Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Shira12
Skrevet

ikke denne moren - jeg spyr ved tanken.

Da er vi to!

HATER alt som har ved flått og gjøre, blir dårlig bare jeg tenker på det.

Da hunden fikk flått og jeg var alene hjemme, ringte jeg naboen, så fikk han ordne opp, jeg orket ikke ta i hunden engang. *rødme*

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

9

• Gemini

6

• flisa

5

• favn

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Før i tida trodde man at det var lurt å bedøve flåtten før man trakk den ut (så den ikke holdt igjen med sugegreiene).

Katta vår var full av flått, viste det seg, da den hadde vært på tur på Sørlandet. Han jeg var forlovet med den gangen, og jeg, vi kjøpte eter på apoteket, så stengte vi oss inne på badet sammen med katta.

Det var et helsikes styr. Og da vi hadde fått ut alle, åpnet vi døra, og så sjanglet katta ut og skeivet bortover gangen, nesten totalt bedøvd av eterdunsten og det var vi to også. Vi var helt hvite i ansiktet, og lå flate ute på verandaen i evigheter før vi kom oss.

Flere år etter, da jeg skulle kaste alle tingene i mors gamle badeskap, fant jeg den tomme eterflaska.

Katta levde ennå, og ubetenksomt lot jeg henne lukt epå den etter at jeg hadde tatt av korken. Hun freste til, og all pelsen strittet til alle kanter, så for hun ut av badet, ned trappa og ut av huset - og kom ikke igjen på flere dager.

Dårlig minne!

*lol* Synes jeg ser dere sjangle ut ;-)

Imponert over standhaftigheten! Alt for katten- godt å høre :-)

Gjest tjohoo
Skrevet

Da er vi to!

HATER alt som har ved flått og gjøre, blir dårlig bare jeg tenker på det.

Da hunden fikk flått og jeg var alene hjemme, ringte jeg naboen, så fikk han ordne opp, jeg orket ikke ta i hunden engang. *rødme*

Hmmm, man skal huske på at det er ytterst få flott som er farlige. De fleste er helt ufarlige, men bør selvfølgelig fjernes så fort man merker dem.

Gjest Shira12
Skrevet

Hmmm, man skal huske på at det er ytterst få flott som er farlige. De fleste er helt ufarlige, men bør selvfølgelig fjernes så fort man merker dem.

Jeg vet det, men jeg får frysninger bare ved tanken på og måtte se på og ta i en flått.

Har panikk for at guttungen skal få det, og skulle jeg få det selv, huff, ja da vet jeg ikke hva som skjer.

*grøsse*

Merkelig hvor redd enn kan være enkelte ting

;-)

Skrevet

Jeg vet det, men jeg får frysninger bare ved tanken på og måtte se på og ta i en flått.

Har panikk for at guttungen skal få det, og skulle jeg få det selv, huff, ja da vet jeg ikke hva som skjer.

*grøsse*

Merkelig hvor redd enn kan være enkelte ting

;-)

Du trenger ikke ta i flåtten om du har en skikkelig flåttpinsett :-)

Men - jeg innrømmer glatt at jeg lar min kjære ta seg av denslags, så lenge han er hjemme... hehe

Gjest Shira12
Skrevet

Du trenger ikke ta i flåtten om du har en skikkelig flåttpinsett :-)

Men - jeg innrømmer glatt at jeg lar min kjære ta seg av denslags, så lenge han er hjemme... hehe

Men jeg må jo se på den, urk..

Den graver seg jo ned i huden!

urg, tror jeg må komme meg vekk fra denne tråden, nå innbiller jeg meg at flåtten sitter ute og bare venter på at jeg skal komme ut.

Skrevet

Men jeg må jo se på den, urk..

Den graver seg jo ned i huden!

urg, tror jeg må komme meg vekk fra denne tråden, nå innbiller jeg meg at flåtten sitter ute og bare venter på at jeg skal komme ut.

Du får kjøpe deg et flåtthalsbånd (sånt til hunder & katter)! ;-) Til deg altså! hihi

Gjest Shira12
Skrevet

Du får kjøpe deg et flåtthalsbånd (sånt til hunder & katter)! ;-) Til deg altså! hihi

Det var ikke dumt!

Mon tro om de virker på mennesker også??

Skrevet

Plutten vår fikk 2 stk for 2 år siden - det var så ekkelt! HEldigvis beholdt gubben roen til å få dem fjernet slik de skal fjernes, jeg var helt hysterisk. Hun hadde en bak øret som han tok med det samme -hun hadde lekt i skogen. Så morgenen etter strakk hun seg og jeg lurte på hvor den svarte føflekken i armhulen kom fra -hadde ikke lagt merke til den før----da hadde hun altså hatt den flåtten på seg hele natten - - æææææææææææsj.

Jeg haaater også flått, mitt største mareritt er at jeg eller katten skal få en på seg. Urrrrrkkkeeelurk! Mamma som er vokst opp med å høste millionvis med flått fra kyrne, kan ikke forstå hva jeg maser om. Da bare brekker jeg meg... IIih. Fysfhyyyy fæle dyr!

Skrevet

Det var ikke dumt!

Mon tro om de virker på mennesker også??

For å være litt seriøs, så funker visst Autan og enkelte andre myggmidler (som inneholder stoffet DEET) mot flått, ikke bare mot mygg.

