Gå til innhold

Anbefalte innlegg

mil1365380270
Skrevet

6 liter på alle voksne i Norge er ikke så ille, men hvis du trekker i fra alle som ikke drikker, så blir konsumet ganske stort på de som drikker.

Før 1800 tror jeg det var, så drakk vi 22 liter sprit i gjennomsnitt i året. Det er MYE det:-)

Ja, har lest om forbruket de hadde. Var ikke mye stil over det ;-)

Men sett av bare 1 av 4 drikker alkohol. (Og det må være flere enn det). Da blir det 24 liter i året, noe som tilsvarer f.eks. 0,17 liter øl + 0,17 liter vin + 0,17 liter sprit i uken/helgen. Er det mye? Og husk at nå har jeg sannsynligvis overdrevet.

Med tanke på alle disse unge menneskene som er i en partyperiode, er det ikke mye igjen å fordele på resten av oss? ;-)

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

13

• favn

12

• mil1365380270

8

• petter smart

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Siterer:"Jeg forstår frustrasjonen over opplaget. Vi har ikke gått inn for å forby avisomtale av vintyper. Det vi har sagt er at departementet ønkser en klargjøring av hvor grensen går mellom reklame og avisomtale. Jeg ser at dette ikke lett lar seg kommunisere.

"

*puster lettet ut*

SKÅL! :)

Skrevet

Ja, har lest om forbruket de hadde. Var ikke mye stil over det ;-)

Men sett av bare 1 av 4 drikker alkohol. (Og det må være flere enn det). Da blir det 24 liter i året, noe som tilsvarer f.eks. 0,17 liter øl + 0,17 liter vin + 0,17 liter sprit i uken/helgen. Er det mye? Og husk at nå har jeg sannsynligvis overdrevet.

Med tanke på alle disse unge menneskene som er i en partyperiode, er det ikke mye igjen å fordele på resten av oss? ;-)

Det jeg tror vi bommer på er antallet som drikker, i tillegg tar vi med de som drikker lite, altså langt under de 6 literne med øl i året.

Det er svært mange som drikker store mengder øl og det er jo de som problemet gjelder, ikke alle oss andre som drikker lite.

mil1365380270
Skrevet

Det jeg tror vi bommer på er antallet som drikker, i tillegg tar vi med de som drikker lite, altså langt under de 6 literne med øl i året.

Det er svært mange som drikker store mengder øl og det er jo de som problemet gjelder, ikke alle oss andre som drikker lite.

Men da går det ikke an å snakke om at "nordmenn" har et "stort" forbruk. Og det er det man gjør. Men, som du ser, plukker man fra hverandre tallene er det ikke hold i det.

petter smart
Skrevet

'Men det er ikke slik at slike omtaler sørger for mer salg av vin, men det dreier salget over på de vinene som får god omtale. Det totale konsumet øker ikke.'

Har du tall på dette?

'Ingen er blitt alkoholiker av å lese en slik omtale.'

Det går an å tenke flere tanker samtidig. Når du sier at ingen blir alkoholikere av å lese om alkohol, tror jeg ingen vil bestride utsagnet ditt.

'Ingen alkoholikere som leser en slik omtale havne på kjøret igjen av den grunn.'

Slike kategoriske utsagn bør du belegge med fakta. Tall?

'Alkoholikere drikker sjelden vin og uansett har ikke merke vin noe å si i så måte.'

Akkurat _det_ kan jeg avvise som sprøyt. Jeg kjenner flere alkoholikere som drikker vin fra de dyre hyllene på polet. De er vin-feinschmekkere så det holder.

'Det virker som om flisa har rett i at politikerne prøver å skjule at alkohol og alkoholproblemer finnes.'

Det er ikke mitt inntrykk. Skader, død, problemer og økonomiske belastninger i samfunnet har da vitterlig stått på den politiske dagsorden hele mitt voksenliv.

Du etterspør tall, men kommer ikke med noen selv. Dermed blir mine uttalelser minst like gyldige som dine.

