Gå til innhold

kan man bruke uttrykket "ond spiral"?

Anbefalte innlegg

Gjest ond spiral
Skrevet

skrev nettopp et innlegg på psykiatri hvor jeg lurte på om jeg hadde en hjerneskade siden jeg ofte blandet ord. Nå lurer jeg på om uttrykket "ond spiral" kanskje ikke er helt feil likevel. Når jeg søkte på det så fikk jeg mange treff.

Jeg tenker da på en situasjon som man ikke kommer jeg ut av og som bare blir verre.

kan man si "ond spiral"?

eller er jeg klin sprø?

Gjest lille rosinen
Skrevet

Tror du kan si akkurat hva du vil :-) Alle skjønner jo hva du ønsker å formidle og det er jo det viktigste. Jeg ville nok kanskje kallt det en "ond sirkel" eller "vond sirkel"...

Har forøvrig samme problem som deg, blander sammen ord og uttrykk.. :-)

Kizza1365380506
Skrevet

Klart man kan skrive det. Du er ikke alene om å rote med eller bruke feile ord. Når jeg fikk diagnosen min "lavt stoffskifte" hadde jeg kjempeproblemer med enkelte ord. Jeg tenkte riktig men feil ord kom ut av munnen. Første stavelse var kanskje rett men resten stemte ikke. Som den gangen jeg skulle returnere noe for min sønn. Jeg skulle si at varen ikke var kompatibel og ordet ble komfortabel. Skjønner - blir mye latter av sånt. Men det tar en tid å lære seg til å le av det. Og av og til, om en ikke oppdager det selv, kan det blir pinlig og direkte feiloppfattet. Har hatt noen sure kommentarer pga det som jeg ikke har forstått grunnen for. Pga dette.

Mvh

Kizza1365380506
Skrevet

Tror du kan si akkurat hva du vil :-) Alle skjønner jo hva du ønsker å formidle og det er jo det viktigste. Jeg ville nok kanskje kallt det en "ond sirkel" eller "vond sirkel"...

Har forøvrig samme problem som deg, blander sammen ord og uttrykk.. :-)

Spiral og sirkel er ikke helt det samme. Skjønner hva du mener, skjønte hva ond spiral mente. Men om du tenker på det så kan man virkelig havne i en ond spiral også :o)

Skrevet

Klart man kan skrive det. Du er ikke alene om å rote med eller bruke feile ord. Når jeg fikk diagnosen min "lavt stoffskifte" hadde jeg kjempeproblemer med enkelte ord. Jeg tenkte riktig men feil ord kom ut av munnen. Første stavelse var kanskje rett men resten stemte ikke. Som den gangen jeg skulle returnere noe for min sønn. Jeg skulle si at varen ikke var kompatibel og ordet ble komfortabel. Skjønner - blir mye latter av sånt. Men det tar en tid å lære seg til å le av det. Og av og til, om en ikke oppdager det selv, kan det blir pinlig og direkte feiloppfattet. Har hatt noen sure kommentarer pga det som jeg ikke har forstått grunnen for. Pga dette.

Mvh

Åja - - Levaxinsøstra mi :)

Kizza1365380506
Skrevet

Åja - - Levaxinsøstra mi :)

*lol*

Gjest Ond spiral
Skrevet

Spiral og sirkel er ikke helt det samme. Skjønner hva du mener, skjønte hva ond spiral mente. Men om du tenker på det så kan man virkelig havne i en ond spiral også :o)

ok men hvis du ser på denne artikkelen her:

http://www.folket.no/cgi-bin/ukeavisen/imaker?id=70685

hvorfor brukes uttrykket ond spiral her og ikke ond sirkel? symboliserer spiralen at de har en mulighet til å komme seg ut av den igjen selv om det er kronglete?

mens en ond sirkel betyr at man verken kommer inn eller ut av den?

*forvirret*

Kizza1365380506
Skrevet

ok men hvis du ser på denne artikkelen her:

http://www.folket.no/cgi-bin/ukeavisen/imaker?id=70685

hvorfor brukes uttrykket ond spiral her og ikke ond sirkel? symboliserer spiralen at de har en mulighet til å komme seg ut av den igjen selv om det er kronglete?

mens en ond sirkel betyr at man verken kommer inn eller ut av den?

*forvirret*

Jeg tolker en ond sirkel som at man prøver å komme seg videre men ender opp i samme uføret som tidligere.

En ond spiral trekker deg nedover. Uansett hvor mye du prøver så blir du sakte men sikkert dratt innover og nedover i spiralen. Kanskje litt drahjelp kan få deg ut av den. Ser for meg at det står en person på toppen av spiralen og kaster ett tau ned til deg, du tar fatt i det og blir dratt oppover og til toppen av spiralen. Du har nå ett valg. I en ond sirkel vil du bare gå rundt og rundt men du kan jo bli dratt sidevis ut av den.

Forskjellen blir vel egentlig at i en sirkel kommer du til utgangspunktet mens i en spiral går det kun nedover.

Kronglete sagt?

Gjest ond spiral
Skrevet

Jeg tolker en ond sirkel som at man prøver å komme seg videre men ender opp i samme uføret som tidligere.

En ond spiral trekker deg nedover. Uansett hvor mye du prøver så blir du sakte men sikkert dratt innover og nedover i spiralen. Kanskje litt drahjelp kan få deg ut av den. Ser for meg at det står en person på toppen av spiralen og kaster ett tau ned til deg, du tar fatt i det og blir dratt oppover og til toppen av spiralen. Du har nå ett valg. I en ond sirkel vil du bare gå rundt og rundt men du kan jo bli dratt sidevis ut av den.

Forskjellen blir vel egentlig at i en sirkel kommer du til utgangspunktet mens i en spiral går det kun nedover.

Kronglete sagt?

nei jeg forsto hva du mente veldig godt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...