Gjest Shira12
Skrevet

For å være litt seriøs, så funker visst Autan og enkelte andre myggmidler (som inneholder stoffet DEET) mot flått, ikke bare mot mygg.

Da skal jeg gå til anskaffelse av det.

Bruker mye en hytte på fjellet, må gå i ca 2 timer i skogen for og komme dit, og jeg er alltid like redd for at en flått skal finne ut at jeg fungerer som en matstasjon for den.

Men nå har jeg faktisk aldri blitt bitt, selv om jeg ferdes en god del i skogen om sommeren.

Gjest Drama putra
Skrevet

Flåtten er spesielt glad i rådyr og bufe. De henger som regel i buskas og høyt gress.

De bringer noen ganger med seg en farlig bakterie. Den viser seg som en rød ring rundt bittet.

Man skal fjerne den ved å ta tak lengst mulig inn, en flåttpinsett med rund kjeft får du på apoteket. Trekk den rett ut, ikke vri eller klem. Sjekk at det ikke sitter igjen noe, og bruk f eks pyrisept å rense med.

Feil:

hvis du vrir, kan hodet bli sittende igjen. Hvis du klemmer kan du klemme spytt fra insektet inn i bitett. Hvis du kveler den med vaselin eller fett, kan den spy guffe inn i bittet.

En historie fra Speideravisen er fin:

en speider hadde sovet ute og en flått hadde bitt seg fast i tissen hans. Bestemora måtte fjerne "gjesten". Foreldrene sa til avisen at det var uforsvarlig å utsette barn for slike farlige dyr :-)

Skrevet

Da skal jeg gå til anskaffelse av det.

Bruker mye en hytte på fjellet, må gå i ca 2 timer i skogen for og komme dit, og jeg er alltid like redd for at en flått skal finne ut at jeg fungerer som en matstasjon for den.

Men nå har jeg faktisk aldri blitt bitt, selv om jeg ferdes en god del i skogen om sommeren.

Jeg er ikke sikker, men tror det er mindre flått på fjellet enn ved sjøen. Men tror flåtten dessverre har blitt mer utbredt de senere årene...

Gjest Ekkelt!
Skrevet

Angrer på at jeg spurte! Jeg likte ikke fakta. Nå tør jeg ikke å gå ut.

Skrevet

Angrer på at jeg spurte! Jeg likte ikke fakta. Nå tør jeg ikke å gå ut.

Kjøp Autan på apotektet (myggspray), den funker mot flåtten også. Ikke at du trenger det bare om du går utenfor døra, men om det beroliger deg, så...

Ingen grunn til panikk! :-)

Gjest Ekkelt!
Skrevet

Kjøp Autan på apotektet (myggspray), den funker mot flåtten også. Ikke at du trenger det bare om du går utenfor døra, men om det beroliger deg, så...

Ingen grunn til panikk! :-)

Er det noe jeg har panikk for, så er det slike kryp! Jeg vet at jeg ikek haded klart å fjerne på riktig måte. vill dænga den med all makt.. Uff. Jeg sitter heller inne i dag!

Skrevet

Er det noe jeg har panikk for, så er det slike kryp! Jeg vet at jeg ikek haded klart å fjerne på riktig måte. vill dænga den med all makt.. Uff. Jeg sitter heller inne i dag!

Hver sin lyst...

Skrevet

Flåtten er spesielt glad i rådyr og bufe. De henger som regel i buskas og høyt gress.

De bringer noen ganger med seg en farlig bakterie. Den viser seg som en rød ring rundt bittet.

Man skal fjerne den ved å ta tak lengst mulig inn, en flåttpinsett med rund kjeft får du på apoteket. Trekk den rett ut, ikke vri eller klem. Sjekk at det ikke sitter igjen noe, og bruk f eks pyrisept å rense med.

Feil:

hvis du vrir, kan hodet bli sittende igjen. Hvis du klemmer kan du klemme spytt fra insektet inn i bitett. Hvis du kveler den med vaselin eller fett, kan den spy guffe inn i bittet.

En historie fra Speideravisen er fin:

en speider hadde sovet ute og en flått hadde bitt seg fast i tissen hans. Bestemora måtte fjerne "gjesten". Foreldrene sa til avisen at det var uforsvarlig å utsette barn for slike farlige dyr :-)

I følge bruksanvisningene,- både til spesialpinsettene og den nye typen, skal man vri rundt for å få den til å slippe.

Gjest Drama putra
Skrevet

I følge bruksanvisningene,- både til spesialpinsettene og den nye typen, skal man vri rundt for å få den til å slippe.

Javel. Det var en insektfyr på TV som sa det. Veterinæren vår også. Det virker logisk å ikke vri når hodet kan bli sittende igjen. Jeg har opplevd at hodet satt igjen og måtte til vet-en for å skrape den ut. Kjøpte en slik skarp skje som hun hadde til det bruk senere.

Men går det bra så går det bra.

Skrevet

Javel. Det var en insektfyr på TV som sa det. Veterinæren vår også. Det virker logisk å ikke vri når hodet kan bli sittende igjen. Jeg har opplevd at hodet satt igjen og måtte til vet-en for å skrape den ut. Kjøpte en slik skarp skje som hun hadde til det bruk senere.

Men går det bra så går det bra.

Hmm.

Har aldri opplevd at hodet sitter igjen når jeg bruker spesialpinsetten. Brukte du noe slikt da hodet satt igjen? eller brukte du bare fingrene og vred?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...