Tror du virkelig en tørrlagt alkoholiker som leser en omtale av en vin (noe han neppe ville gjort) får så lyst på vinen pga denne omtalen at han går på polet og kjøper den, og dermed havner på kjøret igjen?

Det er nok flere alkoholikere som drikker vin enn det mange tror. Mange alkoholikere skjuler sin sykdom godt og er ikke hjemløse som raver rundt fulle i gatene. Men har det noen relevans om de drikker dyre viner, billige viner eller noe helt annet? Tror du de ville sluttet å drikke dersom de ikke kunne lese omtaler av ulike viner i avisene? Så naiv er neppe du heller.

Det blir naivt av politikerne å tro at alkoholmisbruket i Norge vil gå ned dersom omtaler av vin forsvinner fra avisene. Like lite som at forbruket reduseres tilsvarende reduksjonen i lovlig salg når avgiftene går opp.

petter smart
Skrevet

"... det store alkoholforbruket likevel"

Henger etter deg, jeg ;-)

Men er det et "stort" forbruk? Eller er har vi bare hørt det så ofte at vi ikke reflekterer over det? I 1981 drakk vi ca. 5,5 liter øl, vin eller sprit i året, nå er det ca. 6 liter. Synes faktisk ikke det er så mye, jeg. Når jeg leser om det, virker det jo som om folk bøtter ned.

Dette tallet er ren alkohol, ikke antall liter av "utblandet" vare.

Hvis øl'et har 4% alkohol tilsvarer 6 liter ren alkohol ca 150 liter øl.

Skrevet

blir litt tørst jeg - og sola skinner!!!

mil1365380270
Skrevet

Alkoholliter, ja! Nettopp! Må slutte med den drikkingen, blir jo bare feil ;-)

3 liter sprit, 16 liter vin og 68 liter øl per pers i året.

Men 1 halvliter pils og 1 glass vin per uke, og en drink i måneden er ikke så mye det heller. Ikke "stort" forbruk etter min mening. Ikke hvis man tenker på hvor stor del som blir slurpet unna på julebordet. Blir ganske edruelig resten av året for mange av oss, tror jeg :-) Eller så må det være veeeldig mange som ikke drikker.

Også har vi det andre alternativet: Vi drikker mye mer, men det kommer ikke fra Arcus. Alkoholpolitikken virker ikke, vi får i oss det vi vil. Det snakker vi ikke om, for alkoholavgifter er mye skattepenger, det. Og, kynisk nok, vi er ikke tjent med å både miste de inntektene og å ende opp med masse friske gamle som skal ha pensjon.

Skrevet

"... det store alkoholforbruket likevel"

Henger etter deg, jeg ;-)

Men er det et "stort" forbruk? Eller er har vi bare hørt det så ofte at vi ikke reflekterer over det? I 1981 drakk vi ca. 5,5 liter øl, vin eller sprit i året, nå er det ca. 6 liter. Synes faktisk ikke det er så mye, jeg. Når jeg leser om det, virker det jo som om folk bøtter ned.

Bare heng på du, fin togtrening til søttende.

For å være ærlig, jeg aner ikke stort om gjennomsnittlig alkoholkonsum per hode. Men det vi ikke trenger SSB for å fortelle oss fra år til år, er at alkohol er en pest i mange hjem og under mange broer, at det dør og kvestes et betydelig antall i trafikken, at bak det meste av blind vold står fulle folk osv.osv.

Dette har neppe direkte tilknytning til kosespalter om vin, men jeg prøver å lufte noen tanker om at bilde og holdninger i forhold til overdrevent alkoholkonsum/forbruk mest sannsynlig er sammensatt, og at en faktor her og en faktor der... Det skader ikke å være skjerpet på reklame uansett.

Til slutt: Selv om jeg skrev noen innlegg i denne tråden, kan jeg imidlertid ikke si at temaet 'vinspalter' engasjerer meg spesielt :-)

Skrevet

Du etterspør tall, men kommer ikke med noen selv. Dermed blir mine uttalelser minst like gyldige som dine.

