særegenheter jeg har ligget på rom med. En del kommer selvfølgelig av sykdommene. En gang var det en kjerring som vaset rundt og bråket og snakket med seg selv hele natten, sist gang var det en som snorket så ille at jeg hørte det enda jeg hadde musikk i ørene på full styrke. Pleieren spurte om hun hadde sovet godt på morgenen, og jada det hadde hun :)

Husker jeg var på barsel på Bærum med tredje mann, blir faktisk 8 år siden det også, skulle slappe av og samle krefter til å komme hjem, men der var det også en vanvittig snorker både på mitt rom og 10 rom bortenfor, jeg gikk og trillet seng i gangene hele natten og dro hjem en dag før for å si det sånn.

Jeg syns forsåvidt det er greit at man må ligge på 4 manns rom når man har født, men jeg syns det er ille når man er så syk som noen av de damene som jeg har ligget på rom sammen med. Skjønner ikke hvorfor de har laget så mange 4 mannsrom på Rikshospitalet.

Skrevet

Nei det er ikke noen siesta på nevrologisk der jeg har ligget ihvertfall.

Og ikke for å være slem, men det er veldig mange gamle damer med utrolig mange særegenheter jeg har ligget på rom med. En del kommer selvfølgelig av sykdommene. En gang var det en kjerring som vaset rundt og bråket og snakket med seg selv hele natten, sist gang var det en som snorket så ille at jeg hørte det enda jeg hadde musikk i ørene på full styrke. Pleieren spurte om hun hadde sovet godt på morgenen, og jada det hadde hun :)

Husker jeg var på barsel på Bærum med tredje mann, blir faktisk 8 år siden det også, skulle slappe av og samle krefter til å komme hjem, men der var det også en vanvittig snorker både på mitt rom og 10 rom bortenfor, jeg gikk og trillet seng i gangene hele natten og dro hjem en dag før for å si det sånn.

Jeg syns forsåvidt det er greit at man må ligge på 4 manns rom når man har født, men jeg syns det er ille når man er så syk som noen av de damene som jeg har ligget på rom sammen med. Skjønner ikke hvorfor de har laget så mange 4 mannsrom på Rikshospitalet.

Uff, ja, en skal være frisk for å orke å ligge på sykehus! ;-)

Og barsel er jo noe annet. Det var egentlig svært få damer jeg reagerte på - delte rom med fem + en del turn over - så det var vel minst 10 forksjellige damer de 5 dagene jeg var der.

En tredjegangs mor hadde MEGET høy terskel for når hun mente at babyen skulle løftes opp når h*n gråt! Greit nok at man velger å være avslappet på dette hjemme, men på et rom med fem mødre og fem barn var det litt drøyt.

Men den vesrte dama var hun som lå diagonalt motsatt av meg (i hvert vårt hjørne), og som kun snakket til meg (vi var de eneste entisk norske samtidig de ca to døgnene vi overlappet hverandre). Hun lå i det motstate hjørnet og ropte over til meg om dette og hint, blant annet alt for intime og ekle detaljer om dobesøk etc eter fødsel! *grøss*

I tillegg lå hun konsekvent uten dyne, med nettingtruse og bleie i fritt innsyn - selv om vi andre hadde besøk av våre menn!

fei1365380229
Skrevet

Uff, ja, en skal være frisk for å orke å ligge på sykehus! ;-)

Og barsel er jo noe annet. Det var egentlig svært få damer jeg reagerte på - delte rom med fem + en del turn over - så det var vel minst 10 forksjellige damer de 5 dagene jeg var der.

En tredjegangs mor hadde MEGET høy terskel for når hun mente at babyen skulle løftes opp når h*n gråt! Greit nok at man velger å være avslappet på dette hjemme, men på et rom med fem mødre og fem barn var det litt drøyt.

Men den vesrte dama var hun som lå diagonalt motsatt av meg (i hvert vårt hjørne), og som kun snakket til meg (vi var de eneste entisk norske samtidig de ca to døgnene vi overlappet hverandre). Hun lå i det motstate hjørnet og ropte over til meg om dette og hint, blant annet alt for intime og ekle detaljer om dobesøk etc eter fødsel! *grøss*

I tillegg lå hun konsekvent uten dyne, med nettingtruse og bleie i fritt innsyn - selv om vi andre hadde besøk av våre menn!

Ja tror det er enkelte som slipper alle hemninger når de har født. Så det jeg også, det er greit med puppen ute, men man trenger ikke vise fram de herlige nettingtrusene med svære bind i :o) Orket forøvrig aldri å bruke dem.

Føles også helt uinteressant å høre om klipp, revning og driting :o)

fei1365380229
Skrevet

Uavhengig av alt det der, så mener jeg at mobiltelefon på sykehus bør være forbudt. Dersom knølen som eier den ikke fatter hva LYDLØS betyr.

De veggfaste telefonen ved hver seng var mye verre og de ringte og ringte når pasientene ikke var der til å ta telefonen også :o)

Gjest tjohoo
Skrevet

Det blir åpnet opp for mobilbruk på stadig flere sykehus, på vanlige sengeposter etc. Der det er mye teknisk utstyr, på overvåkingsenheter, operasjonsavdeling etc vil det fortsatt være forbud.

ja, for man har neppe bruk for noen mobil når man ligger i full narkose på operasjonsbordet liksom :)

Skrevet

Ja tror det er enkelte som slipper alle hemninger når de har født. Så det jeg også, det er greit med puppen ute, men man trenger ikke vise fram de herlige nettingtrusene med svære bind i :o) Orket forøvrig aldri å bruke dem.

