Gå til innhold

Hva slags parti holder jeg med?

Anbefalte innlegg

Gjest politisk forvirret
Skrevet

Jeg har inntrykk av at mine meninger ikke passer inn i noe parti men går helt på tvers. Vet ikke hvilken retning jeg skal stemme i det hele tatt.

Jeg er for økt støtte til sykehus og skoler. (Syns dessuten omorganiseringen av helsesektoren har gjort mer skade enn gagn). Jeg er for flere lærere pr elev, og mindre klasser. Samtidig er jeg også for støtte til private sykehus og privatskoler, for dem som ønsker dette.

Jeg syns vi skal bruke mer av oljepengene, til sosialsektoren.

Jeg er for monopol på vinsalg (ikke salg i butikken), og for relativt høye avgifter på alkohol og tobakk.

Jeg er for utbygging av kollektivtrafikken, redusering av billettpriser til en fjerdedel, og redusering av privatbilismen i byene.

Jeg er for økt satsing på miljøvern. Jeg er imot utbygging av flere vassdrag, imot mer tyning av oljeressursene, og for bruk av alternative og miljøvennlige energikilder.

Jeg er for selvbestemt abort, og ja til partnerskap for homofile.

Jeg er mot EU.

Jeg skriver ikke dette for å begynne en diskusjon om hvert tema. Jeg bare lurer på hvilket parti jeg i huleste skal stemme på.

Skrevet

Det høres ut som Venstre, men jeg er ikke sikker på om det er riktig.

Men hvis jeg hadde hørt en politiker si det du sier du er for her, hadde jeg tippet Venstre.

Men-altså, det er meget mulig jeg tar feil.

*dukker*

Gjest politisk forvirret
Skrevet

Jeg glemte å tilføye, at jeg er for en mer restriktiv linje enn vi har i dag, når det gjelder innvandring/asylanter, og syns at landet vårt har gjort alt for lite for å integrere dem som allerede har kommet hit. De må integreres bedre før man kan ta inn flere.

Jeg syns at nesten ingen partier tar problemene med innvandrerer alvorlig. Bortsett fra FRP, men de føler jeg meg fjern fra ellers.

Skrevet

Venstre - - bortsett fra: "Jeg er for monopol på vinsalg (ikke salg i butikken), og for relativt høye avgifter på alkohol og tobakk"

:-) velkommen! :)

http://www.venstre.no

Skrevet

Kanskje vi skal starte et eget parti? Jeg er litt ubestemt i forhold til EU selv, men resten signerer jeg på.

*Politisk oppgitt*

Gjest orwell
Skrevet

Ikke èt ord om utvikling, politisk stabilitet, og rammebetingelser for det norske næringsliv?

Gir du blaffen i det, så er det bedre at du er hjemmesitter. På meg virker du som en politisk analfabet.

Det er faktisk et vitalt og lønnsomt næringsliv, som skaper økonomi og velferd, og gjør oss mindre avhengig av oljeinntektene.

*forbløffet*

Gjest rødt
Skrevet

Kanskje det er enklere for deg å navigere mellom partiene hvis du finner ut først om du er "rød" eller "blå"? Og så finne ut hvor "rød" eller "blå" du er?

Valgkamp og debatter på tv er preget av enkeltsaker og populisme, og er ikke noen god måte å lære seg å orientere mellom partiene på. Finn heller ut de store linjene som partiene står for. Hvor de ligger i forhold til velferd og samfunnet. Det vi alle ønsker er et godt samfunn å leve i. Så blir det opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening om hva DE mener er et godt samfunn å leve i, og hvordan vi kan komme nærmest mulig dette idealet.

Lykke til!

Gjest politisk forvirret
Skrevet

Kanskje det er enklere for deg å navigere mellom partiene hvis du finner ut først om du er "rød" eller "blå"? Og så finne ut hvor "rød" eller "blå" du er?

Valgkamp og debatter på tv er preget av enkeltsaker og populisme, og er ikke noen god måte å lære seg å orientere mellom partiene på. Finn heller ut de store linjene som partiene står for. Hvor de ligger i forhold til velferd og samfunnet. Det vi alle ønsker er et godt samfunn å leve i. Så blir det opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening om hva DE mener er et godt samfunn å leve i, og hvordan vi kan komme nærmest mulig dette idealet.

Lykke til!

Vel, jeg har i alle år opplevd meg selv som rød-grønn, og har stemt rødt.

Jeg er i mot den økonomiske penge-karusellen som verden er inne i, med stadig større forbruk. og mener at total omlegning av verdensøkonomien er viktig på sikt.

Men på enkelte spørsmål (bl.a. holdningen til privatskoler, private sykehus, innvandringspolitikken) har jeg mere "blå" synspunkter ser det ut som. Kanskje jeg er litt preget av å ha bodd i andre land enn Norge.

Jeg er fortsatt veldig usikker på hva jeg skal stemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...