Gå til innhold

Egg - haster!

Anbefalte innlegg

Gjest håper noen vet
Skrevet

Kan jeg bruke egg i en kake selv om det er gått en uke over datoen? Det står jo ikke HOldbar til, men Best før...

Det lukter intet spesielt av eggene.

Hvis man spiser egg som er for gamle, hva skjer da, blir man syk?

Skrevet

Det går helt fint. Man har rikelig med slingringsmonn når det gjelder egg.

For en tid tilbake måtte Norge rette seg etter eøs-forskrifter, og datomerke eggene med kortere holdbarhet.

Tror tiden ble korta ned med minst et par uker.

Mrs. Wallace
Skrevet

En uke over datoen er ikke noe problem for egg.

Gjest holbar minst tre uker over dato
Skrevet

Eggene er merket best før med 21 dager fra pakkedato men eggene har normalt en holdbarhet langt utover dette (før Norge for noen år siden ble pålagt å følge EU direktivet brukte vi 45 dager fra pakkedato.

(Fra Nordgårdens sider)

Gjest Lille bethen
Skrevet

Når du knuser egget så VET du om de er råtne! Bruker å holde leeenge etter datoen.

Gjest bebba
Skrevet

De er ikke gamle i det hele tatt. Jeg har ofte egg lenge i kjøleskapet, men kaster emballasjen med engang. Pleier aldri å spekulere i dato, og har aldri opplevd at jeg ikke har kunnet både spise og bake dem.

Skrevet

Til neste gang, egg kan holde seg opptil en måned etter datostemplingen. EØS-reglene pålegger dem å ha så kort holdbarhetstid.

En test: legg egget i vann. Når egg blir gamle blir skallet mer porøst og det slipper inn luft. Egg som synker er altså friske, mens de som flyter litt opp er gamle.

(Lærte det på kokkeskolen)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...