Føles også helt uinteressant å høre om klipp, revning og driting :o)

For det meste syntes jeg det var hyggelig å dele rom med flere. Det blir jo litt spnn "kvinne-ghetto", og man var i et fora hvor det var ekstremt stor interesse for å snakke om fødslene og babyene. men selv om jeg setter pris på at man kan snakke om dette, så bør man være litt anstendig, i det minste! ;-)

Jeg syntes også at det var litt pinlig at dama jeg nevnte så demontrativt bare ville snakke med den eneste andre norske i rommet. _Jeg_ snakket med alle jeg, og følte at hun andre liksom ville dra meg med inn i en "tosomhet" for kun etnisk norske.

Gjest Drama putra
Skrevet

Det er ikke forbund mot mobil på pasienthotellet. :)

En fugl hvisket meg i øret at plakatene er tatt ned flere steder. Det kommer for mange spørsmål og krav om sannsynliggjøring at telefonene forstyrrer noe.

Gjest Drama putra
Skrevet

Uavhengig av alt det der, så mener jeg at mobiltelefon på sykehus bør være forbudt. Dersom knølen som eier den ikke fatter hva LYDLØS betyr.

Høflighet er ikke medfødt skjønner du, da jeg lå på sykehus, lå det en og prompa hele natta.

Gjest Drama putra
Skrevet

De veggfaste telefonen ved hver seng var mye verre og de ringte og ringte når pasientene ikke var der til å ta telefonen også :o)

Det er lite kult.

Gjest teatrika
Skrevet

Nå har de undersøkt dette lenge, og nå kommet fram med sikkerhet at medisinsk utstyr ikke blir forstyrret av mobiltelefoner. Tidligere var ikke dette så sikkert, og da er det tross alt bedre å være føre var slik at det ikke skjer noen påvirkning av dette.

Helse Øst (i hvert fall) har nå opphevet mobilforbudet på sykehusene, nettopp pga at det nå er sikkert at det ikke skader noe...

mariaflyfly
Skrevet

En fugl hvisket meg i øret at plakatene er tatt ned flere steder. Det kommer for mange spørsmål og krav om sannsynliggjøring at telefonene forstyrrer noe.

Det veit jeg ingenting om. Men da jeg var på pasienthotellet i januar 04, var det ihvertfall ikke noe forbud mot mobiler.

Gjest Drama putra
Skrevet

Nå har de undersøkt dette lenge, og nå kommet fram med sikkerhet at medisinsk utstyr ikke blir forstyrret av mobiltelefoner. Tidligere var ikke dette så sikkert, og da er det tross alt bedre å være føre var slik at det ikke skjer noen påvirkning av dette.

Helse Øst (i hvert fall) har nå opphevet mobilforbudet på sykehusene, nettopp pga at det nå er sikkert at det ikke skader noe...

Bra er det.

Sjåførene på en bussterminal sør for Oslo påsto at mobiltelefoner stoppet busselektronikken, dvs dieselturboen og noe andre greier.

Lokalavisen stilte med 15 mobiler som ringte samtidig inni dashbordet, men bussen gikk like godt. Flause.

Rart at myter ikke lar seg gjenta under kontrollerte forhold?

Er det ikke et program som heter mythbusters?

Skrevet

Høflighet er ikke medfødt skjønner du, da jeg lå på sykehus, lå det en og prompa hele natta.

HAAAAhahah! :)

Så uforskammet. :)

Gjest Drama putra
Skrevet

HAAAAhahah! :)

Så uforskammet. :)

Akkurat da jeg var i ferd med å sovne: prrrooommmpppp. Prupp-prupp-prupp.

Skrevet

Akkurat da jeg var i ferd med å sovne: prrrooommmpppp. Prupp-prupp-prupp.

Hihih stoooopp! Jeg ler så jeg hoster på meg ribbeinsbrudd her! :)

Gjest Drama putra
Skrevet

Hihih stoooopp! Jeg ler så jeg hoster på meg ribbeinsbrudd her! :)

Du er ikke alene om det når det gjelder den historien.

Kollegaen min fikk kaffen i halsen så hun nesten ble kvalt.

Ingen sympati fikk jeg heller, hverken fra pleiere eller familie. Dagen etter fortalte jeg det til en pleier, hun måtte gå ut og like etter hørte jeg et latterbrøl fra vaktrommet. Har ikke helsepersonell taushetsplikt om pasienters problemer?

Skrevet

Du er ikke alene om det når det gjelder den historien.

Kollegaen min fikk kaffen i halsen så hun nesten ble kvalt.

Ingen sympati fikk jeg heller, hverken fra pleiere eller familie. Dagen etter fortalte jeg det til en pleier, hun måtte gå ut og like etter hørte jeg et latterbrøl fra vaktrommet. Har ikke helsepersonell taushetsplikt om pasienters problemer?

Hihi, de har vel lov til å si det til hverandre så lenge det er nødvendig å vite... Det var vel nødvendig å vite at du hadde sovet dårlig pga promping... *knis*

Skrevet

Var det på Rikshospitalet for 1 år siden, men nå er det tatt bort. Pasienttelefonene kostet flesk, men man kunne jo bare få folk til å ringe inn da.

Var flere pleiere som maste om mobiltelefonen min, men jeg dreit i det. På lokalsykehuset oppfordret de folk til å bruke mobiltlf.

Det var lov å bruke mobil på Riksen da vi var der i 2001.... Ikke på intensiven, men ellers kunne man ringe fra stort sett hele sykehuset.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...