Tror du virkelig en tørrlagt alkoholiker som leser en omtale av en vin (noe han neppe ville gjort) får så lyst på vinen pga denne omtalen at han går på polet og kjøper den, og dermed havner på kjøret igjen?

Det er nok flere alkoholikere som drikker vin enn det mange tror. Mange alkoholikere skjuler sin sykdom godt og er ikke hjemløse som raver rundt fulle i gatene. Men har det noen relevans om de drikker dyre viner, billige viner eller noe helt annet? Tror du de ville sluttet å drikke dersom de ikke kunne lese omtaler av ulike viner i avisene? Så naiv er neppe du heller.

Det blir naivt av politikerne å tro at alkoholmisbruket i Norge vil gå ned dersom omtaler av vin forsvinner fra avisene. Like lite som at forbruket reduseres tilsvarende reduksjonen i lovlig salg når avgiftene går opp.

Jeg trenger ikke presentere tall på tanker jeg har om 'kanskje, såfremt, det er mulig' etc.

Men når du kategorisk slår fast at 'ingen' ditt eller datt, må du jo kunne belegge det på noe vis.

'Tror du virkelig en tørrlagt alkoholiker som leser en omtale av en vin (noe han neppe ville gjort) får så lyst på vinen pga denne omtalen at han går på polet og kjøper den, og dermed havner på kjøret igjen?'

Hvorfor spør du meg om 'tørrlagte alkoholikere'? Ikke mitt bord, for å si det sånn. Jeg har ikke snakket om 'tørrlagte alkoholikere' her. Jeg aner ikke en dritt om hva 'tørrlagte alkoholikere leser eller ikke leser. Det jeg vet om tørrlagte alkoholikere, er at de aldri, aldri kan smake alkohol eller alkoholfritt øl, vin etc så lenge de lever - det vil garantert ende med knall og fall.

'Det er nok flere alkoholikere som drikker vin enn det mange tror.'

Ja herregud. Akkurat som om vin skulle stille i spesialklasse utenfor alkoholisme...

'Mange alkoholikere skjuler sin sykdom godt og er ikke hjemløse som raver rundt fulle i gatene. Men har det noen relevans om de drikker dyre viner, billige viner eller noe helt annet?'

Nei.

'Tror du de ville sluttet å drikke dersom de ikke kunne lese omtaler av ulike viner i avisene? Så naiv er neppe du heller.'

Man kan godt ha såpass tiltro til enkeltindividets evne til å tenke seg godt om når det gjelder alt her i verden at man overlater til den enkelte å selv innhente informasjon om alt, samt gjøre seg opp rasjonelle, etiske og helsemessige svært gode standpunkter. Slik fungerer det imidlertid ikke. Hvem ante at tobakk var spesielt farlig før noen fortalte oss det? Det samme gjelder med alkohol, sukker, fett, dop...

'Det blir naivt av politikerne å tro at alkoholmisbruket i Norge vil gå ned dersom omtaler av vin forsvinner fra avisene.'

Det er da heller ikke noe jeg har sagt her. Men det jeg prøver på er å vurdere hvorvidt det _kan_ være lurt å nedtone gratisreklamen for alkohol, om dette forslaget (som også jeg synes lukter hysteri av) likevel har _noe_ for seg. I et større perspektiv.

'Like lite som at forbruket reduseres tilsvarende reduksjonen i lovlig salg når avgiftene går opp.'

Janei, nå har jeg ingenting imot høye avgifter på rusmidler.

mil1365380270
Skrevet

Bare heng på du, fin togtrening til søttende.

For å være ærlig, jeg aner ikke stort om gjennomsnittlig alkoholkonsum per hode. Men det vi ikke trenger SSB for å fortelle oss fra år til år, er at alkohol er en pest i mange hjem og under mange broer, at det dør og kvestes et betydelig antall i trafikken, at bak det meste av blind vold står fulle folk osv.osv.

