Gjest håper noen vet Skrevet 12. mai 2005 Skrevet 12. mai 2005 Kan jeg bruke egg i en kake selv om det er gått en uke over datoen? Det står jo ikke HOldbar til, men Best før... Det lukter intet spesielt av eggene. Hvis man spiser egg som er for gamle, hva skjer da, blir man syk? 0 Siter
Elbereth Skrevet 12. mai 2005 Skrevet 12. mai 2005 Det går helt fint. Man har rikelig med slingringsmonn når det gjelder egg. For en tid tilbake måtte Norge rette seg etter eøs-forskrifter, og datomerke eggene med kortere holdbarhet. Tror tiden ble korta ned med minst et par uker. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 12. mai 2005 Skrevet 12. mai 2005 En uke over datoen er ikke noe problem for egg. 0 Siter
Gjest holbar minst tre uker over dato Skrevet 12. mai 2005 Skrevet 12. mai 2005 Eggene er merket best før med 21 dager fra pakkedato men eggene har normalt en holdbarhet langt utover dette (før Norge for noen år siden ble pålagt å følge EU direktivet brukte vi 45 dager fra pakkedato. (Fra Nordgårdens sider) 0 Siter
Gjest Lille bethen Skrevet 12. mai 2005 Skrevet 12. mai 2005 Når du knuser egget så VET du om de er råtne! Bruker å holde leeenge etter datoen. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 12. mai 2005 Skrevet 12. mai 2005 De er ikke gamle i det hele tatt. Jeg har ofte egg lenge i kjøleskapet, men kaster emballasjen med engang. Pleier aldri å spekulere i dato, og har aldri opplevd at jeg ikke har kunnet både spise og bake dem. 0 Siter
rufsetufsa Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 Til neste gang, egg kan holde seg opptil en måned etter datostemplingen. EØS-reglene pålegger dem å ha så kort holdbarhetstid. En test: legg egget i vann. Når egg blir gamle blir skallet mer porøst og det slipper inn luft. Egg som synker er altså friske, mens de som flyter litt opp er gamle. (Lærte det på kokkeskolen) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.