Dette har neppe direkte tilknytning til kosespalter om vin, men jeg prøver å lufte noen tanker om at bilde og holdninger i forhold til overdrevent alkoholkonsum/forbruk mest sannsynlig er sammensatt, og at en faktor her og en faktor der... Det skader ikke å være skjerpet på reklame uansett.

Til slutt: Selv om jeg skrev noen innlegg i denne tråden, kan jeg imidlertid ikke si at temaet 'vinspalter' engasjerer meg spesielt :-)

Fulgte med på vinspalten i Økonomisk Rapport en liten stund. Bestilte og holdt på. Lærte at vi nok hadde veldig forskjellig smak. Syntes ikke det var så utrolig gode viner, bare dyrere. Vinklubb blir nok aldri min hobby ;-)

Men, det er som du sier, et utrolig bra alibi om man vil drikke mer enn gjennomsnittet.

Enig i at vi skal være litt moderate også, og der er holdninger avgjørende. Problemet er at skremselspropaganda ikke er konstruktivt, da slutter folk bare å høre etter. Sett i det lyset, kan man jo si at Høybråten & Co gjør at folk ikke tar alkoholskader på alvor ;-)

3-litere fører til mer vindrikking enn vinspalter. Det er jeg helt sikker på. Allikevel er jeg ikke for noe forbud av det. Finn heller ut hvorfor Jeppe drikker!

Skrevet

Fulgte med på vinspalten i Økonomisk Rapport en liten stund. Bestilte og holdt på. Lærte at vi nok hadde veldig forskjellig smak. Syntes ikke det var så utrolig gode viner, bare dyrere. Vinklubb blir nok aldri min hobby ;-)

Men, det er som du sier, et utrolig bra alibi om man vil drikke mer enn gjennomsnittet.

Enig i at vi skal være litt moderate også, og der er holdninger avgjørende. Problemet er at skremselspropaganda ikke er konstruktivt, da slutter folk bare å høre etter. Sett i det lyset, kan man jo si at Høybråten & Co gjør at folk ikke tar alkoholskader på alvor ;-)

3-litere fører til mer vindrikking enn vinspalter. Det er jeg helt sikker på. Allikevel er jeg ikke for noe forbud av det. Finn heller ut hvorfor Jeppe drikker!

Det var et kort og godt innlegg fra deg. Fint! Jeg må bare signere....

Vin og kunnskap om vin... jeg har prøvd å lære meg litt om druer og distrikter, men som med all annen kunnskap (?) blir det bare rot og forvirring av å kunne litt/middels, synes jeg. Da er terningkastene ok - men som de polansatte sier, terningene er visst ofte kastet i ørska og tilpasset en vanlige, lille polrusler. For dem som ønsker raffinement og dybde *host*, blir vinspaltenes terningkast for tamme. Sier de på polet.

Personlig liker jeg italiensk rød veldig godt. Puglia-viner kan aldri bli feil. Italiensk er ikke så raffinert som fransk, og vin man liker eller misliker. Jeg liker!

Gjest mumlemumle
Skrevet

Å aldri, aldrier, aldriet, har aldrid

Gjest Ja og NEI
Skrevet

Alkohol er greit og stuerent, ikke røre, det er kultur?

Hva med røykerne som er kastet på gata og mobbes til både feber og isolasjon? De er det jo ikke synd på. Da skriker antirøykerne i flokk, og det har de støtte i den vonbrotenske idiotloven til.

Jeg kan ikke fordra alkohol eller berusede folk, men jeg kan jo ikke gå rundt og mobbe de som sitter og koser seg med et glass for det om jeg ikke liker det de gjør..

Nei, jeg skal ikke ha i gang noen røykedebatt, den går av seg selv og

jeg ønsker ingen krangel. Jeg er lovlydig og plager ingen.

Poenget mitt er at vi bor i et kaldt landt, et kaldt samfunn, hvor alt skal lovreguleres og det oppfordres til sladder og annet styggedom.

Folk herser og nyter det. Politikere legger til rette for det.

Huff. Jeg er imot forslaget om å forby vinreklame, og jeg er imot enhver annen lovbestemt inngripen i folks måte å leve på.

Skrevet

Å aldri, aldrier, aldriet, har aldrid

hæ? :)

Skrevet

Alkohol er greit og stuerent, ikke røre, det er kultur?

Hva med røykerne som er kastet på gata og mobbes til både feber og isolasjon? De er det jo ikke synd på. Da skriker antirøykerne i flokk, og det har de støtte i den vonbrotenske idiotloven til.

Jeg kan ikke fordra alkohol eller berusede folk, men jeg kan jo ikke gå rundt og mobbe de som sitter og koser seg med et glass for det om jeg ikke liker det de gjør..

Nei, jeg skal ikke ha i gang noen røykedebatt, den går av seg selv og

jeg ønsker ingen krangel. Jeg er lovlydig og plager ingen.

Poenget mitt er at vi bor i et kaldt landt, et kaldt samfunn, hvor alt skal lovreguleres og det oppfordres til sladder og annet styggedom.

Folk herser og nyter det. Politikere legger til rette for det.

Huff. Jeg er imot forslaget om å forby vinreklame, og jeg er imot enhver annen lovbestemt inngripen i folks måte å leve på.

Eneste forskjell på røyk og alkohol er at røyken plager andre idet den inntas og lukter dritt :) - - og man bruker det hele tiden,

Alkohol kan også plage andre - særlig fmailien, men ikke folk generellt på jobb, på teater etc,

Men å sitte på fjellet og ta en snadde og en karskkopp - jo, det er kultur, gitt :-)

Skrevet

Det var et kort og godt innlegg fra deg. Fint! Jeg må bare signere....

Vin og kunnskap om vin... jeg har prøvd å lære meg litt om druer og distrikter, men som med all annen kunnskap (?) blir det bare rot og forvirring av å kunne litt/middels, synes jeg. Da er terningkastene ok - men som de polansatte sier, terningene er visst ofte kastet i ørska og tilpasset en vanlige, lille polrusler. For dem som ønsker raffinement og dybde *host*, blir vinspaltenes terningkast for tamme. Sier de på polet.

Personlig liker jeg italiensk rød veldig godt. Puglia-viner kan aldri bli feil. Italiensk er ikke så raffinert som fransk, og vin man liker eller misliker. Jeg liker!

Jeg er fan av Rhone-vinene jeg da :) Gikk og lærte om vin jeg også - for en 20 års tid siden - det var moro, og særlig maten, osten og kakene som måtte smakes til. :)

Skrevet

Jeg er fan av Rhone-vinene jeg da :) Gikk og lærte om vin jeg også - for en 20 års tid siden - det var moro, og særlig maten, osten og kakene som måtte smakes til. :)

Hørtes deilig ut :-)

Skulle vært artig med vinkurs... lære seg å verdsette kattepiss, parafin, vått papir, dovent øl, jord, jern, våt ull, våt hund, tyggegummi, tygd blyant og brent toast i vinen!

Skrevet

Hørtes deilig ut :-)

Skulle vært artig med vinkurs... lære seg å verdsette kattepiss, parafin, vått papir, dovent øl, jord, jern, våt ull, våt hund, tyggegummi, tygd blyant og brent toast i vinen!

ikke sant? hehe

Det finnes mange slike turer til Frankrike - har så lyst på det at. I maleklubben vår har vi en franskmann og han har lovet å geleie oss rundt.

Skrevet

ikke sant? hehe

Det finnes mange slike turer til Frankrike - har så lyst på det at. I maleklubben vår har vi en franskmann og han har lovet å geleie oss rundt.

Galant franskmann med peiling på vin i maleklubben? Lite populær han, da ;-) Og antagelig homo.

Nei, nå var jeg veldig lite PK.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...